A művelődés egyik fokmérője az egyes népek szervezettsége. A lovas
népek életét, azok szervezettsége határozta meg. E népek az évszázadok során
csoportosulásokba rendeződve jelentek meg. Ezek közül az egyik legnagyobb a
keleti hun birodalom volt, amely magába foglalta a később Szibériának és
Mongóliának nevezett területet, és kelet - nyugati kiterjedése 3–4 ezer
kilométer volt. A Kr. e. 200-tól Kr. u. 200-ig számtalan nép került hun uralom
alá. E népeket csak úgy lehetett kormányozni, ha őket valamilyen rendszerbe
terelték. A birodalom hanyatlása után, az ott élő népek a szerzett
tapasztalatokat – nemcsak a hadviselés módját, hanem a szervezést is –
beépítették saját társadalmi alakzatukba.
Az ázsiai hun birodalomnak három gyűlése volt. Az év eleji gyűlés,
ahol csak a legmagasabb rangú vezetők tanácskoztak. Az 5. hónapban tartott
gyűlés már sokkal szélesebb kört érintett.
A 9. hónapban tartott pedig lényegében seregszemle volt, nagy tömegek részére. Ezt a hármas tagozódást egyes történészek a székelység későbbi történelmében vélik tovább élni. Voltak nemzetgyűlések, amelyeken nagyobb horderejű ügyeket, s ezekkel együtt még fellebbezéseket is tárgyaltak.
A 9. hónapban tartott pedig lényegében seregszemle volt, nagy tömegek részére. Ezt a hármas tagozódást egyes történészek a székelység későbbi történelmében vélik tovább élni. Voltak nemzetgyűlések, amelyeken nagyobb horderejű ügyeket, s ezekkel együtt még fellebbezéseket is tárgyaltak.
A kisebb gyűléseket eleinte a hadak külön tartották. Ennek
megfelelő formája később a széki közgyűlés. A gyülekezésnek harmadik
fajtája, amely seregszemlével járt, ezen a hadköteleseket vették számba, vagyis
a lajstromok elkészítésére adott alkalmat.
Az európai hun birodalom korszakában már biztosan kialakult a székelyek
tíz hadból álló szövetsége, amit tíz nyíl szövetségének (onogurnak) nevezünk.
Ennek az onogur szövetségnek erős kapcsolatai lehettek Attila fiának, Irniknek
a Fekete-tengeri birodalmával, hiszen a székelység széles rétege őrizte meg a
hunokra utaló hagyományokat. 528 körül a Fekete-tengertől északkeletre
találjuk az onogurok országát, melynek Gordás nevű fejedelme
megkeresztelkedett. Már a hunok alatt kereszténység terjedése, mint lassú és
csendes folyamat megindult. Erre utal a pogányságban gyökerező szokások, mint
amilyen a Napra és Holdra esküvés. A kereszténység felvételét igazolja,
hogy 589 körül örmény püspökök csoportosan kereszteltek onogurokat.
A székelység ősei a kereszténységgel ekkor jobban megismerkedhettek.
Ezenkívül köztük keresztény térítésről nem tudunk. A türkök hatásának jele a
rovásírás. Prokopiosztól tudjuk, hogy a fehér
hunok olyanok voltak, mint a "többi türk nép" és írásuk a "türk
rovásírás" volt. Azt
is tudjuk, hogy szerződéseiket "fadarabkákra" jegyezték föl. Még az is különös, hogy a székelyek letelepítésére nézve nincs királyi
rendelet. Viszont sajátos szervezettségben élnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése