Sose
legyen más nevünk, sose hajtsunk végre más cselekedetet, csak olyat,
ami szorosan kapcsolódik Krisztushoz. Ferenc pápa ezzel a fohásszal
zárta péntek reggeli szentmiséjét, amelyet a jezsuiták római
templomában, az Il Gesú-ban mutatott be azon a napon, amelyen az egyház
Jézus Szent Nevét ünnepli. A szertartás egyben hálaadás is volt az első
jezsuita szerzetes, Faber Péter kanonizálásáért, akit december 17-től
tisztelhetünk a szentek sorában. A szentmisén jelen volt Angelo Amato
bíboros, a Szentté avatási Kongregáció prefektusa, Agostino Vallini
bíboros, a pápa római helynöke, Yves Boivineau püspök, Annecy
főpásztora, akinek egyházmegyéjében született Faber Péter, továbbá
mintegy 350 jezsuita.
Homíliájában Ferenc pápa Szent Pál szavait
idézte: „Ugyanaz az érzés legyen bennetek, amely Krisztus Jézusban volt.
Ő, isteni mivoltában nem tartotta Istennel való egyenlőségét olyan
dolognak, amihez föltétlenül ragaszkodjék, inkább szolgai alakot öltve
kifosztotta önmagát” (Fil 2,5-7). A jezsuitáknak is magukévá kell
tenniük Jézus érzéseit, úgy kell gondolkodniuk, ahogy Ő, úgy látni, úgy
haladni, ahogy Ő. Jézus szíve egy olyan Isten szíve, aki szeretetből
kifosztotta (kiüresítette) önmagát. Minden jezsuitának, aki követi
Jézust, készen kell állnia, hogy kifossza önmagát. Erre vagyunk
hivatottak, hogy megalázkodottak, kifosztottak legyünk, olyan emberek,
akik nem én központúak, mivel a Társaság középpontja Krisztus és az ő
egyháza. Isten pedig a Deus semper maior, aki mindig meglep minket. És
ha a meglepetések Istene nincs a középpontban, akkor a Jézus Társasága
irányt téveszt. Ezért jezsuitának lenni azt jelenti, hogy nyitott
gondolkodásúak vagyunk, akik mindig Isten nagyobb dicsőségét tartják
szem előtt, aki szüntelenül meglep bennünket. Ez a mi szent és szépséges
nyugtalanságunk!
De mivel bűnösök vagyunk, megkérdezhetjük
magunktól, hogy szívünk vajon megőrizte-e a keresés nyugtalanságát vagy
elsorvadt; hogy még mindig feszültségben van-e, hogy nem állapodott-e
meg, nem zárkózott-e be önmagába, hanem még mindig az Isten népével
együtt zarándokolás ritmusára dobog-e? Keresni kell Istent, hogy
megtaláljuk, és meg kell találnunk, hogy keressük őt, újra és újra. Csak
ez a nyugtalanság ad békét egy jezsuita szívének, ez az apostoli
nyugtalanság, nem szabad belefáradnunk a kerygma hirdetésébe, a bátor
evangelizálásba.
Ez a nyugtalanság fűtötte Faber Pétert is, a
nagy vágyak emberét. Faber szerény, érzékeny ember volt, aki mély lelki
életet élt és könnyen barátságot kötött mindenkivel – idézte elődjét
Ferenc pápa (XVI. Benedek, 2006. április, beszéd a jezsuitákhoz).
Mindazonáltal nyugtalan, határozatlan, örökké elégedetlen lélek volt.
Szent Ignác vezetésével megtanulta ötvözni nyughatatlan, de egyben
kedves és finom érzékenységét a döntéshozatal képességével. Nagy
vágyakat táplált magában és ezeket felvállalta. Sőt, éppen a
nehézségekben mutatkozott meg számára az igazi tettre kész lélek.
Az
autentikus hit mindig magában hordozza a vágyat, hogy megváltoztassuk a
világot. Íme a kérdés, amit föl kell tennünk magunknak: nekünk is
vannak nagy elképzeléseink, lendületünk? Mi is vakmerőek vagyunk?
Magasra törnek álmaink? A buzgóság emészt minket (vö. Zsolt 69,10)? Vagy
középszerűek vagyunk és megelégszünk laboratóriumi apostoli
terveinkkel? Mindig jusson eszünkbe: az egyház ereje nem önmagában és
szervezőkészségében lakozik, hanem Isten mély vizeiben rejtőzik. És ezek
a vizek fölrázzák vágyainkat, a vágyak pedig kitágítják szívünket.
Éppúgy, mint Szent Ágostonnál, nem igaz? Imádkozni, hogy vágyakozzunk,
és vágyakozni, hogy kitágítsuk a szívünket. Faber Péter éppen a
vágyaiban hallotta meg Isten hangját.
Az a mély és őszinte vágy
fűtötte, hogy „kitáguljon Istenben”: teljesen Istenre koncentrált, és
ezért tudott menni az engedelmesség szellemében gyakran gyalog is
bárhová, szerte Európában, és tudott párbeszédet folytatni mindenkivel
kedvesen, hirdetni az evangéliumot. Itt a pápa hozzátette: Eszembe jut a
kísértés, ami talán minket és sokakat érinthet, hogy összekapcsoljuk az
evangélium hirdetését az inkvizíciós bántalmazással, az elítéléssel.
Nem, az evangéliumot finoman, testvériesen, szeretettel kell hirdetni! –
figyelmeztetett a Szentatya.
Faber Péter Istenhez való
közelségében megértette, hogy a belső tapasztalat és az apostoli élet
mindig együtt járnak. Visszaemlékezéseiben írta a szív első
megmozdulásáról: azt kell kívánni, ami lényeges és eredeti, tehát az
első helyet Isten keresése kell, hogy betöltse. Faber hagyja, hogy
Krisztus foglalja el szíve középpontját. Csak akkor juthatunk el a világ
perifériáira, ha Istenre összpontosítunk. Ő pedig megállás nélkül
utazott, az Úr hirdetésének vágyától hajtva. Ha mi nem tápláljuk ezt a
vágyat, akkor imába kell mélyednünk és csöndes buzgalommal kérnünk az
Urat, Péter testvérünk közbenjárására, hogy jöjjön vissza és nyűgözzön
le minket. Istennek ez a vonzereje hajtotta Fabert valódi apostoli
őrültségekre.
Mi mindannyian kicsik vagyunk, bűnösök vagyunk, de a
Jézus nevét viselő Társaság keresztje alatt akarunk harcolni.
Imádkozzunk az Úrhoz, hogy kívánjuk és megéljük Krisztus érzelmeit, aki
kifosztotta önmagát. Ahogy Szent Faber Péter írta, „sose keressünk ebben
az életben olyan nevet, amely nem kapcsolódik Jézuséhoz”.
(gá) VR
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése