A háború kellős közepén, Prohászka Ottokár 1917. január 14-én kelt pásztorlevelében világosan kifejtette: „Az egyes országoknak nagy tőkéi, s akik a tőkék tulajdonosai, új gazdasági területeket akarnak szerezni, hogy termelésüknek új piacokat s nyereségüknek új forrásokat nyissanak. A pénzhatalomtól függnek a kormányok, a pénzhatalom sugalmazza a diplomatákat, s ezeknek az ellentétes érdekeknek ütközése hozza ránk a háborút. Míg a nemzetek ily gazdasági harcban állnak, addig lesz háború is. A gazdasági harc előbb-utóbb, de elkerülhetetlenül magával hozza a háborút. Aki tehát meg akarja szüntetni most, s a jövőre nézve ki akarja zárni, az működjék közre abban, hogy a gazdasági harc megszűnjék.
Tudom, hogy ez nem függ az
egyestől, de kell, hogy minden egyes ezt megértse s hogy azután a sok egyes
ember párttá, hatalommá tömörödjék, mely más viszonyokat teremtsen a világba!
Mindenekelőtt pedig ne okolja senki a háború miatt az Istent s ne szenvedjen
azért hitében kárt! Tartsa mindenki szemei előtt az apostol szavát: honnét
vannak a háborúk s versengések köztetek? Nem a ti rossz hajlamaitoktól s
szenvedélyeitektől? (Jak 4,1), s győződjél meg annál inkább a szentírás
szavahihetőségérőé, mely Szent János apostol által rámutat a háborúnak, az
Istentől elfordult világnak gyökeres bajára, a »szemek kívánságára«. A
bírvágy, a gazdagodás szenvedélye, a kereteiből kicsapó önzés hatalma az első
rész a világon. A gazdagodási vágyat nem szabad összetéveszteni a munkával. A
gazdagodási vágy aranyat akar, sok aranyat s azt minden úton-módon. A
gazdagodási vágynak mindegy, vajon munka által vagy munka nélkül, vajon
igazságosan vagy zsarolással jut bálványához, az aranyborjúhoz.
Ilyen most a világ folyása s azért van háború, s ezt
a világfolyást kell megváltoztatni, hogy a bűnnek s erőszaknak átka megszűnjék
s távozzék tőlünk!...
A
magyar sohasem szidta volna a németet azért, mert németül beszél s nem
magyarul, hanem azért mert elnyomta; - a népfajok nem azért ellenségek, mert az
egyik sárga, a másik meg fehér vagy rézvörös, hanem azért mert a fehér
kipusztította a rézvöröst a pénz miatt s hatalmaskodott a sárgán megint csak a
pénz miatt, s a sárga talán még visszaadja a kölcsönt maga s a rézvörös indián
s a fekete hindu helyett a fehérnek, - de mindez a pénz miatt, a többi pénz
miatt történik. Az angol, mint óriás vámpír ül a népek nyakán a pénz miatt, s
az orosz a népek tarka, rengeteg tömegével ráfekszik Ázsiára s Európára a
hatalom, a pénz miatt! Hát ezért teremtette Isten a fajokat, a nemzeteket?
Ezért különítette el őket vérben s nyelvben s érzésben? Ezért tette
változatossá kultúrájukat zónák s klímák szerint, hogy egymást pusztítsák s nem
azért hogy először mint családok és törzsek, azután mint nemzetek s népek
éljenek s alakuljanak s hogy vesződség s félreértés, sok veszekedés és háború
után rájussanak arra az öntudatra, hogy nem szabad megmaradniok az
elszigeteltség ezen fokán sem, hanem hogy keresniök kell egy más nemzetközi
formát, mely egy felsőbb egységet
állítson a világban?
Ez lesz a nemzetek s
népek jövendő s igazán »szent« szövetsége. S erre alkalmaznám Izajás
próféta szavát: »Szélesítsd ki sátorod helyét« nemzet, haza! Nem úgy hogy megszűnjél nemzet lenni s ne legyen hazád,
hanem úgy, hogy dobd ki sátradból a modern nemzetek bálványát, a hatalom és
pénzvágy aranyborját, mely ellenséges érzületekre indít a többi nemzet iránt s
folytonos fegyverkezésre késztet. Természetesen ezt nem teheti meg csak az
egyik, hanem ezt valamennyinek kell megtennie, s a kereskedést, ipart s az
egész termelést az egész nagy emberiség javára nemzetközileg kellene rendeznie.
Kellene, hogy ne az aranyborjú, hanem az igazság s a szeretet Istene uralkodjék
az emberiség fölött, s hogy az igazság s a szeretet rendezze viszonyainkat s
építse föl társadalmunkat."
Prohászka Ottokár, Háború
és béke, in: Világosság a
sötétségben, Összegyűjtött munkái IX. Budapest 1928, 235–237.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése