Oldalak

2022. 08. 31.

Kinek, minek vagy a rabja?

2023. augusztus 1-6. között Lisszabonban megrendezésre kerülő Ifjúsági Világtalálkozó tizenhárom védőszentjének egyike Boldog Potrugáliai Johanna
királylány, aki a kolostorbeli életet részesítette előnyben a koronával szemben. Az evangéliumban Jézus megismétli a tanítványság követelményeit, amely jórészt egyedi, Szent Lukács sajátja. (Lk 14,25-33) E szakasz a teljes, a maradéktalan odaadást emeli ki a tanítványok részéről, amely felülmúlja a családi köteléket is. A toronyépítő és a hadba vonuló király példázata a cselekvés előtti megfontolás szükségességére összpontosít. Akik követni akatják Jézust az úton, azoknak fel kell mérniük, mi ennek az ára. Ebben példakép V. Alfonz portugál király leánya is. A szép és jóságos Johanna (1452-1490) kezére többen is pályáztak. Így XI. Lajos francia király fia, továbbá Miksa osztrák főherceg, a későbbi császár és III. Richárd angol király. Atyja értésére adta, nagyon szeretné, ha a három uralkodó valamelyikének nyújtaná a kezét. De Johanna másra vágyott. Egyik nap jó alkalomra várt és így szólt atyjához: „Atyám, tudom, lehetnék császárné, királyné. De ma lelkem eléállítottam kérőimet, s megkérdeztem  őket egymásután: »Vajjon sohasem fogod szívem megszomorítani?« S mintha mind azt válaszolták volna: »Az életben nem, de életed utolsó órájában igen, akkor hullani fognak könnyeink.« Ekkor megjelent előttem egy negyedik kérő, aki nincs az eddigi kérők névsorában feljegyezve. Azt mondta nekem: „Hercegnő, válassz okosan. Kezemet nyújtom neked én is, akinek szintén van birodalmam és koronám; én vagyok az egyetlen, aki sohasem halok meg és aki a halálban sem hagy el téged.” – Most atyai szeretetedre kérlek, mondd meg leányodnak, kit válasszak!” 
Erre Alfonz megindultan ölelte keblére leányát s így szólt: „Johanna, drága gyermekem, válaszd az örök királyt!” És a hercegnő a domonkosrendi apácák kolostorába lépett, mint 200 évvel korábban Árpád-házi Szent Margit. Jézus mércéje szerint a bölcs ember minden földi értéket relatívnak tart, mert egyszer minden el fog múlni. Krisztusért érdemes mindent feláldozni, így tettek a szentek. 
Gárdonyi Géza Isten rabjai című művében Árpád-házi Szent Margit életét dolgozta fel, egy kertész fiú, Jancsi fráter szemszögéből. Szikárdusz fráter a hévizi malomnál a bársonyos süveges lovagokról mondta: 
- Látod, a pompa rabjai. Jancsi utánuk bámult. 
- Mindenki rab-e? - kérdezte félénken. 
- Mindenki - bólintott Szikárdusz. (...) 
- Mink is rabok vagyunk-e? 
- Mink is. 
- Mink kinek a rabjai vagyunk? 
- Isten rabjai fráterkám. 
Szent Pál a megkeresztelkedett rabszolga, Onezimusz érdekében ír Filemonnak, mert ő is testvérünk Krisztusban. (Fil 9b-10. 12-17) Ezt is felismerni akár Isten akaratát, valóban Istentől adott bölcsesség. (Bölcs 9,13-19) Ezért kérjük mi is a Szentlélek megvilágosító kegyelmét.

 

„Ragyogtasd szolgád fölé arcodat, végzéseidre taníts meg engem!” Zsolt 118,135.

2022. 08. 30.

Szinodalitásról a csíkszeredai Szent Kereszt Plébánián

 Beszámoló a főegyházmegyei szinodális folyamatról

I. A Házasság Hetében megszervezett rendezvényeink egy hétig tartottak a szinodalitás szellemében. Ismertetés, közös filmnézés-elemzés, előadások: udvarlás, jegyes kapcsolat, házasság, családos délután, házasok, jegyesek problémái. Pszichológus házaspár és  tíz házaspár – probléma megoldási találkozója.  

Négy fiatal lelkes pár vállalta fel a szervezést és a lebonyolítást is. Az egyházközség papjai besegítettek, kisérték. A résztvevők száma egy-egy rendezvényen 40-50 személy volt. Korosztály szerint 18 évtől 50 évig.

Javaslat: Vezessék be a jegyeskurzust a plébániákon, ahol nincs!

 

II. A vallásos nevelés fontossága a családban - három alkalommal tartottuk.

Hitélet a családban, hogyan segítsék a gyermekeket a szentségek vételében, a vasár- és ünnepi szentmisén való részvétel, az iskolai és plébániai hitoktatás.

Ezen kb 250 család vett részt. Korosztály szerint 20 – 50 év közöttiek.

Szóvá tették, hogy némely hitoktató katolicitása nem megfelelő.

Hét személy segített a három alkalommal tartott értekezleteken. Segédanyaggal is elláttuk.

Javaslat: A papok végezzék az elsőáldozási és bérmálási felkészítőket. Ha nem lehetséges, akkor csak felkészült és hitüket gyakorló hitoktatók segítsenek.

 

III. Apostoli munka: ima papi és szerzetesi hivavtásokért

Nagy kilencedet kezdtünk 2021 októberében a hivatásokért. Október utolsó szombatjától, minden hónap utolsó szombatján szentségimádást tartunk 10:30 órától 21:00 óráig. 11 csoport kapcsolódott be a szentségimádásba. Este 19 – 20 óráig szentmise. Utána az ifjak szentségimádásával és szentségi áldással zárult.

Csoportonként kb. 15-30 személy vett részt.

12 segítő személy és 4-5 pap vett részt.

Javaslat: A papok elkötelezettsége és missziós tevékenysége alábbhagyott a Covid-19 járvány idején. Sokan a rendelkezésekre hívatkoztak, elmaradtak a szentmisékről, átmentek online-hallgatásba. Az online miséket szüntessék be. Csak nagyobb események alkalmával közvetítsenek, mert leszoktatják a templomi szentmisékről.


IV.                                IV. A keresztény sajtó terjesztése

Egy kiadvány: Egyházközségi Apostol 2004. októberétől megjelenik minden vasárnap a plébánia gondozásában, 1800 példányban. Azoknak, akik nem járnak szentmisére, a szomszédok egy-egy újságot visznek, hogy tájékozódjanak. Vannak olyanok is, akiket az újság üzenete megérintett és azóta vallásukat gyakorolják.

A folyóiratunk Krisztus világa, 2010 szeptemberétől jelenik meg havonta 3000 példányban. Egyházmegyei szórásban rendelik. A helyi plébánián 500 darab példány fogy el.

Helyi lapterjesztők 7 – 17 évesek. Segítőtársak száma 9.

Javaslat: A hitélet ébrentartásához nélkülözhetetlen a katolikus sajtó, a papság jobban karolja fel. A sajtó termékeknél nem alakul ki a függőség. Aki az internetes keresztény médiából tájékozódik, annál is kialakul a nett-függősség.


V.  Jubiláns házasok vasárnapja

A templomban tartott szentmisével adtunk hálát a 25, 30, 35, 40, 45, 50, 55, 60 éves házasságért. Tanúvallomás és megajándékozással zárult a találkozó.

Közel 600 személy vett részt.

Öt segítő közreműködésével szerveztük. A korosztály 45-90 év közöttiek voltak.

Javaslat: Odafigyelni Ferenc Szentatya által kezdeményezett Nagyszülők és Idősek Második Világnapjának megszervezése 2022. július 24-én.


 

VI.    A szinodalitási tapasztalatról

    Az egész szinodalitás meghirdetése nagyfokú bizonytalanságról szól. A bizottságba be kellett volna választani olyan személyeket, akik az 1996 és 2000 között a főegyházmegyei zsinat előkészítésében tapasztalatot nyertek.

2. Nem voltak témák, irányvonalak, amik a főegyházmegyében égető kérdésekről szóltak volna. Szükséges lett volna azon problémák megadására, hogy azokat plébániális szinten beszéljük meg, jájuk körbe, és valamilyen járható irányba mozduljunk a megoldások felé.

Magyarországi egyházmegyékben két részre osztották a szinodalitási folyamatot. Első szakaszba sok-sok javaslat közül kiválasztották a legaktuálisabb 10-15 témát és a második fordulóban már csak azokra összpontosítottak.

3. A plébánián minden korosztály sikerült megszólítani, de nem olyan nagy sikerrel.

4.  A  legfontosabb tapasztalat, hogy mindenki belátta a közös cél össze tudja kovácsolni az embereket.

5. Vannak és nem is kevesen, akikben az a mentalitás van, hogy ott vannak a klerikusok és tudják mit kell csinálni. Vannak olyanok is, akik közömbösek, az élet könnyebbik oldalát nézik és keresik. Ezek a pálya széléről be-beszólnak, nem mernek felállni játszani.

6. A szinódusi folyamat gyümölcseinek mondható, hogy a Covid-19 járvány miatt elkényelmesedettek, kezdték belátni, hogy a közösség, az egyház részei vagyunk és ezt meg is kell jeleníteni. Próbálunk Krisztus-központúvá formálódni, lelkiségi csoportok találkozói, imaórái és szentségimádásai által az Oltáriszentség jelenlétében.

7. Törekvéseink az Egyházé, élő közösségnek lenni. Ehhez pedig fontos a személyes megtérés családban és közösségeinkben.

8. Feszültséget okozó kérdés, hogy ezt miért kell csinálni. És összekapcsolták a német Der synodaler Weg árnyoldalaival. Van, akinek minden jó ahogy van.

9. Hogy egyházközségünk szinodálisabbá váljon, ezért a közös célról kell beszélnünk. A kompromisszumos dolgokat, a langyos kereszténységet el kell utasítanunk. A kor rossz szellemi irányzatával, a sötétség birodalmával Krisztus erejével szembe kell szállni. Ezt már több mint egy éve a plébániánk hetilapján keresztül megtesszük. Az Isten iránti szeretetet éleszgetjük a közös szentségimádás által.

    Legfontosabb visszajelzésnek, javaslatnak tartom az alábbiakat:

-       A papok tartsanak plébániai hitoktatást.

-       A papok járjanak be az iskolákba, vegyenek részt a vallásórán 10 perces látogatással, ezzel a diákokkal és a tanerővel is kapcsolatba kerülünk és meg tudjuk szólítani. Ezt tartom a szinodális folyamat legfőbb eredményének, ha ez megtörténik.

-       Akié az ifjúság, azé a jövő! – tartja a mondás, csak felismeri-e egyházmegyénk papsága ezt? Ministránképzés, plébániai hitoktatás, a diákok meghívása, cserkészet stb. ezek mind lehetőségeink.

-       Buzdítani az embereket a krisztusi életre, hogy mindnyájan adjuk át életünket a Szentléleknek. Így formálódhatunk Krisztusi közösséggé, és ezáltal tanúságtevő egyházzá lenni.

 Kelt, Csíkszereda, 2022. május 31-én.

Tisztelettel munkatársaim és híveim nevében,                                                                       

                  Dr. Darvas-Kozma József

                      esperes-plébános

 


Ikt. szám: 640 - 2022.

 

Az ERKONE szinodalitásról és a szinodális útról

Az ERKONE szinodális folyamatról. Az Erdélyi Római Katolikus Oltáregyletek-Nőszövetségek Egyesületében (ERKONE) tartott szinodalitás és a szinodális út - témát 2022. május  2 - 4 között tartottuk meg Brassó-Simonban.

Az ERKNE 44 szövetségének 59 képviselője és 11 papja vett részt. Szentmise, közös imádság, kellő téma felvezetés és tájékoztatás után csoportos megbeszélésekre került sor. Öt kérdéskörben kerestük kiscsoportokban az egyház útját.


1.    Kérdés: Melyik bibliai előképet tartjuk legszemléletesebbnek a szinodális folyamat illusztrálására és miért?

Több csoport az Emmauszi tanítványok útjával illusztrálta a szinodális utat. Ezt sokan hasonlították már az úton levő egyházhoz, Isten vándorló népéhez.

A szinodális folyamat jellemzője: együtthaladás, meghallgatás, befogadás, tanítás és a hit örömének a fölfedezése és fölfedeztetése. Mindez Isten Igéje és az Eucharisztia köré csoportosul.

 

2.    Kérdés: A szinodalitás valóban egy stílusváltást jelent. Mi akadályozhat bennünket a szinodális együttgondolkodásban?

Először bizonytalanság a fiatalok körében, mert ők ilyenben nem vettek részt a katolikus egyházban. Az idősek, beleértve a négy egyházmegyét, ahol megtartották az egyházmegyei zsinatot, ők részt vettek, vagy annak az előkészületi munkáiba bekapcsolódtak.

A gyulafehérvári főegyházmegyében 1996-tól 2000-ig tartott ez a folyamat, amikor a plébániák híveit bevonták. A szatmári és váradi egyházmegyékben is hasonlóan megtartották a zsinatot. Hozzászólásaikat jegyzőkönyvben rögzítették és a referenseknek megküldték, ami alapján a dokumentumot lassan a zsinati megvitatásra előkészítették. Sajnos a szinodalitásnál ezt a tapasztalatot nem használták fel.

Példák hangzottak el, hogy évtizedekkel ezelőtt is a plébános akarta tudni a hívek véleményét és a hívek életéhez igazította a vasárnapi- és hétköznapi programokat.

Felhasználták a kaláka-rendszer élő hagyományát az egyházközség fejlesztésében, mert Erdélyben a papság érett rétege figyeli nyájának igényeit. A szinodalitás nálunk nem okozott ijedtséget. Nem vagyunk szkeptikusak, nem gondoljuk, hogy már úgyis mindent eldöntöttek „odafönt”. Adunk visszajelzéseket…. Főleg azok, akik a közösség részének érzik magukat.

 


3.    Kérdés: Vannak-e jó tapasztalatai korábbi szinodális típusú együtthaladásról?

Papok és hívek beszámoltak konkrét közösségekről, ilyen jellegű tapasztalatokat osztottak meg. Egy-egy egyházközség szervezője, templom vagy plébánia építője mondta el tapasztalatát…. Úgy születtek konkrét döntések, hogy az esti misék után felnőtt hitoktatást tartott, ahol a gyermekek is részt vettek. A végén mindenről lehetett kérdezni…. Amolyan lelkiatya válaszol házi műsor volt, ami megerősítette a közösséget.

A sok hasonló példa igazolja, hogy már megvannak a szinodalitás struktúrái, csak nem élünk vele. A döntés felelőssége a vezetőé marad, és nem kell megijedni attól, ha egy döntést sok konzultáció, esetleg vita előz meg.

Szó volt a Covid-19 járvány idején született rendelkezésekről, tiltásokról és megoldást keresésről. A hívek megjegyezték, hogy könnyebb látszólag úgy vezetni, hogy mindent a vezető dönt el – leiratra hívatkozik, nincs mise és nincs gyóntatás – és akkor nincs benne kockázat, de ez nem az Evangélium útja.

 

4.    Kérdés: Milyen lehetőségeket lát, amellyel bátorítani tudja a közösségek tagjait a bekapcsolódásra?

A keresztség szentsége által minden krisztushívőt fölken az Egyház az általános papságra. Aki meg van keresztelve az küldetést is kap, ami azt jelenti, hogy krisztusi módon éljen ott, ahol van, eszerint gondolkozzon, dolgozzon. A kapott karizmáit állítsa az egyházközösség szolgálatába. Ezt teszik az Oltáregylet-Nőszövetség tagjai. A plébános vezetésével dolgoznak az oltár és a hívek körében. Az ERKONE tagok nemcsak a vasárnapi szentmisén vannak jelen, hanem a magánéletünkben, a házasságunkban, a munkahelyi és plébániális  kapcsolataikban is az Evangélium szeretet törvénye szerint igyekeznek dolgozni.

 

5.    Kérdés: Milyennek tűnik a Ferenc pápa elindította szinodális folyamat?

Segít jobban megismerni egyházközségünk tagjait és egyházmegyénkben működő közösségeket.

Meg tudják beszélni, hogy ki-ki hogyan látja ma egyházunkat, és annak evangelizációban betöltött szerepét.

Aki megfogalmazza válaszát, az már tenni kész Krisztus egyházáért. Végső soron a szinodalitási folyamat az élet tartozéka, az evangélium tűzének a felszítása. És az a jó, hogy mindenki fel akarja szívét melegíteni. Az ERKONE ezt teszi.

 

Brassó-Simon, 2022. május -én.

A Szentháromságos-modell szerint kell élni és dolgozni a családban, az egyházban, a társadalom építésében, a Nőszövetségben is dolgozni.

A Szentháromságban az Atya az, aki szeret, a Fiú az, aki szeretve van (Ez az én szeretett Fiam!), a Lélek az állandó viszonzás, a szüntelen kölcsönösség, magának a szeretetnek az áramlása a kettő között, a szeretet közössége, az egység örök köteléke, Ő a kölcsönös Szeretet.

A Szentháromságos-modell szerint minden ember kezdeményezze a jót, mint a mennyei Atya a teremtést és a megváltást. Ez az Atya-modellje.  Aki a jót kezdeményezi az az Atya-modelljét éli meg. Akkor nyilatkoztatjuk ki az Atyát, amikor a jót kezdeményezzük.

Minden jó kezdeményezést úgy kell befogadni, mint a Fiúisten, aki értünk emberré lett, hogy az Atyához vezessen. Ez a befogadás a Fiú-modellje. Aki a jó kezdeményezést befogadja az a Fiú-modelljét éli meg. Akkor nyilatkoztatjuk ki a Fiút, amikor a jót kezdeményezést befogadjuk.

A Szentlélek az Atya és a Fiú szeretete. Kezdeményezni és befogadni még nem elég! Kölcsönös szeretettelt kell együtt dolgoznunk, csapatban - ez a Szentlélek-modellje. Akkor nyilatkoztatjuk ki a Szentlelket, amikor az isteni szeretetre való hivatásunkat kölcsönösségben éljük meg.

Kezdeményezni a jót, befogadni a jót és együtt dolgozni ez a gyümölcsöző emberi élet. Az ilyen közös munkát és játékot minden jóérzésű ember szereti és becsüli.

Erről a Margittai ERKONE találkozón volt szó aug. 22-24 között. Íme a templomban készült csoportkép.

 

 

 

 



2022. 08. 27.

Hirdetés: 2022. augusztus 28.

1. Ma, augusztus 28-án, a Szent Ágoston templom búcsúja. A szentmise 12:30 órakor kezdődik.

2. Augusztus 29-én, hétfőn Keresztelő Szent János vértanúsága.

3. Pénteken, szeptember 2.-án Buda 1686-ban történt felszabadítására emlékezünk.  

Elsőpéntek, meglátogatjuk idős és beteg testvéreinket.

4. Keresztelési felkészítőt tartunk pénteken 18 órakor a felső hittanteremben.

5. Jövő vasárnap szentségimádást tartunk a teremtett világ megőrzéséért 13:15 órától 18 óráig.

6. Figyelmükbe ajánljuk a katolikus sajtót.

 


 Ma Pitesti családok látogatták meg a Millennniumi-templomot. Érdekelte őket, hogy nem szokványos, Keletelt templom. Elmondtam, hogy Tg-Jiu (Zsilvásárhely) városban található: Masa Tăcerii (Brâncuși) - reprezintă Cina cea de Taină, în care cei 12 apostoli se află în jurul lui IIsus. Cele 12 scaune din jurul mesei sunt Apostolii, iar Masa îl reprezintă pe însuși Iisus. 

Azaz: Az utolsó vacsora, a Csend asztala, amelyben a 12 apostol Jézus körül van. Az asztal körüli 12 szék az apostolokat, az asztal pedig magát Jézust ábrázolja. A Millenniumi templomban az oltár középen van, Jézust ábrázolja és körülötte mi vagyunk az ő népe. Fizikai tanulmányainkból tudjuk, hogy az atommag körül az elektronok keringenek. Így vagyunk mi is Krisztus körül.

Nagyon tetszett, el voltak ragadtatva a látogatók.

2022. 08. 25.

Életünket alakítjuk-e?

Róma közelében az egyik kolostorban volt egy apáca, aki nagy föltűnést keltett, mert állítólag természetfölötti látomásai és elragadtatásai voltak. A pápai hatóság Néri Szent Fülöpöt bízta meg, hogy járjon utána a dolognak. Fülöp rossz időben gyalog ment ki oda. Hívták az apácát, Fülöp pedig anélkül, hogy köszöntötte volna, odanyújtotta neki sáros csizmáit, hogy húzza le. Az apáca visszahőkölt, és heves szavakkal tiltakozott a számára fölháborító kérés ellen. Akkor Fülöp nyugodtan fölállt: ,,Már nem is fontos lehúzni! Elvégeztem a feladatomat” – mondta, s azonnal visszatért megbízóihoz. ,,Az a nő nem szent – tájékozatta őket –, és nem is tesz csodát, mert hiányzik belőle a legfontosabb, az alázatosság.” 

A bibliai alázatosság először is az a szerénység, amely ellentéte a hiúságnak. Ez az alázatosság az ember magatartása a mindenható és háromszor szent Isten előtt. Elismeri, hogy mindent, amije csak van, Istentől kapott, s félő tisztelettel törekszik megtartani a Törvényt. Isten megdicsőíti az ilyen alázatost, aki megnyílik kegyelmének. (Sir 3,19-21. 30-31) Életem legnagyobb kincse, hogy Jézus, az örök Isten szent Fia, értem és az én üdvösségemért emberré lett. Ennél mélyebb alázat és magasztosabb testi-lelki kapcsolat nem lehetséges két ember között. Ahogy miattam és értem isteni személyével egyesült emberi természetemmel, az én testemmel, ez a szeretet felülmúl minden emberi szeretetet. Én is, te is elmondhatjuk, hogy a keresztségben nem kézzel tapintható hegyhez, lobogó tűzhöz járultunk, nem félelmetes és távoli istenséghez, hanem az újszövetség közvetítőjéhez, Jézushoz. (Zsid 12,18-19. 22-24a) 

Jézusban feltárul nemcsak az isteni hatalom, amely nélkül nem lennénk, hanem az isteni szeretet is, amely nélkül elvesznénk. Ez az alázatosság – Szent Ágoston szerint – Krisztus jele, az Isten Fiának alázatossága, a szeretet alázatossága. Ennek az „új” alázatosságnak az útján kell haladnunk, hogy gyakoroljuk a szeretet új parancsát. Jézus egy farizeus házába vendégségre betérve amit mond, az az istenségének kinyilatkoztatása, s az üdvösség útja számunkra. (Lk 14,1. 7-14) Miniszterelnököt, érseket ha hozzánk jön az első hely illetné, de ez az első hely nem lenne méltó Istenhez. Jézusban eljött hozzánk és Betlehemet, Názáretet, majd a Golgotát választotta, mert a szegénység, az elrejtettség és az üldözött igazak halála illett hozzá. 

Kinyilvánította, hogy ebben a bűnös világban az utolsó hely az övé, mert így tudja megmutatni, hogy ő egészen más mint a világ, s hogy az ő hatalma az ingyenes szeretet.
De nemcsak vendégként jött közénk, hanem úgy is, mint az örök lakomát rendező Atyaisten küldötte. Jézus mindenkit meghív a lakomára, de azt elvárja, hogy menyegzős ruhát öltsünk. Ez a menyegzős ruha az alázatosságunk és a méltatlanságunk tudata: „Uram, nem vagyok méltó.” Ez életünk alakítója.

 

„Jézus mondja: tanuljatok tőlem, mert szelíd vagyok és alázatos szívű.” Mt 11,29.