Az
adventi idő, a készület ideje. Krisztus eljövetelét hirdetjük, nem csupán az
elsőt, hanem a másodikat is, amely az elsőnél sokkal dicsőségesebb lesz. Mi,
akik Jézus két történelmi eljövetele között élünk, ez állandó Krisztusra-várás
és készület ideje, mert az Üdvözítő mindenki szívében meg akar születni.
Advent első vasárnapjának olvasmányai az emberiség örök reményéről szólnak. Arról,
hogy Isten gondviselő akarata szerint életünk a megdicsőülés felé halad. Feladatunk,
hogy egyénileg és közösségileg munkáljuk
életünket, alakítsuk azt tudatosan. „Szabadon bűn és erény közt/ Választhatni,
mily nagy eszme,/ S tudni mégis, hogy felettünk/ Pajzsúl áll Isten kegyelme.” (Madách
Imre: Az ember tragédiája 15. szín) Éppen „bűn
és erény közt”
emberségünk törvényeit nem kellő világossággal és biztonsággal ismerjük fel. Egyesek
csak földi síkon gondolkoznak, és nem építik be Istent életükbe. Akik Istenben
szövetségest látnak, azok a kinyilatkoztatás és az erkölcsi törvény szerint
békés életet tudnak élni.
Izaiás az eljövendő teljes békéről prófétál. (Iz 2,1-5) A próféta kijelenti, hogy
Isten megtartja a szövetségben foglalt ígéreteit és egybegyűjti a nemzeteket Isten országának örök békéjére. Ahhoz,
hogy ezt a békét elnyerjük, zarándokolunk, tanulmányozzuk az Úr tanítását, hogy
megtaláljuk a magunk helyét és éljük saját életünket. Az eljövendő béke
középpontja Sion, ahonnan a világosság túlterjed az ószövetség népén, áthatja a
világ népeit, egyetemes (katolikus) lesz, ezért mondják: „Jöjjetek és járjunk az Úr világosságában.”
Az Úr világossága elérkezett. (Róm 13,11-14) Szent Pál Róma
keresztényeihez intézett levele eszkatologikus buzdítás: „Itt az óra, hogy fölébredjünk álmunkból!” Fel kell ismerni, hogy
Krisztus halálával és feltámadásával elkezdődött a világ és az emberiség végső
ideje. Ez olyan idő, mint az ébresztő óra csengése. Amikor megszólal az óra,
fel kell ébredni, fel kell kelni. Az isteni valóság idején kábulatban maradni, a
cselekvést halogatni oktalanság lenne. Felébredni azt jelenti, hogy a földi
valóságot Jézus lelkületével élni, mert enni és inni kell, de „nem lakmározva
és részegeskedésben”; házasodni, férjhez menni kell, de „ne tisztátalanságban
és kicsapongásban”; dolgozni kell, de „ne civakodva és versengve.” A keresztény
élet ideje a kairosz, a kegyelmi idő, amikor a keresztény nyilvánvalóvá
teszi, hogy cselekedeteivel Krisztust követi és hozzá méltóan viselkedik. Nekünk
a krisztusi lelkületre kell törekednünk. Ez a mi folyamatos adventünk és
felelősségteljes előkészületünk az örök életre.
Virrasszatok, hogy készen álljatok – ez Jézus felszólítása. (Mt
24,37-44) A készenlétünk abban áll, hogy életünket Jézus Krisztushoz kötve
élünk Isten és emberszeretetben. Egyházunk a virrasztásra, a kegyelmi időre
figyelmeztet, mert az Úr érkezése biztos, csak ideje kiszámíthatatlan.
„Urunk,
mutasd meg irgalmas szívedet, és az üdvösséget add meg nékünk.” (Zsolt 84,8)

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése