Oldalak

2018. 09. 30.

Szentírás olvasása - a hét lépcsős módszer


A Szentírásból megtudhatjuk, hogy hogyan kell Isten szándéka szerint élni (vö. Róm 13,13-14). A Szentírást csak úgy tudjuk értékelni, ha magunk is olvassuk. A Biblia megértésében segítségünkre van az Egyház, ha azt közösségben olvassuk. Olvashatjuk Biblia-órákon vagy pap által irányított kisebb közösségben. A bibliaolvasás sok módszere közül most „a hét lépcsős” módszert ajánlom. Még a kiválasztott szentírási rész elolvasása előtt hívjuk segítségül a Szentlelket. 
1. Egy valaki felolvassa a kiválasztott szöveget.   
2. A felolvasás után 3-5 perces csendben figyelünk arra, hogy a felolvasott szövegben melyik az a gondolat vagy mondat, ami megérintett?
3. Ezután megosztjuk a gondolatot vagy mondatot, röviden, minden magyarázkodás nélkül.
4. Amikor befejeződött a megosztás, akkor újra elolvassuk hangosan a választott szövegrészt. Másképpen fogjuk hallani.
5. Ekkor 5 perces csendben vizsgáljuk meg, hogy milyen viszony van az előbb megragadott üzenet és az én életem között?
6. Ezután, amit elmondhatunk a közösségben arról személyesen beszámolunk, így mindenki gazdagodik és gyarapodik Isten igéjének ismeretében. 
7. Végül újra felolvassuk a választott szakaszt. Most már egészen személyesen fog hangzani. Befejezésül vállaljunk valamilyen apostoli munkát, és zárjuk imádsággal a találkozót.

Választott szöveg: Jézus követése Lk 9,57-62.

57Amint mentek az úton, valaki megszólította: „Követlek, bárhová mész is.” 58Jézus azonban ezt mondta: „A rókáknak van vackuk, az ég madarainak fészkük, de az Emberfiának nincs hová fejét lehajtania.” 59Egy másikat felszólított: „Kövess engem!” Az így válaszolt: „Uram, engedd meg, hogy előbb elmenjek és eltemessem apámat.” 60„Hagyd a holtakra, hadd temessék halottaikat – mondta neki –, te meg menj, és hirdesd az Isten országát.” 61Egy harmadik ezt mondta neki: „Uram, követlek, de engedd meg, hogy előbb elbúcsúzzam a családomtól.” 62Jézus így válaszolt: „Aki az eke szarvára teszi kezét és hátrafelé néz, nem alkalmas az Isten országára.”

A tanitványság ára (9,57-62).
57. az úton: A tanitványságot, mint Jézus követését az úton, három hiperbolikus mondással szemlélteti, hogy segítsen az embereknek az életet értelmezni, megmutassa, milyen összefüggések mozgatják a világot, pl. egy óra alvás éjfél előtt annyit ér, mint kettő éjfél után; jobb ma egy veréb, mint holnap egy túzok.
Az 58, 60, 62. versek mondásaiban Jézus hiperbolát vagy túlzást alkalmaz, hogy kizökkentse a hallgatókat megszokott világértelmezésükből, hogy egy teljesen új nézőpontból szemléljék az életet – a tanítvány szemszögéből, aki válaszol arra, ahogyan Jézus Isten országát hirdeti. Ha szó szerint vennénk ezeket a mondásokat, megfosztanánk őket erejüktől.
58. A hiperbola megvilágítja Jézusnak, az Emberfiának szegénységét.
60. hadd temessék el a halottak halottaikat: Ez a mondás olyan sikeresen kérdőjelezte meg azt, ahogyan az emberek általában berendezik erkölcsi világukat, hogy Isten országának útjai nem feltétlenül hozhatók harmóniába a mi emberi útjainkkal. A mondás azt jelenti, hogy a lelkileg halottak temessék el a fizikailag halottakat.
62. az eke szarvára: a nagyon könnyű palesztinai ekét egy kézzel irányították, míg a másikkal az ökröket nógatták.  
A mondás megkérdőjelezi várakozásainkat arról, hogy ki alkalmas arra, hogy Isten uralmát életébe befogadja.

Nyitva áll


Miben hasonlítanak egymásra az emberek? – ezt a kérdést tette fel egy tanító. Többféle választ kapott: értelmük és szabad akaratuk van; a lelkük halhatatlan. A munka, a művészet, a fejlődés, a technika, a szenvedés, az öröm, a bánat, mind-mind az emberség jellemzői. De van még egy másik hasonlóság is, s ez a bűn. Sajnos, csak fokozati különbség van. Kisebb vagy nagyobb mértékben; láthatóan vagy eltitkolva, de valamiképpen minden ember bűnös. Minden embernek küzdenie kell a kísértéssel, a rosszal. Önmagában és a körülötte lévő világban. 
Kivétel csak egy volt, a Boldogságos Szűzanya, akit Isten, Fiának érdemeire való tekintettel, megóvott az eredeti bűntől. 
Az ősbűn óta mint az árnyék, úgy követ bennünket a kísértés és a bűn. De ne szögezzük magunkat a földhöz, mert Isten a kinyilatkoztatásban elindított egy földi tereken emberileg is megszervezett és rendezett üdvösség-folyamatot: az Ószövetségben a választott néphez, az Újszövetségben az egyházhoz való tartozást. Isten a kezét ezzel nem kívánta megkötni az üdvösség adásában, mert minden embert fel akar emelni. Nemcsak bizonyos csoportokra, hanem minden emberre ki akarja árasztani Lelkét. (Szám 11,25-29) Mózesnek amikor már nem volt elég ideje és ereje a nép terhét hordani, ezért az Úr parancsára hetven férfiút választott ki és állított a szent sátor elé, akiket Isten lelke eltöltött és prófétai elragadtatásba estek, az a kettő is, aki nem ment el a sátor elé. Isten megmutatta, hogy kegyelmét bőven adja, hogy a közjót tudják szolgálni. Józsuéval ellentétben, Mózes örült és elismerte a prófétálás adományát a közösségen kívül is: „Bárcsak az egész népet prófétává tenné az Úr, és kiárasztaná rájuk lelkét!” 
Jézus is védelmébe vette a nevében ördögöt űzőt tanítványaival szemben: „Ne tiltsátok meg neki! Aki a nevemben csodát tesz, nem fog egykönnyen szidalmazni engem. Aki nincs ellenünk, velünk van.” (Mk 9,38-48) 
Jézus nem elkülönülő egyházat szervez, hanem olyat, amely nyitva áll minden ember előtt. Azt is tudja, hogy az igazi hithez nem könnyű eljutni, de azért sok ember keresi az igazságot a kegyelem hatása alatt. Ilyenekre vonatkozik a megállapítás: „aki nincs ellenünk, velünk van.” 
Jézus az egész embert akarja szeretetének vonzásában tartani, hogy az isteni élet növekedjék benne. 

Nekünk éppen ezért kell Isten kegyelmébe kapaszkodnunk, hogy magunkat kiszabadítsuk a bűn külső (embertől jövő) és belső (csábítások) kötelékeiből. 
Jézus szokatlan képekkel elszántságra és komolyságra int. Az üdvösségünket nem szabad evilági javakért veszélyeztetni. (Jak 5,1-6) A szociális igazságtalanságot szenvedő szegények és elhagyottak reménye, hogy Isten a szívünk szerint ítél. Ha Jézus Lelke éltet, akkor üdvözülünk.

„Uram, a te szavad igazság, tégy szentté minket igazságod által!” Jn 17,17.

2018. 09. 29.

Tudomásukra: 2018. szeptember 30.


1. Ma van a Szentírás vasárnapja. Érsek atyánk leirata szerint a templomi gyűjtés a Katolikus Magyar Bibliatársulat javára történik. Du. 3 órakor közös Szentírás olvasást tartunk a Millennium-templomban. Minden érdeklődőt szeretettel várunk.

2. Hétfőn Idősek Világnapja ünnepi műsor a a Szakszervezetek Művelődési Házában 18 órakor. A belépés díjtalan.
Az októberi vecsernyét (rózsafüzért) este fél 7 órakor végezzük.

3. A tanuló ifjak plébániai hitoktatását megkezdjük.

Órabeosztás rendje: 
Kedden 3-4 óráig az I-II. osztályosoknak, 
4-5 óráig a IV-V. osztályos tanulóknak.  
Csütörtökön du. 5-6 óráig a VI-VII-VIII. osztályosoknak.

Pénteken a III. osztály I. csoportjába járóknak (Nagy Imre Iskola tanulóinak) 3-4 óráig, a II. csoportba járóknak (Nagy István, József Attila, Petőfi Sándor, Xantus János Iskolában tanulóknak) 4-5 óráig hittanóra.

4. A bérmálkozók felkészítője minden péntek este 7-8 óráig tart.

5. Csíkszeredából induló, „Két jó barát” elnevezésű zarándokút Lengyelországba: Zakopane, Krakkó, Czestochowa, Ószandec, Kassa, Máriapócs érintésével, van még 1-2 helyre lehet jelentkezni. A zarándokút időpontja: 2018. október 17-22. A zarándokút lelkivezetője: Bátor Botond pálos szerzetes. Jelentkezni lehet a 0745242229-es telefonszámon. 

6. Felolvassuk érsek atyánknak az október 6-7.-i népszavazásra vonatkozó körlevelét.

7. Figyelmükbe ajánljuk a katolikus lapokat.

8. Tudatjuk, hogy Budapesten péntek este elhunyt  dr. Kállay Emil piarista atya, aki 2007-ben városunkban telepedett le Sárközi Sándor atyával, hogy a diákokat és a híveket szolgálják. Temetéséről tájékoztatni fogjuk a kedves híveket. Addig is imádkozzunk érte.
**
https://www.magyarkurir.hu/hirek/elhunyt-kallay-emil-piarista-szerzetes-egykori-tartomanyfonok
 


2018. 09. 23.

Tudomásukra: 2018. szeptember 23.

1. A mai perselyezés  az ukrajnai keresztények megsegítésére történik.

2. Az Élő Rózsafüzért városunkért október 20-án tartjuk.

3. „Egymillió gyermek imádkozza a rózsafüzért” – elnevezésű kezdeménye-zéshez csatlakozva október 18-án, reggel 9 órakor világszerte gyermekek imádkoznak fél órán át a békéért és az egységért.

A kezdeményezés keresztény közösségektől, Venezuelából indult 2005-ben. Célja pedig az, hogy a gyermeki szívekben elültesse azt a vágyat, hogy imádkozzanak minden ember lelki békéjéért, a családok, az országok és az egész világ egységéért és békéjéért. Számos helyen ezért akár a tanítást is felfüggesztik erre az időre. Kiinduló gondolat Szent Pio atyától származik, aki azt mondta, hogy „ha egymillió gyermek imádkozza a rózsafüzért, akkor a világ meg fog változni”. Ahhoz, hogy mindez megvalósulhasson, egyetlen dolgot kell tenni: 
2018. október 18-án, reggel 9.00 órakor minél több gyermekkel együtt mondani a rózsafüzért.

4. Pénteken keresztelői felkészítő du. 6 órakor.

5. Szombaton Szent Mihály főangyal ünnepe, a gyulafehérvári főszékesegyház búcsúja.

6. Szombaton ministránsképző de. 10 órakor.

7. Jövő vasárnap a Szentírás vasárnapja. Gyűjtés a Biblia Társulat támogatására.

8. Figyelmükbe ajánlom a katolikus sajtót.
9. A plébániai hitoktatás október 2-án kezdődik.