A mi útitársunk. A híres festő, Rembrandt: Krisztus Emmauszban képén a közös vacsorát
mutatja be, amelyen a tanítványok mellett a ház lakóit is láthatjuk. Az esti
hangulatot, a családias légkört a fények melegével érzékelteti. Jézusra, mint
központra, rögzülnek a tekintetek. Az emmauszi tanítványok története nagyon
alkalmas, hogy az Egyház mindjobban átélje az Eucharisztia misztériumát. A napi
gondok, nehézségek, súlyos csalódások útján ma is útitársunk a feltámadt
Üdvözítő, hogy az Írások magyarázatával elvezessen Isten titkainak befogadásához.
Amikor szentmisére jövünk, szentségi módon Jézussal találkozunk. Igéjét hallgatva,
felajánlásunk és az átváltoztatás által részesülünk az élet kenyeréből. Jézus Krisztus
ezzel teljesíti leginkább ígéretét: „Veletek vagyok minden nap a világ
végezetéig.” (Mt 28,20) A
zarándok Egyház hitének központi eleme: velünk van Krisztus. A húsvéti
események hitünk lényegét képezik. Szent Péter apostol első levelében kifejti,
hogy az Atya örök terve az emberek megváltása volt. Ezért a Fiúisten az idők
teljességében megjelent, mint szent és hibátlan áldozati bárány és vérével
megtisztított bűneinktől. Műve befejeztével az Atya megdicsőítette őt, s tőle
kapjuk a hit kegyelmét meg a reményt. Megváltottságunkat hit szerinti élettel
kell igazolnunk (1Pt 1,17-21). Hogyan alakult ki az élő hit? Ezt szemlélhetjük
a két emmauszi tanítvány történetében. Útközben a húsvéti eseményről
beszélgetnek, amely őket eleven érintette. Amikor Jézus melléjük társult, akkor
feltárta az Ószövetség igazi értelmét, hogy a Messiás engesztelő áldozatával
bűnbocsánatot és örök életet szerez. Jézus igehirdetését követte a tanítványok
válasza, felajánlása: asztalukhoz hívják.
Az Úr elfogadja, és a kenyértörésben megismerteti
önmagát. Annyira egyedülálló ez a mozdulat, a kenyér megtörése, hogy a két
tanítványnak azonnal felnyílik a szeme, megnyílik az értelme, és rögtön mindent
átértékelnek ami velük történt az úton, ugyanígy Jézus halálának eseményét is. Hitük
a Jézussal történt találkozásban gyökerező meggyőződésen nyugszik. Még azon
este visszatérnek Jeruzsálembe.
Húsvéttól a paruziáig, az Egyház hitének
legerősebb kinyilvánítása az Eucharisztia megünneplése, amikor hittel valljuk
Jézus feltámadását, amíg el nem jön. (Lk 24,13-35) A kenyértörés krisztusi
mozdulatát ismételjük meg minden szentmisében, mert Ő hív meg minket a vele
való egyesülésre. A kenyértörés, az Eucharisztia az idők végéig az Egyház éltetője,
szíve-lelke. Az Oltáriszentségben az égből alászállott élő kenyeret, az örök
élet zálogát, Krisztust vesszük magunkhoz. A Szentlélek megvilágosító hatása
alatt az apostolok megértették, hogy Jézus él és az Atyánál van, és földi
működése közben is Atyjával volt. (ApCsel 2,14.,22-28) Szentségi módon pedig
jelen van az Eucharisztiában.
„Mi hittünk és tudjuk, hogy te
vagy az Isten Szentje!” Jn 6,69.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése