Oldalak

2023. 06. 24.

Hirdetés: 2023. június 25.

1. Jézus Szíve ájtatosságot végzünk vasárnap és hétköznap az esti szentmise előtt, vagyis ¾7 órakor.

2. Június 29-én, csütörtökön Szent Péter és Pál apostolok főünnepe, kötelező ünnep. Szentmisét végzünk reggel fél 7, 7, délelőtt 11 órakor és este 7 órakor. A gyulafehérvári székesegyházban papszentelés. Imádkozzunk a szentelendőkért és a papi hivatásokért.

3. A megbérmáltak átvehetik a csoportképet a plébánián.

4. Pénteken keresztelői felkészítő 18 órától.

5. Krisztus világa júniusi száma kapható a ministránsoknál és a Kegytárgyboltban. A tartalomból: Szeretetből létezünk - Egyedül a szeretet számára indokolt maga a lét, egy konkrét ember élete. Semmiféle filozófia nem tudja megindokolni egy konkrét ember konkrét jelenlétének az értelmét. Ez egyedül a szeretet számára indokolt.” „Az Isten szeretet” (1Jn 4,8) és minden teremtménye hozzá kapcsolódik. Ha a konkrét ember jelenléte a Szeretet által és a Szeretet számára indokolt, akkor a közösség léte is a Szeretetben gyökerezik – olvassuk a vezércikkben.

Örök evangélium – Mint a pásztor nélküli juhok – Belon Gellért püspök elmélkedése Mt 9,36 alapján. A mi korunk jellemzője az individualizmus. Jézus a megváltatlanságnak egyik legfontosabb ismérvéül a pásztortalanságot jelölte meg. És egyházba működése kezdetén elindította pásztor-elv beépítését. Ezzel hangsúlyozta azt, hogy az ember nem tud embertársai nélkül meglenni. Jézus gondoskodott egyházában pásztorokról, hogy senki ne maradjon magára élete döntő fordulóiban,
Könyvismertető –  Darvas-Kozma József: Hiterősítő A év, B év és C év sorozat alapján, 256  vasár- és ünnepnapra készült homíliás könyv. Papoknak és híveknek e munka segítség, főleg ott, ahol nincsen minden vasár- és ünnepnap szentmise, mert akkor is össze tudnak jönni a hívek egy-egy megbízott vezetésével, és a három kötet révén az Egyházzal együtt tudnak lélegezni és ünnepelni – írja ismertetőjében P. Urbán Erik ferences tartományfőnök.
A keresztút mellékszereplői. IX. ÁllomásJézus harmadszor esik el a kereszt alatt – Jakubinyi érsek atya írása.  Arra a kérdésre válaszol, hogy az Úr Jézus rokonai hogyan viselkedtek a szenvedéstörténet idején. És tisztázza a testvérekszó jelentését.
Exc. Bálint Lajos érsek 30 évvel ezelőtti írása – A kisebbségi jogok megsértése a Gyulafehérvári Érsekség területén. Homály – Bács Béla János elbeszélése. Szent László király – P. Barsi Balázs OFM elmélkedése. Szeretetláng – kvíz Bakó Mária Hajnalkától. A különös kincsesláda – A tízedik kincs gyerekeknek. Programajánló fiataloknak – Fit-től a CSIT-ig. Keresztrejtvény – Szent Péter idézetet rejt. Ady Endre: Szent Antal tisztelete.
Bónusz: PDF formában a Krisztus világa májusi számát tallózhatja: krisztus-vilaga_05_2023.pdf

6. A  Gyulafehérvári Caritas Ki-Út programja, a Segítőnővérek közös-sége és a magyarországi Katolikus Alkoholistamentő Szolgálat (KASZ) lelkigyakorlatot szervez szenvedélybetegeknek és hozzátartozóknak 2023. július 6-9 között Székelyudvarhelyen, a Szent Pió Lelkigyakorlatos Házban. Érdeklődni és jelentkezni:  Ambrus Hajnalnál  lehet 2023.június 30. déli 12 óráig a 0737-300-980-as telefonszámon vagy a hajnal.ambrus@ caritas-ab.ro e-mail címen.

 

2023. 06. 23.

Élményeim a Szenvedő Lelkekkel 13.

Élményeim a Szenvedő Lelkekkel 13.  Következtetés. Az eddigieket összefoglalva: Maria Simma esetében a szenvedő lelkekre vonatkozó különleges kegyelmi elhívásról van szó. Ez világosan kiderül egy 1954. november 21-én írt feljegyzéséből: „Már gyakran gondoltam arra, hogyan tudnék valaki máshoz továbbirányítani egy szenvedő lelket, és hogy ezek a lelkek vajon miért nem a saját hozzátartozóiknál jelentkeznek. Hiszen ez sokkal egyszerűbb lenne, mint így, hogy nekem kell továbbítani az üzeneteket. Ekkor megjelent egy lélek, és szigorúan rendreutasított: »Ne vétkezz Isten rendelése ellen. Ő úgy osztja a kegyelmet, ahogy neki tetszik. Soha nem kapsz arra hatalmat, hogy máshoz küldj egy szenvedő lelket. Nem az érdemeid miatt bízta ezt rád az Isten. Ami az érdemeket illeti, mások sokkal inkább megérdemelnék ezt, mint te. Bár te gyermekként is sokszor voltál segítségére a szenvedő lelkeknek – már ez is a kegyelem munkája volt. Lehet, hogy mások jobban használták volna ezt a kegyelmet. Azokon a szenteken kívül, akik a földön nagy csodákat tettek, rejtőzködve közöttünk éltek még nagyobb szentek is, akiknek erre ugyan nem volt hatalmuk, de a szentségnek magasabb fokára jutottak, mint azok, akik képesek voltak a csodatételre.

Nem szabad elfelejtenünk: aki több kegyelemben részesül, attól többet is követelnek. Isten akarata, hogy kérjük tőle a kegyelmet. A jó és állhatatos imádság áthatol a felhőkön, és úgy nyer meghallgatást, ahogyan az az imádkozónak leginkább a javára válik«”.

Úgy gondolom, ezzel a jelentéssel elég részletes jellemzést tudtam adni. Megpróbáltam mindenről beszámolni, amit az 1953 Mindenszentek ünnepétől 1955 februárjáig eltelt időben Mária Simmától megtudtam, és aminek utána is jártam. A feljegyzéseiből is beépítettem néhány részt a beszámolómba. Itt egy apostoli küldetésről van szó, mégpedig a szenvedő lelkeknek nyújtott segítségről. Mindenki úgy ítélheti meg ezt a dolgot, ahogy jónak látja, de ha nem is tudja elfogadni, fontos, hogy igazságosan ítélkezzen Maria Simma dolgában.

Ezt a tájékoztatót Alfons Matt plébános írta, aki 1891 május 24-én született a Nagy Walser-völgy Sonntag nevű helységében. 38 évig, 1938-tól 1976-ig volt Sonntag plébánosa. 1978 karácsonyán, december 26-án temették Sonntagban. A temetésen jelen volt Bruno Wechner feldkirchi püspök, 40 pap és mintegy ezer hívő. Wechner püspök búcsúbeszédében így fogalmazott: „A legszebb, ami egy papról elmondható, hogy Isten szíve szerint élt és cselekedett. Ilyen, természetéből fakadóan jó és megszentelt életű pap volt Alfons Matt. Nyugodjék békében!”

Esetleírások

Semmi esetre sem szabad eleve elvetni azt a gondolatot, hogy Isten bizonyos körülmények között, a léleknek a testből való kiválásának pillanatában, vagy éppen egy szenvedő Léleknek lehetővé teszi, hogy valamilyen hatást gyakoroljon az élőkre. Ha Isten egy másvilágon tartózkodó lelket egy evilági lélekhez enged szólni, ez mindig az Ő velünk kapcsolatos üdvösségi terve szerint történik. Akkor Isten valami rendkívüli módszerrel akar megszentelni egy emberi lelket – ám ez semmi esetre sem valamiféle emberi kíváncsiság kielégítését jelenti; de a megijesztésünket, megfélemlítésünket sem. (Dr. J. Klug: A katolikus hit tartalmáról)

„Ha a tisztítótűzben Szenvedő Lelkek töredelmes bűnbánat által megtisztulhatnának, egy szempillantás alatt megfizetnének az összes bűnükért. Ilyen hatalmas ereje lenne a bűnbánat fájdalmának. Ez a fájdalom vakító fénnyel világítja meg azt a bizonyos eseményt, amelynek súlya most megakadályozza, hogy eggyé legyenek életük legmagasztosabb céljával, szerelmük tárgyával, Istennel.” (Génuai Szent Katalin: Értekezés a tisztítótűzről, 13. Fejezet)

folytatjuk

Előző részek:

Élményeim a Szenvedő Lelkekkel 1.

Élményeim a Szenvedő Lelkekkel 2.

Élményeim a szenvedő lelkekkel 3.

Élményeim a szenvedő lelkekkel 4.

Élményeim a Szenvedő Lelkekkel 5.

Élményeim a Szenvedő Lelkekkel 6.

Élményeim a Szenvedő Lelkekkel 7-8

 Élményeim a Szenvedő Lelkekkel 10.

Élményeim a Szenvedő Lelkekkel 11.

 

Szabadulás a félelemtől - 12.A.

„Ne félj! Ne féljetek!” a Bibliában 365 alkalommal fordul elő, ami jelzi, hogy Isten mindig velünk van. A „ne félj” formula Isten segítő szándékának és hatalmának jele, mely arra utal, hogy Isten hű a szövetség
éhez, megtartja ígéretét, segíti választottját. Erről biztosította Ábrahámot, Mózest, Jeremiást és a többi prófétákat, mielőtt feladatot bízott volna rájuk. Isteni szóként is hangzik e formula, amikor az egyik ember bátorítja, nyugtatja a másikat. A félelem az akarat elutasító aktusa egy várható és fenyegető rosszal szemben. A Szentírás sokféle félelmet ismer. Így, ami a személyek létbizonytalanságából fakadnak és a halálfélelem. Ezenkívül félelemkeltő lehet a kiszolgáltatottság, az ismeretlen út, az ellenség, a rossz emberi kapcsolat. A félelem összefonódhat szégyenkezéssel és tapintatba mehet át. Tiszteletadás alapja is lehet a félelem: a szülők, az öregek, a hatalom, a tekintély iránt. A legfőbb az istenfélelem, amikor az értelem meghajlik az erkölcsi és a kinyilatkoztatott törvények alkotója, Isten előtt, aki minden jót megjutalmaz és minden rosszat megbüntet. A Szentlélek adománya az Úr félelme, mely szeretetből tartja meg Isten törvényeit és kerüli Isten megbántását. Az istenfélelem rendezetté teszi bennünk a szeretetet, és segít, hogy az élet veszedelmeiben is merjük megtenni a jót. Az istenfélelem az Újszövetségben tökéletesedik. Szent Pál tanítja, hogy Jézus megszabadított a félelemtől, és a szeretetben nincs félelem. (Róm 5,12-15) Az  ősbűn vagy eredeti bűn, Ádámmal  lépett a világba és bűne a halál előidézúje lett. Az emberek természetesen vétkeztek, Ádámtól Mózesig is, de abban az időben nem vádoltattak törvényszegéssel. Mózestől a Messiásig terjedő szakaszban, “a törvény adatott”. Ebben az időben, Ádám bűnének hatása mellett az egyéni törvényszegés is beszámíttatott a törvény léte miatt, mint járulékos elem. Krisztus megváltása, kegyelme által szabadultunk meg az eredeti bűntől, a személyes bűnöktől és a haláltól. A Jézus Krisztusban kapott megszentelő kegyelem mindent felülmúl és kiárad mindazokra, akik hisznek benne. Az örök kárhozattól a föltámadt Jézus Krisztus szabadított meg. Ő mondja: „Ne féljetek azoktól, akik a testet megölik, a lelket azonban nem tudják megölni!” (Mt 10,26-33) Jézus húsvéti misztériumával az Atya akaratát teljesíti, és az irántunk végső szeretetének adta jelét. Mi a szenvedést és a halált inkább negatívumként fogjuk fel, mint Jeremiás. (Jer 20,10-13) Őt, amikor megszabadította Isten, így kiáltott fel: 
Dicsőítsétek az Urat, mert kiszabadított. Életünk mivel két létsíkon folyik, Jézus mindig gondunkat viseli. Testben érzékeljük a támadásokat, sőt meg is halhatunk, de szellemi lelkünk érintkezik a teremtő és feltámasztó Istennel, nem halhatunk meg. Aki kitart Jézus mellett, akár győz, akár veszít e világban, mégis a győztes Krisztussal van.

 

Ha valaki megvall engem az emberek előtt, én is megvallom őt Atyám előtt.” Mt 10,32. 

2023. 06. 19.

Krisztus világa 2023. június - Szemle

Szeretetből létezünk
- Pilinszky János írta: „A világ rideg ok-okozati zónáját reálisan egyedül a szeretet haladja meg. Egyedül a szeretet számára indokolt maga a lét, egy konkrét ember élete. Semmiféle filozófia nem tudja megindokolni egy konkrét ember konkrét jelenlétének az értelmét. Ez egyedül a szeretet számára indokolt.” „Az Isten szeretet” (1Jn 4,8) és minden teremtménye hozzá kapcsolódik. Ha a konkrét ember jelenléte a Szeretet által és a Szeretet számára indokolt, akkor a közösség léte is a Szeretetben gyökerezik.
Az Úr Jézus kinyilatkoztatta Isten benső életét, hogy az Egy Isten Szentháromság: Atya, Fiú és Szentlélek. A három isteni személy a szeretetben létezik, és jóságát közli, teremt, fenntart és kormányoz, mert Isten a szeretet. A mennyei Atya szeretetből teremtette a világot, és élettérként ránk bízta. A második isteni személy, a Fiú szeretete a megváltásban nyilvánult meg. A Szentlélek életünk megszentelését végzi és segít, hogy hivatásunkat kegyelemben, isteni szeretetben tudjuk megélni. Ehhez pedig szentháromságos módon kell élni, vagyis tudjunk kezdeményezni, mint az Atya; tudjunk befogadók lenni, mint a Fiú; és tudjunk kölcsönös szeretetben cselekedni, mint a Szentlélek. E szentháromságos modell szerint lehet szép családi életet élni, a társadalom különböző munkaterületein dolgozni, és még a csapatsportokban is eredményesen küzdeni. Ha a szentháromságos modell szerint élünk, akkor Istenben élünk.

Örök evangélium – Mint a pásztor nélküli juhok – Belon Gellért püspök elmélkedése Mt 9,36 alapján. A mi korunk az individualizmus kora, vagyis az a kor, amiben az emberek nemcsak igénylik, de ki is követelik, hogy senki ne szóljon bele dolgaikba, és szeretnek mindent a maguk gusztusa és felfogása szerint intézni. Ebből a háttérből tűnik elő annak különleges érdekessége, hogy az Úr Jézus a megváltatlanságnak egyik legfontosabb ismérvéül a pásztortalanságot jelöli meg. És már nem csodálkozunk azon, hogy az általa alapított egyházban szinte a működése kezdetén elindította pásztor-elv beépítését. Ezzel az Úr Jézus csak hangsúlyozta azt, hogy az ember nem tud embertársai nélkül meglenni. Jézus a teljes emberséget vette föl, és a csonkított és hiányos emberség ellen küzdött. Ezért sürgette az egyéni megszentelődést es megtérést, de ugyanúgy gondoskodott egyházában pásztorokról, s hogy senki ne maradjon magára élete döntő fordulóiban,

Könyvismertető – P. Urbán Erik ferences tartományfőnöktől: Pünkösdi ajándék számunkra a Hiterősítő A év, B év és C év sorozat, ami a vasár- és ünnepnapi szent olvasmányok alapján készült homíliás könyv. A trilógia – 256 önálló szentbeszéd – szerzője, Darvas-Kozma József csíkszeredai plébános. Az atya két évtizedet szórványban dolgozott és ismeri, hogy a leányegyházak hívei közösségre és Isten Igéjére vágynak. Papoknak és híveknek e munka segítség, főleg ott, ahol nincsen minden vasár- és ünnepnap szentmise, mert akkor is össze tudnak jönni a hívek egy-egy megbízott vezetésével, és e trilógia révén az Egyházzal együtt tudnak lélegezni és ünnepelni. Legyen valóban Hiterősítő e három kötet, és a Szentlélek erősítse meg a szent hitben azokat, akik elmélkedve olvassák, és sarjadjon általa Isten akaratával megegyező szent és virágzó élet. (4-5. oldal)

A keresztút mellékszereplői. IX. Állomás: Jézus harmadszor esik el a kereszt alatt – Jakubinyi érsek atya írása.  Most arra a kérdésre szeretnék választ keresni, hogy az Úr Jézus rokonai hogyan viselkedtek a szenvedéstörténet idején? Most folytatjuk a testvérek részletezésével. A mai nyelvhasználatunkban is a testvér szó több jelentéssel bír: „édestestvérek” = egy szülőpárnak a gyermekei, „félétestvérek” = csak apáról vagy anyáról testvérek, tágabb értelemben véve „unokatestvérek”, akiknek a szülei testvérek, sőt távolabbi rokonokat is olykor egyszerűen testvéreknek nevezzük. Az Úr Jézus testvéreit kétszer említik az evangéliumok: Jézus Názáretben (Mt 13,54-58) és Jézus igazi rokonai (Mt 12,46-50) részben. Miután a két részt megismertük, bátorítólag szól: Ne sajnáljuk hát, hogy nem éltünk az Úr Jézus idején, nem vagyunk az Úr Jézus földi rokonságából, de keresztény mivoltunk ennél több: „Aki teljesíti mennyei Atyám akaratát, az nekem mind testvérem, nővérem és anyám.” Ez ami keresztrény kiváltságunk és örök boldogságunk is.(6-7. oldal).

Exc. Bálint Lajos érsek 30 évvel ezelőtti írása – A kisebbségi jogok megsértése a Gyulafehérvári Érsekség területén. A II. világháború után az új rendszer mindent megtett az egyházak felszámolására. Szól iskoláinak államosításáról, a teológiáról, a kisszemináriumról, a szerzetesrendek és zárdákról, az anyakönyvekről és műkincsekről, Batthyaneumról, a Státusról, a kántoriskoláról és a földtörvényről (8-9).

Homály – Bács Béla János elbeszélése. 
Szent László király – P. Barsi Balázs OFM elmélkedése. Szeretetláng – kvíz Bakó Mária Hajnalkától. 
A különös kincsesláda – A tízedik kincs. 
Programajánló fiataloknak – Fit-től a CSIT-ig. 
Keresztrejtvény – Szent Péter idézetet rejt. 
Ady Endre: Szent Antal tisztelete.

KRISZTUS VILÁGAErdélyi katolikus családok lelkiségi havilapja – rólunk és nekünk szól. Megrendelhető a plébániákon, a kézbesítőknél és a szerkesztőségben: 530230 – Csíkszereda (M-Ciuc), Kossuth L. u. 38. sz., Hargita megye, tel/fax: +40-266-311-726, email: krisztusvilaga@yahoo.com. Bankszámlaszám: RO65 RNCB 0159  0154 1927 0001, BCR Agentia Miercurea Ciuc. ISSN: 2558-8389.

 

 

2023. 06. 18.

Csíkszeredát és a Szent Kereszt Plébániát felájánlottuk Szűz Mária Szeplőtelen Szívének

Felajánló ima Szűz Mária Szeplőtelen Szívének

„Ó emberek és népek Anyja, aki ismered minden szenvedésünket és reményünket, anyai szívvel érzed a világban folyó összes harcot a jó és a rossz, a világosság és a sötétség között, halld meg a Szentlélekben közvetlenül Szívedhez intézett kiáltásunkat. »Ölelj át az Anya és az Úr Szolgálóleánya szeretetével bennünket, akik leginkább várják ezt a szeretetteljes lehajlást«, és azokat is, akiknek odaadására te különösen is vársz. Vedd anyai oltalmadba Csíkszereda városát és a Szent Kereszt egyházközségünket, melyet, ó Anyánk, bizalommal fölajánlunk neked. Jöjjön el mindenki számára a béke és a szabadság ideje, az igazság, az igazságosság és a remény ideje.”

„Íme, Krisztusnak Anyja, Szeplőtelen Szíved színe előtt az egész Egyházzal együtt egyesülni akarunk azzal a felajánlással, melyet irántunk való szeretetből a te Fiad tett, amikor önmagát ajánlotta föl az Atyának: »Értük szentelem magam – mondta – hogy ők is megszenteltek legyenek az igazságban.« (Jn 17–19) Egyesülni akarunk Megváltónkkal városunkért és egyházközségünkért tett fölajánlásban, melynek az Ő isteni szívében van hatalma megbocsátani a bűnöket és megvalósítani a megváltást. Bocsánatot kérünk bűneinkért, gyarlóságainkért, amelyekkel megbántottunk, ugyanakkor irgalmadért esedezünk!

E fölajánlás hatalma minden időkben érvényes, és átölel bennünket, népünket és nemzetünket, legyőz minden rosszat, amit a sötétség szelleme tud föllobbantani az emberi szívben és a történelemben, s ténylegesen föl is lobbantott a mi korunkban.

Ó, mennyire mélyen átérezzük annak szükségességét, hogy egyházközségünket és városunkat és benne magunkat szenteljük Neked: mai világunkért egységben Krisztussal! Krisztus megváltó művében ugyanis városunknak az Egyház által kell részesednie.
Minden teremtmény fölött légy áldott, te, az Úr szolgálóleánya, aki a legtökéletesebben engedelmeskedtél az isteni szónak!
Üdvözlégy te, aki teljesen eggyé lettél Fiad megváltó fölajánlásával!

Egyház Anyja! Világosítsd meg Isten népét a hit, a remény és a szeretet útjain! Különösen bennünket világosíts meg, hogy a fölajánlást és neked szentelést várod tőlünk.

Segíts nekünk annak a fölajánlásnak igazságában élnünk, melyet Krisztus a mai világ egész emberi családjáért végez. Most fölajánljuk neked, ó Anyánk, a szentatyákkal egyesülten a világ  minden emberét és minden népet, így egyházközségünket és Csíkszereda lakóit is a te anyai szívedre bízzuk. Ó Szeplőtelen Szív! Segíts legyőzni a fenyegető rosszat, mely oly könnyen gyökeret ver a mai ember szívében, s melynek fölmérhetetlen hatásai már ránehezednek jelen életünkre, s úgy tűnik, elzárják a jövő útjait!

Az éhségtől és a háborútól – ments meg minket!

Az atomháborútól – ments meg minket!
A kiszámíthatatlan önpusztítástól és mindenfajta háborútól – ments meg minket!
A kezdődő emberi élet ellen elkövetett bűnöktől – ments meg minket!
A gyűlölettől és Isten fiai méltóságának megvetésétől – ments meg minket!
A társadalmi, nemzeti és nemzetközi életben elkövetett igazságtalanságoktól – ments meg minket!
Isten parancsolatainak könnyelmű megszegésétől – ments meg minket!
A próbálkozástól, hogy az emberi szívekben elhomályosítsák Isten igazságát – ments meg minket!
A jót a rossztól megkülönböztetni képes lelkiismeret elvesztésétől – ments meg minket!
A Szentlélek elleni bűnöktől – ments meg minket! Ments meg minket!

Hallgasd meg, ó Krisztus Anyja, a szenvedő népek e segélykiáltását! Egész társadalmak szenvedésének segélykiáltását! Segíts nekünk a Szentlélek erejével legyőzni minden bűnt: az ember bűneit és a „világ bűnét”, a bűnt minden formájában.

Nyilatkozzék meg még egyszer a világ történelmében a megváltás végtelen megmentő hatalma: az irgalmas Szeretet hatalma!
Parancsoljon megállást a rossznak! Alakítsa át a lelkiismereteket! A te Szeplőtelen Szívedben mutatkozzék meg »a remény fénye« mindenkinek.” Ámen.

Csíkszereda, 2023. június 18-án a 11 órai szentmisén.



  

2023. 06. 17.

Hirdetés: 2023. június 18.

1. Június 18-án, vasárnap a 11 órakor kezdődő szentmisén felajánljuk plébániánkat és Csíkszereda Megyei Jogú Várost a Szűzanya Szeplőtelen Szívének.

2. Jézus Szíve ájtatosságot végzünk vasárnap és hétköznap az esti szentmise előtt, vagyis ¾7 órakor.

3. A megbérmáltak átvehetik a csoportképet a plébánián 9 – 16 óráig.

4. Pénteken keresztelői felkészítő 18 órától.

5. Június 24-én,szombaton az engesztelő szentségimádás beosztása. 


6. Június 24-én, szombaton a Mária Légió találkozója.

7. Jövő vasárnap 12:15 órakor kezdődő szentmisét az érettségiző diákokért ajánljuk fel. 

8. Mijo Barada vezette lelkigyakorlat Gyimesközéplokon június 26-től 28-ig.

9. A  Gyulafehérvári Caritas Ki-Út programja, a Segítőnővérek közössége és a magyarországi Katolikus Alkoholistamentő Szolgálat

(KASZ) lelkigyakorlatot szervez szenvedélybetegeknek és

hozzátartozóknak 2023. július 6-án, csütörtökön 18 órától, július 9,

vasárnap 13 óráig Székelyudvarhelyen, a Szent Pió Lelkigyakorlatos

Házban (Dózsa György utca, 15. szám).

Érdeklődni és jelentkezniAmbrus Hajnalnál lehet 2023.június 30, 

déli 12 óráig a 0737-300-980-as telefonszámon vagy a

 hajnal.ambrus@ caritas-ab.ro e-mail címen.

 

 

Évközi 11. A. vasárnap

Isten szent népe vagyunk -
Az ószövetségi hithez Isten nagy szeretete és tettei szolgáltattak alapot. Isten szabadon választotta ki Izraelt a népek közül, és vezette ki Egyiptomból. A Sínai pusztában szövetségét kínálta fel, amit Izrael elfogadott. A nép vállalta, hogy a többi néptől Isten szolgálatára elkülönült nép lesz, olyan lesz, mint a pap, aki szolgálatot teljesít. Isten tulajdona, kincsei lesznek. Ehhez az egyetemes hívatáshoz Izraelnek fokozatosan fel kell nőnie. Az Úrnak szentelt ünnepeken, Isten tetteire és hivatásukra kellett emlékezniük, s kiolvasni azokból, hogy Isten „sasszárnyakon” hordozza őket. (Kiv 19,2-6a) Viszonzásul Isten megkívánta, hogy engedelmességükkel szolgálják dicsőségét. A kijelentés, hogy „papi királyságom és szent népem lesztek”, éppen azt jelenti, hogy a világ színe előtt az egy igaz Isten (Jahve) mellett tanúskodnak. A világban jelen kell lenniük, de nem keveredve a pogányokkal, hogy a Messiáshoz csatlakozva az egyetemes üdvösséget hirdessék és szolgálják. 
Abban az időben Jézus meglátta a tömeget, és megesett rajta a szíve, mert olyan kimerültek és levertek voltak, mint a juhok, amelyeknek nincsen pásztoruk. Jézus a problémát lehetőséggé alakítja. Azon kevesekből, akik hallgattak szavára, 12 apostolt választott Isten országának hirdetésére.  (Mt 9,36-10,8) Az egyszerű emberek segítségével betakarítja az ószövetség termését, ezért apostolait felkészíti a bel-misszióra és hatalommal felruházva, csak Izrael elveszett juhaihoz küldi. Az egyetemes küldetést majd feltámadása után adja, amikor testében kiengesztelt bennünket az Atyával, s az „embereket elválasztó falakat” is ledöntötte. Ezzel véget ért Izrael küldetése, és Isten új Izraele, Krisztus egyetemes Egyháza lett a papi királyság és szent nemzet hordozója a világ végéig. Jézus, látja a sok aratnivalót, az emberek Isten utáni vágyakozását. Szívükben ott van az éhség valami többre, amit a föld adhat: vágy az élő Isten után. Krisztus az embereket Egyháza tanúságtételével vezeti hitre és bűnbánatra, a megigazulás és a Szentlélek által pedig az Atyához. Jézus az egy, szent, katolikus és apostoli Egyház által mindenkinek felkínálja – a hallgatók fizetőképességétől függetlenül – az üdvösség isteni igazságait és szenttétevő szentségeit. Mindaz, aki hisz és megkeresztelkedik, elfogadja és követi meghívóját, Isten szent népe lesz. Abban jelen lesz maga az Isten, részesül Krisztus prófétai, papi és királyi küldetésében. 
A keresztény ember ezért a remény embere, aki Isten szeretetében dicsekszik. (Róm 5,6-11) A megváltást nem emberi jóságunkkal vagy tetteinkkel érdemeltük ki, hanem Krisztus szeretetéből, aki vállalta a kereszthalált, amikor még Isten ellenségei voltunk. Már kiengesztelődtünk Istennel, de az üdvösséget, ami a feltámadott Krisztus életében való osztozást jelent, el kell érni szent életünkkel.

 

„Tartsatok bűnbánatot és higgyetek az evangéliumban.” Mt 1,15.

 

2023. 06. 16.

+ Báró Apor Csaba agrármérnök fölött

Főtisztelendő Plébános atyák! Gyászoló Család! Gyászoló Testvéreim!

Jézus Szent Szívének főünnepén Isten emberszeretetét ünnepeljük, ami abban érte el csúcspontját, hogy Egyszülöttét adta nekünk, aki a végtelen szeretet eszközévé tett „emberi szívvel” szereti a világot. Szent II. János Pál pápa 2004-től Jézus Szívének ünnepét a Papok Megszentelődésének Világnapjává tette. Azóta megszentelődésünket is ünnepeljük. A megszentelődés az a folyamat, amikor Isten életét öltjük magunkra. Az életszentség Istenhez való hasonlóság Jézus Krisztus követésében, ezért nekünk az ő belső életét kell magunkra öltenünk. S ezt jelenti Jézus Szívének tisztelete.  Ezen a főünnepen temetjük özv. Báró Apor Csaba testvérünket. Ez nem véletlen, hisz a Jézus Szíve tisztelete élő volt az Apor családba. 1945. április 2-án, húsvétvasárnap Győr vértanú püspöke, Báró Apor Vilmos a szovjet golyók által hazaindult az örökkévalóságba. Utolsó szavait papjai írták le: ,,Még egyszer üdvözlöm papságomat. Legyenek hűek az Egyházhoz! Hirdessék bátran az evangéliumot! Segítsenek romjaiból fölépíteni szerencsétlen magyar hazánkat! Vezessék vissza az igaz útra szegény félrevezetett népünket!
Fölajánlom összes szenvedéseimet engesztelésül a saját bűneimért, de fölajánlom papjaimért, híveimért, az ország vezető embereiért és ellenségeimért. Kérem Istent, ne tulajdonítsa nekik bűnül azt, amit elvakultságukban az Egyház ellen tesznek. Fölajánlom szenvedéseimet az édes magyar hazáért és az egész világért. Szent István, könyörögj a szegény magyarokért!
Istenem, Atyám, a te kezeidbe ajánlom testemet, lelkemet! Jézus, Mária, Szent József legyetek énvelem most és halálom óráján! Jézus Szentséges Szíve, bízom benned!...”  

Gyászoló Család! Gyászoló Testvéreim! Anyaszentegyházunk a beavatás szentségénél hit válaszunkat kéri, amit a kisgyermekek esetében a szülők és keresztszülők tesznek, a megkeresztelt majd az elsőáldozáskor és a bérmáláskor öntudatosan tesz hitvallást. A liturgiában minden vasár- és ünnepnak elhangzik a helyi egyház tagjainak közös hitvallása. A temetési szertartásunkban újra hitvallást teszünk: Hiszünk az Atyában, aki teremtett, hiszünk a Fiúban aki megváltott, hiszünk a Szentlélekben aki megszentelt. Hiszünk a Krisztus alapított egy, szent, katolikus és apostoli Anyaszentegyházban, de a Credo tetőpontját akkor éri el, amikor meghirdeti a halottak föltámadását az idők végén és az örök életet.

Jézus Krisztus búcsúbeszédében azzal nyugtatta tanítványait: „Nem hagylak árván benneteket, hanem visszajövök hozzátok. Rövid idő, s a világ nem lát többé, ti azonban láttok, mert én élek, és ti is élni fogtok majd. Azon a napon majd megtudjátok, hogy Atyámban vagyok, ti bennem, s én bennetek. Aki ismeri és teljesíti parancsaimat, az szeret engem. Aki szeret engem, azt Atyám is szeretni fogja. Én is szeretni fogom, és kinyilatkoztatom magam neki.” Nem hagy­lak árván benneteket, hanem visszajövök hozzátok... S a Vigasztaló, a Szentlélek, akit majd a nevemben küld az Atya, megtanít benneteket mindenre és eszetekbe juttat mindent, amit mondtam nektek. Békességet hagyok rátok. Az én békémet adom nektek. Nem úgy adom nektek, ahogy a világ adja. Ne nyugtalankodjék a szívetek, s ne csüggedjen. Hiszen hallottátok, hogy azt mondtam: Elmegyek, de visszajövök hozzátok. Ha szeretnétek, örülnétek, hogy az Atyához megyek” (Jn 14,18… 26-28).
Erősen hisszük és ezért reméljük: amint Krisztus valóban föltámadt a holtak közül és örökké él, úgy haláluk után az igazak is örökké élni fognak a föltámadt Krisztussal, és Ő föltámasztja őket az utolsó napon (Jn 6,39k). Föltámadásunk, miként Krisztusé, a Szentháromság műve lesz: Ha pedig bennetek lakik annak Lelke, aki föltámasztotta Jézust a halálból, ő, aki Jézus Krisztust föltámasztotta a halottak közül, halandó testeteket is életre kelti bennetek lakó Lelke által” (Róm 8,11).

Testvéreim! Amikor koporsót látunk az eredeti bűn következményét, a halált is látjuk. Fáj, hogy ő, aki hozzánk tartozott, akit szerettünk, most élettelenül koporsóban fekszik. Ilyekor sokféle kérdés támad bennünk, melynek végén kikristályosodik a válasz: sic transit gloria mundi – így múlik el a világ dicsősége!, de a mi hazánk a mennyben van!

A 20. század egyik konvertitája, a francia filozófus, drámaíró, zeneszerző, a keresztény egzisztencializmus megalapítója, Gabriel Marcel (1889-1973) mondta önma­gáról: „úton lévő filozófus vagyok... menetelünk...” – Már a megtérésében is segítette őt az az alapvető kérdés, amellyel minden ember találkozik egyszer: „Mi lesz a halottak sorsa”? Nincsen más megnyugtató válasz, mint Jézus Krisztus kinyilatkoztatása: a halhatatlan örök élet és a feltámadt élet.

A ma embere két világnézettel szembesül, az egyik hamis, a másik igaz. József Attila is azt mondja a Thomas Mann üdvözlése című versében, hogy „…az igazat mondd, ne csak a valódit”, azaz beszélj a dolgok leírhatóságán túli jelentéséről, a dolgok szelleméről is, a kép csak így teljes. 

Két fotót hoztam, két székely művész üzenetével, amely két világnézetet mutat be. Az egyik a mindennapok felszínét láttatja, az értelmetlen emberi munkával,

ezt fejezi ki Gyarmathy János: Sziszüphosz szobra. A másik fotó id. Imets László Húsvét c. fametszetét mutatja, és  az igazsághoz vezet. A Sziszüphoszi életvitel az értelmetlen emberi kínlódásról szól, amely a születéstől a halálig lát. Jézus a húsvéttal felragyogtatta a feltámadt test örök életét, melyben részesít - ezt hírdeti a fametszet. 

1. A kereszthalálra készülő Jézus aposto­laival közölte: „Elérkezett az óra, amikor megdicsőül az Emberfia. Bizony bizony, mondom nektek: Ha a búzaszem nem hull a földbe, és nem hal el, egymaga marad, de ha elhal, sok termést hoz” (Jn 12,23-24).

Isten, aki a mérhetetlennek tűnő világunkat megalkotta, aki minket e földgolyón megterem­tett, nem a megsemmisülésre teremtett, hanem az élet szolgálatára, szeretetére és dicsőségre. Gyermekévé fogadott, megáldott, életpályájánkat boldognak gondolta el. Isten, aki úgy gondolta el, hogy a búza­szem a földben a helyi adottságaira legyen nyitott, érzékeny és szaporodjon. A csírasejtekben levő gének, mint az átöröklés eszközei közvetítsék a búza életét. De először el kell halnia, fel kell bomlania, hogy új életeket fakasszon. Isten hasonlóan a búzaszemhez, az ember életét is átvezeti a változásokon: 1) magzati élet; 2) földi élet; 3) örök élet; 4) föltámadt élet, ez bekövetkezik, amikor dicsőségben visszatérő Krisztus testünket is új életre támasztja fel. Az Úr Jézusnál a négy változás:1) márc. 25-től dec. 25-ig magzati élet; 2) karácsonytól nagypéntekig földi élet; 3) naygpéntek du. 3 órától örök élet; 4) feltámadt testtel húsvétvasárnap reggel. Negyven napon át tanítványai megbizonyosodtak a megdicsőült Jézus életéről, amelyben nekünk is részt ad. Ez a végső célünk.

2. Már sokszor láttuk beteljesedni Jézus szavait: „Aki szereti életét, az elveszíti, de aki kevésbé szereti életét ebben a világban, az megmenti az örök életre” (Jn 12,25). Az Üdvözítő itt a keresztény életről beszél, amely sok lemondással jár. Hány ember menekül előle. Hány ember összetöri a tízparancsolat kőtábláit. Menti... menti az életét, és egyszer csak azt veszi észre, hogy elveszítette. Zinovjev Sztalin  embere, amikor kegyvesztett lett 1936. augusztus 25-én Moszkvában a sírgödör elé állították, felkiáltott: Hallad, Izael, az Úr, a mi istenünk az egyetlen Úr…” Kivégezték.

Aki viszont vállalja Kr követését, aki bátran ellene tud mondani mindenféle kísértésnek, akire a nem hívő emberek azt mondják, bolondok, mert nem élvezik az élet lehetőségeit és gyönyöreit, ezek az emberek megnyerik. Krisztus kegyelme vezeti őket és erősíti az emberhez méltó életben.

Özv. Báró Apor Csaba életútja: 1921. szeptember 21-én látta meg a napvilágot a Maros megyei Dedrádszéplakon. 1924-ben került Torjára, az Apor család birtokára, itt járt három elemit, a negyediket már Marosvásárhelyen a ferenceseknél járta ki. Középiskolai tanulmányait Kolozsváron a piaristáknál, majd a Csíkszeredai Római Katolikus Főgimnáziumban végezte. 1940 júniusában érettségizett Brassóban. Hivatásos katona, repülős szeretett volna lenni, de édesapja, id. Báró Apor Péter azt mondta: „édes fiam, olyan pályára kell menni, amiből békeidőben is meg lehet élni”. Már gimnazista diák korában nagybátyjától, Vilmos bácsitól megkapta a politikai felkészítőt. A bécsi döntés után, szeptemberben beiratkozott a kolozsvári Mezőgazdasági Főiskolára, és 1944. április 24-én diplomázott agrármérnökként. 1944 októberében be kellett volna vonulnia katonának, de nem vitte rá a lelkiismerete, hogy Szálasira letegye az esküt. Elmentek Vilmos bácsihoz a győri pp-höz, és a közeli Szanyba húzták meg magukat. Onnan Debrecenbe és megfogadta gróf Haller István tanácsát: »Itt kell maradni Erdélyben! Te légy a legjobb suszterként vagy mérnökként, de itt, Erdélyben«”. 1945. január 16-án hazatért Torjára, ahol mindent kifosztva talált. Amit meghagytak a németek, azt elvitték az oroszok. Január volt, hideg, tél és szegénység. Bár nyomorúság fogadta itthon, de kékebb volt az ég, és szebbek a hegyek.

Szülei is hazakerültek. Nekiálltak és keményen dolgoztak. Közben végig kellett tűrni és elviselni a sok zaklatást, letartoztatást. 1949. március 2-án elkezdődött a család még nagyobb kálváriája. A kommunista hatalom az elsők között kényszerlakhely vitte: egy évet Sepsiszentgyörgyön és tizenhárom évet Balázsfalván töltöttek. Indok: akadályozták a kollektív gazdaságok létrehozását. A dél-erdélyi Küküllőszegre, azaz Balázsfalvára érkezésük után néhány hónappal, 1950 februárjában alakult a településen egy zöldségkertészet, és százhektárnyi zöldséges gondozását bízták Apor mérnökre, ősszel már mintakertészetként szerepeltek a filmhíradóban. Majd Sáromberkére az állatfarmra került, hogy rendbehozza a gazdaságot.

1955-ben megnősült, feleségül vette a csíkszeredai dr. Pál Gábor (1883-1968) ügyvéd, publicista, szenátor (román) és országgyűlési képviselő (magyar)  lányát, Pál Verát, aki hűséges sorstársa lett. Őket Isten három gyerekkel áldotta meg. Több állami gazdaságnál a szakmájában dolgozhatott, így Nyárádtőn is. Ott ismertem meg 1981-ben. Nyugdíjazásakor Marosvásárhelyen telepedett le. A ’89-es rendszerváltást ott élte meg, ahonnan rövid időn belül, 1990 márciusában visszatért ősei birtokára, és elkezdte kitartó és fáradhatatlan küzdelmét, az 1991-ben napvilágot látott 18-as földtörvény alapján, a perek sokaságát az egykori Apor-birtok visszaszerzéséért. Az erdélyi magyar történelmi családok közül neki sikerült a legnagyobb arányban  visszaszereznie az 1949-ben államosított nemesi birtokot. Az első 40 hektáron kezdett dolgozni, s több mint húsz éven át maga vezette a gazdaságot.

Báró Apor Csaba négy évig Torja önkormányzati képviselője volt, és 2007. szeptember 10-én Torjáért-díjban is részesült. Ő volt az erdélyi magyar történelmi családok szervezetének, a Castellum Alapítványnak az első elnöke. Élete utolsó éveit feleségével együtt már nem Torján, hanem Marosvásárhelyen töltötte, ahol megérték házasságuk 67 évét. 2022. áprilisa óta özvegyként Vilmos fia családja szeretetében élt. A tavaly nyáron beszélgetéseinkben arra kért, hogy legyek segítségére Boldog Apor Vilmos püspök 1944. július 29-én kelt Végrendeletének végrehajtásában. Úgyanis az első boldoggá avatott székely, Apor Vilmos győri vértanú püspök végrendeletileg általános örökösévé a mérnök urat tette meg. Idézem:“Minden családi ingatlan vagyonomnak általános örökösévé altorjai Báró Apor Csaba torjai lakost, id. Báró Apor Péter torjai (Háromszék vm) lakos másodszülött fiát teszem meg, fenntartva azonban testvéreimnek a holtukig való haszonélvezetet.” Nagy megtiszteltetés volt ez akkor egy 23 éves unoka öcssnek, ugyanakkor az ifjú emberi kvalitásainak is az elismerése. Életelve volt: ha életünk legfőbb törvénye a Tízparancsolat, nagy baj nem lehet. A földi bajok február 10-én véget értek, és végakarata szerint földi maradványai itt, a középtorjai Mária-kápolnában fognak pihenni, az Apor család számos tagja közelében.

Kedves Mérnök úr, vagy Báró úr, vagy Csaba bácsi ahogyan szólítottunk: köszönjük példás életed, nem könnyű, de helytálló katolikus, magyar szolgálatodat.

A jézusi szeretet gyakorlásának utolsó aktusa volt, hogy életkorod keresztjeit és szenvedésedet egyesítetted Jézus szenvedésével. Szentségekkel ellátva költözött át lelked a mennyei hazába, de tested itt pihen a torjai földön. Mindnyájunkat és a téged gyászolókat, megvigasztal az Úr Jézus ígérete: „eljön az óra, amikor mindnyájan, akik a sírokban vannak, meghallják az ő szavát, és előjönnek: akik jót tettek az élett feltámadására...” (Jn 5,28).

Vigasztalásunkra szolgál, az Úr tanítása, hogy a búzaszemnek el kell halnia..., de arról is, hogy aki életében tette a jót, az az Ő munkatársává vált. „Aki nekem szolgál, ... ahol én vagyok, ott lesz a szolgám is. Aki nekem szolgál, azt megtisz­teli az Atya” (Jn 12,26). Jézusunk örök országot és boldogságot ígért nekünk. Most lelkünket hozzá emeljük és kérjük, hogy fogadjon be országába, és testedet alkossa újjá az utolsó napon.

Most búcsút veszünk tőle. Búcsúznak gyermekei: Vera, Vilmos, Csaba és családjuk, a 4 unoka és a 3 dédunoka, közeli és távoli rokonok, ismerősök, szomszédok és nem utolsó sorban Torja község lakói.

Gy. T.! Fönséges, szép és csodálatos az ember misztériuma a krisztusi kinyilatkoztatás fényében. Krisztus által és Krisztusban világosság derül a szenvedés és a halál rejtélyére, amely Jézus evangéliuma nélkül összezúzna minket. Krisztus feltámadt, halálával legyőzte a halált, és lelki békével, örök élettel ajándékozott meg, hogy mint fiak a Fiúban, kiáltsuk a Szentlélek ösztönzésére: Abba, Atya! (Róm 8,15) 

Krisztusban megboldogult Csaba testvérünk, Isten veled, a viszontlátásra a mennyországban! Ámen.

Elmondta: Ft. dr. Darvas-Kozma József

Torja, 2023. június 15.