Giotto di Bondone: A kánai menyegző, 1304-5. |
2018-ban volt 800 éve annak, hogy II. Endre magyar
király visszatért a Szentföldről. Akkor a keresztes hadjáratot peregrinációnak, zarándok-útnak nevezték. Az emberek üdvösségének biztosítása, a bűnökért vállalt
vezeklés lehetősége és a vértanúság vágya igen sok zarándokot nyert meg a
mozgalom ügyének.
Az V. hadjáratot (1217-1219) II. Endre magyar király vezette.
Térkép: dr. Balogh Tamástól és a gályák |
(Ekkor történt, hogy lassan telt az idő Makó vitéznek a velencei hajón,
ezért unaloműzés végett bort ivott. Jól felöntött a garatra és amikor egy város
tűnt fel a horizonton, templomtornyán kereszttel, Makó vitéz térdre borult és
heves imádkozásba kezdett, mivel Jeruzsálemnek gondolta.
Társai azonban megmagyarázták neki, hogy még
messze van Jeruzsálemtől. S attól kezdve él a mondás: Messze van, mint Makó Jeruzsálemtől.)
Endre királlyal indult VI.
Lipót osztrák herceg is, csapataikhoz csatlakozott Ciprus királya és Brienne-i
János trónját vesztett jeruzsálemi király. A magyar király seregében ott voltak
a könnyűlovas székelyek is. Jeruzsálem visszavétele szóba sem jöhetett. Endre,
aki Betszaidánál megverte a szultán
seregét, a táborhegyi erődöt már nem tudta elfoglalni, de utána ezt a várat a
szultán leromboltatta, hogy tovább ne ingerelje a keresztények öntudatát.
Ezután kisebb csatározásokat hajtott végre a Genezáreti-tó körül és ereklyegyűjtésbe
kezdett. A kánai menyegző helyén egy kőkorsót szerzett.
A küszöbön álló bizánci
császárválasztás, másrészt Magyarországról érkezett kedvezőtlen hírek hallatán 1218.
január 18-án a hadjáratot félbeszakítva szárazföldi úton elindult a
Szentföldről, s a bizánci latin császárság elnyerése érdekében nagy utat tett
meg a keleti tartományokban. Meglátogatta a lovagrendek nagy várait,
adományokkal látta el a Szentföld védőit, a lovagrendeket. Felvette a Jeruzsálem
királya címet.
Udvarhely vármegye címere |
A székelyek pedig e zarándoklásuk emlékére a jeruzsálemi ötöskeresztet
viselték, amit Udvarhely címerébe illesztettek.
Mit tehetünk a kereszténység
megmaradásáért, hogy a modern pogányság és elvadult, önző vezetői a hatalmuk és
vagyonuk érdekében a Szentföld és Közel-Kelet keresztényeinek sorsára ne
juttassanak?
Izaiás azt mondta, hogy Isten a Fiát minden nemzet és ember
világosságává tette, hogy üdvössége eljusson a föld határáig. (Iz 62,1-5)
Jézus
Krisztus az új választott népet különféle Lelki adományokkal halmozta el, hogy mindenki
az újszövetségnek megfelelően szolgálja a közösséget és az üdvösséget. (1Kor 12,4-11)
Szent Péter a főtanács előtt kimondta az igazságot: Jézuson kívül nem adatott
más név az ég alatt az embereknek, amelyben üdvözülhetnénk.
Ennek okán,
mint kétezer éve oly sokan, most is forduljunk Jézushoz. A Szűzanya is hozzá
fordult a kánai menyegzőn és Jézus meghallgatta kérését. (Jn 2,1-11)
Az Úr első
csodája is elég ahhoz, hogy székely társadalmunk Jézus Krisztus által
megtalálja földi boldogulását és örök üdvösségét.
„Isten
meghívott minket, hogy Krisztus dicsőségéből részt adjon nekünk.” (2Tesz 2,14)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése