Szeptember 8-án, Kisboldogasszony – népi elnevezése: Kisasszony – napján Egyházunk Szűz Mária születésnapját (Nativitas Beatae Mariae Virginis) ünnepli.
Giotto: A Szűz születése (1305. k.)
A jeruzsálemi hagyomány a Betheszda-fürdő mellett tisztelte Mária
születésének helyét. Az 5. század elején Szent Anna tiszteletére
templomot építettek itt, melynek felszentelési évfordulóján, szeptember
8-án emlékeztek meg Mária születéséről. A nyugati egyházba valószínűleg
I. Sergius pápa vezette be az ünnepet a 7. század végén, majd IV. Ince
pápa a 13. században nyolcadot csatolt hozzá, mely 1955-ig élt.
Domenico Ghirlandaio: Mária születése (15.sz.)
Az ünnep magyar elnevezése a 15. századig vezethető vissza. Kisboldogasszony ünnepe országszerte kedvelt búcsújáró nap. A Stella puerpera Solis ('hajnali szép csillag') tiszteletére szokás volt szeptember 8.
hajnalán a napfelkeltét a szabadban várni, csatlakozni az angyalokhoz,
akik ilyenkor Mária születésén örvendeznek a mennyben. Mária születésének gazdag apokrif hagyományai vannak, s ezek kódexirodalmunkba is bekerültek. A Teleki-kódex Anna-legendájában olvasható: „Szent Annának elkövetkezvén az órája, a hétnek néminemű keddin szüle. Egészségben szülé az igaz Dávidnak királyi plántáját, ez világnak előtte választott leányt, az édes Szűz Máriát. Miképpen az angyaltul megtanítottak valának, mert ő vala ez világnak jövendő megvilágosojtója és asszonya és tengörnek csillaga.”
Esteban Murillo: Szűz Mária születése (17.sz.)
Szent II. János Pál pápa beszédéből:
„Ma, szeptember 8-án tartjuk a Boldogságos Szűz Mária születésének liturgikus ünnepét, aki az egész világ megváltásának hajnala és reménye. Ez a Mária-ünnep mélyen gyökerezik a hívők szívében és áhítatában (...), mert tudatában vannak annak, hogy az ő születésével vették kezdetüket Isten tervében azok az üdvözítő események, amelyek aztán oly szoros kapcsolatot teremtettek Mária és az ő Fia között.
Örvendezzünk tehát, ahogy megemlékezünk Megváltónk Anyjáról. Ahogy Damjáni Szent Péter mondotta: »Valóban, ha Salamon és vele együtt egész Izrael népe a templom felszentelését oly bőséges és fényűző áldozattal ünnepelte meg, milyen és mennyi örömöt hoz majd Szűz Mária születése a keresztényeknek? Mert az ő méhébe, mint a legszentebb templomba, szállt le Isten a saját személyében, hogy emberi alakot nyerjen, és látható formában lakozzék kegyesen az emberek között.«
A gyermek Máriának ajánljuk hát ma alázatos imádságunkat a világért és az Egyházért.”
Kérünk, Istenünk, add meg nekünk, házad népének mennyei kegyelmed
ajándékát, hogy akik számára a Boldogságos Szűz istenanyaságában
felvirradt az üdvösség hajnala, azokat békével áldja meg az ő
születésének ünnepe. A mi Urunk, Jézus Krisztus, a te Fiad által, aki
veled él és uralkodik a Szentlélekkel egységben, Isten
mindörökkön-örökké. Ámen„Ma, szeptember 8-án tartjuk a Boldogságos Szűz Mária születésének liturgikus ünnepét, aki az egész világ megváltásának hajnala és reménye. Ez a Mária-ünnep mélyen gyökerezik a hívők szívében és áhítatában (...), mert tudatában vannak annak, hogy az ő születésével vették kezdetüket Isten tervében azok az üdvözítő események, amelyek aztán oly szoros kapcsolatot teremtettek Mária és az ő Fia között.
Örvendezzünk tehát, ahogy megemlékezünk Megváltónk Anyjáról. Ahogy Damjáni Szent Péter mondotta: »Valóban, ha Salamon és vele együtt egész Izrael népe a templom felszentelését oly bőséges és fényűző áldozattal ünnepelte meg, milyen és mennyi örömöt hoz majd Szűz Mária születése a keresztényeknek? Mert az ő méhébe, mint a legszentebb templomba, szállt le Isten a saját személyében, hogy emberi alakot nyerjen, és látható formában lakozzék kegyesen az emberek között.«
A gyermek Máriának ajánljuk hát ma alázatos imádságunkat a világért és az Egyházért.”
MK
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése