Az élet akkor teljesedik be, amikor
megtanulunk szeretni. A szeretet széles skálájú. Az emberi kapcsolatoknál
maradva, legyen az a hitvesi, a szülői, a gyermeki, a baráti és az Isten szeretet
érzése, vagy a szerelem az embert a magányosság mélységeiből a szív világába röpíti.
Ez nem valami érzelmi lebegés, hanem együtt-szárnyalás Istennel, aki a Szeretet. Isten a Szeretet, aki a maga képére
és hasonlatosságára teremtett és boldogságában akar részesíteni, ezért mindennap
szeretetében fürdet bennünket. A szeretet, a három isteni
személy,
az Atya, a Fiú és a Szentlélek benső élete, világa, amit a szívünk mindig
megérez. Ezt ihletett személyek gyönyörűen fogalmazták meg.
Nazianzi Szent
Gergely (330-390) egyházatya írta: „Isten szomjazza, hogy szomjazzuk őt.” - Pilinszky János így vall Isten szeretetéről: „A világ rideg ok-okozati zónáját reálisan
egyedül a szeretet haladja meg. Egyedül
a szeretet számára indokolt maga a lét, egy konkrét ember élete. Semmiféle
filozófia nem tudja megindokolni egy konkrét ember konkrét jelenlétének az
értelmét. Ez egyedül a szeretet számára indokolt.” A szenvedő emberek is alázattal kérik
azt, ami után annyira vágynak, amit semmiképpen nem tudnak maguknak megadni: a
szeretetet, a kapcsolatot, a közösséget. - Ady Endre őszintén megvallja: „Ezért
minden: önkínzás, ének:/ Szeretném, hogyha szeretnének,/ S lennék valakié,/ Lennék
valakié.”
Jézus is kinyilvánította az ő emberségét és a miénket is a
kereszten, amikor így szólt: „Szomjazom!” Senki sem üdvözülhet saját magától. Az élet
nem akkor „teljesedik be”, amikor
erősek vagyunk, hanem akkor, amikor megtanulunk szeretettel befogadni – mondja XIV. Leó
pápa. És pontosan ebben a pillanatban, miután Jézus idegen kézből kapott egy ecettel
átitatott szivacsot, kijelenti: „Beteljesedett!”
A szeretet rászorulóvá vált, de éppen ez tette teljessé a művét. Ez a
keresztény paradoxon: Jézus nem cselekvéssel üdvözít, hanem azzal, hogy hagyja,
hogy megtörténjen. Nem azzal, hogy erőszakkal legyőzi a gonoszt, hanem azzal, hogy
teljesen elfogadja a szeretet gyengeségét. Erre tanít minket a kereszten, hogy
az emberi beteljesülés, üdvösség nem a hatalommal szerezhető meg, hanem a mások
iránti bizalommal teli nyitottság révén, még akkor is, ha azok szembenállók és
ellenségek. - Ámosz próféta a Törvényre hivatkozva védte a szegények
jogait, elítélte a csalókat és kizsákmányolókat. (Ám 8,4-7) Az üdvösség nem a gazdagságban, függetlenségben rejlik, hanem abban, hogy alázatosan felismerjük saját
szükségletünket és azt ki is fejezzük. Erről szól Jézus példázata a sáfárról,
aki a földi javakat okosan használta. (Lk 16,1-13) Ha az ember jelenléte a szeretet számára indokolt, így a közösség
is csak szeretetben létezik. (1Tim 2,1-8) Ezért imádkozzunk minden emberért
Istenhez, hogy békés életet élhessünk és mindenki üdvözüljön.
„Jézus Krisztus
szegénnyé lett értetek, hogy szegénysége által gazdaggá legyetek.” (2Kor 8,9)



Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése