Az élővilág magasabb rendű
élőlényeit egy belső törvény, program, az ösztön irányítja. Ez az élőlényekben
levő, velük született és öröklődő készség az egyedet, illetve a faj fenntartása
érdekében a fajt célszerű viselkedésre sarkallja. Az emberben is jelen van ez a
belső indíttatás, késztetés. Emellett az embernek szellemi lelke van, mely testének emberi létet ad. A szellemi lélek két képessége: az
értelem és a szabad akarat. Az értelem latinul intellectus, görögül nousz. Tárgya az igazság.
A szellemi lélekben az érzékektől különböző megismerő képesség rejlik,
általa nyitott az ember az ideák, számok és lényegek világára. A latin intellectus a 'dolgok mélyében olvasásra', a
lényegkeresésre utal. Az értelem által van az ember a végső, mindent hordozó
elvekre (szent, igaz, jó, szép) rendelve, melyekben Istennel érintkezik. Az
értelem által nyitott az ember a teljes valóságra úgy, hogy annak eredetét,
értelmét és célját kérdezheti. Ez a nyitottság az értelem alaptevékenységében,
a lét megértésében gyökerezik. Számunkra ugyanis a lét a legismertebb valóság,
belőle indul ki minden kérdés, megkülönböztetés, magyarázat és megértés; ugyanakkor
mindent magában foglal, az értelem tevékenységét, a gondolkodást is, s fölülmúl
mindent, a gondolkodást is. Mivel az értelem kutathatja a létet, az ember képes
a létezők beláthatatlan sokaságát megismerni, s képes minden létező fölé, sőt
magához a minden létezőt magában foglaló és egyúttal fölülmúló Léthez,
Istenhez emelkedni. A maga végtelenségére bukkan, ha értelme megismerő
tevékenységének föltételeire reflektál, s fölfigyel arra, hogy minden egyes
létező megismerése azáltal lehetséges, hogy maga a lét nyitott előtte. Ezzel út
nyílik az értelem számára az önmagában korlátlanul tökéletes léthez, Istenhez.
Az akarat az ember egyik szellemi
képessége, mellyel mint személy állást foglal, dönt és cselekvéseket indít el
vagy tilt le. Az akarat tárgya a jó. Működése föltételezi az értelmet, s az
emberi cselekvés e két képesség együttes munkája. A jó cselekedet Isten
akaratának szabad akarattal és tudatosan történő teljesítése. Természetes, ha
földi célokért történik, természetfölötti, ha Isten szeretete motiválja. Ellentéte
az ösztön.
Isten a maga üdvözítő akaratával közeledik az ember felé: azt
akarja, hogy senki el ne vesszen. Ezért küldte hozzánk a Fiát, mint béke
fejedelmét, hogy a nemzetek közötti békét megvalósítsa. (Zak 9,9-10) Jézus az
egyszerű embereknek nyilatkoztatta ki Isten országának titkait, azoknak, akik
Istentől várták a szabadítást, a belső békét. (Mt 11,25-30) Ő a szelíd és
alázatos szívű, aki szeretete által az Atyát nyilatkoztatta ki, és
kapcsolatunkat a benne való hitre és szeretetre helyezte. Így Szentlelke által a
merő ösztönösség fölé emel bennünket. (Róm 8,9; 11-13) Testi föltámadásunk a
vele megélt folyamatnak végső állomása lesz. Addig is a Lélek ösztönzését kövessük,
hogy egyre jobban átalakíthasson Krisztussá. És így másokat is hozzá vezessünk.
„Gyertek hozzám mindnyájan, akik elfáradtatok...” Mt 11,28.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése