2023. 11. 10.

Élményeim a Szenvedő Lelkekkel – Függelék 1.

Miért imádkoznak a katolikusok a halottakért? – Ezt a kérdést gyakran halljuk nemkatolikusoktól. A halottakért mondott ima szokása a tisztítótűzről szóló tanításon alapul, amelyet a reformáció a 16. században eltörölt. Ezért gyakorlatilag ismeretlen a protestáns vallású hívek körében, akik így természetesen nehezen értelmezik azt a katolikus szokást, hogy az eltávozott testvérünkért imát mondunk.

Az egyház biztosítja gyermekeinek ezt a jámborsági gyakorlatot, amennyiben november 2-át a Halottak napjaként határozta meg, és megengedte papjainak, hogy ezen a napon három szentmisét tartsanak az eltávozottakért. Ezenkívül az egész november hónapot a Szenvedő Lelkekért mondott külön imáknak javasolja szentelni. Szeretettel hívjuk nem katolikus olvasóinkat: együtt vizsgáljuk meg, hogy milyen alapjai vannak ennek a jámborsági gyakorlatnak a Szentírásban, a hagyományokban és a józan eszünkben.
A tisztítótűz és a halottakért mondott ima
A Szentírás arra bátorít bennünket, hogy ne csak a földön imádkozzunk egymásért, illetve kérjük a szentek és az angyalok közbenjárását, hanem az eltávozott testvéreinkért is könyörögjünk. A Makkabeusok 2. könyvében arról olvashatunk, hogy Júdás, miután a Gorgiászt legyőzte, a társaival együtt eljött, hogy a harcban elesett zsidókat eltemesse. „Aztán gyűjtést rendezett a katonák között, és mintegy 2000 ezüst drachmát küldött Jeruzsálembe engesztelő áldozat bemutatására.” Nem tekintette súlyosnak a bűneiket, ugyanis „...arról is meg volt győződve, hogy akik jámborságban halnak meg, azokra nagy jutalom vár.” A szent író megfogalmazza a tanulságot is: „Ez szent és jámbor gondolat volt. Azért mutatott be engesztelő áldozatot, hogy megszabaduljanak bűneiktől.” (2Mak 12,43-46) Még ha a Makkabeusok könyvét a tőlünk elszakadt testvéreink nem is tekintik Istentől ihletettnek, azt be kell látniuk, hogy pontos történelmi beszámolókat tartalmaz, amelyek a zsidók hitéről tanúskodnak évszázadokkal Krisztus születése előtt. Valójában ugyanazon a tekintélyen alapulnak, mint Izajásé, Jánosé, vagy a Biblia más könyveié –, az egyház csalhatatlan tanítói tekintélyén, amely a Biblia összes könyvét Istentől ihletettnek tekinti.
Urunk a bűnök bocsánatáról beszél: „Aki az Emberfia ellen szól, bocsánatot nyer, de aki a Szentlélek ellen szól, nem nyer bocsánatot, sem ezen a világon, sem az eljövendőben” (Mt 12,32; 22,32) – ez Szent Ágoston és Nagy Szent Gergely szerint a tisztítótűzre vonatkozik. Pál apostol így ír a korintusiaknak küldött levelében: „Az (Úr) napja ugyanis nyilvánvalóvá teszi, mivel tűzzel érkezik, és a tűz majd megmutatja, kinek mit ér a munkája.” Majd így folytatja: „Akinek építménye megmarad” – azaz igaz úton jár –, „jutalomban részesül. De akinek műve elhamvad” – azaz a rossz utat választotta –, „az kárt vall. Maga ugyan megmenekül, de csak mintegy tűz által.” (lKor 3,13-15) Szent Pál ezekkel a szavakkal adja tudtunkra, hogy az ilyen ember lelke végső soron megmenthető, noha egy ideig a tisztítótűz lángjait kell elszenvednie.
Ez a korai egyházatyák egyértelmű tanítása, és az azóta eltelt évszázadok megszakítás nélküli hagyománya. Ők szólnak hozzánk a vértanúk sírjaiból és a katakombákból, amelyekben a korai keresztények holtteste fekszik. A Szent Kallixtusz katakombában, Róma kapui előtt jó néhány feliratot láthatunk, amelyek mintegy a haldokló Krisztus szavaira visszhangoznak: „Imáitokban emlékezzetek meg rólunk, akik előttetek járunk.” „Fényeskedjék neked Krisztus örök világossága” – ez volt a hátramaradottak válasz imája. Hasonló feliratok sok korai keresztény – az első három évszázadból származó – síremlékén láthatóak.
A halottakért mondott ima apostoli szokására keleti és nyugati egyházatyák is gyakran hivatkoznak. Tertullianus (160-240) két különböző helyen is említi az emlékmisét: „Az év egy napján mindig áldozatot mutatunk be a halottakért, mintha a születésük napjára emlékeznénk.”
„A hívő özvegyasszony imádkozik elhunyt férje lelkéért. Könyörög érte, aki a köztes nyugvóhelyen tartózkodik, hogy legyen része az első feltámadásban, és a halála évfordulóján imádkozik érte.”

(Részlet John A. O’Brien, Milliók hite című könyvéből.) 

– folytatjuk -

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése