Az olasz Alpesi Turista Egyesület krónikájában jegyezték
be, hogy 1908-ban egy milánói túrázó csoport elindult a Gran Paradiso (4061 m)
szédületes csúcsa felé. A csoport tagjai közt volt a milánói Melzi gróf kisfia,
aki a csúcs közelében végkép kimerült, és nem tudott tovább menni.
Tanácstalanul álltak a társaság tagjai, mert már lehetetlen volt visszatérni.
Ekkor előállt a társaságból egy izmos, zömök, szemüveges pap, vállára kapta a
fiút és vitte fölfelé... egyre följebb, egészen föl a Gran Paradiso hófödte
csúcsáig. Az akkori krónikás megörökítette az egyesület könyvében a pap nevét
is: „Achille Ratti, a milánói Ambrosiana
Könyvtár prefektusa.” Egy későbbi jegyzet aztán hozzátette: „Pápává lett 1922-ben, XI. Pius néven.” Könnyűszerrel
felismerhetjük a fenti történetben jelentkező erőtlenségnek, tanácstalanságnak
és lehetetlenségnek tűnő állapotban, hogy a szemüveges pap, Achille Ratti
alpesi turista milyen bölcsen, erővel és célszerűen kimentette csoportját a
bajból és célhoz vezette.
Krisztusban Kedves Testvéreim!
Világunkban felfedezhetjük
Isten bölcsességének a nyomait.
Nemcsak a természettudományok fejlődése derít fényt egyre jobban az
összefüggések csodálatos rendszerére, melyben az egyszerűség és egységesség
érvényesül a legnagyobb bonyolultságban is. Az egyszerű ember mindennapi
tapasztalataiban is meglátja a bölcsességet, célszerűséget és arra gondol,
micsoda bölcsesség kellett mindennek
elgondolásához és megvalósításához.
A világban lévő egyszerűség és
egységesség, a rend arra indította az embereket, hogy okosan és ügyesen
viselkedjenek, hogy az életben boldoguljanak. Az ókori Kelet minden kultúrnépét
jellemezte a bölcsesség keresése. Ez magában foglal egy bizonyos
világszemléletet, sőt elvezet erkölcsi szabályok kidolgozásához is, amelyből
nem hiányoznak a vallásos vonatkozások sem.
Izrael népe és főleg prófétái,
bölcsei is felfigyeltek erre, és Istennek ezt a teremtésben megnyilvánuló
bölcsességét olykor költői módon meg is személyesítették, főleg a száműzetés
utáni időben.
Az ember bölcsességének
isteni forrása van. Isten
ezt azzal közli, akivel akarja, hiszen ő maga a Bölcs. A szent szerzők Istenben
szemlélik ezt a Bölcsességet, amelyből az övék is forrásozik. Ez olyan isteni
valóság, amely mindig létezett és mindig létezni fog. Ez a Bölcsesség a
Magasságbeli szájából származik, mint annak lélegzete vagy Szava. A bibliai
kinyilatkoztatásban Isten Igéje is bölcsesség formát ölt. Isten öröktől fogva
tervei szolgálatára rendelte a Bölcsességet, mielőtt még bármit alkotott. Ott
van társként mindenben, amit Isten tesz a világban. Alkotómunkája elején már
jelen van, Isten színe előtt játszadozott, ahogy azt a Példabeszédek könyvéből
hallottuk. (Péld 8,22-31) Ezt az újszövetség tovább fejleszti, és Jézust mint
az Atyaisten személyes bölcsességét mutatja be. Szent János úgy ír Jézusról,
mint Isten bölcsességéről, aki által Isten világot teremtett és életeti.
Keresztelő János küldötteinek azon kérdésére, hogy „Te vagy az eljövendő vagy mást várjunk?” Jézus a maga tetteire
hivatkozik, majd hallgatóságának János nagyságáról beszél, és így jellemezte
nemzedékét: „Eljött János, nem eszik, nem
iszik, s azt mondják rá, hogy ördöge van. Eljött az Emberfia, eszik is, iszik
is, s azt mondják rá, lám a falánk, iszákos ember, a vámosok és a bűnösök barátja.
A bölcsesség azonban igazolja magát tetteivel.” (Mt 11,18k) Jézus, az Atya
megtestesült bölcsességének mondja magát, ugyanakkor az élet kenyerének is: „Aki hozzám jön, többé nem éhezik, s aki
bennem hisz, nem szomjazik soha” (Jn 6,35). Jézus ezzel bepillantást enged
a maga titokzatos személyiségébe. Búcsúbeszédében kijelenti: „Higgyétek, hogy én az Atyában vagyok, s az
Atya bennem. Ha másképpen nem, legalább a tetteimért higgyétek.” (Jn 14,12)
A tanulságot az apostoli iratok összegezték. Ezek Jézust Isten Bölcsességének
nevezik, mert ő maga a Bölcsesség. Szent Pál írja: „...mi azonban a megfeszített Krisztust hirdetjük. Ő a zsidóknak ugyan
botrány, a pogányoknak meg balgaság, a meghívottaknak azonban, akár zsidók,
akár görögök: Krisztus Isten ereje és Isten bölcsessége.” (1Kor 1,2324)
A Zsidókhoz írt levélben
olvassuk: „Hit nélkül pedig nem lehet
senki sem kedves, aki ugyanis az Istenhez járul, hinnie kell, hogy Ő van és
megjutalmazza azt, aki Őt keresi” (Zsid 11,6).
Az apostolok hittek
Jézusban és követték. Az
utolsó vacsorán Jézus megígéri nekik az Igazság Lelkét, akit elküld, hogy
elvezesse őket a teljes igazságra. „Megdicsőít
engem, mert az az enyémből veszi, amit majd hirdet nektek. Minden, ami Atyámé,
enyém is.” (Jn 16,12-15) Jézus búcsúbeszédében a kinyilatkoztatás teljes
gazdagságát adja: a Szentháromságról beszél, vagyis Ő az Atyának megjelenítője
a Szentlélek által a megtestesülésben, felkenetésben és szívünk
felvilágosításában. Azért jelent meg köztünk testben és tanított, megváltott,
hogy hinni tudjunk benne, és e hit által elnyerjük az Atyánál levő életét,
melyet a Szentlélek helyez a szívünkbe.
Szent Pál a Jézusban kapott
isteni életről írja: Urunk, Jézus Krisztus által „jutottunk hozzá a hitben a kegyelemhez, amelyben élünk..., dicsekszünk
is a reménységgel, hogy az isteni dicsőség részesei lehetünk. ... Nem
csalatkozunk, mert a nekünk ajándékozott Szentlélekkel kiáradt szívünkbe az
Isten szeretete.” (Róm 5,1-5)
A szentmisében
megvalljuk hitünket: Hiszek az egy Istenben... és ezt is valljuk: Hiszek a
Szentháromságban. Vagyis a mindenható Atyában, Jézus Krisztusban, az ő
egyszülött Fiában, hiszek Szentlélekben. Aki nem hisz az egy Istenben, nem
lehet keresztény. De az sem, aki nem hisz a Szentháromságban.
A Szentháromság hite a keresztény hit speciális tanítása.
Ez az a kapu, bejárat az Isten országába, amelyen mindenkinek keresztül kell
mennie, aki Krisztus tanítványa akar lenni. Maga az Úr Jézus jelentette ki
tanítványainak: „Én kaptam minden hatalmat égen és
földön. Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá mind a népeket! Kereszteljétek
meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevére, és tanítsátok meg őket
mindannak a megtartására, amit parancsoltam nektek. S én veletek vagyok
mindennap, a világ végéig.”
(Mt 28,18-20)
Amikor
megkereszteltek a Szentháromság nevében kereszteltek meg, s lettünk az atya
gyermeke, a Fiú testvére és a Szentlélek temploma. Imádságunkat is a
Szentháromság nevében keresztvetéssel kezdjük és fejezzük be. A Szentháromság a
keresztény hit legmélyebb titka: egy istenség, de három isteni személy. Isten
az Atya, Isten a Fiú és Isten a Szentlélek. Nincs három Isten, csak egy Isten
van! Egy Isten három személyben. Nincs ellentmondás mert az egyet a
természetről állítjuk: örökkévaló, mindenható, mindentudó. Ezt az isteni
természetet, lényeget, fenséget három isteni személy bírja. Ahogy a teológusok
mondják: Isten egy, ha a természetet nézzük, de hármas, ha ebben az egy természetben
a személyt nézzük.
Szent
Ágoston is ezen a mélységes hittitkon törte a fejét és rájött, hogy az ember
véges elméje nem képes a végtelen Istent felfogni, hanem hittel kell elfogadni
Jézus Krisztus tekintélye alapján. Szent Ágoston néhány hasonlata: a forrás, a folyó,
a forrásból merített pohár víz – három, de a víz egy. A lélek hármas képessége:
emlékezés, értelem és akarat – három képessége ugyanannak a léleknek. Mindennek
van kezdete, közepe és vége. Minden élőlény születik, nő és meghal. Az idő
múlt, jelen és jövő. A fának van gyökere, törzse és koronája. Íme, a Szentháromság
elrejtett nyomai, a teremtő Isten háromságos lenyomata a világban.
A
Szentháromság benső életét maga a Fiúisten tárta fel, azért hogy
szentháromságos módon éljünk. Az Atya a kezdeményezés, a Fiú a befogadás, a
Szentlélek a kettő szerető viszonya. Nekünk a Szentháromság modellje szerint
kell élnünk a családban, a társadalomban, a vállalkozásban és a sportban is. Ha
a jót kezdeményezzük, akkor az Atya modelljét éljük meg. Ha a jó kezdeményezést
befogadjuk, akkor a Fiú modelljét, ha a jó kezdeményezést felvállaljuk és együtt
dolgozunk, akkor a Szentlélek modelljét éljük meg. Csak is így élhetünk
Istennek tetszően békében és boldogan. Így lesz értelmes az életünk, ha a Szentháromságot a világban és
bennünk való működésében akarjuk megismerni és követni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése