12. Székelyek és a kereszténység
A 795. évi
annalesek és krónikák megemlékeznek arról, hogy egy avar fejedelem, egy Zotan
nevű tudun, Aachenbe ment és felvette a kereszténységet. De nemsokára
visszaesett a régi életmódjába, s ezért halállal bűnhdött.
Az avarok ellen
indítandó végső támadás előtt, Alkuin kérésére és az uralkodó parancsára
püspökök csatlakoznak a kiküldött hadakhoz: Paulinus aquileai pátriárka az
Itáliából érkező sereghez, míg Arno salzburgi püspök a bajorokhoz. A 796-os
hadjárat feje, Pippin maga köré gyűjtötte a főpapokat és megbeszélte velük a
térítés és egyházszervezés kérdéseit.
Avar kereszt |
A hadjárat sikeres befejeztével, útban
haza felé, Pippin elérkezettnek látta az időt, hogy a meghódított avar területeket
térítési körzetekre ossza, amit azután Nagy Károly 803-ban Regensburgban, midőn
a pannóniai “húnok” (avarok) és szlávok
hódolatát fogadta (populum qui remansit de Hunis et Sclavis in illis
partibus), ünnepélyesen megerősített. A három missziós körzet közül a
legnagyobbat a salzburgi püspökség kapta. Pannóniának a Rába, Dráva és a Duna
által bezárt területet, vagyis a Balaton körül elterülő területet le egészen a
Duna és a Dráva összefolyásáig. Ezzel szemben minden új szerzemény a Rábától
nyugatra a passaui püspökségnek jutott. Krajnában és a Dráva-Száva közén a
térítés feladata Aquileára hárult.
A pápa 798-ban Nagy Károly kérelmére Salzburgot
érseki rangra emelte. Arno most már zavartalanul foghatott a birodalmi udvar
irányította pannóniai térítéshez. Prédikál, egyházakat szentel, papokat
ordinál. Arno nem maradt sokáig Pannóniában, igyekezett vissza Salzburgba,
ezért Nagy Károly engedélyével jelöltjét, Theoderiket püspökké szentelte,
amolyan térítő vándorpüspöknek. Az új püspököt 798 végén vagy a következő év
elején az érsek a politikai hatalom képviselőjével, Geroldus ostmarki comessel
bevezeti leendő missziós körzetébe és megbízta az új területen végzendő
térítéssel.
Avar lószerszámdísz és aranygyűrű Gyulafehérvárról |
Azok az avar-székely néptöredékek, amelyek a szlávok üldözése elöl
Nagy Károly engedélyéből Szombathely és Petronell között húzódtak meg, a Pasaui
egyház hatósága alá kerültek.
Az avar-székelyek kagánjáról tudjuk, hogy már
805-ben, amidőn Nagy Károly előtt megjelent, keresztény volt és Tódornak
hívták. Ennek utódát a Fischa folyóban
keresztelik meg és az Ábrahám nevet kapja. A Fischa folyó neve tovább él
Székelyjó melletti település és folyó, Viság, valamint Csíkban a Fisák folyó
nevében. Ábrahám neve pedig a hat székely nemzetség egyike.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése