Hit a szeretetben
Mennyire összecseng ez a
szeretetteljes tanácsolás a Szent Józsefnek szóló angyali üzenettel: „Kelj fel, fogd a gyermeket és anyját és
menekülj Egyiptomba.” (Mt 2,13)
Testvéreim! Ez a szeretet
diadala, vagy ahogy Szent János apostol írja: „Megismertük a szeretet, amelyet
Isten oltott belénk, és hittünk benne (1Jn 4,16). Aki hisz Isten
szeretetében, az fenntartás nélkül, teljesen Istennek tudja adni magát, azzal
meg is találja élete értelmét.
Így hitt Krisztus szeretetében Szent István első vértanú és átadta
magát neki. Egyházunk elsőnek őt állítja a Betlehemi
jászol mellé, hogy bemutassa nekünk az Isten szeretetére adott leghitelesebb
választ, a vértanúságot.
István
(Sztefanosz = koszorú) diakónus vértanúságát feltűnő részletességgel Szent
Lukács örökítette meg az Apostolok Cselekedeteiben (6,1-8,2). A 6. és 7.
fejezetben Lukács nem annyira a vértanúságot hangsúlyozta, mint inkább azt az
üdvtörténeti fordulatot, amelynek dátuma István halálának napja: a fiatal Egyház Jeruzsálemből szétszóródik
,,Júdeába és Szamariába'', majd a pogányok közé is, s ezáltal egyre szélesebb
körben terjed az Evangélium.
A hét
diakónus közül Lukács kiemeli Istvánt – aki Gamalliel egyik legjobb tanítványa
és a rabbinikus bizonyítás mestere - ezt a hittel és Szentlélekkel eltelt
férfit'' mint igazi keresztényt. István a tett, a rend, az akarat embere.
Megrázó szónok. Származása és műveltsége miatt alakja jelentőssé és veszélyessé
nőtt! Isten nagyobb mértékben tette őt kegyelme eszközévé, mint a másik hatot,
ezért művelt csodákat és jeleket a nép körében. Emellett a bölcsesség
ajándékából is bőségesebben részesült, ennek köszönhetően hirdette oly nagy
erővel Isten igéjét, hogy a zsinagóga hívei, akik „ellene támadtak, és
vitatkozni kezdtek Istvánnal, de bölcsességével és a Lélekkel szemben, amellyel
beszélt, nem tudtak helytállni.”
Lukács
az Egyház története szempontjából látja fontosnak István szerepét, mert az ő
halála vezeti be az Egyház elszakadását
a jeruzsálemi Templomtól és a zsidóságtól. István személyében és
küldetésében világosan láthatóvá válik a lelkek szétválása, hasonlóan ahhoz,
ami Jézus körül lejátszódott. Nem véletlenül válik a tanítvány életének vége is
hasonlóvá Mesteréhez.
Miként
Jézust, Istvánt is a főtanács elé állították - mert rövid időre (Kr.u. 42-ben) gazdátlan
volt a helytartói hatalom, ami kapóra jött a tömegszenvedélynek - és ez a jogi
hatóság folytatta le a pert. Ugyanazokkal a vádakkal léptek föl ellene, mint
Jézus ellen: hamis tanúkat béreltek fel, hogy állítsák: „Ez az ember
folyvást a szent hely és a törvény ellen beszél!” (ApCsel 6,11-13).
Istvánon
beteljesedik Krisztus ígérete: ,,Amikor majd a zsinagógákba vagy a hatóságok
és a hatalmasságok elé hurcolnak titeket, ne gondolkodjatok rajta, hogyan
védekezzetek és mit mondjatok, mert a Szentlélek abban az órában majd megtanít
benneteket rá, hogy mit kell mondanotok” (Lk 12,11-12).
Ezért tudja István is,
hogy mit kell mondania. Áttekinti Izrael egész történetét, az üdvtörténetet,
amelynek során Isten oly sokszor művelt csodákat a nép érdekében. Felsorolja
Isten csodatetteit és a nép ellenkezését. Isten elküldi egyszülött Fiát, az
Igazat, s a zsidók, mert keménynyakúak és körülmetéletlen a szívük, keresztre
feszítették.
István tanúságtevő beszéde a
villámok tüzes vonalaival rajzolja ki az üdvtörténetet Ábrahámtól Mózesig, majd
Jézusig. A beszéd súlyos vádként hullott a vádlókra, amit azok meg is értettek,
azért vicsorították rá a fogukat. István azonban kimondta az ítéletet: ,,Látom
a megnyílt eget és az Emberfiát, amint ott ül az Isten jobbján!” Igen, a
Bírót látta, aki fölment a mennybe, és a saját szava szerint megtagadja azokat,
akik megtagadják őt. Elvétetik tőlük az örömhír, s akik most köveket ragadnak,
hogy Istvánt elhallgattassák, a végső ítélet előtt állnak.
István a halálával
megpecsételte bátor tanúságtételét. Mesteréhez annyira hasonlóan hal meg, nem
hiába kiáltja: „Úr Jézus, vedd magadhoz a lelkemet!” (7,59) István vére
nem omlott hiába. Úgy tűnik, hogy ez volt a Saul megtéréséért kiontott vér. (Diós
és Ijjas nyomán)
István vértanúsága is egészen az Evangélium terjedésének
szolgálatába állt. És ez minden szent életében így
van: a személyük egészen eltűnik a szeretettel vállalt szolgálatuk mögött, amit
a keresztény közösség, az emberek, a világ és az üdvtörténet javára végeznek.
A szenteknek nem a hatalom
kell, hanem az Igazságon alapuló
szeretetszolgálat. Maga Jézus is így fogta föl életét: „az Emberfia nem
azért jött, hogy őt szolgálják, hanem hogy ő szolgáljon és odaadja az életét.”
(Mk 10,45) Jézusnak és a szenteknek a szeretete még a konyhalányig is elhatol.
Így lesz Krisztus igazi tanítványa, szent az, aki szeretetben követi Krisztust.
Ámen.


Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése