Közel húszmillió euró – ennyibe kerülne a
Csíkszereda északi határában lévő kisrepülőtér két lépcsőben történő
fejlesztése a szombaton, Potápi Árpád János nemzetpolitikáért felelős
államtitkár jelenlétében közvitára bocsátott megvalósíthatósági
előtanulmány szerint.
Az Antal András tulajdonában lévő csicsói kifutópálya közös – magán- és közberuházás – fejlesztésére vonatkozó megvalósíthatósági tanulmány tervezetének bemutatójára Gyergyóalfaluból két repülővel érkezett Potápi Árpád János államtitkár, a Hargita megyei önkormányzat elnöke és alelnöke, illetve Tamás József püspök.
Megvalósítás és célszerűség
Ha már az autópályák elkerülik a térséget, akkor legalább légi úton tegyük lehetővé az emberek gyors ideutazását – emelte ki közvitaindító beszédében Borboly Csaba, a Hargita megyei önkormányzat elnöke.
A helyszínen tett ígéretek szerint a teljes megvalósíthatósági előtanulmány keddtől román, csütörtöktől pedig magyar nyelven is elérhető lesz a hargitaairport.ro honlapon. A tervezethez 45 napig lehet majd hozzászólni.
Gyors megoldás a bajban
A cél nem az, hogy egy Marosvásárhellyel vagy Brassóval versengő reptér jöjjön létre – hangzott el a bemutatón. A megyei önkormányzat elsősorban betegszállításban, átültetésre váró szervek gyors célba juttatásában, illetve katasztrófahelyzetek – például erdőtüzek – operatív megoldásában gondolkodik.
Potápi: közös fejlesztésben kell gondolkodni
Az előtanulmányt finanszírozó nemzetpolitikáért felelős államtitkár elmondta, „a felsorolt okok miatt a reptér fejlesztése teljesen indokolt”, majd saját székelyföldi látogatásaival példázódott, amelyek három napot vesznek igénybe: egy az ideutazás, egy az itt tartózkodás és egy a visszautazás Magyarországra.
Kétlépcsős fejlesztési tervek
A megvalósíthatósági előtanulmány elkészítésére kiírt közbeszerzést megnyerő Planificatio Ktf. képviselőinek beszámolója szerint a fejlesztés műszaki része két lépcsőben történne: az első, 7,2 millió euró költségvetésű lépés során a már meglévő füves kifutópálya szilárd burkolatot kapna, megépülne az utasterminál, az irányítótorony, a kiszolgáló helyiségek – mint a tűzoltóállomás –, mellette egy kisebb szálloda, illetve rendbe tennék a bekötőutakat. Az úgynevezett „airport business hotel” felső szintjén kapnának helyet az elszállásoló szobák, míg alul tárgyalótermeket és egy vendéglőt alakítanának ki. Ennek légjogosultságát az adná, hogy „segítene a vállalkozásokon: az üzletemberek jönnének, a szállodában tudnának tárgyalni és aznap vissza is utazhatnának”.
78 ezer utassal számolnak
A piaci lehetőségre térve a Planificatio Kft. képviselői „reálisan, a vásárhelyi és a bákói reptér közelségét nézve” évi 37 ezer, különböző átszálló csomópontok felé, illetve onnan ide repülő utassal, valamint 40 ezer turistával számolnak. Ehhez még – számításaik szerint – hozzáadódna ezer légitaxizó személy és több magánrepülőgép utasszáma.
Környezetvédelmi szempontból nincs akadály
Bár a közvitaindító eseményre az Olt közeli árvízvédelmi területei miatt meghívót kaptak, nem jelentek meg a vízügy képviselői. A Hargita Megyei Környezetvédelmi Ügynökség vezetője, Domokos László József viszont végighallgatta a megbeszélést, majd elmondta, attól függetlenül, hogy a tervezett pályának egy része Natura 2000-es terület, „környezetvédelmi szempontból nincs semmi akadálya annak, hogy megvalósuljon a reptér”. Akadályokba ütközik viszont Antal András, a jelenlegi pálya tulajdonosa. Mint fogalmazott, mióta megszületett ez az elképzelés, hogy csicsói reptér, a környező földeket senki sem akarja nemhogy el-, de még bérbe sem adni – pedig jelentős állatállománya eltartása miatt szüksége lenne erre. Ezzel kapcsolatban Borboly Csaba annyival biztatta a tulajdonost, hogy „majd egyenként leülünk beszélni a gazdákkal”.
székelyhon.ro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése