Oldalak

2021. 09. 26.

Szentírás olvasás

Az imádság mellett a másik lehetőség, amelyben könnyen találkozhatunk Istennel: a Szentírás olvasás. A Szentírás Isten szavát, üzenetét tartalmazza, amelyet hozzánk intéz, kinyilatkoztatja önmagát. A Szentírásban még biztonságosabban találkozhattunk Istennel, mint az imádságban, mert az imádságban, ha szabadjára engedjük fantáziánkat, belevisszük a magunk kívánságait és igényeit is, és így ferde képet alkothatunk magunknak Istenről. A Bibliában azonban ez a veszély nem áll fenn, mert Isten beszél magáról, Ő mutatja meg magát az embereknek. Isten látva az emberek eltévelyedését, útvesztését, nem hagyta magára az embert, szólt hozzá. Szólt Ábrahámhoz, Mózeshez, a prófétákhoz. Azok, akikhez beszélt vagy ezeknek a kortársai, Isten megnyilatkozásait leírták könyv formában. Ezeket a könyveket később összegyűjtötték és ez az ószövetségi Szentírás. Messiási ígértekről szól és az ember megváltásáról. 
A végső időben Isten egyszülött Fia által szólt hozzánk. Tanítását apostolai hirdették és le is írták, hogy Istennek tetsző életet éljünk. A két szövetség könyvei együtt alkottják a Szentírást, görög szóval a Bibliát (Biblia=könyv), amely 72 könyvből áll.
A Szentírás segít, hogy helyes Istenképünk legyen. Mindaz, amit már Istenről tanultunk, amiről beszélünk, mind a Szentírásból való (Róm 11,33-36; Kiv 3,14; Kiv 20,5-6). 
- A Szentírásból megtudhatjuk, hogy Isten szeret minket. Isten törődik az emberrel, keresi Őt. (Jn 3,16) 
- A Szentírásból választ kaphatunk a szenvedés, az élet, a halál és a túlvilág nagy kérdéseire. (Bölcs 1,13-14) 
- A Szentírásból megtudhatjuk, hogy hogyan kell Isten szándéka szerint élni. (Róm 13,13-14). A Szentírást csak úgy tudjuk értékelni, ha magunk is olvassuk. A Biblia megértésében segítségünkre van az Egyház, ha azt közösségben olvassuk.  
Olvashatjuk Biblia-órákon vagy pap által irányított kisebb közösségben. A bibliaolvasás sok módszere közül most „a hét lépcsős” módszert ajánlom. 
A kiválasztott szentírási rész elolvasása előtt hívjuk segítségül a Szentlelket. 
Egy valaki olvassa fel a kiválasztott szöveget. 
Ekkor 3-5 percet elmélkedve keressük meg, hogy melyik az a gondolat vagy mondat a szövegben, ami megérintett. 
Utána röviden, minden magyarázkodás nélkül osszuk meg a gondolatot vagy mondatot. 
Újra olvassuk el a választott szövegrészt, és most 5 perces csendben vizsgáljuk meg, hogy milyen viszony van az előbb megragadott üzenet és az életem között.
Ezután személyesen beszámolunk, így mindenki gazdagodik és gyarapodik Isten igéjének ismeretében. Végül újra felolvassuk a választott szakaszt. Most már egészen személyesen fog hangzani. 
Befejezésül vállaljunk valamilyen apostoli munkát, és zárjuk imádsággal a találkozót.
 
Ma vegyük alapul Jézus követését. Lk 9,57-62.

57Amint mentek az úton, valaki megszólította: „Követlek, bárhová mész is.” 58Jézus azonban ezt mondta: „A rókáknak van vackuk, az ég madarainak fészkük, de az Emberfiának nincs hová fejét lehajtania.” 59Egy másikat felszólított: „Kövess engem!” Az így válaszolt: „Uram, engedd meg, hogy előbb elmenjek és eltemessem apámat.” 60„Hagyd a holtakra, hadd temessék halottaikat – mondta neki –, te meg menj, és hirdesd az Isten országát.” 61Egy harmadik ezt mondta neki: „Uram, követlek, de engedd meg, hogy előbb elbúcsúzzam a családomtól.” 62Jézus így válaszolt: „Aki az eke szarvára teszi kezét és hátrafelé néz, nem alkalmas az Isten országára.”

A tanítványság ára (9,57-62).

57. az úton: A tanítványságot, mint Jézus követését az úton, három hiperbolikus mondással szemlélteti, hogy segítsen az embereknek az életet értelmezni, megmutassa, milyen összefüggések mozgatják a világot, pl. egy óra alvás éjfél előtt annyit ér, mint kettő éjfél után; jobb ma egy veréb, mint holnap egy túzok.

Az 58, 60, 62. versek mondásaiban Jézus hiperbolát vagy túlzást alkalmaz, hogy kizökkentse a hallgatókat megszokott világértelmezésükből, hogy egy teljesen új nézőpontból szemléljék az életet – a tanítvány szemszögéből, aki válaszol arra, ahogyan Jézus Isten országát hirdeti. Ha szó szerint vennénk ezeket a mondásokat, megfosztanánk őket erejüktől.

58. A hiperbola megvilágítja Jézusnak, az Emberfiának szegénységét.

60. hadd temessék el a halottak halottaikat: Ez a mondás olyan sikeresen kérdőjelezte meg azt, ahogyan az emberek általában berendezik erkölcsi világukat, hogy Isten országának útjai nem feltétlenül hozhatók harmóniába a mi emberi útjainkkal. A mondás azt jelenti, hogy a lelkileg halottak temessék el a fizikailag halottakat.

62. az eke szarvára: a nagyon könnyű palesztinai ekét egy kézzel irányították, míg a másikkal az ökröket nogatták. A mondás megkérdőjelezi várakozásainkat arról, hogy ki alkalmas arra, hogy Isten uralmát életébe befogadja.

2021. szeptember 26.            

Köszönöm, hogy részt vett a Biblia olvasáson.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése