Oldalak

2021. 11. 28.

Ferenc pápa: Keresem a közösséget az ortodox egyházakkal

2014-ben történt: Ferenc pápa Szent András apostol ünnepén isteni liturgián vett részt és homíliát mondott a fanari Szent György patriarchális templomban.

I. Bartholomaiosz ökumenikus pátriárka beszéde után mondta el homíliáját Ferenc pápa, aki személyes emlékezéssel kezdte beszédét: „Buenos Aires érsekeként sokszor vettem részt az ottani ortodox közösségek isteni liturgiáján. Most is az Úr különleges kegyelme, hogy itt lehetek Szent András, az Ökumenikus Patriarkátus védőszentje ünnepének szertartásán.”
A találkozás, az egymással szembenézés, a testvéri békeölelés, az egymásért mondott ima mind lényeges szempontok a teljes egység felé vezető úton, melynek másik fontos eleme a teológiai párbeszéd – mondta a pápa. – Az igazi párbeszéd mindig a személyek közötti találkozás, névvel, arccal, történelemmel és nem pusztán eszmékkel való szembesülés révén. Ez mindenekelőtt a keresztényekre érvényes, akik számára az igazság maga Jézus Krisztus személye. Szent András példája, aki a másik tanítvánnyal együtt elfogadta az Úr hívását, mutatja, hogy a keresztény élet az Üdvözítővel való találkozás során születő személyes tapasztalat, amelynek örömhírét továbbadják egymásnak. Ebben is példaértékű András apostol, aki elmondja testvérének a saját tapasztalatát és aztán elviszi őt Jézushoz. Érthető, hogy a keresztények közötti párbeszéd sem vonhatja ki magát a személyes találkozásnak ebből a logikájából.
Az sem véletlen – folytatta a Szentatya – hogy erre a látogatásra éppen az Unitatis redintegratio, a keresztény egységkeresés zsinati dekrétum megjelenésének ötvenedik évfordulóján kerül sor. Ebben a dokumentumban a katolikus egyház elismeri, hogy az ortodox egyházaknak igazi szentségei vannak, és mindenekelőtt az apostoli folytonosság jegyében fennáll a papság intézménye és az Eucharisztia, mely által nagyon szoros kötelékkel kötődnek hozzánk. A Kelet és Nyugat kereszténysége közötti egység megteremtéséhez nemcsak alapvető feladat a keleti egyházak gazdag örökségének megőrzése, hanem a liturgikus és spirituális hagyományok ápolásán túl nagyon fontosak az egyházatyák és zsinatok által szentesített kánonjogi szabályok.
Ferenc pápa beszédében nyomatékosította, hogy a teljes egység visszaállításához lényegi és kölcsönös feltétel ezeknek az elveknek az elismerése, anélkül hogy egyik fél a másikat maga alá rendelné vagy magába olvasztaná. A katolikus egyház semmiféle követelménnyel nem lép fel, csak a közös hitvallás igényével.
Az egyetlen dolog, amit a katolikus egyház óhajt és amit én mint Róma, a „szeretetben elnöklő egyház” püspöke keresek – hangsúlyozta a pápa – az az ortodox egyházakkal való közösség. Ez a közösség a szeretet gyümölcse lesz majd.
A világban ma születő erős hangokat meg kell hallanunk, mert ezek azt kérik az egyházainktól, hogy a maga mélységében éljünk úgy, mint az Úr Jézus Krisztus tanítványai. Az első ilyen hang a szegényeké, akik a súlyos alultápláltság, a fiatalokat különösen is sújtó munkanélküliség, a szociális védőhálóból való mind nagyobb kirekesztés miatt szenvednek. Ők nemcsak anyagi segítséget kérnek, hanem támogatást várnak tőlünk emberi méltóságuk megvédésében – mutatott rá a Szentatya. – Azt is elvárják, hogy az evangélium nevében harcoljunk a szegénység strukturális okai ellen, melyek az egyenlőtlenség, a méltó munka, föld és család hiánya, a szociális és munkajogok megtagadása.
A másik erősen kiáltó hang a világ számos pontján létező konfliktusok áldozataié. Ezt a hangot különösen erősen lehet hallani itt, ahol a szomszédos nemzeteknél kíméletlen és embertelen háborúk folynak. Az erőszak bármely fajtájával megzavarni egy nép békéjét, benne különösen is a gyengéket és a védteleneket, ez nagyon súlyos bűn az Isten ellen, mert nem tiszteli az Isten képét az emberben – nyomatékosította a pápa.

Majd így folytatta: A harmadik kiáltás a fiataloké, akik reménység, bizalom nélkül élnek, sokan közülük csak az anyagi javak birtoklása adta örömet keresik, és megelégszenek pillanatnyi élményekkel. Az igazi humanizmus közvetítése nélkül sohasem lesznek képesek a valódi bölcsesség megszerzésére.
A pápa példaként említette a taizéi közösséget, ahol ortodox, katolikus és protestáns fiatalok túl látnak a látszaton, és képesek megragadni azt, ami már most egyesít minket.
Ferenc pápa az ortodox isteni liturgián mondott beszédében végül reményét fejezte ki, hogy a két testvér, Szent András és Szent Péter apostolok közbenjárása kíséri az egyházakat az egység felé vezető úton, és Isten ajándékaként kérte a keresztények teljes egységét.
Szöveg és fotó: Vatikáni Rádió

2021. 11. 27.

Hirdetés: 2021. november 28.

1. A XX. Csángó Nap Csíkszeredában, A moldvai csángókért szól a harang, ünnepi mise 11 órakor. Közremüködik Ádám Kati és Rebeka.

2. Advent első vasárnapja van, a karácsonyi készület ideje.

3. Roráté szentmise hétköznap reggel 6 órakor, előtte és alatta mindkét templomban gyónási lehetőség.

4. A plébániai hittanórákat csütörtökön és pénteken tartjuk a program szerint.

5. Kedden az esti mise után csendes szentségimádás.

6. Első pénteken meglátogatjuk idős és beteg híveinket.

7. A 2022. évi Katolikus Falinaptár még román nyelvű is kapható. Ára 4 lej. Figyelmükbe ajánljuk a katolikus sajtót és kalendáriumokat, forgathatós naptárt, újságot a kegytárgyboltban.

8. Adventben a kegytárgyüzlet 9 órától 17 óráig tart nyitva. Vasárnap pedig 9-től 13 óráig. Az egyházi hozzájárulást ott is ki lehet fizetni. 

9. Advent 2. vasárnapján, december 5-én szentségimádás 13,15 órától 17,30 óráig. Az esti 6 órás misén érkezik Szent Miklós püspök.

Mi a New Age?

Mi a New Age?
A sátán megnyilvánulása a New Age (Új Kor), mely tért hódított a nyugati társadalomban. Kezdődött az Egyesült Államokban és dühöng Európában. Vannak bizonyos dolgok, amelyeket nem szabad kimondani bíróságainkon és az újságjainkban. Egyébként nem vagyunk társadalmilag elfogadhatók. Például nem lehet nyíltan támogatni a papi nőtlenséget, de támadni lehet a cölibátust. A homoszexualitást nem szabad bűnnek tekinteni, hanem egy alternatív életmódnak. A homoszexualitás az ördög egyik leghatékonyabb fegyvere. 
Amikor Magyarország elfogadta az új alkotmányt, az Europai Unió óriási támadásba vette. Támadásuk eredménytelennek bizonyult. Végül hajlandók lettek az új alkotmány felett szemet hunyni egy feltétellel: ne definiálják a házasságot egy férfi és egy nő intézményének. Vagyis maradjon meg a homoszexuálisok „házasságának” lehetősége. Egy másik tilos terület az abortusz elleni támadás. „Törvényes és alkotmányos joga minden igazi amerikai férfinak és nőnek, hogy éljen az abortusz lehetőségével.” Az új kor egyetlen elvre épül, éspedig arra az elvre, hogy az emberiség vallás és vallásos hatóságok nélkül képes paradicsomot létrehozni a földön. Ezt mondják: „Természetes, hogy egy Istent imádunk. Ti, keresztények azt mondjátok, hogy csak egy Isten van. Egyetértünk, de Isten a föld atyja. Ő a gyümölcsök és a virágok atyja. Ő a bárányok atyja. Ő a gyümölcsöskertek, a fák és a mezők atyja. Ő a mezőgazdaság atyja. Minden technológiánk atyja Ő. Igazi isten, mert segíti az embert. Nincs többé egy uralkodó, hierarchikus, kizárólagos, atyáskodó, patriarchális Egyház, amely áldozatokat követel, és az égben várja a paradicsomi állapotokat. Nincs paradicsom az égben. A paradicsom itt van, és elég nagy mindenki számára, ha ti, keresztények abbahagyjátok mások kirekesztését, és velünk tartotok.” Ez a New Age.
Ez szövevényes! – A New Age sokkal szövevényesebb, mint bármi más. A New Age technikájának a lényege az önkontroll – ahogy a vezetőknek tanítják. A New Age gyakorlatait a nagyvállalatok által fizetett szemináriumokon használják fel. Ezek az értelem megfegyelmezéséből állanak, csaknem ugyanaz, mint a transzcendentális meditáció. Elnémítja az érzéseidet és nyitottá tesz minden bejövő hatásra, amelyek be akarnak törni. Ha valaki elfogadja a New Age mentalitását, nyitva hagyván értelmét a külső befolyás számára, azt találja majd, hogy Lucifer befolyásának könnyű célpontjává válik. És a sátánizmus jelenlegi növekedését a New Age terjeszkedése okozza, amelyben különféle vallásokat összemosnak, az értelem behódol, és a lélek megnyílik a Nagy Erő számára.
A New Age azért is veszedelmes, mivel a jóság és könyörületesség álarcában jelentkezik?  Azt mondja: „Ne ölj! Ne lopj! Ne is nemzél gyermeket, kerüld a föld túlnépesedését! Szeretkezz! Csatlakozz a népek fejlődéséhez! Ne láss fehéret, feketét! A színnek nincs jelentősége!” A New Age nagyon demokratikusnak és nagyon humánusnak látszik. A probléma az, hogy Krisztus tanítása nem demokratikus, nem humanista, hanem természetfölötti. Az örökkévalóságra készít fel. Ez azt jelenti, hogy a New Age a legkörmönfontabb támadás az Egyház ellen.
Betört az Egyházba? – A sok katolikus átállása a szabadkőművesekhez és más szervezethez részben ezen New Age-mentalitás erjesztő hatásának a következménye. Azt mondják: „A szeretetet és egyetértés nevében használhatnád az én katedrálisomat, mivel ugyanazt az Istent imádjuk. Így jön létre a vallások keveredése vagy szinkretizmus. Így találkozhat egy nemzetközi zsidó szervezet helyi részlege a Szent Szív Társulattal és a helyi szabadkőműves páhollyal. Végül is mi jó testvérek vagyunk az Úrban.” Ez tehát nagyon csábító filozófia. Az Egyháznak mondani kellene: „Létezik egy alapvető igazság. Az Egyházon kívül nincs üdvözülés. Üdvözülésünkhöz valamilyen módon Krisztus kegyelmére van szükségünk.” Ha ezt mondja a pápa vagy pap, kórusban üvöltik, hogy politikailag helytelen és elfogadhatatlan.

-      -   folytatjuk –

A A sötétség birodalma III. rész: 

A III. rész: A sátán füstje 22.

Malachi: A sátán füstje 23.

 

Ördögűzés: https://m.youtube.com/watch?v=ON3fMLk6ZaU&feature=youtu.be

 

**

A sötétség birodalma I. rész: 

Malachi Martin - A sötétség birodalma 1-2.

A sötétség birodalma 3-4. rész

A sötétség birodalma 5. rész

A sötétség birodalma 6. rész

A sötétség birodalma 7.

A sötétség birodalma 8. rész

A sötétség birodalma 9.

A sötétség birodalma 10.

A sötétség birodalma 11.

A sötétség birodalma 12.

A sötétség birodalma 13.

A sötétség birodalma 14.

 

A II. rész:  Az ördög és az új világrend:

A sötétség birodalma II. 15.

A sötétség birodalma II. 16

Az ördög és az új világrend 17.

Az ördög és az új világrend 18.

Az ördög és az új világrend 19.

Az ördög és az új világrend 20.

Az ördög és az új világrend 21.

 

 

 

 

+ Xantus Attiláné, Csiszer Angéla Mária

Tisztelt Gyászoló Család, Gyászoló Testvéreim! Mivel a temetés alatt a csíktaplocai ravatalozó kápolna kinti hangosítása nem működött, ezért az elmondott szentbeszédemet alább mellékelem, hogy akik ott voltak tudják elolvasni.

Kedves Gyászoló Család!
Nemes hagyományaink fontos részét képezi az erdélyi róm. kat. temetési szertartás, amely hatszázéves múltjával kifejezi a keresztény ember halálának húsvéti jellegét. Segít, hogy a gyászoló lelkek vigasztalást nyerjenek és elhunyt testvéreink részesüljenek végtisztességben. A temetési szentelmény olyan cselekmény, amellyel az Egyház könyörgésével lelki hatásokat kíván elérni. Ez a lelki hatás három féle:

a) Az elhunyt lelkének enyhülést törekszik kieszközölni Istennél, testének pedig megadja a végső tiszteletet. A lelki enyhülés alatt értjük, hogy az Egyház imájával csökkenteni igyekszik azt az akadályt, amely a kegyelem állapotában elhalt lelket az örök boldogságtól még elválasztja. A végső tiszteletadás motívumai pedig a következők: a test tiszteletre méltó (Isten saját képére és hasonlatosságára teremtette az embert és lelket lehelt belé, Ter 1,26k és 2,7), a test a kegyelem által a megszentelt lélek hajléka és eszköze volt; a test közvetítette a szentségek hatásait; végül a test részese lesz a föltámadás dicsőségének.

b) A lelki hatások második célja: a hátramaradott élőknek vigasztalása és lelki épülése. Ez a cél lelkipásztori szempontból igen fontos.

c) A harmadik lelki hatás:  kifejezése annak, hogy az elhunyt az Egyház tagja és továbbra is az marad. A küzdő Egyházból átkerül a diadalmas, vagy a szenvedő Egyházba.

Gyászoló Testvéreim! Mindenszentek havában vagyunk, és e hónap első két napján a diadalmas és a szenvedő Egyház tagjaira, a mennybe jutott és tisztuló lelkekre emlékezünk.

A keresztény Credo – hitünk megvallása Istenben az Atyában, a Fiúban és a Szentlélekben, valamint az Ő teremtő, üdvözítő és megszentelő tevékenységében – a tetőpontjára ér, amikor megvalljuk: Hiszem a katolikus Anyaszentegyházat; a szentek közösségét, a bűnök bocsánatát; a test feltámadását és az örök életet.” 
Erősen hisszük és ezért reméljük: amint Krisztus valóban föltámadt a holtak közül és örökké él, úgy haláluk után az igazak is örökké élni fognak a föltámadt Krisztussal, és Ő föltámasztja őket az utolsó napon (Jn 6,39k). Föltámadásunk, miként Krisztusé, a Szentháromság műve lesz, ahogyan Szent Pál írja: Ha pedig bennetek lakik annak Lelke, aki föltámasztotta Jézust a halálból, ő, aki Jézus Krisztust föltámasztotta a halottak közül, halandó testeteket is életre kelti bennetek lakó Lelke által” (Róm 8,11).
A "test" szó a Bibliában az embert jelöli gyöngeségének és halandóságának állapotában. A "test föltámadása" azt jelenti, hogy a halál után nem csupán a lélek élete halhatatlan, hanem "halandó testünk" is újra magára fogja ölteni az életet (Róm 8,11). A keresztény hitnek eleitől fogva lényeges eleme a halottak föltámadását valló hit.
Ahhoz, hogy föltámadjunk Krisztussal, előbb meg kell haljunk vele – el kell hagyni ezt a testet, hogy hazajussunk az Úrhoz” (2Kor 5,8). Ebben az eltávozásban – ahogyan Szent Pál nevezi a halált (Fil 1,23), a lélek elválik a testtől. A lélek majd újból egyesül testével a halottak föltámadásának napján.

Gyászoló Testvéreim!

1. Az ember sorsa a halállal szembesítve megdöbbent mindenkit. A testi halál bizonyos értelemben természetes, a földi élet vége: szoktuk is mondani, ha születtünk, akkor meg is kell halnunk; ám a hit szemében a halál valójában a "bűn zsoldja" (Róm 6,23. Ter 2,17). Azok számára viszont, akik Krisztus kegyelmében halnak meg, a halál részesedés az Úr halálában, hogy föltámadásában is részesülhessenek.  Most vegyük szerre:

a.) A halál a földi élet vége. Életünk csak bizonyos ideig tart, ez alatt változunk, növekszünk és öregszünk. Halálunk, mint minden más földi élőlény esetében, az élet természetes vége. Isten már a vízözön előtt az emberiség gonoszsága miatt 120 évben állapítja meg a korhatárt  (Ter 6,3). A halálnak e ténye sürgető tényező életünkben: halandóságunk tudata arra emlékeztethet, hogy életünk megvalósítására csak korlátozott idő áll rendelkezésünkre: Gondolj Teremtődre ifjúságod napjaiban (...), mielőtt a test visszatér a földbe, ahonnan jött, és az éltető lehelet Istenhez, aki adta.” (Préd 12,1.7)
b.) A halál a bűn következménye. Az Egyház Tanítóhivatala a Szentírás (Ter 2,17; Róm 5,12; 6,23) és a Szenthagyomány alapján tanítja, hogy a halál az ember bűne miatt lépett a világba. Jóllehet az embernek természete halandó, a Teremtő nem halálra szánta. Így a halál ellentétben áll Isten, a Teremtő terveivel, és úgy lépett a világba, mint a bűn következménye (Bölcs 2,23k). Az ember nem halt volna meg, ha nem vétkezett voln, így az ember "utolsó ellenségét" is le kellett győzni (1Kor 15,26).
c.) Krisztus átalakította a halált. Jézus, Isten Fia elszenvedte a halált, az emberi létmód velejáróját. Ugyanakkor halálfélelme ellenére, Atyja akaratának szabadon és teljesen alávetve magát, vállalta azt. Jézus engedelmessége a halál átkát áldássá változtatta (1Kor 15,26). Temetési szertartáunk bevezetőjében hallottuk: A keresztségben meghalunk a bűnnek, hogy Istennek tetsző új életet éljünk. Krisztussal a testi halált is vállaljuk, hogy a halál után dicsőséges feltámadásában részesülhessünk. Számunkra a halál nem befejezés, hanem egy szebb és boldogabb élet, az örök élet kezdete. Füle Lajos négy soros versében így foglalta össze:  
Kit az Úr Jézus megtalált, 
nem félve várja a halált, 
neki az ígéret elég, 
s a meghalás is nyereség.”
Gyászoló Testvéreim!
Xantus Attiláné, Csiszer Angéla Mária vállalkozó életútjáról is kell szólnom: Szüleitől, akik most 84 és 83 évesek, megkapta azt a szükséges szeretetet és hitet, amire az életbe indulásához szüksége volt. Csíksomlyón és Csíkszeredában részesültaz Egyház szentségeiben és az iskolai képzésben. Majd munkás élet, családalapítás és gyermek vállalás, nevelés követte. 22 évet élt boldog házasságban férjével, Attilával és nevelték két lányukat Tímeát és Beatrixet. A családi feladatokból és vállalkozásból ő isz kivette a részét.

Úgy mond, felhőtlen életüket a márciusban jelentkezett betegség árnyékolta be, de ez egyben megerősítette áldozatkészségüket, és elmélyített szeretetüket egymás és Isten iránt. A betegek szentségével megerősítve itthon mentek július 4-én Németországba, ahol 70 napos kezelésben részesült. Utána hazatértek és október 13-án újra kezelésre mentek. Férje mindvégig mellette volt, lányai három napra meglátogatták és betegágya mellett voltak, hogy elbúcsúzhassanak tőle. Állapotát Angéla tudva és érezve, mindenben igent rnondott Istennek. Szentségekhez járult, mert érezte ahogy dr. Dienes Valéria versében fogalmazta: Jön az Isten. Útja titkos út. Végtelenből végtelenbe fut. A Csíkszeredában 1969. szeptember 6-án fakadt Angéla Mária életének patakja, 52 évi áramlással, férje karjai között – november 18-án beömlött az örök élet tengerébe. Xantus Angi életútját Pilinszky János Elég c. versével illusztrálnám. A vesben nincs pompa vagy ceremónia. Egyszerűnek tűnik, de ezek a furcsa mondatok korántsem egyszerűek. Valami olyan nyílik meg benne, amelyhez fogható nincsen, vagyis a fogantatástól az örök életbe lépésig:

A teremtés bármilyen széles,

ólnál is szűkösebb.

Innét odáig. Kő, fa, ház.

Teszek, veszek. Korán jövök, megkésem.

 

És mégis olykor belép valaki

és ami van, hirtelen kitárul.

Elég egy arc látványa, egy jelenlét,

s a tapéták vérezni kezdenek.

 

Elég, igen, egy kéz elég, amint

megkeveri a kávét, vagy ahogy

„visszavonul a bemutatkozásból”,

Elég, hogy elfeledjük a helyet,

a levegőtlen ablaksort, igen,

hogy visszatérve éjszaka szobánkba

elfogadjuk az elfogadhatatlant.

 

Pilinszky verse köznapi képekből építkezik, majd egyszer csak a teljes életre tágul: elég a szeretet egy-egy gesztusa, hogy örökre magához kössön. Elég az Isten érintései és ígérete ahhoz, hogy elfogadjuk az elfogadhatatlant. Valahogy mi is így fogadjuk el Angi halálát.

Gyászoló Testvéreim! Krisztus miatt a halálnak pozitív értelme van. A keresztség által szentségileg már "meghaltunk Krisztussal", hogy új életet éljünk. Ha Krisztus kegyelmében halunk meg, a testi halállal véglegessé válik beiktatásunk Krisztus megváltó cselekedetébe. Erről szól szentmisénk prefációja: Mert híveid élete, Urunk, megváltozik, de meg nem szűnik, és amikor halandó testünk enyészetnek indul, lelkünket a mennyben örök otthon várja.” Hitünk fényénél halálunk Jézushoz érkezést jelent, és belépést az örök életbe.

Most elérkezett a búcsúzás ideje. Elbúcsúzunk mint egyházközségünk tagjától. Búcsúznak tőle bánatos szülei, férje, lányai, veje, rokonai, barátai, munkatársai, szomszédai és ismerősei.

Arra kérjük mennyei Atyánkat, hogy hallgassa meg Angiért mondott imádságunkat, és adja meg neki, hogy örökre egy hazában éljen a halálból feltámadt Jézus Krisztussal, a Boldogságos Szűz Máriával, Szent Józseffel és az összes szentekkel. Végezetül, szentjeink közbenjárására add meg nekünk is, hogy úgy éljünk itt a földön, hogy részünk legyen a szentek közösségében és a feltámadásban. Ámen.

 

Csíkszereda, 2021. nov. 27.

Dr. Darvas-Kozma József