Oldalak

2023. 12. 01.

Élményeim a Szenvedő Lelkekkel – Függelék 4.

Tisztítótűz: az ésszerűség is ezt kívánja. 
Több mint 50 év lelkészi szolgálat tapasztalatával a háta mögött Gibbons bíboros elmesél egy esetet, amely igazolja a fent elmondottakat. „Láttam egy lányt szerető apja betegágyánál, amint gyengéd gondoskodással ápolta őt, szorongással teli nappalokon és átvirrasztott éjszakákon keresztül. Megnedvesítette a kiszáradt ajkakat, borogatta a lázas homlokot, a lecsüngő fejet újra visszaigazította a párnára. Betege állapotának minden apró javulására felragyogott a szeme, a rosszabbodása beárnyékolta a szívét. A gyermeki szeretet munkált benne. Az apa meghalt, a lánya a sírhoz kísérte a szeretett halott földi maradványait. Nem volt katolikus, de amikor a ravatalnál állt, letépte magáról egy rettenetes vallási előítélet kötelékeit, amelyek fogságban tartották a szívét, és így kiáltott: »Uram, könyörülj a lelkén!« Ez a természet és a vallás hangja volt.”
Tennyson hasonlóan ábrázolja a keresztény hagyományt és az emberi szív természetes vágyakozását, amikor hőse, a haldokló Arthur király így szól fegyvertestvéréhez, Sir Bediverhoz:

„Éltem, és a tetteimet

saját kegyelme által megtisztítja Ő.

És ha arcomat soha többé nem látod is,

imádkozz értem: az ima többet tud elérni,

mint a világ álmodná. Ezért szakadatlan

ügyelj arra, ki ne apadjon fohászaid forrása.”

(Idézet Tennyson: Arthur halála című drámájából)

Egy vonzó tanítás - Amikor John L. Stoddard a bizonytalanság homályában a vallási igazság biztos világossága után tapogatózott, levelet kapott egy katolikus barátjától, amely az egyház tisztítótűzről szóló tanításának szépségére és ésszerűségére hívta fel a figyelmét. A levél Stoddard számára megvilágosodást és segítséget jelentett. Néhány részlet belőle: „Alig van olyan ókori vallási rendszer, amely nem ábrázolna egy, a tisztítótűzhöz hasonló állapotot. A 16. század reformátoraira maradt, hogy elvessék az egyháznak ezt a régi tanát. Amikor tagadták a szentmise szentségét és a katolicizmus más szakrális elemeit, ennek a tisztítótűzről szóló tanítás is áldozatul esett.

Ha a holtak lelke azonnal egy örökké változatlan állapotba távozik, ahol már a közbenjárásunknak nincs semmiféle hatása, akkor minden közbenjárásunk, minden imádságunk és más hasonló gyakorlatunk hiábavaló. De ha hiszünk a szentek közösségében, azaz a földön küzdő, és a tisztítótűzben szenvedő, továbbá a mennyekben megdicsőült háromszintű egyházban, akkor már a földön befolyásunk lehet azokra a lelkekre, amelyek átlépték a küszöböt; és ők is befolyásolhatnak bennünket. Csak kevesen hagyják el a világot annak a tisztaságnak és kegyelemnek az állapotában, amely lehetővé teszi számukra az azonnali belépést a mennyekbe.
És még kevesebb azoknak a száma, legalábbis ezt reméljük, akik előtt a tisztítótűz áldott menedéke zárva van. Nem tudom elképzelni, hogyan hihetik ezt a protestánsok, és csodálkozom, hogy a tisztítótűz lehetőségének elvetése sokaknál oda vezetett, hogy a pokolban sem hisznek. Ez az utóbbi doktrína elég szörnyű, ha csak önmagában tekinti az ember.
A katolikus tanok mind összefüggnek egymással: vagy megállnak, vagy összeomlanak. Az ember nem húzhat ki egy követ a kapuívből anélkül, hogy az össze ne dőlne. A tisztítótűz az egyik legemberibb és legszebb eszme, ami csak elgondolható. Hány és hány fájó anyai szívet csillapított már le és vigasztalt meg a tudat, hogy halott, tévútra keveredett fia számára még van remény!” Megtérése után Stoddard a Rebuilding a Lost Faith (Egy elvesztett hit újjáépítése) című könyvében számolt be vallási tévelygéseiről.
- folytatjuk - 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése