Oldalak

2015. 02. 02.

Gyertyaszentelő Boldogasszony

A mai liturgiát ünnepélyes és örvendező hangnem jellemzi: Krisztus első templomi bevonulását ünnepeljük. Nem hiányzik az áldozati vonás sem, hiszen szülei felajánlották Istennek. Az örvendetes rózsafüzér negyedik titkáról elmélkedünk: Akit te szent Szűz a templomban bemutattál.
1. Ünnepünk kezdő hangját Malakiás próféta jövendölése adja meg (Mal 3,1-4), aki az istentisztelet és a papság megújulását sürgette, mert „hamarosan belép szentélyébe az Úr, akit kerestek, és a szövetség angyala, aki után vágyakoztok. Lám már jön is!” Könnyű ezt a szöveget a mai ünnep gondolatával összekapcsolni, amikor negyven nappal születése után Krisztus megérkezik a templomba, itt a mózesi törvény előírása szerint, Mária és József bemutatják az Úrnak.
Az anya hét napon át tisztátalannak számított, kizárt volt az istentiszteletből is. Ez abban a korban a szülőanya védelmét szolgálta. Az elsőszülött fiúgyermeknek a nyolcadik napon nevet adtak, és a körülmetéléssel felvették a mózesi szövetségbe. Az édesanyának még 33 napot otthon kellett maradnia, hogy megtisztuljon. Ez idő alatt teljesen felépült és át tudta élni anyaságát. A Székelyföldön is hagyomány volt, hogy negyven napig nem járt ki az édesanya, csak miután megkeresztelték a gyermeket akkor „szabadult ki”. A szülőanya kímélete olyan széleskörű volt, hogy házimunkát sem végezhetett. Terhet cipelni, a kútból vizet merni és vinni tilos volt. Így mondták: a víz megférgesedik, ha szülőasszony viszi! A szülőanya segítségére sietett ilyenkor a rokonok és a szomszédok.
A 40. napon felvitték Jézust Jeruzsálembe, hogy bemutassák az Úrnak. Ekkor Mária is bemutatta a tisztulási áldozatot.
Az elsőszülött megváltásának egyik indítéka, hogy minden elsőszülött Isten tulajdona. Ezért Isten szolgálatára kellett szentelni, hogy papként az oltárnál szolgáljon. Erre a szolgálatra viszont Isten, Lévi fiait, a levitákat választotta ki. A templomi szolgálatot ezek látták el. Ezért az elsőszülött gyermekért pénzben kellett váltságdíjat fizetni: ebből fedezték a leviták életszükségleteit, az elsőszülött gyermek pedig mentes maradt a papi szolgálattól.
Az elsőszülött megváltásának másik indítéka, hogy eszükbe juttassa az Egyiptomból való menekülés történetét. Akkor a konok fáraót csak az elsőszülött fiúgyermekek halála rendítette meg, és úgy engedte szabadon az izraelitákat. Ez utóbbiaknál Isten megkímélte a gyermekeket. Ezért áldoztak az Úrnak minden hímneműt, ami az anyaméhet megnyitja. Az áldozat egyéves bárány volt elégő áldozatnak, és egy galambfióka vagy gerlice engesztelőáldozatnak. A szegényeknek elegendő volt egy pár galambfiókát vagy gerlicét feláldozni. A szentcsalád mindenben eleget tett a törvénynek, így a tisztulásinak is, jóllehet őket az nem kötelezte.
(Megfontolás: Engedelmeskedünk-e Isten és az Egyház parancsainak, mert keresztény  életet akarunk élni. Szülők, meg van-e keresztelve gyermeketek? Őket elhozzátok-e a templomba, mint a Szűzanya tette Jézussal? Ha Isten hívja gyermekedet, szolgálatára mered-e adni?)
2. A megtestesült Fiú minden tekintetben hasonlóvá akart válni testvéreihez (Zsid 2, 14-18). Isteni mivoltában igaz ember akart lenni az emberek között, beilleszkedett történelmünkbe. Mindenben meg akarta osztani életünket, beleértve a bűnös ember számára előírt törvény megtartását. Annyira közel került hozzánk, hogy sorstársunk lett, még a halált is vállalta. Ezáltal egyrészt növelte bizalmunkat, mert meg tud érteni bennünket.
3. A törvény teljesítése alkalmul szolgált arra, hogy Jézus a templomban találkozzék azokkal az emberekkel, akik hitben várakoztak rá (Lk 2,22-40). Így is történik, Simeon fogadja, „igaz és istenfélő ember, aki várta Izrael vigaszát”, valamint Anna próféta asszony, aki imában és vezeklésben töltötte életét. A Szentlélek indítására mindketten a templomba mennek és felismerik a megígért Üdvözítőt a kis gyermekben, akit egy fiatal anya a szegények alázatos áldozatával mutat be. Ezzel a felajánlással Szűz Mária első alkalommal szakad el Jézustól és átengedi Fiát az Ég teljes jogainak.
Az agg Simeon karjaiba vette a Gyermeket és olyan magasztaló imát zengett élete nagy reményéről, ami naponta visszhangzik az egyház befejező imaórájában. Után megáldotta őket és a Szűzanyát a megváltás titkára figyelmezteti: „még a te lelkedet is tőr járja át”.
Ekkor Mária belső megvilágítással megértette, hogy Jézus, az ő méhének gyümölcse és életének egyetlenje áldozat lesz az emberiség üdvösségéért, ugyanakkor saját magát is felajánlotta Jézussal.
Villanovai Szent Tamás (+1555.szept.8.) látomásában a Szűzanya így imádkozik: „Ó mindenható Atya, fogadd el ez áldozatot, melyet én a Te szolgálóleányod az egész világért Neked bemutatok. Fogadd el ezt a gyermeket, aki mindkettőnké: az enyém a véges idők folyamán, a Tied öröktől fogva. Végtelenül hálát adok Neked, hogy felmagasztaltál, s annak anyjává tettél, Akinek Te vagy az Atyja. Fogadd el szolgálóleányod kezéből ezt a legszentebb áldozatot. Ez a reggeli áldozat, amely később a kereszt karjai közt az esti áldozat lesz. Jóságos Atya, tekints le kegyesen áldozatomra és emlékezzél meg azokról, akikért felajánlom."
A Szűzanya nyomdokain járva mi is fogadjuk el az isteni Gondviselés kezéből mindazt, amit Isten örök elhatározásából számunkra kijelölt, mert tudjuk, hogy Isten azzal örök boldogságunk útját egyengeti. A megszentelt gyertyát hazavisszük, hogy otthon az igazi fényben, Jézusban úgy éljünk, égjünk, mint a gyertya, mely „másnak világít, s önmagát emészti el”.
Testvéreim! Nem kaptuk a Szűzanya szeplőtelenségének kegyelmét, se Krisztus bűntelenségét. A keresztségben bekapcsolódtunk ugyan Krisztusba, s megkaptuk az istengyermeki életet. De képességeink nem kapták vissza sértetlenségüket. Így feladatunk azok tisztogatása. 
Értelmünk homályát tisztogassuk a hit fényével. Ragadjuk meg azokat az eszközöket, amelyek a vallási igazságokat feltárják. Tanuljunk a „világ fiaitól”. Mi mindent megtesznek ideológiájuk érdekében. A mi ideológiánk a kinyilatkoztatott hit igazságai. Ezt kell ápolnunk a Szentírás olvasásával, keresztény irodalom felkarolásával, szentbeszédhallgatásával, magunkba-szállással.
Tisztogassuk akaratunkat állapotbeli kötelességünk teljesítésével. Szívesen, keresztény örömmel teljesítsük Isten és az Egyház parancsolatait. Azok biztosan vezetnek a mennyország felé vezető szűk ösvényen. Fegyelmezzük szenvedélyeinket. Ne engedjük, hogy magukkal ragadjanak, s letérítsenek erről a szűk ösvényről.
Legyen legfőbb példaképünk Krisztus, aki mindig és mindenben azt tette, ami a mennyei Atya előtt kedves.
Emlékezzünk minderre, amikor imádkozzuk: Akit te, Szent Szűz a templomban bemutattál.

D-K. József

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése