4. B. – Jézus barátai vagyunk
Bevezető: A római
légiósokat 25 év szolgálatra sorozták be. A 20 évet leszolgált légiósok veteránná
váltak, akik az utolsó öt évben már könnyebb szolgálatot teljesítettek. Az
idejüket leszolgált katonákat egy darab földdel vagy tíz évi zsold járadékkal
jutalmazta a császár. A búcsúzó bajtársak barátságuk jeleként egy négyszögletes
égett táblácskára, a tesserára ráírták jelszavukat és ketté törték. A ketté tört
cseréplapot, a tesserát gondosan őrizték, és évek múltán ha találkoztak,
egymáshoz illesztették a két cserépdarabot, ha a törések egymáshoz tartoztak, ez
bizonyította barátságukat, erről felismerték egymást, sőt az utódaik is.
A keresztségben „szent pecsétet” kaptunk Istentől,
gyeremekei és az egyház tagjai lettünk. A legnagyobb kincset kaptuk. A mi tesseránk az istengyermeki
életünk. Ezzel igazoljuk, hogy Krisztus követői vagyunk. Ápoljuk gondosan istengyermekségünket,
mert ez a keresztény ember tesserája, hogy a nagy találkozáskor Jézus barátaira
ismerjen bennünk. Vizsgáljuk meg lelkiismeretünket, és bánjuk meg bűneinket,
hogy méltóképpen ünnepelhessük az Úr szent titkát.
Testvéreim! Amikor valaki döntés helyzetben van és végrendelkezik, azt meg szokták hallgatni. Mózes Moáb mezején a néphez beszél a hivatalokról és a feladatokról. Többek között a prófétálásról és prófétákról. A prófétaság teljesen Isten adománya, szabadon hívja a prófétákat, és őket Isten Lelke vezeti. A próféta megismerteti az emberrel azt, amit saját erőivel nem tudna feltárni. A bírák korában támadtak próféták, de Mózest senki sem érte utól. Ezért ezt a fontos kijelentést, hogy „Isten, hozzám hasonló prófétát támaszt neked, a te körödből, testvéreid közül; őrá hallgassatok” – már Jézus fellépése előtt a végső időkre (eszkatalógiára) alkalmazták. Az Úr ugyanis így szólt Mózeshez: „Prófétát támasztok nekik... ajkára adom szavaimat, parancsaimat, s ő mindent tudtukra ad... Ha valaki nem hallgat szavaira, amelyeket az én nevemben hirdet, akkor én majd számon kérem tőle”.
Az Úr és Mózes azért beszélnek a prófétaságról, mert
az emberek mindig szívesen folyamodtak pogány praktikákhoz, mert meg akarták
tudni a jövendőt. A Bibliában is történik utalás jelmagyarázókra, varázslásokra
és szellemidézésekre. Mindezekre egyetlen szava van a törvénynek: utálatosság.
A szentírási kinyilatkoztatásban nem az emberi tudásvágy vagy kiváncsíság nyer
kielégítést az addig elérhetetlen transzcendens zónában, hanem az egész ember
lesz egy hasonlíthatatlan találkozás részese az Istennel. Az egész
kezdeményezés az Isten kezében van, ő jelentkezik és mutatkozik meg akkor,
amikor akar, és annyit tudhatnak meg róla, amennyit feltár magából.
1. Isten
igéje mindenkihez szól, ezt nem közvetlenül intézi, hanem kiválasztottak
közvetítésével. (MTörv 18,15-20) A kinyilatkoztatás emberi
közvetítése kapcsán kérdezhetjük:
a.) Ha
Isten akar valamit velem és tőlem, miért kell azt másodkézből hallanom,
közvetítőkön keresztül értesülnöm az egészről? Miért nem fordul közvetlenül az
egyesekhez?
Antropológiai tény, hogy az ember lényegénél fogva a
másik emberhez van rendelve. Együttlétezők, egymásrautaltak vagyunk. Csak másokkal
együtt és csak mások segítségével tudunk élni. Ennek alapja teremtett
mivoltunk. Ismereteinket szüleink, tanítóink, környezetünk, egyszóval
közvetítők által kapjuk. Ezért természetünknek is megfelel, hogy először
közvetített kinyilatkoztatásban részesüljünk. Ahogy nem élhetünk egymás segítsége
nélkül, ugyanígy a vallási életben sem boldogulunk elszigetelt egyedekként. A
közvetítő által adott isteni szónak is közösségalkotó ereje van.
Testvéreim! Nagyon keveseknek jut az a kiváltság,
hogy ők fogadhatják a kinyilatkoztatásban is „rejtőző Isten” üzenetét,
közvetlenül azzal a megbízással, hogy azt adják tovább a meghatározott
közösségnek. Az ember rászorul arra, hogy az ami isteni, azt emberi módon
tapasztalja meg. Isten az, aki a közvetítő próféta szavai által szól hozzánk, a
tudatunkat megmozgatja és életünket formálja. Mindez Isten titka, de megfelelő
az emberi természetnek, hogy Ő ezt az utat választja: az emberhez szól az ember
által!
b.) Itt egy komoly kérdéssel is találkozunk, miből lehet megismerni az Isten szavát az emberinek
mutatkozó szóban? Vannak-e olyan ismertetőjelek, melyek a kinyilatkoztatást
felismerhetővé teszik a kereső ember számára?
Az Isten embere által elmondott üzenet
hitelreméltóságát megalapozza annak tartalma, hatása az emberre és a hitelesítő
külső jelek. Az üzenet hiteltérdemlőségét megalapozza annak tartalma, mely
méltó Isten bölcsességéhez és szentségéhez, valamint egyezik a természetes
erkölccsel. Továbbá az a tény, hogy az isteni üzenet a hallgatók belső
érzületét, megnyugvását, biztonságérzetét erősíti. Az üzenet isteni voltát
hitelesítik a hozzákapcsolódó külső jelek, csodák, történeti tények és a
beteljesült jövendölések. Minden isteni üzenet, kinyilatkoztatás az embert
szólítja meg, hogy fogadja el az üdvösséget.
Isten az üdvösséget szolgálatára előbb
papságot ígért népének, most prófétaságot, majd királyságot. Mózes beszédében körvonalazódik
a próféták karizmája. A jövendölésében leginkább a próféta-messiás alakja
rajzolódik ki, akire hallgatni kell. Be is teljesedett az ígéret, mert eljött
az, aki egyszemélyben pap, király és próféta: Jézus Krisztus. A megtestesült
Igében Isten jelen van a világban, s akaratát közli velünk. Feltűnő a Zsidókhoz
írt levél, amely az Ószövetségre tekintve kijelenti: „Sokszor és sokféle módon szólt Isten hajdan az atyákhoz a próféták
útján; ezekben a végső napokban Fiában szólt hozzánk...”
2. Jézus
a messiás-próféta, aki szavaival és tetteivel tanít. (Mk 1,21-28) Az
Újszövetség kezdetéhez tartozott a próféta-messiás alakjának várása. Ezt
kérdezték Keresztelőtől, ezt mondták Jézusról a kenyérszaporításkor és a
sátoros ünnepen (vö. Jn 7, 37-40). Márk evangélista a messiási-titok keretében Jézus és a tömegek
kapcsolatáról számol be. Eljött Jézus, kapcsolatba lép a világgal, amely tele
van mindenféle nyomorúsággal. Ebben az eseményben lappang a nagy kérdés: Vajon Jézus meg tudja-e változtatni a
világot?
Az evangélium első része szerint Jézus a kafarnaumi
zsinagógába tanított és „tanításával
ámulatba ejtett mindenkit, mert úgy tanított, mint akinek hatalma van, nem úgy,
mint az írástudók.” A hallgatóság először megdöbben, majd felemelkedik
Jézus gondolataihoz, érzéseihez, vágyainak magaslatára és imádkozó lélekkel
simul Istenhez. Jézus szavaiban a kegyelem működik, megérinti a hallgatókat a
mennyei Atya szeretete, még a démontól megszállt embert is. Ekkor megdöbbennek
a tisztátalan lelkek, már nem tudják feltűnés nélkül elviselni ezt az
állapotot, azért kezdenek hangoskodni. A mágia ismert eszközével, a
leleplezéssel próbálják elhallgatásra bírni Jézust: „Mi közünk egymáshoz, názáreti Jézus? A vesztünkre jöttél?”, de el
kell ismernie benne „Isten Szentjét”.
Jézus nem a pusztításért jött, hanem megváltásunkra, hogy örök életünk legyen.
Ezért parancsolt rá a démonra: „Hallgass
el, és menj ki belőle!” Elhangzik Jézus parancsa, és a démonnak
engedelmeskednie kell, de mégis van ereje ide-oda rángatni, és nagy kiabálást
csapni. Nem azért mert győztes, hanem azért, mert vesztes hatalom. Jézus isteni
szavaival gyógyítja meg az embert, űzi ki az ördögöt. A zsinagógában mindenki
megdöbbent és kérdezték egymást: „Mi ez?
Új tanítás, és milyen hatalmas!” Jézus tanítása valóban új! Gondoljunk
kijelentéseire: „Mondatott a régieknek,
én pedig mondom nektek...” és csoda tettei: gyógyít, feltámasztja a
halottakat... A kinyilatkoztatás teljessége Jézus, az Isten országa őbenne jött
el. Tanítása és ördögűzése jelzi, hogy elérkezett az Isten országa, megtört a
sátán uralma. Ezért csak Jézus tudja megújítani a világot, mert ő az
Isten-ember, aki megzabolázza a gonoszt. Ezzel új korszakot nyít az emberiség
történetében, amelyben van értelme küzdelmeinknek, mert tudjuk, hogy a jóé és
nem a rosszé, az életé és nem a halálé az utolsó szó. A kinyilatkoztatás és az
Istennel való közösség Jézusban éri el a teljességet. Isten ajándékának ez az
újsága és teljessége mindenkitől új és teljes választ vár.
3. Osztatlan
szívvel adjuk át magunkat Jézusnak, akiben megjelent Istenünk hatalma és
szeretete.
(1Kor 7,32-35) Hogyan is lehetne Istentől elvitatni azt a jogot, hogy
szívünkben és életünkben övé legyen az első hely, amikor egyszülött Fiát adta
értünk?
Ha szívünkbe fogadjuk Jézust, akkor az ő szemével
fogunk látni, élni, szabadabb lélekkel tudunk neki szolgálni, sőt az Isten
országáért több mindenről le tudunk mondani. Mindenki abban az élethelyzetében,
hivatásban válaszol Istennek, amelyre meghívást kapott. És nem hozza zavarba
világunk lármája, mivel tudja, az a hatalmát vesztett ördögé. Pál apostol a
világ mulandósága miatt ajánlja, hogy szabadon szenteljük magunkat Jézusnak.
Szívünkben az első hely legyen az Úré, akkor mentesek leszünk minden földi
megkötöttségtől. A két életállapot, a házas és a szűzi életforma nem osztja meg
a szívet, ha Istenre figyelünk. A házasság kiteljesedik azzal, hogy Krisztus és
az Egyház szeretetének erőterébe emelkedik; és a szűzi életforma (papság és
szerzetesség) pedig elővételezi testi életünkben a feltámadott életet, ahol
nincs nősülés és férjhezmenetel. Jézus tanúja leszünk, ha életállapotunkban
oszthatatlan szívvel szolgáljuk az embereket. Így mindkét életforma a teljesebb
Isten-szeretetben nyeri el létét. Akarjunk Jézus „prófétája” lenni életünkkel a
családban és a társadalomban.
Kérjük Jézus Urunkat, hogy szabadítson meg a démon
modern kísértéseitől. Segítsen, hogy osztatlan szívvel szolgálhassunk neki.
Mert ha így élünk, akkor ez lesz a mi igazi tesseránk az örök élet kapujában. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése