A negyven éves pusztai vándorlása alatt, az Ígéretföldje felé tartó
nép bizonyos mértékig egymásra figyelt, vigyázott, összeszokott. Kánaán
földjének elfoglalása idején közösen küzdöttek, majd annak felosztását
elintézték törzsi alapon. Az új hazájukban viszont sok kihívással
találkoztak: széttelepülve nem érzik a közösség megtartó, segítő erejét,
nehézséget jelent az életmódváltás. Kihívást jelentett a pásztorkodó,
nomád életformáról rátérni a helyhez kötött, részben földműves
életmódra. Az Istennel megélt gazdag és gondtalan múlt, amikor Isten
különös gondoskodását élvezték – most őket kísérti. A jelen és önálló
élet szokatlan számukra, a jövő pedig ismeretlen és az átmenet nem
szembetűnő. Környezetükben új népekkel, vallásokkal és bálványimádással
találkoztak.
Isten
és Mózes akaratából, Józsue az új vezető világosan tudja, hogy a nép
igazi feladata Isten szolgálat, értékek közvetítése kell, hogy legyen.
Mindezt neki egyedül tudni és eszerint élni nem elég, hanem ezt a
jövőképet - víziót - mindenkinek ismernie és vállalnia kell.
(Előbb-utóbb, de nagykorúvá kell érniük az Isten mellett, mint a
gyerekeknek a szülők mellett.) Vízió, jövőkép nélkül elvész a nép!
E
nép rendkívüli küldetése előzmények nélkül jött létre, mivel ez az
egység sem politikai, sem nemzeti, hanem hitbeli és vallásos jellegű.
Isten törvényeihez kell igazítsák életüket, hogy mindennapjuk
Istenszolgálat legyen. Akkor életükben fokozatosan kibontakozik és
beteljesülnek Isten ígéretei, feltárulnak az Úr útjai. A célok
tisztázása végett, Józsue amolyan országgyűlés félét hívott össze,
melynek célja, hogy egységes keretet, szervezetet adjanak életüknek, s
ha a körülmények úgy hozzák, akkor kölcsönösen segítsék egymást. Ennek
az óhajtott egységnek egyetlen biztos alapja van, az őket meghívó és a
Sinai hegyen velük szövetséget kötő Istenben való hit. Józsue ezért a
nép véneit, vezéreit, bíráit, tisztségviselőit az Úr színe előtt
felszólítja: Ha nem akartok az Úrnak szolgálni, válasszatok most, kinek
akartok szolgálni: az ősmúltat jelentő Mezopotámiai isteneknek vagy a
még itt lakó amoriták isteneinek? (Józs 24,1-2a. 15-17,18b)
A
nép mielőtt válaszolna, Józsue hitvallást tesz családja nevében: „Mi,
én és házam népe az Úrnak szolgálunk.” A család egysége az Úrban
gyökerezik (Ef 5,21-32). A nép józanságára jellemző, hogy távol tartja
magát a hűtlenségtől. Hűsége tényeken nyugszik. Felidézik: az Úristen
vezetett ki Egyiptomból, csodákat művelt, oltalmazott az egész úton,
ahol átvonultunk. Ezután a nép megújítja szövetségét: „Mi is az Úrnak
akarunk hát szolgálni, ő a mi Istenünk.” E hitvallás tudatosítása
hozzájárult a mindennapi állhatatossághoz és alapja lett Izrael
elkövetkező évszázadainak. Isten az ember lelki fejlődésének bizonyos
szintjén újabb döntés elé állította népét. Ez az idők teljében
megtörtént, amikor a világba küldte Szent Fiát, hogy általa életünk
legyen és bőségben legyen. Ma Ő teszi fel ezt a kérdést: „Ti is el
akartok menni?” (Jn 6,60-69) Péterrel válaszolom: Uram, kihez menjünk?
Az örök élet igéi nálad vannak
„Tudjuk, hogy te vagy az Isten Szentje!” Jn 6,69
Oldalak
▼
2012. 08. 18.
2012. 08. 17.
Szent István
Géza
nagyfejedelem és Sarolt fia Esztergomban született 969-ben. Vajk a
keresztségben Szent István első vértanú nevét kapta, akár csak apja.
Gyermekkorában megismerte az életre vezető igaz utat (Péld 4, 10-15. 18-27). Az
ifjú herceg fejlődősében fontos szerepet játszott Szent Adalbert prágai püspök,
aki megismertette az ország állapotát, Kelet és Nyugat fenyegetését. István dinasztikus házasságot kötött a bajor
fejedelem lányával, Gizellával. Az eljegyzésnél Adalbert asszisztált Seyernben.
Szent Wolfgang Regensburg püspöke gondosan kiválasztott, jól képzett és példás
életű papokat küldött Gizella kíséretében a magyarokhoz. A házasságot
Esztergomban kötötték 996-ban. István ifjú aráját hercegsége központjába,
Nyitra várába vitte. Házasságuk első éve életük megalapozását szolgálta (Ef 4,
17-24). Hitték, ha Krisztust követik, akkor jó szolgálatot tesznek és boldogok
lesznek. István megért az ország vezetésére, és a hit plántálására. Amikor Géza
997-ben meghalt, István lett a nagyfejedelem. Háromszori (997, 1003, 1008)
hadjárattal kellett megvédenie jogait és a kereszténységet.
Szent István Intelmei Imre herceghez és fennmaradt 56 törvénye egy jó vezető vallomásait tartalmazza, amit érdemes mai is tanulmányozni, ami kiállta az idő próbáját és megalapozta a magyar államiságot.
Első hadi
vállalkozásához, amit Koppánnyal vívott, Szent Márton segítségét kérte. Tudott
harcolni, ha a szükség úgy kívánta; mindazonáltal békeszerető volt. Hódító hadjáratot
nem kezdeményezett, harcias nemzetét a gyümölcsöző béke irányába vezette, és a
szállásterületén mozgó, nomád életvitelű népet a helyhez kötöttségre szoktatta.
Azért lett jó uralkodó, mert kialakította népe vízióját, és felkészült annak
megvalósítására. István mivel maradandó művet akart, házat és hazát Krisztusra,
a Szegletkőre építette (Mt 7, 24-29). Életének első korszaka 997-től 1019-ig
tartott.
Koppány legyőzése után neki fog az ország- és egyházszervezésnek. Fia, Imre lelki irányítását Szent Gellértre bízta. Közben Nyugat és Kelet irányába nyit, megszervezi a Szentföld és Ravenna felé vezető zarándokutak hazai szakaszát: vendéglátást, kedvező átvonulást és zarándokházakat biztosít. A menekültek és sorsüldözöttek segítője. Építi a nemzetközi kapcsolatokat, ami által új segítőtársakra talál. Uralkodása második korszakára több kolostor alapítása esik, amelyek kihatással vannak az ország életére. Új királyi központot hoz létre Székesfehérvárt. A Szűz Anya tiszteletére szentelt bazilika országlásának központja, majd temetkező helye.
Koppány legyőzése után neki fog az ország- és egyházszervezésnek. Fia, Imre lelki irányítását Szent Gellértre bízta. Közben Nyugat és Kelet irányába nyit, megszervezi a Szentföld és Ravenna felé vezető zarándokutak hazai szakaszát: vendéglátást, kedvező átvonulást és zarándokházakat biztosít. A menekültek és sorsüldözöttek segítője. Építi a nemzetközi kapcsolatokat, ami által új segítőtársakra talál. Uralkodása második korszakára több kolostor alapítása esik, amelyek kihatással vannak az ország életére. Új királyi központot hoz létre Székesfehérvárt. A Szűz Anya tiszteletére szentelt bazilika országlásának központja, majd temetkező helye.
1031-ben, Imre halála után a
befelé fordulás, az imádság, az ország és egyház dolgaival való törődés
időszaka. 1038. Nagyboldogasszony ünnepén az ország vezetőinek és püspökeinek
társaságában végrendelkezik: országát, koronáját és lelkét Szűz Mária oltalmába
ajánlja és örök létre szenderült. Szentté 1083-ban avatták. Szent
István ezer évvel ezelőtt a magyar nemzet gerince lett világos látásával,
határozott tenni akarásával és mélységes krisztusi hitével.
Szent István Intelmei Imre herceghez és fennmaradt 56 törvénye egy jó vezető vallomásait tartalmazza, amit érdemes mai is tanulmányozni, ami kiállta az idő próbáját és megalapozta a magyar államiságot.
A nagy francia író és diplomata, Paul
Claudel írta a 20. század elején: „Az
imént kezembe került Szent István király könyve, az ő Intelmei fiához. A
nagyszerű gondolatok olvasása közben éreztem, minő nagy nemzet ez a magyar nép,
amelynek már kilencszáz évvel ezelőtt, a mai európai emberiség hajnalán ilyen
hallatlan eszű királya volt. Én Szent Istvánt a messzi középkor legnagyobb
diplomatájának tartom... S én, a francia diplomata, a hívő katolikus erőm
fogytáig hirdetem, hogy a Duna-medencében csak a Szent István-i úton lehet
keresni a gyógyulást.”
2012. 08. 16.
Szent István balkáni háborúja
Géza
(970 k. – 997) magyar nagyfejedelem házasságaiból (1. felesége Sarolt, a 2.
Zjemomysl lengyel fejedelem leánya, Adelhaid, Géza öccse, Mihály özvegye) öt
leány és Vajk (keresztségben István)
fia született. Az első lánya Gysla
– Géza lánya néven emlegetik –, férjhez ment a kabar törzsfő Aba Sámuelhez, a
későbbi magyar királyhoz. Judit férjhez ment I. Boleszláv
lengyel herceghez. Ilona a velencei dózse, Orseoló Ottó felesége lett, fiuk Péter,
magyar király. Ágota (?) a későbbi
angol királyhoz, Edmund herceghez ment feleségül. Margit (a bolgár források
Márgaritá Ungárszká, Magyar Margit néven említik) nevű lánya pedig Sámuel (ur. 980–1014)
bolgár cár trónörökös fiának, Gavril Radomirnak (Romanosz) lett a felesége. A hercegi
pár öt évig élt együtt, mert 1001-ben Radomir eltaszította magától várandós
feleségét, hogy maga mellé vehesse ”a Larisszában foglyul ejtett, csodaszép
Eirénét.”
Margit visszatért Magyarországra, István bátyjától birtokokat kapott,
itt szülte meg fiát, a későbbi bolgár cárt, Delján Pétert (ur. 1040–1041). Szent
István uralkodása kezdetén független politikusként szövetséges jó viszonyt
ápolt a németekkel, a lengyelekkel, az oroszokkal, a görögökkel és a bolgárokkal
is. Amikor Sámuel bolgár cár fia Radomir eltaszította magától a magyar király
hugát – elég nagy szégyen! –, ezzel megsértette a magyarokat. Erről szól a
szakirodalomban nem ismert új forrás, az athoszi Athanasziosz munkája. Ekkor Szent
István is bekapcsolódott a bolgárok elleni harcba. Két ízben is hadjáratot vezetett
éspedig 1014 körül és 1018-ban, II. (Bolgárölő) Baszileiosz (ur. 976–1025) bizánci
császár szövetségesként. A görög császár már korábban, 1004-ben elfoglalta
Vidint, ezzel közvetlen területi érintkezés jött létre a Bizánci Birodalom és
Magyarország között. Az 1064 körül írt Fundatio S. Albani Namucensis írójának a
frank-lotharingiai származású Loedvin bihari püspök számolt be, amikor haza
látogatott Löwenbe.
Elmondta, hogy Szent István hadaival együtt Nisen át
benyomult bolgár területre. Amikor elfoglalták Cesarije (Szkopje, Üszküb)
városát, majd Ohridot, István nem vett részt szövetségesei oldalán az elfoglalt
bolgár város kirablásában, inkább a cári templom ereklyéit hozta el a szentek
földi maradványaiban egyelőre szűkölködő országba, az építendő fehérvári bazilika
és az általa alapított egyházak számára.
Megszerezte Szent György és Szent
Miklós hitvalló ereklyéit. István király Szent György ereklyét adott a csanádi
székesegyháznak, amely a szent nevét viseli. István király Loedvintől Szent
Miklós ereklyét küldött Belgiumba is.
Magyarföldön Szent György és Szent Miklós
tisztelete Szent István korában jelent meg.
2012. 08. 14.
Nagyboldogasszony
"A Boldogságos Szűzanya az Úristen különleges kegyelméből földi életének végeztével Isten mennyei országának lett lakója. Nem csupán a lelke vonult be az örök dicsőségbe, nem csak a lelke jutott el Isten színelátására, miként hitünk szerint a szenteké. Mária az egyetlen földi lény, aki testével, megdicsőült emberi testével is részesedik az örök boldogságban. Mennyei fényességben, romollhatatlan emberi testével áll ott a mi Urunk mennyei trónusa előtt." Szűz Mária mennybevételének hittitka azt az igazságot
foglalja magában, hogy Jézus anyja, a Boldogságos Szűz Mária, halála után
testestével-lelkével a mennyei dicsőségbe felvétetett.Ősi hite ez a keresztény világnak. Már az efezusi zsinat (431) Szűz Máriát „theotokosz”-nak, istenszülőnek nevezte.
Jeruzsálemben már az 5. században megemlékeztek a Boldogságos Szűz égi
születésnapjáról. Az ünnepet Dormitio sanctae Mariae, a szentséges Szűz
elszenderülése névvel illették. A 6. században egész Keleten elterjedt az
ünnep. Rómában a 7. században, s itt a 8. századtól Assumptio beatae Mariae, a
Boldogságos Szűz menybevételének nevezték. Századokon keresztül mégsem volt kihirdetett hittétel, dogma. 1950. november 1-jén hirdette ki ünnepélyesen XII. Pius pápa és ezzel az egész Egyház számára kötelező hittétellé vált.
Szűz Mária
mennybevételének hittitkát a kinyilatkoztatás nyomán népünk megkeresztelkedése óta mindenkor
vallotta. Népünk Szűz Mária tisztelete igazolhatóan, Szent István királyunkig nyúlik vissza. A Nagyboldogasszony-kultusz alapja egyrészt Szűz Mária istenanyasága, másrészt a Szeplőtelen fogantatása.
A Mária-tisztelet fokozza szeretetünket égi Édesanyánk iránt, szinte szemlélteti és erősíti a
feltámadásba vetett hitünket, vágyat kelt lelkünkben a
természetfeletti élet, röviden szólva - Isten után.
Most pedig vegyük fontolóra Isten hozzánk intézett
szavait.
1.
Az emberek örök vigasza a Napbaöltözött asszony (Jel 11, 19a; 12,1. 3a-6.
10ab). „Az égen nagy jel tűnt fel: egy asszony, öltözete a
Nap, lába alatt a Hold, fején tizenkét csillagból korona.” Így köszönti Máriát
a liturgia. A Jelenések könyvének látnoka azt a gyermeket váró asszonyt
szemléli, aki harcban áll az Isten és az emberek örök ellenségével a
sárkánnyal. Ez a küzdelmet és dicsőséget mutató kép annak a messiási ígéretnek
a megvalósulására utal, amely a bűnbeesés után Isten ajkáról hangzott el:
„Ellenkezést vetek közéd és az asszony közé, a te ivadékod és az ő ivadéka
közé. Ő széttiporja fejedet, te meg a sarkát veszed célba.” Mindez Jézus Anyja,
Mária által valósult meg, aki Fia által a sátánt legyőzte. A győzelemnek, hogy
igazán örvendhessünk, nekünk is naponta küzdenünk kell. Ebben a harcunkban
Krisztusba és a kegyelmébe vetett hit segít, de mellettünk áll anyai oltalmával
Szűz Mária is, aki közbenjár azokért, akik Isten országáért dolgoznak. Ezek a
Bárány vére által győznek, akinek a Szűzanya adott életet. Mária, az Üdvözítő
anyja által jött el „Istenünk üdvössége, ereje és országa, és az ő Fölkentjének
uralma”.
Miután a Fiú megdicsőült az Isten
trónján, a menekülő asszonynak Isten helyet készített, ez pedig Mária felvételét
jelképezi Isten örök dicsőségébe. A Szűzanya a teremtésben az első, aki
teljesen átadta magát az Üdvözítőnek és egyedülálló módon együttműködött Vele a
gonosz legyőzésében. A Fiú is megosztja elsőként édesanyjával dicsőségét,
testével és lelkével felveszi a mennybe.
2.
Krisztus a feltámadottak zsengéje (1 Kor 15, 20-26). Szent Pál Krisztusról
szólva állítja, hogy ő a feltámadás elsőszülöttje. És mindenki, aki Krisztushoz
tartozik egy nap részt kap az ő
megdicsőüléséből. A legszorosabban Mária tartozott Krisztushoz, mert soha nem
érintette a bűn. Erről kifejezetten szól Isten angyala, amikor köszöntésében
Máriát kegyelemmel teljesnek és az asszonyok között egyedül áldottnak nevezte.
Aki a mennybe felment megtehette és megtette, hogy Szűz anyját lelkestől-testestől
megdicsőítette. „Aki a Teremtőt, mint gyermekét keblén hordozta, annak az Isten
örömében kell laknia” – mondja Damaszkuszi szent János (+750).
3.
A szentség útja egyszerű, ha hittel és alázattal Istenre bízzuk magunkat
(Lk 1, 39-59). Mária nemcsak Istennek válaszol szeretettel, hanem rokonát is
felkeresi, hogy segítségére legyen. Mária názáreti élete nem volt különb, mint
a mi életünk. Lelkületét a világ számára az Isten tárta fel, és attól kezdve
sem tudjuk kimerítően szemlélni Máriát. Ki tudná megszámlálni azokat a
költőket, írókat, festőket, szobrászokat, zenészeket, liturgiavezetőket,
templomépítőket, búcsús zarándokokat, szülőket, akiket Mária lelki szépsége
valamilyen formában megihletett.
Erzsébet asszony Mária nagy hitét
magasztalja, amellyel elfogadta az isteni akaratot. Mária dicsőítő énekében
Istenre mutat, aki nagy dolgokat cselekedett benne. Rövid pillanatra a maga
kicsinységét szemléli, hogy magasztalhassa Isten irgalmát, aki a kicsik, az
alázatosak és a szegények életében megmutatja hatalmát. Mária Isten végtelen
szeretetére adott válasza, változatlanul az, mit az angyalnak adott:
„tekintetre méltatta alázatos szolgálóleányát, lám, ezentúl boldognak hirdet
engem minden nemzedék”.
Isten szolgálójának lenni, teljes
lelki nyitottságot és benső készséget jelent. Isten pedig részesítette őt Fia
kínszenvedésében és dicsőségében. Szűz Mária Krisztussal teljesen azonosult,
követte őt a halálban is, de mentesítette őt a halál következményeitől: testét
nemcsak megőrizte a feloszlástól, mint egyes szentekét, hanem a világvégi
feltámadást megelőzve, Máriát halála után testben is megdicsőítette. Ezért
„boldognak hirdeti” minden nemzedék.
A
mennybe felvett Máriában hatalmas szószólót és példaképet kaptunk. Tőle
tanuljuk meg: - hogy alázatosan ismerjük el kicsinységünket, és teljes
készséggel adjuk magunkat Isten szolgálatára;
- hogy van
túlvilági élet, ahol Isten, a Szűzanya és a szentek koszorúja vár;
- hogy a földön
élve természetfeletti beállítottságúak legyünk.
Kérd Istent értünk, bűnösökért, Szent Szűz,
sírva könyörgünk, adj erőt, segíts meg,
bármi veszélyben biztató reményként
sírva könyörgünk, adj erőt, segíts meg,
bármi veszélyben biztató reményként
csak te ragyogsz fel.
Áldjuk örökké a Szentháromságot,
ő adta néked koronádat, szép Szűz,
ő tett meg téged a mi Királynőnkké,
s Édesanyánkká. Ámen.
s Édesanyánkká. Ámen.
A Mária-tisztelet nemzeti gyökerei
Szűz Mária mennybevételének hittitka
azt az igazságot foglalja magában, hogy Jézus anyja, a Boldogságos Szűz Mária,
halála után testestével-lelkével a mennyei dicsőségbe felvétetett. E hittételt a
kinyilatkoztatás nyomán az Egyház mindenkor vallotta. Az efezusi zsinat (431) Máriát „theotokosz”-nak, istenszülőnek nevezte.
Jeruzsálemben már az 5. században megemlékeztek a Boldogságos Szűz égi
születésnapjáról. Az ünnepet Dormitio sanctae Mariae, a szentséges Szűz
elszenderülése névvel illették. A 6. században egész Keleten elterjedt az
ünnep. Rómában a 7. században, s itt a 8. századtól Assumptio beatae Mariae, a
Boldogságos Szűz menybevételének nevezték.
A magyar
Mária-tisztelet nemzeti gyökerei a nép hitén, Géza nagyfejedelem álmán, a
hithirdető Gellért tanításán és Szent István király országfelajánlásán alapszik.
A Mária-tisztelet gyors elterjedésének és felvirágzásának hátterében ezek
állottak.
Szent
Gellért püspök kisebbik és nagyobbik legendája is arról tudosít, hogy a magyar
nemzet Krisztus anyjának nevét ki nem ejti, hanem csak Úrnőnek mondja, hisz
Pannóniát is Szűz Mária családjának nevezte Szent István király, aki lobogóira
Mária képét festtette. A szent király országos törvénynapját minden évben
augusztus 15-én, azaz Mária elszenderülésének és mennybevételének ünnepén
tartotta Székesfehérváron. Égi segítségére számított, mert ekkor Mária által szoros
kapcsolatban van a mennyel.
A nagyobbik Gellért-legenda szerint,
István király épp egy Nagyboldogasszony-napi prédikációja miatt szerette meg
Gellértet, aki a Napbaöltözött Asszonyról beszélt. István pedig a kéréseknek
nem tudott ellenállni, ha azokat az „Irgalmasság
Anyjának” nevében tették fel neki. Az akkori ezredfordulós,
Krisztussal új időszakba lépő magyarság úgy érezte, hogy rászorul az Irgalmasság Anyjának segítségére.
Boldogasszony
kifejezésünket sokan a kereszténykor előtti pogány női istenalakra
vonatkoztatják. Barna Ferdinánd
és Kálmány Lajos, a
Szeged környékén sokat kutató római katolikus pap voltak e nézet első
képviselői.
Megállapítják, hogy a Boldogasszony egy ősi asszonyistenség neve lehetett, amelyet valószínűleg Szent Gellért püspök tanácsára alkalmazhattak a hittérítők Szűz Máriára. Eszerint a boldogasszony kifejezés nem állt túl messze a Szent Mária (Sancta Maria) névtől, ahogyan a latin hívja gyakran Máriát, akinek neve helyett az úrnő (=asszony) szó használata lehet a tisztelet vagy a névmágia jele is.
Megállapítják, hogy a Boldogasszony egy ősi asszonyistenség neve lehetett, amelyet valószínűleg Szent Gellért püspök tanácsára alkalmazhattak a hittérítők Szűz Máriára. Eszerint a boldogasszony kifejezés nem állt túl messze a Szent Mária (Sancta Maria) névtől, ahogyan a latin hívja gyakran Máriát, akinek neve helyett az úrnő (=asszony) szó használata lehet a tisztelet vagy a névmágia jele is.
A
korabeli magyar nyelv vallási szókészlete meg volt, amelynek segítségével
eleink a keresztény tanításokat ki tudták fejezni. Ezt a nyelvi anyagot Vargyas Lajos néprajzkutató vonta
alapos elemzés alá. Keresztény szókészletünk tekintélyes része, mégpedig az
egyházszervezetre és a szertartásokra utalók latin, görög, szláv nyelvekből
való átvétel. Ám a keresztény tanítás és erkölcs kifejezésére őseink magyar
szavakat alkalmaztak, azaz rendelkeztek megfelelő fogalmi készlettel. E fejlett
réteghez tartozó szavak: jonh (lélek), áld és átkoz, imád,
menny, id (szent), Isten, ördög, üdvözít, üdvösség. Ehhez
kapcsolódott még a mind világi, mind vallási vonatkozásban használt szavaink
csoportja: böjt, vétek-vétkezik, bűn, bocsát, búcsú, hisz, hit, teremt,
örök. Ezekből a kereszténység szókincse bomlik ki előttünk, s jelentésük tehát
nem lehetett messze a keresztény tartalmaktól, ezért alkalmazhatták rájuk. A
magyarság világképe tehát az ezredforduló körüli években alkalmas volt a
kereszténység nyelvi megjelenítésére. Nem véletlenül írta Luitprandt cremonai
püspök 950 körül, miután a magyarokkal egy éven át állandó érintkezésben volt,
hogy "gens hungarorum videlicet christiana..." azaz "a magyar nemzet nyilvánvalóan
keresztény".
A magyarországi latinban, közvetve a
magyar nyelvben azonban a latin regina (királynő) mellett
megtaláljuk a domina (asszony, úrnő) és a magna domina (nagyasszony)
kifejezést is. Dümmerth Dezső
történész úgy gondolja, a Szent István király legendáját író Hartvik püspök
tudta, hogy a magyar nyelvben létezik egy kifejezés „a boldogasszony (úrnő,
uralkodó úrnő, asszony)”, amelyet Máriára vonatkoztatva valamiféleképpen
vissza akart adni a fordítás során. Ezért használta a fenti latin fogalmakat.
A
honfoglalás után, az államalapítás idején a nyelvi alap készen állt egy ilyen
kifejezés befogadására. A halványuló pogány vallási képzetek találkoztak a
Mária-tiszteletben erősödő keresztény vallásossággal, amely egybeesett a rendi
megújulással. Ez kellő alapot adhatott a Mária-kultusz felerősödéséhez és
rohamos elterjedéséhez.
2012. 08. 13.
Légy jó vezető!
Feladatot és szolgálatot kell
teljesítenünk, mégpedig szeretetből.
A keresztény vezető az a személy, aki
ismeri hivatását, a kapott talentumokat, s azokat a legnagyobb mértékben
kamatoztatja a kereszténység szolgálatában.
Úgy dolgozik, mintha minden rajta
múlna, hogy Krisztus szeretete uralomra jusson. A világot kell közelebb vinni
Istenhez. Ez a keresztség-, a bérmálás-, a házasság- és egyházi rend
szentségéből ránk háruló feladat: Légy vezető!
Jézus nekünk is ezt mondja: „Én választottalak benneteket, s arra rendeltelek, hogy menjetek,
teremjetek gyümölcsöt, maradandó gyümölcsöt. Akkor mindent megad nektek az
Atya, amit a nevemben kértek tőle” (Jn 15, 16).
Vezetni annyi, mint
másokra hatással lenni.
-
akinek döntéseit követik,
-
akinek hozzáállása követendő példa,
-
akitől mások segítséget, tanácsot, irányítást várnak,
-
aki bátor és mer egyedül Istenért és Istennel cselekedni.
Vezetőnek
lenni magatartás. Aki vezető, vagy akit vezetővé tettek (ti vagytok a világ
világossága), annak mindennapi kötelessége tudatosítani a célt, megfogni a
munka végét, és a tagokat közös cselekvésre sarkallni.
A
vezetőnek természetes és természetfeletti tulajdonságokkal kell rendelkeznie.
A
természetes tulajdonságok tanulással, neveléssel megszerezhetők. A vezetői
felelősség alól ezért senki sem bújhat ki. Vezetni akarni kell. Az ember értékét az akarat adja – mondta
Szent Ágoston. „Aki övéinek, főleg háza népének nem viseli
gondját, az megtagadta hitét, és rosszabb a hitetlennél” (1Tim 5, 8).
A
vezető természetes tulajdonságai:
-
Kezdeményező: ismerje az eszményt, az
utat és tudja, mikor és mit kell tennie. Nyitott szívvel és nyitott szemmel
járjon az emberek között.
-
Kockázatvállaló: Krisztusért
személyes érdekeit tegye félre és számítson a kudarcra is.
-
Felelősségtudó: cselekedjék
következetesen és határozottan.
-
Nagylelkű: fenntartás nélkül
gyöngéden és őszintén adja magát.
-
Hiteles: amikor ő az, aminek mondja
magát.
Kezdeményezés, kockázatvállalás,
személyi felelősség, nagylelkűség nélkül nem lehet a vezető hiteles.
A
vezető természetes tulajdonságai mellett a természetfeletti tulajdonságok
olyanok, mint a vezetékben az elektromos áram: nem látható és mégis hatékony. A
kegyelem rendelkezésünkre áll, csak rá kell kapcsolódnunk a fővezetékre,
Krisztusra.
A
vezető természetfeletti tulajdonságai:
-
A remény: Isten verhetetlen, jelen
van és segít megoldani gondjainkat.
-
Az alázat: tudja, hogy minden Isten
ajándéka (Jak 4, 6b). Féken tartja hiú dicsőségvágyát, nem emeli magát senki
más fölé, és az erényeket gyakorolja.
Keresztény
vezető az, akiben a természetes és természetfeletti tulajdonságok együtt
vannak, hogy a közösségben dolgozni tudjon, akit nem kap fel a szél, és nem
forgat szélkakas módjára. Tudja, hogy Krisztusban, Krisztussal és Krisztusért,
hol, kivel, mit kell tennie.
És azok hatnak a világra, akik nem csak
szükségeket vagy igényeket elégítenek ki, hanem életcélt adnak az embereknek,
formálják a gondolkodásukat és a világképüket.
Szent István Intelmei Imre herceghez
és fennmaradt 56 törvénye egy jó vezető vallomásait tartalmazza, amit érdemes
mai is tanulmányozni, ami kiállta az idő próbáját és egy évezredre megalapozta
a magyar államiságot. A nagy francia író és diplomata, Paul Claudel írta a 20.
század elején:
„Az imént kezembe került Szent István király könyve, az ő
Intelmei fiához. A nagyszerű gondolatok olvasása közben éreztem, minő nagy
nemzet ez a magyar nép, amelynek már kilencszáz évvel ezelőtt, a mai európai
emberiség hajnalán ilyen hallatlan eszű királya volt. Én Szent Istvánt a messzi
középkor legnagyobb diplomatájának tartom... S én, a francia diplomata, a hívő
katolikus erőm fogytáig hirdetem, hogy a Duna-medencében csak a Szent István-i
úton lehet keresni a gyógyulást.”
Szent István élete nyomán ismerjük
fel hivatásunkat és akarjunk környezetünk jó vezetői lenni: először otthon, utána
a munkaközösségben és a társadalomban. Alapozzuk életünket Krisztusra, mint
Szent István király. „Vessük le magunkról a régi embert, és kősziklára építsünk
országot és életet, hogy minden vihart rendületlenül álljunk.”
Szent István a vezető!
Az első keresztény ezredfordulót nem
a rémület, félelem és világvégvárás jellemezte, hanem a remény és a bizakodás.
A magyarság történelmének legdöntőbb fordulója ebbe a mozgalmas korba
illeszkedik. Itt található az a kiemelkedő személyiség, aki a történelmi változások
tevékeny részese, irányítója: Szent István király, Magyarország fővédőszentje.
Miközben feladatát teljesítette – írja dr. Török József -, túlnőtt téren és
időn, „odafönt” gyűjtött kincseket. Ezzel kiérdemelte a szent jelzőt, eszményi
ember lett.
Szent István ezer évvel ezelőtt
a magyar nemzet gerince lett világos látásával, határozott tenni akarásával és
mélységes krisztusi hitével. Géza és Sarolt fia, Vajk az első térítési hullám
idején született 969-ben. A keresztség szentségében a passaui egyházmegye
védőszentjének Szent István vértanú nevét kapta, akár csak apja Géza
nagyfejedelem. Gyermekkorában megismerte az életre vezető igaz utat (Péld 4, 10-15. 18-27). Az ifjú herceg
hitét, a későbbi Szent Adalbert Prága püspöke mélyítette el és bérmálta meg. A
családi házban megismerte az ország állapotát, valamint Kelet és Nyugat
fenyegetését.
Dinasztikus házasságra
készült, a bajor fejedelem lányával, Gizellával. Az eljegyzésnél Szent Adalbert
aszisztált Seyernben. Szent Wolfgang Regensburg püspöke gondosan kiválasztott,
jól képzett és példás életű papokat küldött Gizella kíséretében a magyarokhoz. A
házasságot Esztergomban kötötték 996-ban. István ifjú aráját Nyitra várába,
hercegsége központjába vitte. István és Gizella keresztény hite és szeretete
kiteljesedésre vezette mindkettőjüket. Úgy ismerték meg Krisztust, akit egyedül
érdemes követni, aki az ember képességét a kegyelem segítségével
kibontakoztatja, és boldoggá is teszi. István házasságának első éve ezt az életalapozást
szolgálta. Ekkor készült fel egészen az ország vezetésére, az igaz hit
plántálására. Amikor édesapja, Géza 997-ben meghalt Esztergomban, István lett a
nagyfejedelem. Háromszori (997, 1003, 1008) hadjárattal kellett megvédenie
jogait és a kereszténységet. Első hadi vállalkozásához, amit Koppánnyal vívott,
Szent Márton segítségét kérte. Tudott harcolni, ha a szükség úgy kívánta;
mindazonáltal békeszerető volt. Támadó hadjáratot nem kezdeményezett, harcias
nemzetét a gyümölcsöző béke irányába vezette, és a szállásterületén mozgó,
nomád életvitelű népet a helyhez kötöttségre szoktatta. Azért lett jó uralkodó,
mert kialakította népe vízióját, és felkészült annak megvalósítására.
Szent István mivel maradandó művet
akart, házat és hazát Krisztusra, a Szegletkőre építette (Mt 7, 24-29). Tudta, hogy aki Krisztushoz köti életét, az
megtalálja jövőjét. Sőt már itt a földi élet viharaiban is helyt tud állni, s
az ítéleten sem inog meg. A keresztény élet nemcsak reményt ad itt a földön,
hanem tartalommal tölti ki az életet. Életének
két korszakát a hegyi beszéd, s annak is a Jézus szava szerint cselekvő „okos
ember” határozta meg, aki a házát sziklára építette. Az első korszak 997-től
1019-ig tart. A kényszerű háborúskodás után az ország- és egyházszervezés
befejezésével bátran nyit Nyugat és Kelet irányába. A Szentföld felé vagy Ravenna
irányába vezető zarándokutak hazai szakaszát széleskörűen megszervezte:
vendéglátást, kedvező átvonulást és hoszpiciumokat biztosított a zarándokoknak.
A nemzetközi kapcsolatait bővítette, ezáltal új segítőtársakra talált. Az
ország határain kívül is nagy tiszteletnek örvendett, egyrészt történelmi
szerepe miatt, másrészt a menekültek és sorsüldözötteknek nyújtott
segítségéért.
Szent István uralkodásának második
korszakára több új egyházi alapítás esik. Bencés monostorokat, apátságokat
épít, melyek kihatással vannak az ország életére. Új királyi központot hoz
létre Székesfehérvárt, és a Szűz Anya tiszteletére szentelt bazilikával
országlásának központja, majd temetkező helye lett. Férfivá cseperedett fia,
Imre lelki irányítására Szent Gellértet bízta meg, majd Csanád püspökévé
nevezte ki. Szent Imre halála után a befelé fordulás, az imádság, az ország és
egyház dolgaival való törődés időszakának bizonyult.
Szent István Krisztusba öltözve az Isten gyermekeinek az
útját járta (Ef 4, 17-24). Magára öltötte az új
embert, „aki Istenhez hasonló, igaz és valóban szent teremtmény.” Minden
cselekedetét teljesen Istennek szentelte, fogadalom és felajánlás útján
szüntelen imáiban magát és királyságát a mindenkoron Szűz Istenanya, Mária
gyámsága alá helyezte” - jegyzi fel róla a nagy legenda.
1038.
Nagyboldogasszony ünnepének vigilíáján István király az ország vezetőinek és
püspökeinek társaságában végrendelkezett. Utolsó tette is olyan, mint Jézusé a
kereszten. Kire bízhatná jobbra fiatal keresztény országát, koronáját, népét,
lelkét, mint akire a mennyei Atya Egyszülöttét merte bízni, Máriára. És ezzel a
tettével fejezi be földi pályafutását és költözött át az örökkévalóságba. Íme,
példaképünk egy igazi vezető: Szent István király.
A magyar nép tudta, hogy István
király személyében a dinasztia
megalapítója, a kimagasló uralkodó és államalapító, az erős és igazságos
király, aki a szigort szelídséggel tudta párosítani elhunyt. Az utána következő
gyenge vezetők miatt, népünk énekben fogant fájdalommal szólítgatta évszázadokon
keresztül Szentkirályát: „Ah, hol vagy, magyarok tündöklő csillaga, ki voltál
valaha országunk istápja? Hol vagy, István király? Téged magyar kíván, gyászos
öltözetben, teelőtted sírván.”
Negyvenöt év után (1083. aug. 20)
István király nagyságát egyik méltó utóda a szentség fényényébe állította:
Magyarok fénye, ország reménye,
légy áldott Szent István király!
Szent hitben
tarts meg, Jézusnál áldj meg,
Légy áldott Szent István király!
2012. 08. 12.
Nagyboldogasszony - A jövő reménye
Az Európa Tanács -
amelyet 1949-ben hoztak létre azzal a feladattal, hogy küzdjön az emberi
jogokért és támogassa az európai kultúrát - viták sorozata után fogadta el a ma
is használatos, kék alapon kör alakban elhelyezkedő 12 aranysárga csillag
tervét. Az Európa Tanács beleegyezésével - a tizenkét csillagos zászló 1986.
május 26-ától az Európai Unió hivatalos zászlaja.
A heraldika meghatározása szerint az
európai zászló azúr háttéren 12 aranysárga csillag által alkotott kör, ahol a
csillagok sarkai nem érintkeznek.
A jelenlegi - kék alapon 12 arany csillagos koszorú - annak a kikeresztelkedett zsidó Paul Lévynek a munkája, aki az 1950-es évek elején az Európa Tanács információs igazgatójaként tevékenykedett. 1955-ben az Európa Tanács közös zászlójáról folyt a vita.
Egy napon Lévy egy csillagkoszorúval ékesített Mária szobor előtt ment el. A nap megvilágította az aranyló csillagokat a kék ég előtt. Ekkor benne megszületett a gondolat. Nyomban felkereste Graf Benvenuti velencei kereszténydemokrata politikust, aki abban az időben az Európa Tanács főtitkára volt, és javasolta neki a 12 arany csillagot kék alappal, mint Európa zászlaját, amit általánosan el is fogadtak.
A jelenlegi - kék alapon 12 arany csillagos koszorú - annak a kikeresztelkedett zsidó Paul Lévynek a munkája, aki az 1950-es évek elején az Európa Tanács információs igazgatójaként tevékenykedett. 1955-ben az Európa Tanács közös zászlójáról folyt a vita.
Egy napon Lévy egy csillagkoszorúval ékesített Mária szobor előtt ment el. A nap megvilágította az aranyló csillagokat a kék ég előtt. Ekkor benne megszületett a gondolat. Nyomban felkereste Graf Benvenuti velencei kereszténydemokrata politikust, aki abban az időben az Európa Tanács főtitkára volt, és javasolta neki a 12 arany csillagot kék alappal, mint Európa zászlaját, amit általánosan el is fogadtak.
Lévy erről így tájékoztatott:
„Csodálatos ez, mi e jelképet éppen Mária Mennybemenetele ünnepének
kezdőénekében találtuk meg. Jelenések könyvében szerepel: Az égen nagy jel tűnt
fel: egy asszony, öltözete a Nap, lába alatt a Hold, fején tizenkét csillagból
korona.” A 12 arany csillag keresztény szimbólum: Szűz Mária csillagkoronáját
idézi. A kör pedig az egység jelképe. (Der Sonntag, Kirchenzeitung für das
Bistum Limburg, So. 11.10.1998, S. 7).
A
kék mezőbe a csillagok közé nekünk kell erényes életünkkel belerajzolnunk a mi
örökös Királynőnk gyönyörű alakját. Így lesz teljes a jövő reménye. Ezt nekünk
magyaroknak kell megtennünk. Ez a keresztény magyar hivatása.
Szent István nagyon akart üdvözülni
és azon fáradozott, hogy népét is hozzásegítse a szép, tartalmas földi élet
után egy még sokkal szebb örök élethez. Ezért fordult bizalommal a
Nagyasszonyhoz.
Nem csalódott: népe ezer éven át megmaradt, él és állama van.
- Jövője is van?
- Ugyanúgy megalapozott a második keresztény magyar évezred is, mint az első, de már nem egy személy, hanem minden magyar őszinte Isten- és emberszolgálatával, és Nagyasszonyunk egyöntetű, bizalmas szeretetével. Ez elsőrendű feladatunk.
Nem csalódott: népe ezer éven át megmaradt, él és állama van.
- Jövője is van?
- Ugyanúgy megalapozott a második keresztény magyar évezred is, mint az első, de már nem egy személy, hanem minden magyar őszinte Isten- és emberszolgálatával, és Nagyasszonyunk egyöntetű, bizalmas szeretetével. Ez elsőrendű feladatunk.
Boldogasszony, Anyánk, régi nagy Pátrónánk!
Nagy ínségben lévén így szólít meg hazánk:
Magyarországról, édes hazánkról,
Ne felejtkezzél el szegény magyarokról!
2012. 08. 06.
JÉZUS SZENT ARCÁNAK TISZTELETE
JÉZUS SZENT ARCÁNAK TISZTELETE
Két alkalommal (1995. február 17-én és március 15-én) vérzett az itt látható Szent Arc-kép Cotonou-ban (Benin), Nyugat-Afrikában.
1995. februárjában Cotonou-ban (Benin), Nyugat-Afrikában egy 18×24 cm nagyságú bekeretezett Szent Arc kép vérezni kezdett. Amikor a sürgősen odahívott orvos megérkezett, nem tudott vérmintát venni, mivel a vér közben megalvadt. Mindez 13 szemtanú jelenlétében történt, akik jelen voltak, amikor egy hang így szólt: „Ismét eljövök és az orvos be fogja tudni fejezni a vizsgálatot.” Kémcsöveket készítettek ki, hogy a vért felfogják.
1995. március 15-én kb. 17 órakor a Szent Arc ismét bőségesen vérezni kezdett, és a vért sikerült felfogni. A kémcső negyed részig volt tele, amikor ezt hallották: „Elég, magam fogom feltölteni.”
Az orvos megállapította, hogy a kémcső negyedéig volt tele, majd kb. 45 perc múlva teljesen tele lett. Hogyan történt ez? Nem tudta megmagyarázni, csak csodálkozott. 12 tanú volt jelen. Oly erősen vérzett a kép, hogy a Szent Arc vonásait alig lehetett felismerni. A vért megvizsgálták, és az eredmény a következő volt: emberi vér. A vércsoport: AB, Rh pozitív.
Ima:
Krisztus halotti leplet 1572 óta TURINBAN /Olaszország/ őrzik. Erre mint egy fénykép lemezre kirajzolódott KRISZTUS URUNK holttestének képmása negatív képben. De ezt csak 1898-ban fedezték fel,miután a fényképezést feltalálták s egy olasz ügyvéd lefényképezte a turini leplet és amikor a lemezt előhívta,azon Jézus Krisztus holttestének pozitív képet kapta meg.
Megállapították,hogy a halotti lepelként használt vásznon levő negatív kép annak az aloé és mirhakeveréknek a vegyi hatására jött létre,amivel a temetéskor bekenték az Úr Testét. A turini leplen, az Úr kezein és lábain a szögek sebhelyei,valamint az oldalán a lándzsaszúrás sebe, és az ostorozás és ütlegelések által ejtett sebek is mind megtalálhatók. De a pozitív képen, a homlokon és a hajzaton, valamint a Test más helyein is látható fehér foltok negatívja nem vegyi hatásra jött létre a lepedőn, hanem az Úr Testén ejtett sebekből kiömlő Vér ráalvadt a lepedőre és sötét foltokat hagyott rajta. Ezért vannak világos foltok a pozitív képen. Ez bizonyság arra, hogy a töviskorona mely, vérző sebeket ejtett az Úr fején és hogy az Úr Teste nemcsak a töviskoronától, nem csak a szögek és lándzsaszúrás helyein, hanem az ostorcsapásoktól és az ütlegelésektől is több helyen vérzett. Az orron, a jobb arcon és az állon látható daganat ütlegeléstől származik.
II Leo a vallásosság felélesztése eszközének mondta a felfedezést. X Piusz kifejezte kívánságát, hogy Jézus Szent Arcát mindenütt megismerjék és minden keresztény családban tiszteljek. XI Piusz kijelentette: „Személyesen tanulmányoztuk a leplet és meg vagyunk győződve hitelességéről.“
De a Szent Arc tisztelete nem csak a halotti Arcra, hanem a kereszthalál előtti Jézus és a feltámadt Krisztus Arcának tiszteletére is vonatkozik. Nem a turini leplen levő kép felfedezésével kezdődött a Szent Arc tisztelete, hanem sokkal korábban. Maga az Úr alapította meg szentéletű apácáknak adott kinyilatkoztatásaival, hogy értékes eszközt adjon nekünk a bűnösök megtérítésére, és hogy a Veronika-lelkeknek most is alkalom nyíljék Krisztus szenvedő Arcának letörlésére.
A XIII. században Szent Gertrúd és Szent Mechtild apácafőnöknőknek, valamint a XIX. század első felében a Szent Peterről nevezett Mária karmelita nővérnek /Tourus/ adott az Úr mindenkinek szóló kinyilatkoztatásokat Szent Arcának tiszteletéről. Az alábbi 10 pontból álló ígéret e három szentnek adott kinyilatkoztatásokból van kivonatolva.
ÍGÉRETEK, MELYEKET JÉZUS AZOKNAK ADOTT, AKIK SZENTSÉGES ARCÁT TISZTELIK
1. Akik emberségem képmását tisztelik, azok lelkük melyen Istenségem képmását nyerik el és attól megvilágosítást kapnak. Arcomhoz való hasonlóságuk által fénylőbbek lesznek az örök életben, mint mások.
2. A bűn által a lelkükben eltorzított Istenképet halálukban ismét helyreállítom.
3. Akik Szent Arcomat az engesztelés szellemében tisztelik, oly kellemesek nekem, mint Veronika, ugyanazt a szolgálatot teszik nekem most, mint akkor Ő. Hálából Arcom isteni vonásait a lelkükbe vésem.
4. Imádásra méltó Arcom mintegy az Istenség pecsétje,és az a tulajdonsága,hogy azokba a lelkekbe, akik hozzá folyamodnak, belevési Istensége képét.
5. Mentől jobban szorgoskodtok azon, hogy istenkáromlásoktól eltorzult Arcom vonásait helyreállítsátok, annál inkább gondját viselem bűntől eltorzult lelketeknek. Képemet ismét lelketekbe vésem és oly széppé teszem lelketeket, mint a szent keresztség felvételekor volt.
6. Akik Szentséges Arcomat a Mennyei Atyának engesztelésül felajánlják, lecsillapítják Szent haragját és mintegy mennyei érmet nyernek azáltal, mellyel a bűnösök megtérését megvásárolhatják.
7. Szentséges Arcom felajánlóitól semmit se tagad meg az Ég. Én magam nyitom meg ajkamat, hogy szándékaikat a Mennyei Atyám elé vigyem.
8. Csodák történnek Szentséges Arcom tisztelete által. Arcom képmásának tisztelőit szeretetemmel övezem, megvilágosítom és a jobban állhatatossá teszem.
9. Sose hagyom el Szentséges Arcom tisztelőit.
10. Mindazokat, akik ebben az engesztelő műben Ügyemet szóban, imával,vagy írásban támogatják, Mennyei Atyámnál megvédem, haláluk óráján lelkük képét minden szennytől megtisztítom, és eredeti szépségét visszaadom.
Részletek a Magyar Katolikus Püspöki kar 1946-os karácsonyi (engesztelésről szóló) körleveléből, amelyet 1947. január elsején tettek közzé.
(A körlevelet 14 főpásztor írta alá Mindszenty József bíboros, hercegprímás, esztergomi érsekkel az élen.)
„…Ha már a földi remények megint így elhervadtak, a békét ott kell keresnünk a Béke Fejedelménél és a Béke Királynőjénél; keresnünk, sürgetnünk, kérnünk kell érte szünet nélkül (Ap. csel. 12, 5), amíg meg nem kapjuk, amíg meg nem találjuk, és amíg a béke országa meg nem nyílik nekünk (Máté 21, 23). Mi, hívők, vegyük kezünkbe a béke szent ügyét, úgyhogy ostromoljuk meg az eget milliók és milliók alázatos, állhatatos imádságával és imádsággal egészen átitatott élettel…”
Két alkalommal (1995. február 17-én és március 15-én) vérzett az itt látható Szent Arc-kép Cotonou-ban (Benin), Nyugat-Afrikában.
1995. februárjában Cotonou-ban (Benin), Nyugat-Afrikában egy 18×24 cm nagyságú bekeretezett Szent Arc kép vérezni kezdett. Amikor a sürgősen odahívott orvos megérkezett, nem tudott vérmintát venni, mivel a vér közben megalvadt. Mindez 13 szemtanú jelenlétében történt, akik jelen voltak, amikor egy hang így szólt: „Ismét eljövök és az orvos be fogja tudni fejezni a vizsgálatot.” Kémcsöveket készítettek ki, hogy a vért felfogják.
1995. március 15-én kb. 17 órakor a Szent Arc ismét bőségesen vérezni kezdett, és a vért sikerült felfogni. A kémcső negyed részig volt tele, amikor ezt hallották: „Elég, magam fogom feltölteni.”
Az orvos megállapította, hogy a kémcső negyedéig volt tele, majd kb. 45 perc múlva teljesen tele lett. Hogyan történt ez? Nem tudta megmagyarázni, csak csodálkozott. 12 tanú volt jelen. Oly erősen vérzett a kép, hogy a Szent Arc vonásait alig lehetett felismerni. A vért megvizsgálták, és az eredmény a következő volt: emberi vér. A vércsoport: AB, Rh pozitív.
Ima:
SZERETETT JÉZUSOM IMÁDÁSRA MÉLTÓ ARCA!
IMÁDLAK ÉS SZERETLEK TÉGED LELKEM MINDEN EREJÉVEL.
ALÁZATTAL KÉRLEK, HOGY ISTEN KÉPÉT ÁLLÍTSD HELYRE BENNEM.
TISZTA SZÍVET TEREMTS BENNEM, ISTENEM!
NE VESS EL ENGEM SZÍNED ELŐL!
MINDEN ÁLTALAD TÖRTÉNJÉK BENNEM,
ÉRTED, Ó JÉZUSOM, A TE DICSŐSÉGEDRE,
IRÁNTAD VALÓ SZERETETBŐL. AMEN.
IMÁDLAK ÉS SZERETLEK TÉGED LELKEM MINDEN EREJÉVEL.
ALÁZATTAL KÉRLEK, HOGY ISTEN KÉPÉT ÁLLÍTSD HELYRE BENNEM.
TISZTA SZÍVET TEREMTS BENNEM, ISTENEM!
NE VESS EL ENGEM SZÍNED ELŐL!
MINDEN ÁLTALAD TÖRTÉNJÉK BENNEM,
ÉRTED, Ó JÉZUSOM, A TE DICSŐSÉGEDRE,
IRÁNTAD VALÓ SZERETETBŐL. AMEN.
ÖRÖK ATYA! FELAJÁNLOM NEKED SZERETETT FIAD IMÁDÁSRA MÉLTÓ ARCÁT,
SZENT NEVED DICSŐSÉGÉRE ÉS A LELKEK ÜDVÉRE. AMEN
SZENT NEVED DICSŐSÉGÉRE ÉS A LELKEK ÜDVÉRE. AMEN
Krisztus halotti leplet 1572 óta TURINBAN /Olaszország/ őrzik. Erre mint egy fénykép lemezre kirajzolódott KRISZTUS URUNK holttestének képmása negatív képben. De ezt csak 1898-ban fedezték fel,miután a fényképezést feltalálták s egy olasz ügyvéd lefényképezte a turini leplet és amikor a lemezt előhívta,azon Jézus Krisztus holttestének pozitív képet kapta meg.
Megállapították,hogy a halotti lepelként használt vásznon levő negatív kép annak az aloé és mirhakeveréknek a vegyi hatására jött létre,amivel a temetéskor bekenték az Úr Testét. A turini leplen, az Úr kezein és lábain a szögek sebhelyei,valamint az oldalán a lándzsaszúrás sebe, és az ostorozás és ütlegelések által ejtett sebek is mind megtalálhatók. De a pozitív képen, a homlokon és a hajzaton, valamint a Test más helyein is látható fehér foltok negatívja nem vegyi hatásra jött létre a lepedőn, hanem az Úr Testén ejtett sebekből kiömlő Vér ráalvadt a lepedőre és sötét foltokat hagyott rajta. Ezért vannak világos foltok a pozitív képen. Ez bizonyság arra, hogy a töviskorona mely, vérző sebeket ejtett az Úr fején és hogy az Úr Teste nemcsak a töviskoronától, nem csak a szögek és lándzsaszúrás helyein, hanem az ostorcsapásoktól és az ütlegelésektől is több helyen vérzett. Az orron, a jobb arcon és az állon látható daganat ütlegeléstől származik.
II Leo a vallásosság felélesztése eszközének mondta a felfedezést. X Piusz kifejezte kívánságát, hogy Jézus Szent Arcát mindenütt megismerjék és minden keresztény családban tiszteljek. XI Piusz kijelentette: „Személyesen tanulmányoztuk a leplet és meg vagyunk győződve hitelességéről.“
De a Szent Arc tisztelete nem csak a halotti Arcra, hanem a kereszthalál előtti Jézus és a feltámadt Krisztus Arcának tiszteletére is vonatkozik. Nem a turini leplen levő kép felfedezésével kezdődött a Szent Arc tisztelete, hanem sokkal korábban. Maga az Úr alapította meg szentéletű apácáknak adott kinyilatkoztatásaival, hogy értékes eszközt adjon nekünk a bűnösök megtérítésére, és hogy a Veronika-lelkeknek most is alkalom nyíljék Krisztus szenvedő Arcának letörlésére.
A XIII. században Szent Gertrúd és Szent Mechtild apácafőnöknőknek, valamint a XIX. század első felében a Szent Peterről nevezett Mária karmelita nővérnek /Tourus/ adott az Úr mindenkinek szóló kinyilatkoztatásokat Szent Arcának tiszteletéről. Az alábbi 10 pontból álló ígéret e három szentnek adott kinyilatkoztatásokból van kivonatolva.
ÍGÉRETEK, MELYEKET JÉZUS AZOKNAK ADOTT, AKIK SZENTSÉGES ARCÁT TISZTELIK
1. Akik emberségem képmását tisztelik, azok lelkük melyen Istenségem képmását nyerik el és attól megvilágosítást kapnak. Arcomhoz való hasonlóságuk által fénylőbbek lesznek az örök életben, mint mások.
2. A bűn által a lelkükben eltorzított Istenképet halálukban ismét helyreállítom.
3. Akik Szent Arcomat az engesztelés szellemében tisztelik, oly kellemesek nekem, mint Veronika, ugyanazt a szolgálatot teszik nekem most, mint akkor Ő. Hálából Arcom isteni vonásait a lelkükbe vésem.
4. Imádásra méltó Arcom mintegy az Istenség pecsétje,és az a tulajdonsága,hogy azokba a lelkekbe, akik hozzá folyamodnak, belevési Istensége képét.
5. Mentől jobban szorgoskodtok azon, hogy istenkáromlásoktól eltorzult Arcom vonásait helyreállítsátok, annál inkább gondját viselem bűntől eltorzult lelketeknek. Képemet ismét lelketekbe vésem és oly széppé teszem lelketeket, mint a szent keresztség felvételekor volt.
6. Akik Szentséges Arcomat a Mennyei Atyának engesztelésül felajánlják, lecsillapítják Szent haragját és mintegy mennyei érmet nyernek azáltal, mellyel a bűnösök megtérését megvásárolhatják.
7. Szentséges Arcom felajánlóitól semmit se tagad meg az Ég. Én magam nyitom meg ajkamat, hogy szándékaikat a Mennyei Atyám elé vigyem.
8. Csodák történnek Szentséges Arcom tisztelete által. Arcom képmásának tisztelőit szeretetemmel övezem, megvilágosítom és a jobban állhatatossá teszem.
9. Sose hagyom el Szentséges Arcom tisztelőit.
10. Mindazokat, akik ebben az engesztelő műben Ügyemet szóban, imával,vagy írásban támogatják, Mennyei Atyámnál megvédem, haláluk óráján lelkük képét minden szennytől megtisztítom, és eredeti szépségét visszaadom.
Részletek a Magyar Katolikus Püspöki kar 1946-os karácsonyi (engesztelésről szóló) körleveléből, amelyet 1947. január elsején tettek közzé.
(A körlevelet 14 főpásztor írta alá Mindszenty József bíboros, hercegprímás, esztergomi érsekkel az élen.)
„…Ha már a földi remények megint így elhervadtak, a békét ott kell keresnünk a Béke Fejedelménél és a Béke Királynőjénél; keresnünk, sürgetnünk, kérnünk kell érte szünet nélkül (Ap. csel. 12, 5), amíg meg nem kapjuk, amíg meg nem találjuk, és amíg a béke országa meg nem nyílik nekünk (Máté 21, 23). Mi, hívők, vegyük kezünkbe a béke szent ügyét, úgyhogy ostromoljuk meg az eget milliók és milliók alázatos, állhatatos imádságával és imádsággal egészen átitatott élettel…”