A mai liturgiát
ünnepélyes és örvendező hangnem jellemzi: Krisztus első templomi bevonulását
ünnepeljük. Nem hiányzik az áldozati vonás sem, hiszen szülei felajánlották
Istennek. Az örvendetes rózsafüzér negyedik titkáról elmélkedünk: Akit te szent
Szűz a templomban bemutattál.
1. Ünnepünk kezdő hangját
Malakiás próféta jövendölése adja meg (Mal 3,1-4), aki az istentisztelet és a
papság megújulását sürgette, mert „hamarosan
belép szentélyébe az Úr, akit kerestek, és a szövetség angyala, aki után
vágyakoztok. Lám már jön is!” Könnyű ezt a szöveget a mai ünnep gondolatával
összekapcsolni, amikor negyven nappal születése után Krisztus megérkezik a
templomba, itt a mózesi törvény előírása szerint, Mária és József bemutatják az
Úrnak.
Az anya hét napon
át tisztátalannak számított, kizárt volt az istentiszteletből is. Ez abban a
korban a szülőanya védelmét szolgálta. Az elsőszülött fiúgyermeknek a nyolcadik
napon nevet adtak, és a körülmetéléssel felvették a mózesi szövetségbe. Az
édesanyának még 33 napot otthon kellett maradnia, hogy megtisztuljon. Ez idő
alatt teljesen felépült és át tudta élni anyaságát. A Székelyföldön is
hagyomány volt, hogy negyven napig nem járt ki az édesanya, csak miután
megkeresztelték a gyermeket akkor „szabadult ki”. A szülőanya kímélete olyan
széleskörű volt, hogy házimunkát sem végezhetett. Terhet cipelni, a kútból
vizet merni és vinni tilos volt. Így mondták: a víz megférgesedik, ha
szülőasszony viszi! A szülőanya segítségére sietett ilyenkor a rokonok és a
szomszédok.
A 40. napon
felvitték Jézust Jeruzsálembe, hogy bemutassák az Úrnak. Ekkor Mária is
bemutatta a tisztulási áldozatot.
Az elsőszülött
megváltásának egyik indítéka, hogy minden elsőszülött Isten tulajdona. Ezért
Isten szolgálatára kellett szentelni, hogy papként az oltárnál szolgáljon. Erre
a szolgálatra viszont Isten, Lévi fiait, a levitákat választotta ki. A templomi
szolgálatot ezek látták el. Ezért az elsőszülött gyermekért pénzben kellett
váltságdíjat fizetni: ebből fedezték a leviták életszükségleteit, az
elsőszülött gyermek pedig mentes maradt a papi szolgálattól.
Az elsőszülött
megváltásának másik indítéka, hogy eszükbe juttassa az Egyiptomból való
menekülés történetét. Akkor a konok fáraót csak az elsőszülött fiúgyermekek
halála rendítette meg, és úgy engedte szabadon az izraelitákat. Ez utóbbiaknál
Isten megkímélte a gyermekeket. Ezért áldoztak az Úrnak minden hímneműt, ami az
anyaméhet megnyitja. Az áldozat egyéves bárány volt elégő áldozatnak, és egy
galambfióka vagy gerlice engesztelőáldozatnak. A szegényeknek elegendő volt egy
pár galambfiókát vagy gerlicét feláldozni. A szentcsalád mindenben eleget tett
a törvénynek, így a tisztulásinak is, jóllehet őket az nem kötelezte.
(Megfontolás: Engedelmeskedünk-e Isten és az Egyház parancsainak, mert keresztény életet akarunk élni. Szülők, meg van-e
keresztelve gyermeketek? Őket elhozzátok-e a templomba, mint a Szűzanya tette
Jézussal? Ha Isten hívja gyermekedet, szolgálatára mered-e adni?)
2. A megtestesült Fiú minden tekintetben hasonlóvá akart
válni testvéreihez (Zsid 2, 14-18). Isteni mivoltában
igaz ember akart lenni az emberek között, beilleszkedett történelmünkbe.
Mindenben meg akarta osztani életünket, beleértve a bűnös ember számára előírt
törvény megtartását. Annyira közel került hozzánk, hogy sorstársunk lett, még a
halált is vállalta. Ezáltal egyrészt növelte bizalmunkat, mert meg tud érteni
bennünket.
3. A törvény teljesítése alkalmul szolgált arra, hogy Jézus a
templomban találkozzék azokkal az emberekkel, akik hitben várakoztak rá (Lk 2,22-40). Így is történik, Simeon fogadja, „igaz és istenfélő
ember, aki várta Izrael vigaszát”, valamint Anna próféta asszony, aki imában és
vezeklésben töltötte életét. A Szentlélek indítására mindketten a templomba
mennek és felismerik a megígért Üdvözítőt a kis gyermekben, akit egy fiatal
anya a szegények alázatos áldozatával mutat be. Ezzel a felajánlással Szűz
Mária első alkalommal szakad el Jézustól és átengedi Fiát az Ég teljes jogainak.
Az agg Simeon
karjaiba vette a Gyermeket és olyan magasztaló imát zengett élete nagy
reményéről, ami naponta visszhangzik az egyház befejező imaórájában. Után
megáldotta őket és a Szűzanyát a megváltás titkára figyelmezteti: „még a te
lelkedet is tőr járja át”.
Ekkor Mária belső
megvilágítással megértette, hogy Jézus, az ő méhének gyümölcse és életének
egyetlenje áldozat lesz az emberiség üdvösségéért, ugyanakkor saját magát is
felajánlotta Jézussal.
Villanovai Szent
Tamás (+1555.szept.8.) látomásában a Szűzanya így imádkozik: „Ó mindenható
Atya, fogadd el ez áldozatot, melyet én a Te szolgálóleányod az egész világért
Neked bemutatok. Fogadd el ezt a gyermeket, aki mindkettőnké: az enyém a véges
idők folyamán, a Tied öröktől fogva. Végtelenül hálát adok Neked, hogy
felmagasztaltál, s annak anyjává tettél, Akinek Te vagy az Atyja. Fogadd el
szolgálóleányod kezéből ezt a legszentebb áldozatot. Ez a reggeli áldozat,
amely később a kereszt karjai közt az esti áldozat lesz. Jóságos Atya, tekints
le kegyesen áldozatomra és emlékezzél meg azokról, akikért felajánlom."
A Szűzanya
nyomdokain járva mi is fogadjuk el az isteni Gondviselés kezéből mindazt, amit
Isten örök elhatározásából számunkra kijelölt, mert tudjuk, hogy Isten azzal
örök boldogságunk útját egyengeti. A megszentelt gyertyát hazavisszük, hogy
otthon az igazi fényben, Jézusban úgy éljünk, égjünk, mint a gyertya, mely
„másnak világít, s önmagát emészti el”.
Testvéreim! Nem
kaptuk a Szűzanya szeplőtelenségének kegyelmét, se Krisztus bűntelenségét. A
keresztségben bekapcsolódtunk ugyan Krisztusba, s megkaptuk az istengyermeki
életet. De képességeink nem kapták vissza sértetlenségüket. Így feladatunk azok
tisztogatása.
Értelmünk
homályát tisztogassuk a hit fényével. Ragadjuk meg azokat az eszközöket,
amelyek a vallási igazságokat feltárják. Tanuljunk a „világ fiaitól”. Mi
mindent megtesznek ideológiájuk érdekében. A mi ideológiánk a kinyilatkoztatott
hit igazságai. Ezt kell ápolnunk a Szentírás olvasásával, keresztény irodalom
felkarolásával, szentbeszédhallgatásával, magunkba-szállással.
Tisztogassuk
akaratunkat állapotbeli kötelességünk teljesítésével. Szívesen, keresztény
örömmel teljesítsük Isten és az Egyház parancsolatait. Azok biztosan vezetnek a
mennyország felé vezető szűk ösvényen. Fegyelmezzük szenvedélyeinket. Ne
engedjük, hogy magukkal ragadjanak, s letérítsenek erről a szűk ösvényről.
Legyen legfőbb
példaképünk Krisztus, aki mindig és mindenben azt tette, ami a mennyei Atya
előtt kedves.
Emlékezzünk
minderre, amikor imádkozzuk: Akit te, Szent Szűz a templomban bemutattál.
D-K. József
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése