Pápaságának első teendői között vigyázott a hit tisztaságára. Levélben elítélte a manicheusokat (mindent rossznak tartottak, ami a testtel kapcsolatos), a priszcilliánusokat (pogány csillagászatból és gnosztikus-keresztény elemekből álló eretnekség): hogy ,,bizonyítékok vannak rá, hogy ebben a szektában a tisztességnek, a szeméremnek és a szégyenérzetnek semmi nyoma nincs, ezeknek törvénye a hazugság, vallásuk az ördög, áldozatuk a gyalázat”. A legnagyobb küzdelmet azonban a monofizita Eutükhész kolostori elöljáróval kellett megvívnia, aki szerint Krisztusban csak egy természet van, az isteni, tehát Krisztus szerinte nem volt igazán ember. Ez a tanítás Krisztus egész megváltó művét kérdőjelezte meg, és fölkavarta a keleti egyházat. A konstantinápolyi pátriárkai zsinaton Flavianus pátriárka 448 novemberében Eutükhész tanítását mint eretnekséget elítélte, a szerzőt magát pedig letették hivatalából. Eutükhész egyszerre föllebbezett a pápához és a császárhoz.
Leó pápa 449. június 13-án kelt, híressé vált dogmatikus levelével válaszolt Flavianusnak. Ebben kifejtette a Szentírásra és a keresztelési hitvallásra támaszkodva a Krisztus egy személyére és két össze nem keveredett természetére vonatkozó tanítást, mely szerint mindkét természet, az isteni is, az emberi is, a másikkal összekapcsoltan végzi sajátos tevékenységeit. Eutükhészt támogató Dioszkurosz alexandriai pátriárka 449-ben Efezusba zsinatot tartott, amelyen nem engedték fölolvasni a pápa levelét, és igazolni akarták Eutükhészt. Leó tiltakozott a császárnál és ,,rablózsinat”-nak nevezett a gyülekezeten elhangzottak miatt. Végül új zsinatot hívtak össze, és az első ülést 451. október 8-án tartották Kalkedonban. Leó pápát három püspök és két pap képviselte. Leó életének csúcspontja 451. október 10-én következett el. Miután a zsinat előtt fölolvasták dogmatikus levelét, a résztvevők egyöntetű lelkesedéssel kiáltották: ”Ez az Atyák hite, és az Apostolok hite! Péter szól Leó által! Valamennyien ezt hisszük!”
A pápa kitűnt a diplomáciában is. Abban a zűrzavaros időben csak a pápaság volt képes magára vállalni az emberek
védelmét.
452-ben a hunoktól mentette meg Rómát és lakosságát azzal, hogy egészen
Mantováig Attila király elé utazott, és elérte a művelt királynál, hogy a hunok visszafordultak. De
455-ben Leó egy küldöttség élén Geiserich vandál vezérrel tárgyal, de
csak annyit sikerült elérni, hogy az emberek életét megkímélték, és nem
gyújtották föl az épületeket.
Amikor a zsákmánnyal megrakott
vandál hajók kifutottak az ostiai kikötőből, a rómaiak tudták, hogy életüket
Leó pápának köszönhetik.
Leó pápától 173 levél és 97 beszéd maradt ránk.
Igazi nagysága abban rejlik, ahogyan Péter utódjának, a pápának hivatalát a
többi püspökkel tartott kapcsolatában, az Egyház belső szervezetének
kérdéseiben, a tévtanitások elhárításában és az evangélium hirdetésében napról
napra betöltötte. 461. november 10-én hunyt el. A pápák közül őt temették elsőnek
a Szent Péter bazilikába.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése