III. A túlvilági
tisztulás mikéntje. E tekintetben
sem a kinyilatkoztatás forrásai, sem a tanítóhivatal megnyilatkozásai nem adnak biztos útmutatást. Ezért csak többé-kevésbé valószínű következtetésekre vagyunk
utalva. Több kérdés vethető fel:
l. Van-e bűnbocsánat is a purgatóriumban?
A középkorban
sokat vitatkoztak arról, hogy a bocsánatos bűnben elhalt ember elnyerheti-e
bűneinek
bocsánatát
a purgatóriumban.
Sokan tagadták
ezt azzal a megokolással, hogy a halál után már nincs érdemszerző cselekedet. Ezért akik a purgatóriumba kerülnek,
azok haláluk pillanatában vagy tudatos bánattal, vagy pedig nem-tudatos
gratia finalis segítségével szabadulnak meg bocsánatos bűneiktől. Szent Tamás nyomán több hittudós a halál
utáni percekben is feltételezhetőnek tartott olyan
bánatot, amely nem érdemszerző ugyan, mégis
bocsánatot eszközöl. Mások a purgatóriumban végbemenő
fokozatos,
a tisztulással párhuzamosan végbemenő
bocsánatot
feltételeznek.
2. Hogyan képzeljük a purgatóriumi szenvedéseket?
A pokol
büntetéseinek mintájára itt is poenae damni-t szokás emlegetni, a damnum-szót
azonban itt másképp kell értelmezni. Itt ugyanis nem áll fenn az élet egyetlen
célja elveszítésének tudata, sem a büntetés örökkétartó voltának és megváltozhatatlanságának
reménytelensége, valamint a ki nem élhető
szenvedélyek
egyre fokozódó éhségének gyötrelmei, továbbá az Isten ellen és saját maga ellen
forduló tehetetlen düh és gyűlölet. Nagy kínokat
okozhat viszont a készenlét hiányának átérzése, vagyis az a tudat, hogy egyelőre képtelen
az ember arra a szeretet-dialógusra, amelyre mindennél jobban vágyik, és ami
egyedül tudná lecsillapítani lelke égető
szomjúságát.
Egymást szerető és "egymás nélkül élni nem tudó"
emberek időleges elkülönültsége adhat halvány
fogalmat erről az érzésről, amelyhez önvád
is társulhat, de a lelkifurdalás nemcsak a kínokat fokozza, hanem a tisztulási
folyamatot is intenzívebbé teszi. A purgatórium lakói ugyanis a cél biztos
tudatában és a céltól elbűvölve tekintenek
vissza földi életükre, világosan felismerik abban a gondviselés útjait, az
isteni kegyelem szüntelen munkálkodását, és ugyanakkor megszégyenülten látják,
hogy önakaratukra hallgatva mennyiszer hiúsult meg bennük Isten
fel-felkínálkozó szeretete. Ez a felismerés azonban nemcsak mardosó önvádakat
vált ki belőlük, hanem hálát is, hogy végül mégsem
maradtak magukra, továbbá a jóvátétel heves vágyát, az elégtételre való
készséget, és ezek által szeretetük tisztulását.
Szenvedéseiket
bizonyára áthatja azok átmeneti jellegének tudata, ezért örömmel viselik
azokat. Nemcsak remélik, de biztosan tudják, hogy mi következik a
purgatórium után, és hogy annak örökké tartó boldogsága minden átmeneti
szenvedést megér, és az utóbbiak szinte semmivé törpülnek a jövőhöz hasonlítva.
Prohászka "szimpatikus" lelkeknek mondja a purgatórium lakóit, mert ők biztosak
abban, ami rájuk vár, és ezért készséges örömmel vállalnak minden gyötrelmet, sőt talán
minél nagyobb szenvedések után vágyódnak, hogy céljukat annál hamarabb elérjék.
Vitatkoznak a
hittudósok, hogy beszélhetünk-e purgatóriumi poenae sensus-ról, és ha
igen, hogyan kell azt képzelnünk. A középkoriak valódi, de a földi tűztől eltérő tűznek
gondolták,
akárcsak a pokol tüzét, és hatásait is olyannak, ahogy a pokol tüze hat
az anima separata-ra. Manapság kétféle felfogás uralkodik, és vannak, akik a
kettőt kombinálják. Egyesek szerint csak
átvitt értelemben beszélhetünk tűzről, amennyiben a
fájdalmak súlyosságát jelezzük vele, ahogy néha egy nagy lelki fájdalom égető kínjairól
beszélünk. Mások itt is azokra a bibliai képekre utalnak, amelyekben a tűz Isten
jelenlétét szimbolizálja. A purgatóriumra vonatkoztatva ez azt
jelentené, hogy a szenvedők tudatában vannak, hogy kínjaik
Isten ellen való vétkeiknek következményei, tehát istenítélet-jellegűek. A kárhozottakkal ellentétben azonban
nem lázonganak az ítélőbíró ellen, sőt hála
tölti el a szívüket, hogy az irgalom ítélete hangzott el fölöttük, hogy
módjuk van a tisztulásra, és hogy a tisztulás után magához fogadja őket a
Végtelen Szeretet.
(Dr. Előd István: Katolikus Dogmatika, A halál utáni tisztulás)
- - folytatjuk
-
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése