Európa
története
magában
foglalja a görög-római ókort, a fehér ember kultúráját, civilizációját, amit még
a 18. században Kereszténységnek – Christianitas-nak hívtak. Az európai kultúra
„másodlagos kultúra”, benne az előző, lényegesen átalakult és csak a kereszténység
által érthető kultúrák élnek tovább. A reformáció következménye, hogy a 18.
században indult racionalista irányzat egy szekularizált keresztény világképből,
az emberi képeségekre alapozva visszanyúlt a kereszténység előtti ókorhoz, és
csak Európa nevet használta. A kereszténységet, mint történelmi
formáló erőt Nagy Konstantin felismerte, ezért az egyháznak szabadságot adott
és támogatta. A kereszténység államvallásá tétele Nagy Theodosiussal (379-395)
kezdődött, és I. Iustininianus (527-565) császár intézkedéseivel a római birodalom
hivatalos vallása lett, melynek egyedüli képviselőjét és hivatalos szervezeti
formáját, az Egyházat ismerte el, mint vallást és társadalmi szervezetet
támogatta. Az Egyház pedig folytatta missziós tevékenységét a római birodalom
határain belül és határai mentén. A népvándorlás abba a közegbe hozta a germán
törzseket és népcsoportokat, akik általában törzsi vezéreik és hercegeik
parancsára kollektíve vették föl a keresztény vallást. A frankok megtérésének történelmi
jelentősége volt. A pápaság és a frank birodalom találkozása Kis Pipin idején (741-51),
minek következtében a politikai súlypont ide helyeződött át, nem csupán az
erőtér földrajzi átrendezése, hanem az egyház új kapcsolata is a világgal, és
lett a római egyház az Európává érlelődő germán-római és szláv felségterületek
egységesítő elve. Az egyház kulturális szerepe a korai középkorban
felbecsülhetetlen volt. Arra törekedett, hogy megteremtse egy új kultúra alapját,
és az ujjonnan megtért népek szellemét kiművelve, azt fogékonyabbá tegye a
magasabb tudományok művelésére. Ezt a páratlan feladatot az egyház azáltal
teljesítette, hogy az antik görög-római irodalomban található szellemi- és
természettudományos hagyatékot először az Egyház vallási és egyéb kulturális
értékeivel ötvözte egybe, majd ebbe beleolvasztotta a megtért népek szellemi
kincseit is. Nyugaton a megújulást és újjászületést állandó feladatnak
tekintették. Az Egyház ezt a szellemi-kulturális ötvözetet az iskolai oktatás
segítségével, mely latin nyelven folyt, megpróbálta a kora körülményeihez
mérten minél jobban elterjeszteni. A pápaság vzetése és felügyelete alatt álló
oktatás és nevelés volt az a szellemi
tér, ami egyben Európa szellemi egységét hozta létre. A karoling-birodalom kettéosztása után a
Keleti részen bevonták a kereszténységbe Cseh-, Lengyel- és Magyarországot. A
regionális sokféleség életerejét mutatta, hogy Lengyország Gnieznóban és
Magyarország Esztergomban saját érsekséget kapott, s hasonló folyamat játszódott
le a Skandináv részen is. A római liturgia bevezetésével Hispánia a 11. században
vált Európa történetének részesévé.
A 11. században a tudatos különbségtétel
a politikai és a lelki valóságok között elősegítette a dialektika kialakulását
a skolasztikában, ennek gyümölcse lett az egyetem intézménye. A vallásosság a
személyes jámborság irányában fejlődött, fölvirágzott a misztika, s ebben a
szellemben újra értelmezték az Ószövetséget is. A keresztes háborúkkal és
a lovagi életformával együtt járt a férfi és a nő kapcsolatának
személyesebbé válása is. Az elvilágiasodás ellen a 13. században nemcsak a kolduló
rendek, hanem eretnek mozgalmak is tiltakoztak.
A
közfelfogást és a közéletet áthatotta a vallásosság. A vallásos lelkületből
fakadtak a skolasztika és misztika, az egyetemek és a gótikus építőművészet
nagyszerű alkotásai, valamint a szenvedő emberek gyámolítására létesített
sokféle intézmény. Főleg a rendkívüli jellemek és szentek nagy száma beszédes
bizonyítékai a keresztény
Európának. Majd az egyetemeken kiérlelődött a nemzeti tudat és az állam egyházi
irányításához vezetett.
A
15-18. századi Európa történetének meghatározói a reformáció,
a modern állam, a nagyhatalmak, gyarmatbirodalmak, a reneszánsz és humanista ember-
és világkép. A vallási, politikai, szellemi sokféleség ellenére Európa őrizte
egységét az uralkodó családok rokoni kapcsolataiban, a feudális rendben, az
egységes kereszténység lassan halványuló tudatában, a gondolkodás és a művészet
stílusában. A Habsburgok kísérlete, hogy a középkor univerzalizmusát egyesítsék
a modern állammal, a protestáns német fejedelmek, Franciaország, Hollandia és
Anglia ellenállása miatt hiúsult meg. Ugyanakkor a Habsburgok egész Európa
képviseletében szálltak szembe a törökkel.
Az európai egyensúlyt megbontotta az abszolutizmus,
amely a nemességet megfosztotta egységesítő funkciójától, a felvilágosodás
pedig megszakította a történelmi adottságok és az előretörő értelem szerves kapcsolatát
és a „tökéletes jövő” elképzelésében oldotta föl. Mivel e jövőnek „az
emberiség” volt a neve, a fölvilágosodás Európa helyett egy globális
össztörténelem távlatában kezdett fogalmazni, és ezt az állandóan fejlődő
technikába vetett hittel tette. Elindítója Rousseau Du contrat social műve volt
1762-ben, és Adam Weishaupt 1776. május 1-jén megalapított, illuminátus néven
ismert új világrend programja tűzte zászlajára. A közvetlen következménye – az
Istentől elszakadt ember európai történelemtudatának, lelki irányának elvesztése
– a francia forradalom volt. E tragédiának legfinomabb szálai az emberbe nyúlnak
vissza, a gondolkodásába, hitébe, akaratába, meghasonlott emberszívbe. S így
mélyebbről nézve az egész ország és Európa sorsát – az ember tragédiája az. Mindaz,
ami utána következett, negyvennyolc, polgárháborúk, világháború, bolsevizmus,
nemzetiszocializmus mind a jakubinus lázadás forradalmi továbbszövései, a
népszuverenitásra és a demokrácia belőle levezetett formáin alapszik, ami
lényegében pogány. Széchenyi is meritett Rousseauból, ő is nemzeti és szociális
megújulást akart, de lelki és krisztusi alapon. Az Isten nélküli forradalmi
fejlődés a második világháborúhoz vezetett, melyben a gyarmatbirodalmak
fölbomlásával Európa világpolitikai jelentősége megszűnt, s az Európából eredt
két nagyhatalom lett az örököse: az USA és Oroszország.
A 19. századi forradalmak utáni
restauráció próbálta helyreállítani a régi rendet, de az uralomra jutott
polgárság ideológiája, a liberalizmus az egyén, a nemzet s a
gazdasági-társadalmi élet szabadságáért indított harcot. A túlzó liberalizmus
az isteni tekintélyt elvetette, az embert tekintette törvényhozójának. A
restauráció hívei ezeket az eszméket nem fogadták el, azzal a meggondolással,
hogy a tévedésnek nem lehet akkora jogot adni, mint az igazságnak. A
liberalizmus önző szándékai az ipari társadalmat fellendítette, ugyanakkor a
bérmunkások kizsákmányolásához vezetett. A megújulást kereső emberek az egész
Európa tragédiája láttán, azon gondolkoztak, mi tudná összefogni, egységesíteni
Európát?
II. rész
NÉPSZÖVETSÉG. A
19. század közepén a római Gergely-egyetem rektora Luigi Taparelli SJ (1793-1862)
Európa
megmentésének és újjáteremtésének lehetőségét az Európai népszövetség
eszméjében látta, amit 1855-ben kiadott kétkötetes művében kifejtett. A
20. század közepén a világháborúk katasztrófái után tudtak kitörni a konzervatív,
értékmegőrző erők Európában abból a gettóból, ahová részben visszaszorították
őket, részben visszavonultak. A római Volta-kongresszus (1932) alkalmával
röviddel halála előtt Apponyi Albert több nyelven tartott beszédében
kifejtette, hogy a gyakorlati megvalósítás minden félszegsége, erkölcsi
tökéletlensége dacára maga az eszme, a népszövetség gondolata igaz, s Európát
csak ez mentheti meg. A kongresszuson résztvevő és annak hatása alatt, Gonzague
de Reynold Schiller-díjas svájci író, történész és jobboldali politikus megírta
L’Europe Tragique könyvét, aki ugyancsak
a népszövetség eszméjében látja Európa összefogásának egyedüli, természetes
útját. Erőss Alfréd (1935) ismertetőjében írja: „De amint jeleztük, ez az egységesítés
és összefogás csupán az alap, a külső szervezet vagy keret, melyen belül kell
megtörténnie az igazi megváltó újjászületésnek. Vagyis Európa tragédiájának
megoldása az volna, ha így külsőleg egyesítve felújítaná magában a tradiciójával
egyöntetű benső életelvet: a krisztusit”. De Reymond
azzal zárja művét, hogy nem várhatjuk el az egész világ vagy Európa
mennyországgá legyen, de hogy minél több mennyországos lelkület hassa át, az
tőlünk függ: a mi munkánktól, a mi példánktól, a mi katolikus akciónktól. Nincs
még veszve minden, mert a krisztusi szolidaritás jegyében egyesnek áldozata,
fáradozása az egésznek javára van, s minden új munkába álló lélekkel nő Európa
virradó napja.
"AZ ALAPÍTÓ ATYÁK" Ez időben Konrad Adenauer 1933-ban, mint
a nácizmus nyíltan megvallott ellensége, a Gestapo elől a Rajnától néhány
kilométerre fekvő Maria Laach-i bencés apátság kolostorában talált menedéket,
mint Konrád testvér. Az itt eltöltött egyéves időszakban ismerkedett meg XIII.
Leó pápa Rerum novarum és XI. Pius pápa Quadragesimo anno kezdetű
enciklikájával, az Egyház szociális tanításával. Ezekből a pápai körlevelekből
merítve dolgozta ki mély keresztény hittel áthatott társadalmi programját, hogy
az Isten által meghatározott rendet kell megvalósítani a modern társadalmi
szférában is. Az egyre terjedő materializmus ellensúlyozására sürgette: „minden
nemzetben hozzanak létre keresztény pártokat, amelyek hassák át keresztény
lelkülettel a politikai, gazdasági és társadalmi életet, valamint teremtsenek
minden állampolgár számára keresztény létfeltételeket, szem előtt tartva a
keresztény etikát”. Ő az egyik legnagyobb hatású kereszténydemokrata politikus,
a születő Európa “atyja”. Híres mondása: „Egy
politikus a legközelebbi választásokra gondol, egy államférfi a következő
nemzedékre”.
A háborúk okozta szenvedések fölerősítették
az egység vágyat. A másik híres luxemburgi születésű német-francia
kereszténydemokrata politikus, Robert Schuman (1886-1963). 1942-ben megszökött
a Gestapo fogságából, és csatlakozott a francia ellenálláshoz. Bár az élete még
mindig veszélyben volt, a francia–német barátságról és az európai megbékélésről
beszélt. Bátran hirdette: „A kereszténység megtanította minden ember
egyenlőségét, fajra, bőrszínre, társadalmi osztályra, foglalkozásra való
tekintet nélkül. Tudatosította a munka méltóságát, a lelki értékek elsőbbségét,
amelyek egyedül képesek arra, hogy megnemesítsék az embert”. Schuman a
világháború után pénzügyminiszterként, miniszterelnökként és
külügyminiszterként hozzájárult az európai eszméhez és az európai békéhez.
Schuman kezdeményezéseihez járult az olasz Alcide de Gasperi (1881-1954) kereszténydemokrata
politikus, államférfi. Ő is már fiatalon felvázolta a világi apostolkodás fő
vonalát, amely egész életét végig kísérte: „Nem
elég saját magunkban megőriznünk a kereszténységet, hanem a katolikus erőink
egészével küzdenünk kell, hogy visszaszerezzük a hitnek az elveszett
területeket”.
Adenauer, De Gasperi és Schuman – e
három keresztény államférfinak a nevéhez fűződik földrészünk egyesítésének
terve, amelynek első konkrét lépése 1951-ben megtörtént. Az Európai Közösségek
ún. „alapító atyái”. És az elkezdődött egységes Európáért mozgalom részben
elérte célját 1967-ben, amikor megalakult az Európai Unió szervezet: az
egységes, belső határok nélküli, közös állampolgárságú Európáért, ill. Európa
teljes pénzügyi-gazdasági egységéért, a politikai unió megvalósításáért. A
gazdasági élet szempontjai egyre inkább a határok lebontását kívánják,
ugyanakkor az egységes Európa magában rejti a nemzetekfelettiséggel (hivatali
apparátus, nagyvállalatok) kapcsolatos veszélyeket is.
NEM EZ VOLT A CÉL. Schuman célja nem az volt, hogy egy államok feletti államot hozzon
létre, hanem az „unió, kohézió, koordináció”, vagyis az egység, az összetartó
erő és az összehangolt tevékenység jelentették számára az elsődleges
szempontokat, ahogy ezt Európáért című könyvében kifejtette. Az „unió, kohézió,
koordináció” elve a keresztény hiten alapszik. Érthető kijelentlése, mely
szerint: „Európa vagy keresztény
lesz, vagy nem lesz”.
Szent II.
János Pál 2003. november 7-én a Robert Schuman Alapítvány tagjaihoz intézett
beszédében emlékeztetett rá: „Az európai földrész egyesítésének legfőbb
előmozdítói olyan férfiak voltak, akiket mély keresztény hit hatott át:
Adenauer, De Gasperi és Schuman. Hogyan is becsülhetnénk alá azt a tényt, hogy
1951-ben, mielőtt megkezdődtek volna a kényes kérdéseket érintő tárgyalások,
egy Rajna-parti bencés kolostorban találkoztak, hogy elmélkedjenek és
imádkozzanak?” A szent pápa hozzátette, egyben meghatározva minden keresztény
politikus feladatát: „Rátok is az a kötelesség hárul, hogy ne pusztán
megőrizzétek és védelmezzétek, hanem fejlesszétek tovább és szilárdítsátok meg
azt a spirituális és politikai örökséget, amelyet ezek a nagy államférfiak
hagytak az utókorra”.
2017.
március 25-én az Európai Unió 27 államának hivatalos küldöttségei Rómában arra
emlékeztek, hogy a hat alapító állam képviselői 1951. március 25-én,
Gyümölcsoltó Boldogasszony liturgikus ünnepén írták alá a Római Szerződést, az
Európai Gazdasági Közösség létrehozásáról elnevezésű dokumentumot, amely mind a
mai napig az Európai Unió alapdokumentuma és legfontosabb jogforrása a későbbi
– főleg maastrichti és a lisszaboni kiegészítésekkel együtt.
Az
Európai Unió vezetői napjainkban, mintha megtagadnák az “alapító atyákat” mert elveszítették
fogékonyságukat a szellemi értékek (igazság, jóság, szépség, szentség) iránt. A
szellemi értékekhez nemcsak a racionális értékek tartoznak, hanem az erkölcsi és
a vallási értékek is. Európának gyönyörű múltja van, de nem lesz jövője, ha nem
tér vissza keresztény gyökereihez. Az európai ember értékrendszerét gyengítette
meg a liberális gondolkodás és a fogyasztói társadalom. Önmaga olyan állapotba
került, hogy a reklám és a média annyira motiválja, hogy „szabadon” szinte választani
sem tud. Az individualista embernek – aki önmagát tekinti a világ közepének – nem
kell a közvetítő egyház, nem tud azonosulni Jézussal, mert szent, és nem kell
Isten, aki mindenható. Az ilyen ember élete a fészekből kiesett madárfióka
sorsára hasonlít.
GYOÓGYULÁS? Hogyan gyógyulhat ki ebből a szellemi betegségből a kórosan
fáradt Európa?
Ha Jézus
és szentjei nyomán hitünkkel és egyszerűségünkkel, munkánkkal és szolidaritásunkkal,
nemcsak szavakkal, hanem életünkkel tanúskodunk az emberhez méltó életről.
A közelmúltban mondta
Ferenc pápa az Európai Püspöki Konferenciák Tanácsa megalakulásának 50.
évfordulóján: „Három igét kínál ma nekünk Isten igéje, melyek kihívást
jelentenek nekünk, keresztényeknek és pásztoroknak Európában: reflektálni,
újraépíteni, látni.” És azzal
zárta beszédét: „Segítsük a mai kórosan fáradt Európát – ez a mai
Európa betegsége –, hogy újra felfedezze Jézusnak és jegyesének örökké fiatal
arcát! Muszáj egész önmagunkat adnunk, hogy ez az időtlen szépség (Jézus
Krisztus) láthatóvá váljon!” (2021.09.23).
Igen, mert „Európa
vagy keresztény lesz, vagy nem lesz”.
Dr. Darvas-Kozma
József
Forrásmunkák:
Marton József:Katolikus egyháztörténet, Kolozsvár 2003.
Erőss Alfréd: Az értelem fényével és a szív melegével, Budapest-Kolozsvár 2009.Magyar Katolikus Lexikon
Wikipedia
Magyar Kurír, katolikus hírportál
Megjelent a Krisztus világa XII. évfolyam 10. és 11. számában 2021. október és novemberben
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése