Krisztussal nem vagy magányos - A
barkaágak megszentelésekor a jeruzsálemi bevonulás evangéliumi részlete hangzik
fel a liturgiában, ahol az angyalok által megkezdett örömhirdetést az emberek
zengik Jeruzsálem kapujában: Békesség a mennyben és dicsőség a magasságban! (Lk
19,28-40) Szent Lukács ezzel felidézi: Jézus már gyermekként bevonult a
Templomba, amely építése óta őt várta, most passiójával valóra válik Simeon
jövendölése: sokak romlására és feltámadására lesz ő Izraelben. Ahogy egykor
Szent József és Szűzanya hozták s negyvennapos szegénységén átragyogott Isten
dicsősége, amiről Simeon és Anna prófétaasszony tanúskodott, úgy most
kiszolgáltatott Bárány-létben nyilvánul ki békeszerző királysága: fény a népek
világosságára. A földi teremtmények közül csak az ember tudja magáról, hogy
létezik. Csak az ember ismeri ezt a szót, hogy Én. Ebben a kis szóban benne van
minden, ami történt és ami történni fog velünk. Ez rá döbbent minket, hogy
magunk vagyunk felelősek önmagunkért. Az éntudat által tudunk örülni, keressük
a boldogságot, tudunk tervezni és fejlődni.
Az Én szó fejezi ki a legjobban,
hogy ember az ember. Némelykor mégis nagy kín az éntudat. Amikor egészen magára
marad valaki és megéli lénye elhatároltságát minden más létezőtől. Az ember
lényegénél fogva közösségi lény. Kilép önmagából, hogy találkozzék másokkal,
közösséggel, egynek érezze magát a világgal. Mégis vannak olyan helyzetek,
amikor rádöbben feloldhatatlannak látszó magányosságára. Ilyen állapot
jelentkezik sorsdöntő problémák, szenvedések idején, még ha van is, aki
ápoljon, vigasztaljon, mellénk álljon. A kínok mélységeibe ki tudna együtt
leszállni velünk? A magányosság csúcsa vagy mélypontja a halál. A halálban éli
át az ember, hogy mennyire egyedi és egyedül van.
A mai szentírási részletek
az egészen magára maradt Jézust állítják elénk. Aki értünk emberré lett, aki
még az őt ünneplő tömegben is egyedül van, hiszen igazában nem érti őt senki.
Egymás után veszít el mindent és mindenkit, akinek a kereszten imája is a végső
magányosság felkiáltása: „Istenem,
Istenem, miért hagytál el engem?” (Zsolt 21) Mi keresztények hisszük, hogy Isten sosem hagy el bennünket.
Mégis elérkezhetünk arra a pontra, amikor sötétté lesz minden, eltűnik maga az
Atya is. Mert Istenünk, míg a földön élünk, nem mutatja meg magát közvetlen
valóságában, és jelenléte nem érezhető, mindez csak a menny diadalmas öröme
lesz. Miért engedi meg ezt a kínt Atyánk? – Mert igazán valakivé csak az lehet,
aki átélte már, mennyire senki önmagában, és óhajtja a szeretetben való teljes
találkozást Istennel. Ez a megmenekülésünk útja: Atyám kezedbe ajánlom lelkemet! A másik kiutat mutató ima: Atyám bocsáss meg nekik, mert nem tudják mit
tesznek! Boldog, akit a magány kínja nem bezár, hanem kinyit Istennek is,
az embereknek is, a világ számára is.
„Áldunk téged Krisztus, örök
dicsőség néked!”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése