A
székelyek és Csaba királyfi
A történelem homálya fedi, hogy miért is
hagyta el a Doni Magyarhont (Szkitíát, a Dontól a Fekete-tengerig terjedő
részt) a mozgékony három nyíl népe, vagyis a három székely had Küver
vezetésével, és miért telepedett le a Kárpát-medencében az avar kagán védelme
alatt? A történelmi feljegyzések alapján néhány szempont mégis kínálkozik.
Lehet, hogy nézeteltérés támadt az onogur (a szó tíz nyílat, hadat jelent)
szövetségen belül, netán a törzsfők között, amiért szétváltak, vagy egyszerű
politikai sakkjátszma történt. A mozgékony és nagyállattartáshoz szokott
székelyeket talán kedvező ajánlattal csalogatta magához az avar kagán, hogy hatalmának
védelmezői
legyenek. Esetleg Küvert házassági kötelék fűzte az avarokhoz. Tény, hogy a tíz
nyíl szövetség helyben maradt hét és fél hada, hét haddá rendeződött át, és a
Magyar vagy Megyer törzs vezérelte hét törzs gyűjtőneve let a magyar. A háromhadú
székelyeket az Árpádok korában, de a kései középkori okiratok egész sora „trium generum
Siculinak” nevezi, vagyis három nemzetség- vagy fajtabelinek. Még
Werbőczi korában is köztudomású volt, hogy a székelyek előbb jöttek a Kárpátok
tájára, mint a többi magyarok.
A Kárpát-medencébe történő betelepülés után a
székelyek az avarokkal kerültek életközösségbe, és barátkoztak meg a nyugati
kereszténységgel. Igaz, csak egy részük került Alsó-Ausztriába, az akkor
meghódított Enns (Ober Enns = Óperencia) és Lajta (régi nevén Sár) közti
területre, mások a Dúnáltúra. Alsó-Ausztriában a székelység jelenlétére
régészeti és helynévi adatok vannak, sőt oklevéllel igazoltan a honfoglalás
előtti korból származó magyar helynevek is pl. wangariorum marcha, Ungarbach. A
székelyek többsége Küver vezetése alatt a Közép-Duna táján, az Alföldön
telepedett le.
A 7. század végén Küver vezér új birodalmat akart alapítani
bátyjának, Aszperüh bolgár-török birodalma mellett, az Alföld és Szörénység területén.
Ahogy a görög névtelen Szent Demeter legendájában megírta, Küver a görögökkel
szövetkezve az ellene vonuló kagánt két összecsapásban legyőzte. Küver ekkor
dél felé vezetett hadat, hogy a gazdag Tesszalonikét meghódítsa. Csellel
próbálta elfoglalni, de a tesszalonikéi hajóhad megjelent, és így a város
elfoglalása meghiúsult.
Küver seregének sem leveréséről, sem visszatéréséről
nem szólnak a források (az is lehet, hogy járvány vitte el, mint a 11. században
az úzokat), azonban a nép, amelyet keletről a Közép-Duna tájra hozott,
megmaradt. Újabb nézet szerint Küver a
Vardár völgyében telepedett meg, és leszármazottaik lennének a vardarióta
türkök, akiket a 10–12. századi bizánci források emlegetnek.
A Csaba monda (Csaba
jelentése pásztor, ajándék) viszont tükrözi azt, hogy a hódításra indult
sereget a székelyek visszavárták. Az otthon maradt nép még a 800-as évek elején
vezér nélkül is meg tudta őrizni egyéniségét, és kisebb szervezeti egységeinek
kötelékét is. Az alsó-ausztriai területen és a határvidéken lakó székelyeknek
nagy valószínűséggel Nagy Károly idejében, az avarok és a frankok háborúskodása
következtében 791 és 799 között kellett elhagyniuk a nyugati határvidéket.
Kézai szerint Csigla-mezejére vonultak vissza, amelyet a feljegyzett hagyomány
és a csiglának nevezett dombok tanúsága szerint az erdélyi Mezőségen kell
keresnünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése