És ebben a kapcsolatban Szűz Mária, a legszebb májusi rózsa lett a példaképünk. A boldogságos Szűz legékesebb jelzőit az egyik legelterjedtebb litániánkban, a 16. században "Németország második apostola", Canisius Szent Péter által közzétett Lorétói litániában találjuk. Ezekben a gyorsan pergő invokációkban Szűz Mária létét szemléljük a kegyelem rendjében. A lélekből áradó ima megnevezései a Szentíráson alapulnak, némelyik bizánci eredetű. A litánia szövege fokozatosan bővült. IX. Piusz pápa a szeplőtelen fogantatásról szóló dogma kihirdetése után elrendelte, hogy azt a litániába is vegyék bele: "Áteredő bűn nélkül fogantatott királyné". XV. Benedek pápa megengedte, hogy az I. világháború alatt a "Béke királynéja" könyörgést is belevegyék a litániába. XIII. Leó pápa engedélyezte nekünk a "Magyarok Nagyasszonya" megszólítás besorolását a litánia végére. 1950-ben a "Mennybe felvett királyné" megnevezés is bekerült a titulusok közé. VI. Pál pápa a II. vatikáni zsinat után Máriát, mint az "Egyház anyját" is kérjük ebben a közös imádságban. Kívánom, hogy a Krisztus Világa lapunk olvasása által lássuk meg a szerető égi Édesanyát, általa pedig mindnyájan jussunk el Istenünkhöz. Ekkor szívünkben kinyílik a legszebb májusi rózsa.
Oldalak
▼
2012. 05. 01.
A legszebb májusi rózsa
Nagy László költő versében nagyszerűen ötvözi május
gazdagságát. A munkás férj és életet hordozó feleség képe mellett,
gondolatvilágunkban megjelenik a munkás Szent József és mindannyiunk legszebb
májusi rózsája, Szűz Mária. Május talán azért a legszebb hónap, mert szemünk
láttára a sokszínű élet robbanás szerűen bontakozik ki. Érezzük a Teremtő és
teremtett világ, az ember és természet, a férj és feleség, valamint a barátok
jó kapcsolatát, amely szabad, örömteli, szeretetteljes találkozóval kezdődik.
Mindez a gazdagság Isten műve, aki állandóan új életet kínál. Az életét akarja
megosztani velünk, társkapcsolatra hív és ez a kinyilatkoztatás lényege. A II.
vatikáni zsinat tanítja: „a kinyilatkoztatásban a láthatatlan Isten lángoló
szeretetének gazdagságából, mint barátaihoz szól az emberekhez, társalog
velünk, hogy őket meghívja és befogadja a saját közösségébe” (DV 2). Ez a
kapcsolat nem szolgai, dologi, hanem személyes: terveit, gondolatait,
nyíltságát, őszinteségét, szeretetét, törődését akarja megosztani. Azt akarja,
hogy hozzá hasonuljunk magatartásunkban és irányultságunkban. Ezért jelentős,
hogy Jézus azt mondja nekünk: Istent Atyánknak szólítsuk, mert arra
vagyunk hívatva, hogy az Atya valódi gyermekei legyünk. Abban a pillanatban,
amikor igent mondunk erre a szeretetre való meghívásra, Jézus azonnal elkezdi
átalakításunkat és tökéletesítésünket minden vonalon, „hogy életük legyen, és
bőségben legyen” (Jn 10,10). A Jézussal való életet a kegyelmi élet, melyet Ő
maga drágagyöngynek, kincsnek is nevez (Mt 13,44 kk). Ez a bőséges élet
minden emberi és lelki szükségletünket tartalmazza, noha nem minden
kívánságunkat és vágyunkat. Atyánk Jézusban minden szükségünket kielégíti:
„Uram, magadért teremtettél bennünket és nyugtalan a szívünk, míg meg nem
nyugszik benned” (Szt. Ágoston: Vall.I.I.l.). A keresztény ember, aki megérzi
Isten szeretetét, az életnek egy teljesen új, csodálatos, semmihez nem
hasonlítható oldalát tapasztalja meg. Ez a kegyelem. Isten élete csak akkor hoz
gyümölcsöt bennem, ha elfogadom, ha viszont szeretem, ha életemet rábízom, ha
szeretetszövetségre lépek vele. Mindegy, hogy melyiket választom.
És ebben a kapcsolatban Szűz Mária, a legszebb májusi rózsa lett a példaképünk. A boldogságos Szűz legékesebb jelzőit az egyik legelterjedtebb litániánkban, a 16. században "Németország második apostola", Canisius Szent Péter által közzétett Lorétói litániában találjuk. Ezekben a gyorsan pergő invokációkban Szűz Mária létét szemléljük a kegyelem rendjében. A lélekből áradó ima megnevezései a Szentíráson alapulnak, némelyik bizánci eredetű. A litánia szövege fokozatosan bővült. IX. Piusz pápa a szeplőtelen fogantatásról szóló dogma kihirdetése után elrendelte, hogy azt a litániába is vegyék bele: "Áteredő bűn nélkül fogantatott királyné". XV. Benedek pápa megengedte, hogy az I. világháború alatt a "Béke királynéja" könyörgést is belevegyék a litániába. XIII. Leó pápa engedélyezte nekünk a "Magyarok Nagyasszonya" megszólítás besorolását a litánia végére. 1950-ben a "Mennybe felvett királyné" megnevezés is bekerült a titulusok közé. VI. Pál pápa a II. vatikáni zsinat után Máriát, mint az "Egyház anyját" is kérjük ebben a közös imádságban. Kívánom, hogy a Krisztus Világa lapunk olvasása által lássuk meg a szerető égi Édesanyát, általa pedig mindnyájan jussunk el Istenünkhöz. Ekkor szívünkben kinyílik a legszebb májusi rózsa.
És ebben a kapcsolatban Szűz Mária, a legszebb májusi rózsa lett a példaképünk. A boldogságos Szűz legékesebb jelzőit az egyik legelterjedtebb litániánkban, a 16. században "Németország második apostola", Canisius Szent Péter által közzétett Lorétói litániában találjuk. Ezekben a gyorsan pergő invokációkban Szűz Mária létét szemléljük a kegyelem rendjében. A lélekből áradó ima megnevezései a Szentíráson alapulnak, némelyik bizánci eredetű. A litánia szövege fokozatosan bővült. IX. Piusz pápa a szeplőtelen fogantatásról szóló dogma kihirdetése után elrendelte, hogy azt a litániába is vegyék bele: "Áteredő bűn nélkül fogantatott királyné". XV. Benedek pápa megengedte, hogy az I. világháború alatt a "Béke királynéja" könyörgést is belevegyék a litániába. XIII. Leó pápa engedélyezte nekünk a "Magyarok Nagyasszonya" megszólítás besorolását a litánia végére. 1950-ben a "Mennybe felvett királyné" megnevezés is bekerült a titulusok közé. VI. Pál pápa a II. vatikáni zsinat után Máriát, mint az "Egyház anyját" is kérjük ebben a közös imádságban. Kívánom, hogy a Krisztus Világa lapunk olvasása által lássuk meg a szerető égi Édesanyát, általa pedig mindnyájan jussunk el Istenünkhöz. Ekkor szívünkben kinyílik a legszebb májusi rózsa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése