Oldalak

2022. 07. 17.

Hogy tökéletesek legyünk

Egész Európában extrém meleg az idei nyár, és úgy tűnik, még ezután is lesz meleghullám. Londontól Lisszabonig, Párizstól Athénig mindenhol rekord hőmérsékleteket mértek. Azt, hogy mennyire meleg a nyár, a különböző nyelvek különböző szóképekkel vagy mondásokkal írják le. Ezekből említünk most a nyári kánikula kapcsán, hogy a tikkasztó hőségben mit mondanak az európai országok lakói. A kánikula szót a legtöbb országban használják. Ez ugyanis a latin canicula szóból ered, amelyben pedig a latin ’canis’-t találhatjuk, nem véletlenül: az ókori Rómában a Nagy Kutya (Canis Maior) csillagkép legfényesebb csillaga a Szíriusz (latin nevén Canicula, Kiskutya) feltűnése az égbolton a nyári hőség kezdetét jelezte. Ez tehát közös: olaszul canicola, franciául canicule, a németeknél Hundstage, az angoloknál dog days. Magyaroknál és horvátoknál kutya meleg van, a svájciaknál disznó meleg van (es Esch Sovheiss), a németeknél majommeleg van (Affenhitze), a dánoknál bálnazsírt izzadok (Jeg sveder tran), a görögöknél a kabócák felrobbannak (ekáei o tzitzikász). 

És milyen lehet a sivatagi hőség? Erről szól az olvasmányunk. (Ter 18,1-10a) Egy alkalommal az Úr megjelent Ábrahámnak Mamre terebintjénél, amikor az a déli forróság idején sátra bejáratánál ült.” A színen megjelenő három férfi a közeli, ugyanakkor a titokzatos Istent ábrázolja. A szundikáló Ábrahám és a céltudatosan útazó férfiak között ellentét van. Ők csak egyszer szólalnak meg ellentmondást nem tűrő hangon: Tedd, amit mondtál! Ábrahám nagy lakomával szolgálta ki. Majd a csendes vendégek Sárára vonatkozó kérdésekkel uralják a színt. Az egyik közülük jelzi, hogy jövőben visszatér és Sárának addig fia születik. Ábrahám lehetőséget adott Istennek, hogy belépjen életébe, és élettel áldja meg. 

Szent Lukács leírja, hogy Jézus és tanítványai betértek egy faluba, a Márta nevű asszony házába. (Lk 10,38-42) Az evangélista a keresztény szeretetszolgálat alapján mondja el azt, amit Jézus a mindennapi zsidó szokásokkal ellentétben cselekszik: betér egy asszony házába, ennek nővére Mária, mint tanítvány Jézus lábához ül, és a másik nő pedig felszolgál. Szokatlan eset. Jézus válik házigazdává, hozzá fordulnak a közösségi élettel kapcsolatos kérdésekkel. Jézus kimondja: csak egy a szükséges, nem a hétfogásos ebéd, hanem ami a Jézus-követést megalapozza: szavának meghallgatása, és ez a legjobb rész, a legjobb dolog. 

Szent Pál apostol hirdeti, hogy Krisztus szenvedése elég a világ megváltására, de ő sorsközösséget vállal Krisztussal és örömmel szenved a hívekért. (Kol 1, 24-28) Így a pogányok is megismerik a titkot: Krisztus él bennünk. Így Ő mindenki életévé lesz, és mindenki élete az Ő életévé lehet. Verejtékes életünk értékét, üdvözítő hatását, épp Krisztussal való kapcsolatunk alapozza meg.

„Boldogok, akik jó szívvel fogadják Isten igéjét.” Lk 8,15.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése