Jézus személyesen hív
Sok-sok millió
ember járt és jár az Isten-keresés útján. Ezek mind személyes utak, melyeken rátaláltak
a személyes Istenre. Ez az út nem is különös, csak Isten felé kell fordulni. Mindezt találóan fogalmazta meg József
Attila: „Az Isten itt állt a hátam mögött,/ S én megkerültem érte a világot.”
Az Istennel
való találkozás története, miként „minden keresztény hivatásé is, Isten és
egz ember közötti elmondhatatlan dialógus története, a meghívó Isten szeretete és
az Istennek válaszoló ember szabadsága közti dialógusé.” (II. János Pál, PDV
36) A meghívás egymástól elválaszthatatlan két mozzanata: az embernek felkínált
ingyenes isteni ajándék, és a szabad ember csatlakozása Istenhez.
1. Isten a kinyilatkoztatásban megismerteti magát velünk (Kiv 3,1-8a. 13-15). Az ószövetségi nép vallásosságára döntő
hatással volt Mózes találkozása Istennel az égő, de el nem hamvadó
csipkebokornál a Hóreb hegyén. Mózes előtt az atyák Istene nyilatkozik meg, aki
ismeri Mózest, és nevén szólítja, mint a szülő gyermekét. Isten jelenléte
megszentelte ezt a helyet, ahová csak illő testi-lelki tisztaságban lehet
közeledni. Ezért lehúzta saruját és eltakarta arcát. Mózessel közli Isten, hogy
meg akarja szabadítani népét, mert látja sorsukat, hallja jajkiáltásukat. Isten
azonban embereken keresztül cselekszik és a jelen esetben népe megszabadítására
Mózest szemelte ki. Őt küldi. Mózes nem akar elindulni, megpróbál kibújni a terhes
küldetés alól, de végül is a vállalkozás élére áll.
A párbeszéd legfontosabb része, amikor Mózes megkérdezi, hogy mi a neved.
Isten megismerteti magát: Ő Jahvé, „Aki Van”, aki létrehoz mindent, ami létezni
kezd, és jelen van népe körében. A bemutatkozásban Isten hűségét mutatja ki
népe iránt, ahogy a szülők és gyermekek viszonyulnak egymáshoz. Szüleinket így
szólítjuk: édesanyám, édesapám. Ebben a megszólításban több van, mintha csak
egy nevet mondanánk: benne van viszonyunk, hogy ők életadónk és gondviselőnk.
Jézus lényegében ugyanezt mondja tanítványainak, amikor rájuk bízza tanításának
hirdetését és az üdvösség kegyelmeinek szétosztását: „Íme, én veletek vagyok
mindennap a világ végéig.”
2. Isten Jézus Krisztusban jelen van közöttünk és mindnyájunkat megtérésre hív (Lk
13,1-9). Valaki Pilátus politikai bűntető akciójáról és az áldozatokról számolt
be. Jézus a hírt igehirdetésének fényébe állítja. Még a Siloám-i torony katasztrófát
is megemlíti, és mindkettőhöz hozzá fűzi: „ha nem tartotok bűnbánatot, épp úgy
elvesztek ti is mindnyájan.” Kiemelte, hogy Isten a megtérésre figyelmeztet az
élet eseményein keresztül. Kijelentette, hogy minden ember bűnös, mindenki
Isten ítélete alá esik, ezért senki sincs felmentve a bűnbánattartás alól.
Ugyanakkor Jézus feltárta a bűnbánat útját, a bűnbocsánat szent helyét az
Egyházat, ahol Vele mindenki találkozhat, ahol a megigazulás ajándékában
részesülhet.
A terméketlen fügefa példázatával pedig kiemeli,
hogy a bűnös embert különös gondozásba veszi, felajánlja neki keresztáldozata
érdemeit, hogy gyümölcsözővé tegye életét. Jézus Egyházán keresztül ma is
üdvösségünkön munkálkodik. Ki akar szabadítani múltunk szakadékaiból, hogy
elszakadjunk attól az élettől, amelyet bűnös önzésből építettünk szívünkben.
Időt is ad, de számon is kér. Most van az alkalmas idő, ne halogassuk
megtérésünket.
3. Ha csatlakoztunk az Úrhoz, akkor legyünk hűségesek (1Kor 10,1-6. 10-12). Szent Pál arra figyelmeztet, hogy a
Vörös-tengeren átkelt zsidók a csodajelek ellenére mégsem maradtak hűségesek
Istenhez, ezért odavesztek a pusztában. Ez volt a hűtlenség és a törvényszegés
szomorú epilógusa.
Az a tény, hogy a keresztény Isten népéhez
tartozik - a keresztség által Krisztusba van oltva, rendelkezik a kegyelem élő
vízével, a bűnbocsánat szentségével, az Eucharisztiával és a többi szentségekkel
-, mindez nem biztosítja üdvösségét, ha személyesen nem fordul Isten felé, és
nem ragaszkodik minden erejéből Isten Fiához. Senki sem tudhatja magát
biztonságban, mert a földön kísértést szenvedünk ezért legyünk éberek: „Aki azt
hiszi, hogy áll, ügyeljen, hogy el ne essék.”
Jézus ma is felkínálja kegyelmét, ha elfogadjuk,
akkor a keresztény élet méltó gyümölcseit tudjuk teremni.
Kapcsolódó cikkek:
Azért a szaváért feszítenék keresztre
Becserkelt, mint egy indián
Székelyföld és a leggyorsabb lépés előre
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése