Tisztítótűz: az ésszerűség is ezt kívánja. Ha teljesen eltekintünk is az írás és a hagyomány kínálta bizonyítékoktól, maga az emberi értelem is valószínűsítené – sőt, megkövetelné egy köztes állapot létezését a menny és a pokol között. Abból, hogy „semmi, ami tisztátalan, nem mehet be a mennyekbe” – az következik, hogy egy bocsánatos bűnnel vagy egy elmulasztott vezekléssel terhelt lélek nem mehet át az életből a mennyországba. Az igazságosságnak megfelelően azonban a pokolba sem küldhető, amely örök érvényű; mert egy ilyen büntetés nem állna arányban a vétkével.
Valószínűleg nagyon sok ember hal
meg bocsánatos bűnökkel terhelten. Nem méltók arra, hogy azonnal a mennybe
kerüljenek, de az sem lenne igazságos, ha elkárhoznának. Kell tehát, hogy
legyen egy másik állapot is, ahol a büntetés arányos a vétekkel. Maga az
értelem is ezt követeli.
Ez az állapot pedig a tisztítótűz,
ahol a lelkek megtisztulnak a megbocsátható bűneiktől és vétkeiktől, és ezáltal
olyan állapotba kerülnek, amely lehetővé teszi, hogy a mennyek országának
kimondhatatlan boldogságában Uruk és Teremtőjük fenséges színe elé járuljanak.
Az eltávozottak lelkéért való
imádkozás gyakorlata nemcsak a Szentírásnak felel meg, hanem emberi
természetünk is erre ösztönöz bennünket. A szentek közösségéről szóló tanítás
hangsúlyozza az emberiség szociális és lelki összetartozását, amennyiben
rámutat, hogyan lehetünk egymás segítségére a szükségben. Ez nagyban hozzájárul
ahhoz, hogy a halált se lássuk olyan ijesztőnek.
Mivel a 16. század reformátorai
tagadták ezt a tant, nemcsak a Szentíráson és az egyház 16 évszázadon át
töretlen hagyományán tettek erőszakot, hanem gátolták természetes ösztöneink kibontakozását
és szívbéli vágyakozásunk teljesülését. Elvágták azokat a gyengéd szálakat,
amelyek a földet az éggel, a testben élő lelket a földi porhüvelyétől már
megszabadult lélekkel összekötik. Ha tudok imádkozni a testvéremért ezen a
földön, miért ne tudnék akkor is, amikor már átlépte az örökkévalóság küszöbét?
Vagy nem úgy van, hogy a halál csak a testet pusztítja el, a lelket pedig
érintetlenül hagyja? Tehát nem él – gondolkodik, emlékezik és szeret – továbbra
is? Milyen földi ok indokolhatná akkor, hogy ne gondoljak továbbra is a
testvéremre, és az iránta érzett szeretetemet a haszontalan könnyek helyett az
imádság sokkal hatékonyabb módszerével bizonyítsam? Van-e olyan keresztény,
aki, mikor a nyitott sírnál áll, és látja szeretett hozzátartozójának
koporsóját utolsó nyughelyére süllyedni, könnytől elhomályosult szemmel ne
kiáltana az égre: „Istenem, könyörülj az ő lelkén!”
A protestáns sem azzal törődik, mit
mond hitvallása a halottakért mondott ima erejéről, hanem a szívére hallgat, és
a szeretet és együttérzés egyetemes nyelvén válaszol, amit mindenki megért.
Halott barátja néma ajkáról ugyanazt a könyörgést hallja, amely Jób ajkairól
tört elő nyomorúságában: „Könyörüljetek meg rajtam, barátaim, mert utolért az
Istennek keze!”
Hogy egy ilyen kérés nem talál
süket fülekre, a bizonyíték arra, hogy az emberi szívet nem lehet megfosztani a
szeretettől és a szánalomtól egy vallási előítélet miatt.
Azokról a lelkekről, akik a halál
küszöbéről átléptek az örökkévalóságba, és a tisztítótűzből arra kérnek
bennünket, hogy imával emlékezzünk meg róluk, valóban elmondhatjuk: „Kezünkkel
megérinteni és szemünkkel látni már nem tudjuk őket, de hála Istennek, a szeretetünk
és az imádságunk elér hozzájuk.”
- folytatjuk -
Az előző részek:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése