20. A keresztény házasság és családi élet.
László Gergely és Darvas Katalin családja 1958.
A cél a családban
keresztény módon élni.
Az ember gyámoltalan élőlény, 18 éven át a szülők
támogatására szorul, hogy megállhassa helyét az életben. Isten ezzel is
megmutatta a család fontosságát. Ott kapja a gyermek az első és legmélyebb
benyomásokat, és ott találja meg földi élete értelmét.
A világ befolyásolja a
családi életet is. Miért köt legtöbb ember házasságot? Önző
boldogságkeresésből. A házasság nem emberi találmány, hanem Istentől való. Előírásaival,
törvényeivel éppen ezt akarja, hogy senki se hirtelenkedje el a házasságát, ne
rontsa el előre. Ne a múló érzelmek és
változó érdekekre (érzéki, birtokló szeretetre) építse házasságát, mert azok
nem bírják el, hanem a krisztusi tanításra: a tisztelő, értékelő, önfeláldozó, odaadó
szeretetre.
1. A házasság
Isten szándékában.
a) A házasság a teremtés rendjében, Istentől való (KEK 1602). Isten rendelte
mindjárt a teremtés kezdetén (Ter 2,18-19). Más tulajdonságokat adott a
férfiba, aki erős, bátor és vállalkozó, de gyengédségre és gondozásra szorul;
másokat a nőbe, aki gyengéd, figyelmes, szolgálatkész, de védelemre, támaszra
szorul, hogy egymást kiegészítsék. A kettő közötti házassági kapcsolat olyan
erős, hogy elhagyja apját és anyját.
b) A házasság a
bűn uralma alatt (KEK 1606). A bűn és a szenvedély a
házasságnál sem állt meg, azt is bemocskolta. Jézus állította vissza a házasság
eredeti tisztaságát: amit Isten egybekötött, ember szét ne válassza. (Mt
19,3-9).
2. Házasság az
Úrban (KEK 1612). Krisztus szentséggé tette a
házasságot, egy olyan állapot, amelyben Istent szolgáljuk a házasságból
származó kötelességek hűséges teljesítése által. A férfinak úgy kell szeretnie
feleségét, mint Krisztus az Egyházat és fordítva. (vö. Ef 5,21-33)
- A szentség
megerősíti és tökéletesíti azt az emberi szeretetet,
amely a hitvestársakat egymáshoz vezette. Segíti, hogy egymást mind jobban
megértsék és elfogadják, lelkileg is egy emberré váljanak, akik egy akarattal
látnak neki életük feladatainak.
- A szentség
erősíti a felbonthatatlanságot, a sírig tartó hűséget.
- A felvevők
folyamatos közreműködése szükséges a házasságban (vö.
KEK 1625). A szentség nem automatikusan fejti ki hatását, szükséges a felvevők
jó akaratú közreműködése.
- A házasság célja: a házastársak java és nyitottság a termékenységre (vö. KEK 1652). Vállalni, elfogadni és felnevelni a gyermeket úgy,
hogy boldogulni tudjon a földön és Istent is megtalálja.
László Gergely és Katalin leszármazottai 2017-ben (79 jött a találkozóra). |
3. A házasság szentség, ezért az Egyház illetékes a házasság kérdésében, ezért hozza a
házasságra vonatkozó előírásait és törvényeit.
a) Csak az előtte kötött házasságot tekinti érvényes szentségi
házasságnak.
b) Aki már egyszer
szentségi házasságot kötött az Egyház előtt, és elvált, többé szentségi
házasságot nem köthet.
c) Az Egyház az
isteni törvények és számos tapasztalata alapján tiltó és bontó házassági akadályokat állít fel. Pl. vegyes vallás.
d) A felmentés
feltétele, hogy a nem katolikus fél biztosítja a katolikus félnek a zavartalan
vallásgyakorlatot és összes
gyermekeik katolikus keresztelését és nevelését. (CIC 1125. kán.).
4. Aki családot
alapít, annak ismernie kell a házasélettel és családi élettel járó kötelességeket, hogy felkészülhessen rájuk.
5. Fel kell
készülni a házasságra, ha ez még távolinak tűnik is,
de jó ezeket ismerni, hogy majd, amikor az ideje eljön, mindenki
felelősségteljesen tudja megtenni ezt a nagy lépést.
A 20 gyermekes Lukács Ernő családja Szekszárdon.
Bérmálás anyaga a blogon:
Bérmálás: 3. A bérmálás szentsége
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése