2025. 12. 27.

Karácsony ünnepi mise 2025

Márai Sándor Füveskönyvében írja: „Az ünnep az élet rangja, felsőbb értelme. Készülj föl rá testben és lélekben.” 
Amikor testben és lélekben készültünk az ünnepre, azért tettük, hogy át tudjuk élni karácsony titkát: közénk jött az Isten, és velünk van az Isten. - Hogy méltóképpen ünnepelhessük az Úr szent titkait, bánjuk meg bűneinket.

Leszállt az ég dicső királya


    Szent karácsony napján az Úr angyalához hasonlóan nagy örömet hirdetünk: Ma megszületett a Megváltótok, Krisztus, az Úr, Dávid városában.” Minden családban nagy öröm, amikor gyermek születik. A legszebb, legnemesebb emberi öröm a világon, egy új élet. Csak Jézus Krisztusban nem akármilyen gyermek született, hanem az Isten Fia jött a világra.
    Szent János ezt írja: Az Ige testté lett és közöttünk élt. Láttuk dicsőségét, az Atya Egyszülöttének dicsőségét, akit kegyelem és igazság tölt be…” Olyan kincset hozott, ami felülmúl mindent e világon. Mindannyian az ő teljességéből részesültünk, kegyelmet kegyelemre halmozva. Mert a törvényt Mózes közvetítette, a kegyelem és az igazság azonban Jézus Krisztus által lett osztályrészünk.”
    1. Jézus Krisztus megszületett, a kegyelem lett az osztályrészünk. (Jn 1,1-18) Ezt jól szemlélteti, egy igaz történet, melynek nyomát fellelhetjük nemcsak a magyar, osztrák és német irodalomban, de a zenében, a színháztörténetben és a délszláv népek kultúrájában.
    A török hódoltság idején nemcsak a nagy váraknak volt jelentősége, sőt a kis váraknak – tarisznyaváraknak, fiókváraknak, őrházaknak, őrhelyeknek – szintén kijutott a védelemből. Ezekből ugyanis a magyarok kirohantak és lecsaptak az ott portyázó törökre. Ilyen törökverő és rabsága révén is ismertté vált férfiú, Szapáry Péter. Tehetséges politikus, katona és gazdálkodó volt, hasonlatosan felmenőihez. Portyázó embereivel 1652-től a Duna-mente fontos hadiútján rendszeresen rajtaütött a vonuló török csapatokon. A budai pasa haragját hamar magára vonta, mint ádáz törökverő. Öt év telt el és 1657. június 28-án Szapáry Péter a Vértes hegység szélénél található Csákvárnál a kegyetlen Hamzsa bég fogságába esett. Ezt követően a bég négy éven át kegyetlenül gyötörte, igába fogta Szapáryt. Szabó Lőrinc, Az irkafedél c. versében állított emléket Szapárynak.
    A meggyötört Szapáryt barátja, Batthyány Ádám váltotta ki pénzzel  és a szultán futáraért. Szapáry kiszabadulása után átvette testvérei javainak kezelését, a pozsonyi országgyűlés küldöttévé választották, majd alországbíró lett. Buda 1686-os ostroma előtt újra elővette régi kardját: még egyszer visszatért benne a hős, s lelkesen küzdött az oszmánokkal Buda alatt. Az utolsó csatában esett magyar fogságba Hamzsa bég, a régi ellenfél, akit személyesen az európai csapatok főparancsnoka, Lotharingiai Károly engedett át Szapárunak. A szétlőtt Budavár utcáit rótta Szapáry és azon tűnődött, hogyan is találkozzon egykori kínzójával. Ez idő elég volt ahhoz, hogy egy jól értesült szolga megvigye Hamzsa bégnek a hírt, aki félve a bosszútól a nála levő lassú mérget bevette. A börtönben lett nyilvánvaló Szapáry lelki nagysága, amikor kijelentette: az igazságtalanságot nem teszi jóvá a bosszú. A magyar főúr megkegyelmezett Hamzsa bégnek és szabadon engedte. Ezt a török nem akarta elfogadni. Mikor rájött tévedésére és megismerte a magyar vitéz jellemét, a legenda szerint Krisztus nevével az ajkán távozott a túlvilágra.
- Kérdezhetné valaki: mi köze ennek a történetnek karácsony ünnepéhez? Nagyon sok.
    2. Isten régen megüzente Izajás próféta által, hogy megszabadítja népét és megváltja. (Iz 52,7–10) Jézus születése előtt az emberiség a tévedések, a bűn, a gonosz hatalma alatt nyögött és bezárult előtte a mennyek országa. Hiába éltek az előtt is igaz, jó emberek, mert nem tudták megnyitni a bezárult Édent. Az ördög rabságában élő emberiségnek mégis királya maradt Isten, gondoskodott és vigasztalt, hogy Fia által mindent újjáteremt. Akkor elkezdődik az öröm korszaka, mert Istenünk megszabadít a bűntől. Minden nemzet, a föld minden határa meglátja, hogy Istenünk szabadulást szerez.
Szapáry, Jézus tanítványaként megszabadult a gyűlölet és a bosszúállás bűnétől, ellenségének megbocsátott és rabjának visszaadta a szabadságát. A Jézus hozta szeretet legyőzte a bűnt. 
Pilinszky János így tett hitet a szeretetről: „A világ rideg ok-okozati zónáját reálisan egyedül a szeretet haladja meg. Egyedül a szeretet számára indokolt maga a lét, egy konkrét ember élete. Semmiféle filozófia nem tudja megindokolni egy konkrét ember konkrét jelenlétének az értelmét. Ez egyedül a szeretet számára indokolt.” (2024 nyarán a Brassói úton gyorshajtásért állított meg a rendőr. Mit csináljak? – Írjon egy Figyelmeztetőt. - És azt írt. Megköszöntem és az eredmény, hogy imádkoztam ezekért a rendőrökért.)
3. Isten Fia által szólt hozzánk és megváltott minket a bűntől. (Zsid 1,1–6) A Zsidókhoz írt levél ezzel indul, hogy Isten a mindenség örököse által, Fia által beszélt hozzánk. Megalázkodott, hogy megváltson minket, megadta minden megbánt bűnünk bocsánatát és Isten kegyelmét, megnyitotta előttünk az örök élet kapuját, hogy meglássuk az Istent. Megváltott minket, helyet foglalt az Atya jobbján, aki őt a mindenség örökösévé tette. Ezért Isten minden angyala leborulva imádja őt. Mindez értünk történt, hogy igazi emberré válhassunk. 
    Nagy problémánk ma, hogy az isteniből alig látunk valamicskét is a világunkban. A kérdés nem új. Évezredek óta foglalkoztatja az emberiséget. Az egykori rabbi válaszálnál alig találunk jobbat. Ez a rabbi tanítványa kérdésére válaszolt, aki így gondolkodott: Régen voltak emberek, akik Isten színről színre látták. Miért nincsenek ma ilyen emberek? A rabbi válasza igen rövid volt: Mert ma senki sem képes olyan mélyen meghajolni!
Korunk embere talán semmitől sem irtózik jobban, mint a meghajlástól Nem akar meghajolni sem Isten, sem ember előtt, mert nem hiszi, hogy a valóságos Isten valóságos emberré lett. Ma karácsony arra szólít, hogy próbáljunk meg újra és újra emberré lenni, hogy mélyen meghajlunk és így magunkba tekintünk. Akkor meglátjuk magunkban a véges és tehetetlen teremtményt, megválaszolatlan kérdéseinket és kínzó gondjainkat. Felfedezhetjük Istent, aki sorsunkat Jézus Krisztusban saját magáévá tette, aki az Egyháza kezébe adta az Istennek tetsző élet kulcsát, a szentségeket.
    Megadta a kegyelmet, hogy szentekké legyünk, és Isten országának örökösei. Megtanított arra, hogy földi életünk, nem a siralomvölgye, hanem az örök élet várócsarnoka. Akik hittel szívükbe fogadják Őt, azok egyesülnek vele és Isten gyermekeivé válnak, s így örökölik az isteni életet. Az Isten-ember személye a világ világossága, a legértékesebb karácsonyi ajándék. Szent János evangélista ezt írta le tudós stílusban.
4. Vajon mit adjunk mi, a mi Urunkak, Jézusnak? - Ádvent folyamán nagyon sokan ezt tettük, átadtuk életük törött cserepeit Jézusnak, hogy ami elégtelen volt, ami összetört, ami bűn volt, attól megszabadítson. Akik elmulasztották, ők is igyekezzenek bánatunktól kísérve bűneinket Jézusnak átadni, hogy szívüket megtöltse isteni szeretetével. Azért született közénk és ezért maradt közöttünk az Egyházban, az igéjében és az Oltáriszentségben, hogy istenfiúi életével, amit megszentelő kegyelemnek mondunk, szent életet éljünk és az Ő országának örökösei, dicsőségének részesei legyünk. Ámen.

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése