2025. 06. 26.

12.C. - Krisztus örökösei vagyunk

Suetonius (75-161) történetíró a Caesarok élete c. művében írja
, hogy miután a szenátus megtagadta Julius Caesar kérését és ellenfelei nem akartak vele semmiféle egyezséget kötni, sőt az érdekében fellépő tribunusokkal szemben is ellenségesek voltak, ekkor Caesar az Alpokon inneni Gallia provincia és Italia határáig ment, és elhatározta, hogy háborúval áll bosszút a szenátuson. A Rubicon határfolyónál Kr. e. 49. január 10-én pihenőt tartott. A
Rubicon abban az időben a mai Rimini és Cesena közt folyt az Adriai-tengerbe. Nevezetessége, hogy a Római Köztársaság törvénye megtiltotta minden római hadvezérnek, hogy seregével együtt átlépje a folyót. Caesar jól meggondolta, hogy mire vállalkozik, e szavakkal fordult katonáihoz: Most még visszafordulhatunk, mert ha ezen a hídacskán átmegyünk, azután már mindent a fegyverek döntenek el.”
Ezután egy jelenséget látott, és ezt mondta: „Menjünk hát, amerre az istenek jeladása és ellenségeim igazságtalansága vezérel. A kocka el van vetve. (Alea iacta est!) „Átlépni a Rubikont” – számos nyelvben ez a kifejezés fontos és visszafordíthatatlan döntést jelent. Ez a döntés végül a Köztársaság bukásához és a római császárság kialakulásához vezetett.
Lukács evangélista úgy mutatja be Jézust, mint Messiást, aki átlépte az Ószövetséget, kiválasztotta a tizenkettőt, Isten ígérete alapján megalapozta az Isten országát. 
Jézus küldetése befogadó, hiszen az elveszetteket és a bűnösöket keresi, és visszaállítja Istennel való közösségüket. Az apostolok felismerték, hogy Jézus Istentől jött valaki. A galileai szakasz lezárásaként, Lukács leírja, hogy Jézus Fülöp Cezáreája vidékére ért. Ott egyedül imádkozott,
és csak tanítványai voltak vele. (Lk 9,18-24)  Ez, hogy Jézus imádkozik, azt jelzi, hogy valami teológiailag fontos fog bekövetkezni. Ekkor megkérdezte tőlük: „Kinek tartanak engem az emberek?” E kérdéssel olyan beszélgetést indít el, amelyben apostolai vallomása alapján, őket a maga messiási-szerepének valóságára, szenvedésére készíti fel. A tanítványok válasza tükrözi, hogy a zsidók egyrésze Jézust csak prófétának tartja. A messiástól pedig földi szabadulást várnak. Jézus pedig lépten-nyomon tapasztalja és tudja, hogy a messiási-szerep azon képe – amit Izaiás jövendölt az Úr szenvedő szolgájáról –, teljesen hiányzik a zsidók messiás-fogalmából. Éppen ezt akarja világossá tenni előttük, amikor újra kérdezi: „Hát ti kinek tartotok engem?” Péter válasza tömör és határozott: „Az Isten Fölkentjének.” Jézus ekkor megparancsolta, ne beszéljenek  arról, hogy ő a Messiás. Tudtul adta, hogy a kereszt az ő és tanítványai életében jelen lesz. Zakariás próféta az Ő szenvedéséről és irgalmáról jövendölt. (Zak 12,10-11, 13,1) Mi Krisztust öltöttük magunkra. (Gal 3,26-29)  Átjöttünk a keresztségen, vállaltuk Jézussal a keresztet és a dicsőséget.

„Juhaim hallgatnak szavamra, ismerem őket, és követnek engem.” Jn 10,27.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése