Az élet arra való, hogy megtanuljunk szeretni, és így rátaláljunk az örök Szeretetre, Istenre.
I. KÖSZÖNTÉS - rövid bemutatkozás.
A család gyermekóvó, gyermeknevelő közösség – Illyés Gyula.
A gyermek négy alapigénye: 1. szeretet, 2. védelem, 3. biztonság, 4. sikerélmény.
II. TÉMA RÖVID ÁTTEKINTÉSE
A mai téma miért fontos?
Az értékre nevelés: igaz - tudomány, jó - erkölcs, szép - művészet, szent - vallás.
1. Mit értünk valláson? - Az ember kötődése Istenhez.
2. Ha nem tudatos az irányítás, lassabban fejlődik a gyerek. Pl. Játszodjanak kirakost…
3. Ez azt eredményezheti, hogy kisebbségi érzés alakulhat ki; kiesik abból a támogatásból, ami serkenti a bizalmat, a szeretetet, és az egészségesebb kapcsolatok kialakítását.
4. Mi neveljük, segítjük a gyerekeket, és nem a piaci értékek, vagy a média befolyása.
5. A szülők, még mit tudnának ezekhez hozzá adni?
III. A gyermek vallási fejlődésének lényeges elemei, pontjai.
A. A vallás miért fontos a gyermeknek?
1. A gyermek most alapozza értékrendje elemeit - ami szerint akar élni -, melyek egész életén át kísénk őt.
2. Ez az értékrend támogatja a gyermeket egy nagyon bonyolult világban. Ad irányt, értelmet, biztonságosabb identitást, hogy az élet kudarcait egészségesebben tudja kezelni.
3. Szeretet teremtette a gyereket, maga Isten. Az élete nem lehet tökéletes sem a szeretet, sem Isten nélkül.
A gyerek ezt ösztönösen tudja.
Sajnos, le lehet őt erről "szoktatni" – ennek mi az eredménye?! Milyen lesz ez a gyerek?
4. A gyerek jogosan Istené - nem a miénk. Ő megbízott bennünk, hogy majd hozzá vezessük saját gyermekét (Mk 10,13-16).
5. A szülők életet adtak a gyereknek, akinek van teste, értelme, lelke, érzelme, szabad akarata.
A gyermek minden szinten fejlődik, csak nem egy tempóban. Ha kihagyunk egy réteget, már megszakítottuk az egész emberi fejlődési folyamatot benne.
6. A Jóisten nem magányosnak teremtette a gyereket, hanem közösségbe szánta. Ha a gyerek nem találja meg a helyet a vallásos közösségben, akkor a vallás nélküli közösségben fogja azt megkeresni.
Gondolom, tudnának erre példát mondani?
7. A valahová tartozás ha nem alakul ki gyermekkorában, amikor még természetesnek fogadja el, később már nehezen illeszkedik be.
B. Hogyan fejlődik a gyermek a vallásban?
1. Egy közösséghez tartozik. Először megtanulja a közösség nyelvezetét, gesztusait, szokásait (úgymint otthon).
Hogyan kell valamit kifejezni helyesen (pl. köszöntések: Dicsértessék a Jézus Krisztus). Mit énekelünk, és mikor? Mikor vetünk keresztet, mikor térdelünk, stb. Aki idegen hamar felismerhető, pl. Béke veled - kezét csókolom! 2006-ban Bp-en.
2. Bárki megtanulhatja ezeket a külső formákat. A gyermek akkor fejlődik, amikor a saját szintjén érti, hogy miért mondjuk ezeket, vagy miért csináljuk ezeket a gesztusokat, és tud valamit mondani róla. Akkor már kezdi átvenni, elsajátítani a vallásunk külső magatartás formait, ugyanakkor belső kapcsolatok, értékek alakulnak ki.
3. Minél gazdagabb az ezekről szerzett ismeret, annál hitelesebb a gyermeknek. Ez azt jelenti, hogy az otthoni nyelvezetnek kellene hasonlítani arra, amit tanul, amit hall a szentmisében.
4. Konkrét példa: az év első szakaszában ilyen fogalmakra tettem a hangsúlyt, gesztusokat mutattam be!
IV. Szülők szerepe - Otthon hogyan tudnának segíteni?
1. Vigyázni, hogy Isten neve maradjon szent, még a hétköznapi használatban is.
2. A keresztvetés legyen külön kiemelve (étkezés előtt, után, kis keresztet rajzolni a gyermek homlokára áldásként este, lefekvés után, vagy amikor otthonról eltávolodik).
3. Beszéljenek a gyerekkel miért térdelünk le, vagy miért állunk fel mise alatt; miért merítjük az ujjunkat a szentelt vízbe (keresztségünk jele).
4. Napi imákban próbálják a köszönet, a dicséret, a bánat és kérés szavakat alkalmazni. Vasárnapi szentmise.
5. Ha valaki káromkodik, ne engedjük el a fülünk mellett, ami a közömbösségre neveli a gyermeket.
6. Ha valamitől fél a gyerek a vallással kapcsolatban, jelezzék ezt nekem, és én is hasonló módon megteszem.
Az elsőáldozás 2022. május 1-én és 15-én lesz 10 órakor.
2. Téma - A GYERMEK ÉS AZ IMA: kapcsolat Istennel és a közösséggel
Az élet arra való, hogy megtanuljunk szeretni, és így rátaláljunk az örök Szeretetre, Istenre. Az elsőáldozáshoz vezető út a gyerekek és szülők számára is a hit titkaiba vezető út. Ebben a találkozástörténetben számos kérdéssel foglalkozunk.
I. A TÉMA RÖVID ÁTTEKNTÉSE
1. Miért fontos a téma? Miről van szó?
Az imák megtanulása is fontos, de szükségesebb belátni, hogyan kell éltetni egy kapcsolatot.
2. Ez a kapcsolat Istennel nekünk jó! Mi nyerünk. Hogyan?
- Ha valaki nem megy a napra, ő bánja meg.
3. Imák, alkalmak. Nyelvezete? Pl. Maxim Gorkij: Emlékeim...
4. Hogyan alakítsunk ki otthon imádságos légkört?
5. Amit próbáltam bevezetni az órák alatt ezzel kapcsolatban: – Imák, ének tanulás, szövegértelmezés.
II. IMA
Isten néven szólít, becsül, hív minket. „Mert drága vagy a szememben, mert becses vagy nekem és szeretlek. Embereket adok oda érted, és nemzeteket az életedért. Ne félj hát, mert veled vagyok!” (Iz 43,4-5.)
III. TÉMA FELDOLGOZÁSA
A) Szavak formáló ereje:
A szó ereje – dicséret, vagy az életre szóló “igen” hatása az Önök életében...
1. Mit hallunk, olvasunk egész nap – azok minket érintenek. Petőfi: Nemzeti dal…
2. Milyen érzéseket keltenek bennünk az elolvasott szavak? (Pl rossz hír az újságban. Örömhír, levél, plakátok, feliratok, ami van a szobánkban, stb. mind-mind hatással van ránk.)
3. Hogyan befolyásolnak ezek a ránk támadó érzések, amikor emberek elé állunk? Nem mindegy, hogy mi van a szívemben!
4. Szavak alapján – milyen életbevágó döntéseket hozunk?
5. Szavak – vagy éltetnek vagy elrontják a hírnevet (ki lehet végezni valakit szavakkal, meg lehet semmisíteni).
6. Ezek a gyerekeket is épp így érintik csak fokozottabban… (pl. a gyereknek soha ne mondják: kicsi buta! Ez lélekgyilkosság!)
B) Az Istennel való kapcsolatban (imában) alkalmazott szavak formaló ereje:
1. Kérdezzük meg, van-e kedvenc imaszövege? Mi? Hogyan és miért lett kedves számára? Milyen Istenképet nyújt neki? Milyen érzéseket? (Tünde – orvos akar lenni. Tami – Hál’ Istennek jól lakám, ha még volna béraknám.)
2. A gyerek ima élete még "természetes" (ösztönös) szinten létezik. Könnyen rácsodálkozik a világra, és éppen emiatt könnyű bevezetni egy kapcsolatba, nemcsak a teremtett világba, hanem arra is, aki azt teremtette.
3. Ezt a képességet éltetni kell... hálát adni azért, aminek örülünk és dícsérjük Istent a szépért, a jóért.
Minél gyakrabban csináljuk, annál természetesebb az isteni kapcsolat (az esti ima).
4. Sokszor mást is kifejezhetünk az imánkban. Bocsánatot kérünk, amikor valakit megsértünk -, Istentől is akinek végtelen jóságát lebecsültük, vagy szomorúságunkat is elmondjuk, ha valami bánatot okoz, vagy csak elszomorít.
5. Isten szerető Isten. Imánk szövegének ezt kell tükröznie… Istentől nem félünk - nem rettegünk ... nincs mit szégyellni előtte.
Imáink inkább szerető bizalmat fejezzenek ki, mint félelmet a büntetéstől.
C) Milyen fogalmakat használtunk?
1.Isten teremtő - tud segíteni rajtunk, mert mindenható! Minden, amit ő teremtett jó, van méltósága.
2. Isten Atya - nem idegen (kívül álló).
3. Isten közösségre hív, hogy a legjobbat adhassa.
4. Jézus - Isten Fia - azért jött, mert az Atyát akarta nekünk megmutatni - szeretetből.
5. A mennyek országa együttlét az Istennel - a földi életünkben már elkezdődik.
6. Isten nem büntet a betegséggel, a halállal, hanem próbál minket óvni saját téves döntéseink következményétől.
7. Mindennap az Ő új ajándéka, ami által azt üzeni, szeretlek.
8. Minden ember – függetlenül bőre színétől vagy korától – az Ő képmása.
9. Családot alapított – az Egyázat, aminek mi is tagjai vagyunk.
10. Bűneinkkel meggyengítjük Isten szerető jelenlétének erejét életünkben – magunknak okoztunk sérülést, és kétségbe vontuk Isten mindenható, teremtő erejét. De mindig vissza lehet hozzá fordulni. Ő kész megbocsátani.
IV. A szülő szerepe
1. Az első hely ahol a gyermek ezekkel a fogalmakkal találkozik az otthon, majd a templom és az iskola. A szülő mindenben minta. Ahogyan a szülő imádkozik, Istehez fordul, úgy a gyermeke is.
2. Legyenek képek, feszület, Szentírás a családban.
3. Imádkozzanak a szülők minden helyzetben, a jóban és a nehézségek idején. A gyerek tanulja meg, hogy az ima élő kapcsolatot jelent istennel.
4.Vigyázzunk a beszédünkre. Legyen napi ima. Mi van otthon, ami hitünkkel ellentétben áll? Miért van ott? Mit mond a gyermeknek?
Köszönöm, hogy részt vettek a szülői értekezleten. E témát otthon a családban beszéljék át.
Tisztelettel,
D-K. József papbácsi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése