Gyermek alakjában
eljött közénk az Isten Fia, és ez az Ő földi eljövetele végleges eljövetelének
örömteli nyitánya. Egyházunk a karácsonyi szentmisében Izajás szövegét
olvastatja (Iz 52,7-10), örömmel hirdeti meg nekünk: Isten beváltotta azt az
ígéretét, amire az egész emberiség várakozott. Jóságosan segítségünkre sietett,
szabadulást hozott és békét hirdetett.
Isten szent népe lettünk, a világ
sötétségéből a Krisztus világosságába jutottunk. Benne Isten gyermekeinek a
közösségét alkotjuk.
Ma a szentmisében a legnagyobb
hódolattal, térdhajtással fejezzük ki hitünket és egységünket Jézus megtestesülésének
és születésének misztériuma előtt, mikor a Hiszekegy és Úrangyala e
szavait mondjuk: „Megtestesült és emberré lett”, és „az Ige testté lett” térdet hajtunk.
A karácsony esti és hajnali mise
liturgiája elsősorban Isten Fiának időben való születését ünnepli, a nappali
liturgia viszont az Atya kebléről való örök születését. Szent János magasan
szárnyaló szavakkal tett tanúságot arról, hogy az Ige megtestesült és közöttünk
élt. „Láttuk dicsőségét, az Atya egyszülöttének dicsőségét, akit kegyelem és
igazság tölt be” (Jn 1,1-18).
Aki emberként akar élni, miközben
találkozik az evangéliummal, annak ezt a kérdést kell előbb tisztáznia: Miért lett Isten emberré? Ha
a választ megtalálja, csak akkor tud emberként élni. Aki a feleletet elodázza,
az mások nyakába akasztja azt a problémát, amit önmaga nem akart vagy nem mert
megoldani.
1. Miért lett az Ige emberré, evangéliumi szóval „testté”?
Először is az Ige az ember szintjére
helyezkedett, hogy az ember felismerje méltóságát. A
Nicea-konstantinápolyi hitvallásban megvalljuk: „Értünk, emberekért és a mi
üdvösségünkért leszállott a mennyből, megtestesült a Szentlélek erejéből, Szűz
Máriától, és emberré lett.” Emberré lett az Ige, mert az ember az Isten szemében
valaki, az ember önmagában érték, istenképmása. Megláttatja velünk, hogy a
külső nem fontos, csak az ember.
Ezért is született egy istálló
alázatosságában, szegény családban; az esemény első tanúi egyszerű pásztorok
voltak. Ebben a szegénységben ragyog föl az Ég dicsősége. Az Egyház soha nem
fárad bele ezen éjszaka dicsőségének megéneklésébe: „Szűz Mária e világra
nékünk szent Fiát hozá, / A jászolban fekszik, ki a mennyet s földet alkotá. /
Mely végtelen kegyelem Tőled, ó Istenem! / Hogy így szeretted az embereket.”
(KI 35).
Másodszor
az Ige testté lett, hogy minket
Istennel kiengesztelve üdvözítsen: „Isten szeretett minket és elküldte Fiát
engesztelésül a bűneinkért” (1Jn 4,10). „Ő azért jelent meg, hogy elvegye a
bűnöket” (3,5). Nüsszai Szent Gergely
írja: ”Orvosra volt szüksége természetünknek, mely betegségben sínylődött.
Fölemelőre szorult az ember, aki elesett. Elevenítőre szorult az, aki kiesett
az életből. A jóhoz visszavezetőre szorult az, aki elveszítette a jóban való
részesedést. A világosság jelenlétére szorult az, akit sötétségbe zártak.
Megváltót keresett a fogoly, támaszt a megbilincselt, szabadítót az, akit a
rabszolgaság igája görnyesztett. Vajon értéktelen és jelentéktelen dolgok-e
ezek, melyek arra indították Istent, hogy leszálljon emberi természetünk
meglátogatására, amikor az emberiség oly nyomorúságos és szerencsétlen
állapotban volt?”
Harmadszor az Ige testté lett, hogy így mi megismerjük Isten szeretetét:
A végső korszakban egyszülött Fiát küldte el hozzánk, mint szeretetének
legnagyobb jelét (Zsid 1,1-6).
„Mert úgy szerette
Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta oda, hogy aki hisz benne, az el ne
vesszen, hanem örökké éljen” (Jn 3,16). (vö.
KEK 456-463).
Negyedszer az Ige testté
lett, hogy a
szentség példaképe legyen számunkra: „Vegyétek magatokra igámat és
tanuljatok tőlem...” (Mt 11,29). „Én vagyok az Út, az Igazság és az Élet, senki
sem jut az Atyához, csak énáltalam” (Jn 14,6). És a színeváltozás hegyén maga
az Atya parancsolja: „Őt hallgassátok” (Mk 9,7). Ő csakugyan a boldogságok modellje és az
új törvény normája: „Szeressétek egymást, amint én szerettelek titeket” (Jn
15,12). Ez a szeretet megköveteli, hogy az ő nyomában járva odaadjuk
önmagunkat.
Ötödször az Ige testté lett, hogy bennünket az „isteni természet
részeseivé tegyen” (2Pt 1,4): „Isten Igéje azért ember, és aki Isten Fia,
azért lett az ember fiává, hogy az ember Isten Igéjével egyesülve és a
gyermekké fogadást fölfogva Isten fiává legyen” (Szent Iréneusz). Istenhez
képest „gyermekké lenni” az Országba történő belépés föltétele; ehhez meg kell
alázkodni, kicsivé kell válni; sőt „újra kell születni” (Jn 3,7), Istenből kell
születni, hogy valaki Isten fiává legyen. A születés misztériuma teljesedik
bennünk, amikor a szentségek ereje és munkánk által Krisztus formálódik
bennünk. Jézus születése e csodálatos cserének és megbékélésnek misztériuma:
istenségének részeseivé tett minket.
Az Isten Fia igaz megtestesülésébe
vetett hit a keresztény hit megkülönböztető jegye. „Az Istentől származó lelket
erről ismeritek föl: Minden lélek, amely megvallja, hogy Jézus Krisztus testben
jött el, az Istentől van” (1Jn 4,2).
2. Az Ige testben való születésének misztériuma segít bennünket emberként élni. Az
Egyház megtestesülésnek nevezi a tényt, hogy Isten Fia magára vette az emberi
természetet, hogy abban vigye végbe megváltásunkat. Ha Isten Fia emberi
természetünket felvette, akkor nekünk nem kell emberi természetünkből
kivetkőznünk, hogy Isten gyermekeként éljünk és üdvözülhessünk. Nagy Szent Leó
pápa karácsonyi beszédében mondta: „Urunk, mindenki megváltására érkezett
közénk. Ujjongjon hát a szent, mivel közelebb került a diadalhoz, örüljön a
bűnös is, mert bocsánatot ígérnek neki, és lelkendezzék a hitetlen, mivel
meghívást kap az életre.” Ezt az örömhírt tovább kell adni minden embernek,
különösen a szegényeknek, a kicsiknek, a megvetetteknek, a szenvedőknek. A
feladat már nem az angyalokra és a pásztorokra, hanem ránk, keresztényekre vár. A
legszebb tanúságtétel, amikor Jézus jóságát testesítjük meg.
Isten szolgája Henri Caffarel abbé, a családok lelki
gondozásával foglalkozott. „Az aranygyűrű” című könyvében egy Algírban élő francia
családról ír. Ez a család barátságba fogadott egy mohamedán házaspárt és az
arab asszony egy alkalommal a következőket mondta a befogadó keresztény
családnak: „Milyen jó lehet a ti Istenetek, ha már ti is ilyen jók tudtok
lenni.”
A Fiúisten emberré lett, hogy mi Isten gyermekei lehessünk. Ezt a szeretetet, kegyelmi gazdagságot kell továbbítanunk embertársaink felé. Ez a Karácsony titka, ez Jézus
megtestesülésének az értelme. Benne kívánok mindnyájatoknak áldott karácsonyi ünnepet.
Darvas-Kozma József
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése