Negyedszer: az alázatot illetően
-
Foglalkozzanak szívesen oltárszolgálattal.
Ne tétlenkedjenek, mindig tegyenek valami jót. Ha beleunnak a
lelkigyakorlatokba, forduljanak a testgyakorlás felé.
- Ne menjenek úgy el bármilyen kép,
oltár vagy más szent dolog mellett, hogy nem hajolnak meg, s hogy a csuklyát
vagy a skapulárét egy kicsit fel nem emelik.
- Ha imádkoznak, akar a kórusban, akár
azon kívül, semmi mással ne foglalkozzanak.
- Az idősebb, szent életükről híres és
hasonló rendtestvérek előtt illő tisztelettel és alázattal álljanak fel; ne
menjenek el túl közel előttük; ha ülnek, segitőként álljanak mellettük, vagy ha
engedélyt kapnak a leülésre, kicsit távolabb helyezkedjenek el; ha az öregebbek
le akarnak ülni, ők álljanak föl, vagyis engedjék át a helyüket. Ha beszélni
akarnak, húzzák föl a skapulárét a szemük elől, s alázatosan segítsenek nekik.
Adjanak elsőbbséget nekik mind a cselekvésben, mind a szólásban, ám ha arra
kényszerülnek, hogy megelőzzék őket, ezt teljes tisztelettel tegyék.
-
Amikor misére készülnek, hajtsanak
térdet és csókolják meg az idősebb testvér kezét.
- Ne elégedjenek meg a szokványos és
parancsolt imákkal, hanem imádkozzanak gyakran különböző szükségleteik szerint,
hol bűneik bocsánatáért vagy elkerüléséért, hol gyarlóságaik megszüntetéséért
vagy a kegyelmek és érdemek ajándékáért. Ekkor azonban inkább az áhítatra
törekedjenek, mint a többszöri és kitartó kérésre.
- Az imában ne csak önmagukról
emlékezzenek meg, hanem szüleikről, barátaikról, jótevőikről, rokonaikról és
ellenségeikről, holtakról vagy élőkről.
-
Mégis bízzanak jobban a közös
imádságban és vegyenek részt benne szívesebben, mint az egyéniben. Ne
távozzanak, mielőtt véget érne, sőt, annak befejeztével időzzenek a kórusban,
ajánlják imáikat és magukat az Istennek, a Boldogságos Szűz Máriának és minden
szenteknek.
- Különösen a zsolozsmában
elmélkedjenek az Úr szenvedéséről, tanuljanak imádságokat, vagy az Atya bölcs
mondásait, amelyekben Krisztus cselekedeteiről emlékeznek meg, a Prima, a
Tertia, a Sexta és a többi órában.
- Amikor olvasnak, vagy hallgatás
közben megértenek valamit abból, amiben vétkeztek mulasztással vagy bűnt
cselekedve, fohászkodjanak a gonosztól való elfordulásért és a jó elnyeréséért.
- Kísértés, kétes kimenetelű
bonyodalmak vagy nehézségek közepette fólyamodjanak az imádsághoz. Három dolgot
kérjenek gyakran az Istentől, nevezetesen: a megvilágosodás kegyelmét,
bölcsességet, hogy megkülönböztessék a jót a gonosztól, s hogy képesek legyenek
a jót cselekedni.
- Jelöljenek ki maguknak bizonyos
oltárokat, amelyeket felkeresnek, és amelyeknél megemlékeznek az Úr Jézus
különféle cselekedeteiről.
- Az első oltárnál gondolják át,
hogyan lett gazdag Isten az ő <termeszetében> és szegény a miénkben; ott
nyomban kérjék, hogy türelemmel tudják elviselni a szegénységet, s ugyanígy más
dolgokat.
- A második oltárnál tovább
elmélkedhetnek: hogyan imádtak őt a mágusok;
- A harmadik oltárnál hogyan menekült
Egyiptomba;
- A negyediknél: tizenkét éves korában
hogyan maradt le Jézus a szüleitől, s ők hogy keresték fájdalmak közepette; így
ki-ki egy hosszú olvasmányt állíthat össze magának egészen Krisztus
Mennybemeneteléig s azon túl.
- Az összes említett dologból tanulják
meg, hogyan alkossanak egyetlen imát vagy kérést.
- Törekedjenek arra, hogy az legyen a
szívükben, amit a szájuk kimond.
- Mégis, ha történetesen csaponganak a
gondolataik, bánják, de ne essenek kétségbe úgy, mint ha az ilyen imák
értéktelenek és jelentéktelenek lennének, mert – mint föntebb rávilágítottunk –
a valódi szándék pótolja a fogyatékosságot.
- Igyekezzenek hasznos és világos
műveket gyakrabban olvasni, mint bölcseket, hogy fejlesszék értelmüket, lángra
lobbantsák szeretetüket az Isten iránt, s a mások és saját maguk üdvére. Erre
pedig a következő könyvek alkalmasak: Könyv a lélek kolostoráról, Szent Bernát
elmélkedései, Anzelm imádságai, Ágoston Vallomásainak könyve, az egyházatyákkal
való beszélgetések (Cassianus: Collationes), a szentek szenvedései és legendái,
Az atyák élete, Bernát: A gőg fokai és Az Isten szeretete, Értekezés a bűnökről
és az erényekről, Prosper: A szemlélődő élet, Kempis Tamás: Az ellenméreg.
- Inkább törekedjenek arra, hogy kevés
dolgot ízleljenek, tartsanak emlékezetükben és valósítsanak meg ezek közül,
mint arra, hogy sokfélét olvassanak, és semmit se jegyezzenek meg. Ha valamit
hallanak, gondolják át, mire használhatják azt fel, és hogy épülhetnek-e
belőle.
-
Hallgassanak szívesen, de ne
siessenek tanítani, csak ha képzettek és ha küldik őket.
- Mivel egy feladat sokszori
vizsgálata a megszokástól értékét veszti, ezért az elmélkedéseket a következőképpen
kezdhetik: gondolják el, mi az Isten önmagában, mi ő az angyalokban és mi ő a
világban. Továbbá mi ő az emberekben: szeretetre méltó, a megszabadító, mi ő az
elvetemültekben: elviselhetetlen.
- Ugyanígy gondolják át Isten
jótéteményeit általában és egyes részleteiben.
- Ugyanígy mérlegeljék az emberi
hálátlanság bűnét – általánosságban és egyenként.
- Részint a saját belső és külső
állapotukat, részint a mindenható Isten bölcsességét és jóságát, szigorát és
irgalmát, nyilvánvaló és rejtett ítéleteit átgondolva. Ezekből kell magyarázni
a különféle érzelmeket: hol a reményt, a félelmet, a szeretetet, a fájdalmat, a
bűnök miatti bánkódást, hol a jó iránti sóvárgást, a csodálatot, a felkiáltást,
a köszönetet, az esdeklést, a tartózkodást, a tiszteletet és efféléket,
mindazt, amit inkább gyakorlatban, mint elméletileg sajátít el az ember.
-
Ha nincsenek látomásaik vagy nem
képesek csodákat tenni, ne gondolják úgy, hogy ők elvetemültek.
- Hasonlóképp: ha olykor nem kapják
meg a bűnbánat vagy az áhítat kegyelmét, ne gondolják, hogy gonoszok, csak
legyen meg bennük a jóakarat: csakis ezt tekinti az Isten.
-
Az első gondolatuk mindenben az
Isten legyen, a hívságokat – ha felbukkannak vessék el.
-
Amennyire tudják, utánozzák azok
erényeit, akikről úgy tudják, vagy hallották, hogy dicséretesen éltek.
- Mások botlásai miatt ne
méltatlankodjanak, hanem legyenek részvéttel irántuk, s tartózkodjanak a
hasonlóktól.
-
Mások tettein ne tépelődjenek, a
rendház dolgai miatt se aggódjanak, csak maguk miatt.
- Mindenben járjanak el
körültekintően, ennek az a lényege, hogy ne a saját, hanem a nevelőjük
elgondolásai irányítsák őket.
- befejező rész következik -
Olvassa el: A pálosok illemtana 1514 körül 1. rész
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése