Oldalak

2022. 01. 31.

A fiúk élén, Bosco Szent János

Január 31-én van a "sarokba szorított szent" - Bosco Szent János emléknapja, ezért ismerjük meg életét. Honna van e név, hogy sarokba szorított szent?  Dénes Dávid (1924-2001), aki 1957-64 között börtönt viselt, majd 1966-tól 1980-ig Imecsfalva plébánosa volt. Ő temette Székely nénit (Kicsid G. édesanyját), akit aztán jól megdicsért, mert Székely néni ismerte védőszentje, Árpád-házi Szent Erzsébet életét és példáját követte. Ezután felszólította a végtisztességre összegyűlteket, hogy ismerjék meg szentjeinket. Nemcsak egy-kettő életét, hanem sokét. Különös és felejthetetlen kijelentését idézem: "Mert vannak felkapott szentek, mint például szent Antal, és vannak sarokba szorított szentek, mint például Bosco Szent János. Ezt ti nem ismeritek, csak én!"

Bosco Szent János egy szegény tanyán, Torino melletti Becchiben látta meg a napvilágot 1815. augusztus 16-án. Édesapja, Ferenc másodszor nősült, mert Antal nevű fia születésekor felesége meghalt. Margit asszonytól két fia született József és János. A fiúkat a mélyen vallásos, dolgos, jámbor asszony és nagyszerű édesany nevelte föl, mert apjuk 1817-ben meghalt. Gyermekeit kicsi koruktól arra nevelte, hogy Isten jelenlétében járjanak, mert ,,Isten mindenütt jelen van, mindent lát, a legtitkosabb gondolataitokat is.'' Ugyanakkor állandóan a jótettekre sürgette őket. Azt szokta mondogatni: ,,Aki alszik, nem fog halat!” Ez hatott is fiaira, mert szorgalmasak, dolgosak, ügyesek voltak. Földet műveltek, állatokat tartottak. A hat éves Jánosnak olyan kitűnő kézügyessége volt, hogy könnyedén elleste a vásári bűvészek fogásait és utánozta. Nagyon szeretett volna tanulni, Isten ugyanis rendkívüli képességekkel áldotta meg: ha valamit figyelmesen elolvasott, megmaradt az emlékezetében. János nappal dolgozott, este meg olvasott. 
Kilenc éves korában egy álomban parancsot kapott: ,,Állj a fiúk élére! Szelídséggel és szeretettel teheted ezeket barátaiddá. Kezdd el tehát azonnal a munkát! Tanítsd meg őket a bűn utálatosságára és az erény szépségére!” Ettől kezdve maga köré kezdte gyűjteni a környékbeli fiúkat. Tanította őket a katekizmusra, elismételte nekik a templomban hallott prédikációt. Hallgatói figyelmének élénkítésére közbe-közbe az édesanyjától tanult történettel vagy bűvészmutatvánnyal szórakoztatta. Tízévesen elsőáldozó volt. Ekkor versenyre is kiállt a mutatványosokkal, és mindig ő nyert. Bátyja nem járult hozzá, hogy iskolába járjon, ezért elszegődött szolgalegénynek. Két év múlva rendszeres  járt iskolába Castelnuovóba. Kezdetben naponta járt haza, később a kisiparos családoknál kapott szállást, bizonyos munka fejében. Ez is hasznára vált, mert mesterségeket tanult, amiknek később nagy hasznát vette. Tizenhat évesen beiratkozott a Chieti szemináriumban. Szegénységét mutatja, hogy minden ruháját mástól kapta. Ő pedig szorgalmasan tanult, és évvégén elnyerte a kitűzött tanulmányi  jutalmat. 1841-ben szentelték papa. Még két évet tovább tanult Torinóban, és eközben rabok, betegek, szegények lelkipásztori gondozásában vett részt. Az utcákat járva megdöbbenve látta, milyen sok otthontalan és család nélkül élő, vidékről jött fiú csatangol a városban. 1841. december 8-án Don Bosco éppen misézéshez öltözött, amikor a sekrestyében föltűnt egy ilyen fiú, aki se ministrálni nem tudott, de még a vallásilag is tudatlan volt. A sekrestyés el akarta kergetni, de ő nem engedte. Ezzel a fiúval kezdődött az ,,oratórium'', Don Bosco műve. A fiú ugyanis egy hét múlva öt társát hozta magával; márciusban már harmincan voltak, akik mise után hallgatták Don Bosco tanítását, s utána is vele maradtak. 
Öt évvel később négyszáz lett a fiúk száma! A szentmisét mindig katekizmus-oktatás követte, majd játékok, versenyek, éneklés. A Szent Filoména kórház mellet gyűltek össze, innen áttelepültek a Szent Márton-templomba. Itt sem volt maradásuk. Ekkor egy füves területet bérelt. A hatóság és egyháziak figyelme 1846-ban rájuk irányult. Két pap Don Boscot elmegyógyintézetbe akarta csukatni, de ő túl járt az eszükön. A füves rétet is el kellett hagyniuk. A kórház tulajdonosa felmondott. Don Bosconak. Ekkor a Pinardi-féle bérházba költöztek. Édesanyját is odavitte, aki haláláig segítette a fiúkat az oratóriumban. Ez nappal napköziotthon, és este éjszakai menedékhely volt. 1847-ben az érsek az oratóriumot a hajléktalan ifjak plébániájává nevezte ki. Ez némi védelmet jelentett, de ezután is folyton följelentették a hatóságoknál, tanítás közben még rá is lőttek. A városi vezetőség 1850-ben két tagját küldte ki ellenőrzésre és felszámolásra, de azok a látottak alapján teljesen megváltozott véleménnyel tértek vissza a városi tanácsba, és sikerült elérniük, hogy a fiúk a kormánytól támogatást kapjanak.
Don Bosconak nem volt semmiféle jövedelme. Övéivel együtt élt, mint az ég madarai: alamizsnából. Nincstelenségük ellenére 1851-ben megvásárolhatta a teljes Pinardi-házat, és letették a Szalézi Szent Ferenc-templom alapkövét. A templom egy év múlva teljesen készen állt.
Szókimondása és írásai (30 kisebb, nagyobb könyve maradt ránk) miatt nagyon sok támadásnak, veszélynek volt kitéve. Támadták szóval és fizikailag. Az 1854. évi kolerajárványban ő maga és a fiai segítettek a város betegeinek ápolásában. 1859-ben Don Bosco elérkezettnek látta az időt, hogy munkatársait társulatban fogja össze, és megalapította a Szalézi Szent Ferenc Társulatot, az egyháztörténelem egyik leghatásosabb szerzetesrendjét.
„Da mihi animas, cetera tolle!” - „Adj nekem lelkeket (Uram), minden mást vegyél el!” – rendje jelszavául 1859-ben e mondatot választotta, amely azóta is tökéletesen tükrözi a szaléziak küldetését a világban. Közben az oratóriumból iskola, szakiskolarendszer fejlődött ki. Már nemcsak hittan, hanem szakoktatás folyt benne, hogy a felnövekvő ifjak becsületes munkásemberként élhessenek.
1872-ben megalapította a rend női ágát, amelyet a Segítő Szűzanyáról nevezett el. A pápai jóváhagyást 1874-ben kapták meg. Egy év múlva már olyan híre volt a rendnek, hogy Dél- Amerikából kaptak meghívást, és Don Bosco el is indította az első missziós csoportot.
Életének utolsó éveiben sokat szenvedett ő, aki oly kevés időt hagyott tétlenül, s oly sok jót tett a kicsinyekért. 1888. január 31-én fejezte be életét a földön. 
XI. Pius pápa 1929-ben boldoggá, 1930-ban szentté avatta.
A nevelőknek mondta:
“Ti e szeretett ifjak szüleit helyettesítitek.”
“Könnyebb dolog valakire megharagudni, mint őt elviselni.
Könnyebb a gyermeket megfenyíteni, mint őt meggyőzni.
Sőt, nyíltan megmondom: türelmetlenségünkben és önkényeskedve kényelmesebb dolog a makacsokat büntetgetni, mint határozott és nyájas türelmünkkel őket megjavítani." 
 
 
Bosco Szent János életéről:
 

2022. 01. 29.

Hirdetés: 2022. január 30.

1. Köszönjük a kisapostoloknak, hogy belendültek a lelki-szellemi munkába. Olvassák az Egyházközségi Apostolt, hogy a kérdésekre válaszolni is tudjanak. A nevük megjelent a mai lapban, jutalomban is részesülnek: a Krisztus világ havilapot és a borítékban pénz jutalmat kapnak. Szellemi munkát végeznek - olvasnak, gondolkodnak és írnak. Határidőre beküldik a válaszokat - pontosságot tanulnak. Nevüket közöljük a lapban és a netten - sikerélményben részesülnek. A jutalom által megismerik a pénz vásárló értékét - vissza vezetjük a mindennapi életbe. Ez is nevelés!

2. A felnőtt híveinknek pedig a Krisztus világa egyedüli székelyföldi katolikus havilap januári számát ajáljuk, Szent Benedek jelszavával: Imádkozz, dolgozz és olvass! Nem követhetjük Petőfinek A magyar nemes-ét: Tán a tudománynak éljek? A tudósok mind szegények. Nem irok, nem olvasok. Én magyar nemes vagyok!” Ha tehetjük, akkor ajándékozzuk meg egy-egy lappal az idős szomszédokat.

Krisztus világa 2022. január, Szemle

3. Február 2-án, szerdán Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepe. Szentmisét végzünk reggel 6,30; 7; 8; 11 és 18 órakor.  A szentmisék kezdetekor megáldjuk a gyertyákat.

4. Csütörtökön Szent Balázs püspök és vértanú napja. Szokás szerint balázsáldást osztunk.

5. A plébániai hitoktatásra várjuk a diákokat programjuk szerint.

6. Pénteken keresztelői felkészítő du. 5 órakor.

7. Szombaton ministránsképző de. 10 órakor.

8. 2022. február 4-én (péntek) 19 órától a csíkszeredai Szakszervezetek Művelődési Házában megtekinthető lesz a Halálra táncoltatott lány című ballada-játék a Nomád Nemzedék Társulat előadásában. Belépőjegy a szokásos helyen és időben megvásárolható.

9. Február 13 és 20 között tartjuk a Házasság Hete rendezvényt a Millenniumi templomban az esti szentmisék után. Ez alól kivétel a 19-ei, szombati program, amely 16 órakor fog kezdődni. Bővebb információt a hirdető táblán és plakátokon keresztül ismertetjük.

 

 

 

 

Az ige hirdetője és befogadója

Jeremiás próféta a Közel-Kelet történelmének egyik leggyötrelmesbb időszakában élt.
Júdea déli szomszédja Egyiptom, északon Izrael Asszíria vazallusa. Babilon közben megszerezte teljes függetlenségét és lerombolta Ninivet, az Asszír fővárost. Júdea királya, Józija (640-609) Asszíria vazallusa maradt, és a politikai függéssel együtt járt a bálványimádás engedélyezése is. Amikor 622-ben a jeruzsálemi templomban megtalálták a Törvény könyvet, Józija gyökeres reformot indított el Júdeában, sőt kiterjesztette észak felé is. A nemzetközi helyzet lehetővé tette, hogy ünnepélyes keretek közt megújítsák a mózesi szövetséget. Ennek előjátéka, hogy Isten meghívta 627-ben Jeremiást prófétának. Isten és Jeremiás közti párbeszéd kizárólag a meghívás személyes hatásairól szól. (Jer 1,4-5. 17-19) Isten mindentudását, jelenlétét és akaratát közli: „Mielőtt megalkottalak anyád méhében, már ismertelek; mielőtt világra jöttél volna, megszenteltelek, és prófétául rendeltelek a nemzetek javára.” Isten ismerete magában foglalja azt is, hogy ő akarta Jeremiást és érzelmileg ragaszkodik hozzá. Így léte első pillanatától Isten az ő életének ura. Megszenteltelek, vagyis Isten elkülönítette Jeremiást a prófétai szolgálatra és irányítása alá vonta. A nemzetek számára rendelte, mert Isten a világ és a történelem Ura. Isten megmentő szavát kell hirdetnie népének és mindenkinek. Elfogadta a meghívást és nemcsak hirdeti, hanem éli is az üzenetet.
Jézus szolgálata szintén kedves Istennek, mert nem korlátozza szavait és tetteit saját népére, amely határok nélküli szolgálata miatt nem találja őt vagy szavait kedvesnek. Jézus a názáreti zsinagógában a „ma beteljesedett az Írás” kijelentésével Isten ígéreteinek általa történő megnyilvánulására utal. A felolvasott részben szereplő szegények, foglyok, vakok, elnyomottak mi vagyunk, a bűn kifosztotta emberiség. (Lk 4,21-30) Fönséges szavaira mindenki figyel, helyesel, csodálkozik. Mivel szívüket nem nyították meg Isten igéjére, ezért személye találgatásába kezdenek. Jézus ekkor kicsinyhitűségükre mutat, az Isten igéjét kell befogadni és nem kiváncsiságból és haszonlesésből gyógyító jelekre és nagy tettekre várni. Rámutatott, hogy Isten határtalan irgalmában egykor prófétákat küldött lázadó népéhez és mindenkihez. Illés és Elizeus sem Izrael fiai közt művelt csodát, hanem a pogányok között, akiket Isten hitükért megmentett. Ekkor a megcsontosodott hallgatók a szakadék szélére vezették, hogy letaszítsák, de ő áthaladt közöttük, és eltávozott. Megmutatta hatalmát, neki nem árthatnak. Az ellenkezés nem állíthatja meg, Ő folytatja útját az Atya tervének megfelelően. Mi pedig fogadjuk be hittel Jézust, és amit kinyilatkoztatott. (1Kor 12,31-13,13) Reméljük ígéreteinek valóra vállását, és a legértékesebb isteni erényt, a szeretetet éljük meg.

„Te vagy, Istenem, erősségem és menedékem.” Zsolt 70,3.

 

2022. 01. 27.

Kérdéseink 2022.01.23. - Válaszaink

Kérdéseink

1. Hol volt Júdás Tádé menyegzője?

2. Ki késztette Jézust cselekvésre?

3. Mi volt a csoda?

4. Miért viselték a székelyek a jeruzsálemi ötöskeresztet?

5. Milyen az az emberi törvény, amely ellent mond az isteni parancsnak?

6. Melyik a négy ősi erény?

Jó kedvet és jó munkát kívánunk! Várjuk a válaszokat. 

 

Helyes válaszok

1.  Kánában.

2. Szűz Mária.

3. Jézus a vizet borrá változtatta.

4. A székelyek a jeruzsálemi ötöskeresztet zarándoklásuk emlékére viselték.

5.  Érvénytelen az emberi törvény, ha ellekezik az isteni paranccsal..

6. Engedelmesség, alázat, buzgóság. hallgatás.  

A megfejtők neve megjelenik az Egyházközségi Apostol 2022. január 30.-i számában, amit a honlapunkra is felteszünk, és vasárnap a féltízes misén kivételesen mind a 13 helyesen válaszoló diák jutalomban részesül.

Mit igényelnek a gyerekek?

Szeretetet, védettséget, biztonságot és sikerélményt!

2022. 01. 26.

Kisapostol kérdések I-VIII. osztályos tanulóknak

Kedves Gyerekek! A Kisapostol oldalán ismét jelentkezünk a Kérdések-kel, hogy titeket bevonjunk egy érdekes játékba, ami nem éppen játék, hanem egy kicsit munka és fejtörés, ami több haszonnal jár. 
Az alábbi kérdésekre a választ az előző Egyházközségi Apostol (2022. január 16.) segítségével lehet megválaszolni. A lap elektronikus formában itt lapozható és olvasható: https://issuu.com/szentkereszt/docs/21-2-3
Annyit segítünk, hogy az első négy kérdésre a választ mindjárt az első oldalon találjátok meg.
A következő két kérdésre a válasz a harmadik és negyedik oldal szövegében rejlik. 
Ha megtaláltátok, akkor írjátok le a kérdés számát és utána a választ. Beküldeni borítékolva a plébánia postaládájába téve vagy elektronikus postán: plebcsik@gmail.com címre lehet csütörtök reggel 8 óráig. 
A megfejtők neve megjelenik a következő lapszámban, feltesszük a világhálóra és vasárnap a féltízes misén köztük sorsolunk.


Kérdéseink:

1. Hol volt Júdás Tádé menyegzője?

2. Ki késztette Jézust cselekvésre?

3. Mi volt a csoda?

4. Miért viselték a székelyek a jeruzsálemi ötöskeresztet?

5. Milyen az az emberi törvény, amely ellent mond az isteni parancsnak?

6. Melyik a négy ősi erény?

2022. 01. 25.

Malachi: Az Örök háború 4.

      Mik az új világrend legfontosabb vonásai?

Az új világrend első jellegzetessége, hogy a hatalom közösségére épül. A második világháború végén azt remélték, hogy az Egyesült Államok és a Szovjetunió között kialakult erőegyensúly megőrzi a békét. Ez a Szovjetunió jellege miatt nem működött. Most arra a nagyon ősi gondolatra jutottunk, hogy a béke kulcsa nem a hatalmi egyensúly, hanem a hatalom közössége. Ez az első eset, hogy a hatalom közösségével bírunk. A világsajtó a máltai tanácskozást így ünnepelte: "1989.  december 3-án délután 12 óra 45 perckor véget ért a hidegháború ", "Bush és Gorbacsov fogadalmat tesz a világnak: partnerek a békében".

1990. szeptember 8-án Gorbacsov Helsinkibe találkozott Bush elnökkel, azt mondta: egyetlen ország sem engedheti meg magának, hogy kizárólagos vezető szerepe legyen. Most a vezetést a hatalom közössége által gyakorolják. Szaddám nem élhette túl ennek a konszenzusát. Az új világrend nem az amerikai, az orosz, az európai vagy valamely más ország vezető szerepére épül, hanem az országok közösségére, mert mindnyájan egy családot alkotunk.

      Az új világrend második jellegzetessége, hogy gazdasági egységen alapszik. Ma, az USA-t is beleértve, nincs olyan ország, amelyik meglenne kereskedelem nélkül. Ha nem kereskedünk, a gazdaságunk már a jövő héten elsüllyed a hullámokban. Ahhoz, hogy éljünk, exportálnunk és importálnunk kell. Ez minden államra érvényes. Egyetlen nemzet sem élhet nélküle. Ez pénzt jelent. Kapitalizmust. Az országok közötti barátságos viszonyt jelenti. Akár tudjuk, akár nem, mindenkinek bizonyos szabályok szerint kell játszania. A helyzet az Általános Vámtarifa és Kereskedelmi Egyezmény (GATT) 1947-es megalakulásával érett meg. Az egyezmény értelmében egyetlen állam sem importálhat vagy exportálhat, amíg nem alkalmazkodik egy nemzetközi bizottság által előírt szabályokhoz. Ez nem kizárólag amerikai, orosz vagy európai bizottság lesz, hanem transznacionális jelleggel bír. A világ egyetlen gazdasági rendszerébe vagyunk bezárva. Megmondják nekünk, hogy mennyit importálhatunk és mennyit exportálhatunk, valamint, hogy mit nem importálhatunk és mit nem exportálhatunk, és mennyit számíthatunk fel azért, amit exportálunk. Ezáltal elveszítünk bizonyos gazdasági előjogokat. Így létrejön a világ egyetlen és egységes gazdasági rendszere.

      És mi van a pénzzel, a nyers tényezővel?

Az új világrend harmadik jellegzetességét az egész világra kiterjedő egységes pénzügyi rendszer jelenti. Az emberek többsége nem egészen fogja fel a világ pénzügyi folyamatainak a méreteit. A dollár milliárdokban való számolás meghaladja a képzeletünket. Mégis, a világ pénzpiacain, Szingapúrban, Tokióban, Rómában, Düsseldorfban, Párizsban vagy New York-ban vannak emberek, akik minden nap több tízmilliárd dollárnyi értékű pénzügyi tranzakciókat bonyolítanak le. Ezek olyan emberek, akiknek transznacionális érdekeik vannak. Fájuk van Malajziában, gumijuk Brazíliában, aranyuk Dél-Afrikában, másutt pedig kukoricájuk, autóik és elektronikus berendezéseik. Mindenütt vannak érdekeik! Ezek transznacionális emberek. Amerikaiak, kínaiak, oroszok, brazíliaiak, franciák és így tovább, de elveszítették nemzeti identitásukat. Kétségtelenül valamelyik állam polgárai, de semmi lojalitás nincs bennük valamely ország iránt, mert mindenütt vannak érdekeik. Ők irányítják a tőke és a beruházási javak mindennapi áramlását. És egyetlen ország sem létezhet a tőke és a beruházási javak ezen áramlása nélkül. Végül is ők döntik el, mikor legyen válság. Végső soron ők döntenek egy kormány fennmaradásáról vagy bukásáról, mivel a kormánynak ki kell fizetnie a számláit. Az ő pénzük nem készpénz. Csak papíron van. „Hamis pénz”, de valódi vagyon. A tőke és a beruházási javak ilyen áramlása azt jelenti, hogy immár ránk is érvényesek az egész világra kiterjedő egyetlen pénzügyi rendszer mechanizmusai. Az új világrend végül is a hatalom hajtóerején: a pénzen alapul. Ahogy Rothschild évszázadokkal korábban mondta: „Engem nem érdekel, miféle kormányzati formájuk van, csak hagyják, hogy a pénzük ura legyek.” A pénz az új világrend kulcsa.

 

        folytatjuk –

 

Előző rész:

Malachi - Az Örök háború

Malachi: Az Örök háború 2.

Malachi: Az örök háború 3.