Isten az embert olyan személyiségnek
teremtette, aki közösségekbe való aktív bekapcsolódása, felelősségének
számbavétele, végül maga és mások érdekében végzett munkája nélkül nem képes
megoldani a Teremtő által rárótt feladatokat, sőt egyéni természete
kibontakoztatásának megvalósítására sem képes. Amikor
a klasszikus teológia az
ember társas természetéről beszélt, általában személyes értékeinkből indult ki,
és azt kereste, hogy a közösség hogyan segíti ezek kibontakozását. A személyes
értékek közé természetesen a közösség iránti kötelességeket is beleszámította,
hiszen ezek teljesítése hozzátartozik az egyén önmegvalósításához.
A 20. század
eleje óta egyre inkább tért hódított egy
másik szemléleti mód, amelyik nem az egyénből veszi kiindulását,
hanem abból, hogy „Isten... azt akarja,
hogy az emberek egyetlen családot alkossanak és testvérnek tekintsék egymást”.
Ennek a szemléletnek győzelmét a II. vatikáni zsinat „az idők jelének”
mondotta, és több hivatalos megnyilatkozásában utalt rá. A zsinati
dokumentumokon kívül Szent XXIII. János a „Mater et Magistra”, a „Pacem in
terris” és Szent VI. Pál az „Ecclesiam suam” kezdetű pápai körlevelekben is ezt
a szemléletet érvényesítik.
Közösségi voltunkat és közösségi kötelességeinket főképpen három szempont szerint tárgyalják:
1) Személyességünk kibontakozása csak
közösségi tevékenységben történhet.
2) A
szolidaritásnak, vagyis az egyén és a társadalom értékei kölcsönös
függésének ténye alapvető adottságunk, a közjó előmozdítása pedig minden
egyénnek érdeke és kötelessége.
3) A
szubszidiaritás elve azt kívánja, hogy az egyetemes jellegű közösségek ne
akadályozzák az alájuk tartozó kisebb közösségek tevékenységét, hanem inkább
segítsék; a nemzetközi szervezetek hangolják össze és ösztönözzék a fejlődést,
de az igazságosság sérelme nélkül.
E teológiai szemlélet alapját a
Szentháromság személyeinek közösségében látjuk, mert ennek mintájára teremtette
Isten az embert úgy, hogy magában nem tud kiteljesedni, hanem rászorul a többi
emberre.
Isten a földi életre vonatkozó ígérteket tett, amennyiben parancsait
megtartjuk. (MTörv 6,2-6) Ezért a zsidók naponta kétszer mondják a Mózes
tanította imát: “Halld Izrael” – hogy osztatlan szívvel, egész életükkel
szeressék Istent. A megvalósuló Isten országában, Jézus elénk élte a szeretet
parancsát, és mivoltát az írástudónak nyilatkoztatta ki. (Mk 12,28b-34) Az
Isten iránti szeretet az embertárs szeretetében mutatkozik meg. Krisztus kegyelmével
a szeretet parancsát olyan lendülettel kell élni, hogyha kell életünket tudjuk odaadni
embertársainkért. Erre sarkall a Szentháromság személyeinek egysége, másfelől
az Isten gyermekeinek igazságban és szeretetben élt egysége is. (Zsid 7,23-28)
Jézus főpapunkká lett és a szentmisében ölel magához.
„Jézus mindörökre üdvözítheti azokat, akik általa járulnak az Isten elé.” Zsid 7,25.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése