A Los Alamos-i
kutatóközpontban Robert Oppenheimer és Leslie R. Groves mérnök-dandártábornok irányításával
összeszerelték az első plutóniumbombát. A tudósok számításai különböztek, egy
része állította, hogy ha beindul a maghasadás és az néhány tized másodpercre
plazmaszerűen folyékonnyá teszi a légkört, akkor tűzgolyóvá válik a Föld.
Megolvad, elporlad. A tudósok csak kísérleti látványra, megfélemlítésre
gondoltak, de a politikai és a katonai vezetés elvetette a
javaslatot. 1945. július 16-án az új-mexikói Alamgorodo kísérleti
telepén villant fel a világtörténelem első nukleáris napfelkeltéje. Az
atombomba tervezőit döbbenet és félelem tartotta hatalmában, egy egész napig
tartott a kísérleti telep csendje. A kék bolygó nem ment tönkre. Az atomfegyver
bevetésének kérdése ettől kezdve már a politika kezébe került. Augusztus 6-án
végrehajtották az első atomtámadást Hirosima ellen, három nap múlva Nagaszaki
városát törölték el, több mint 300 ezer ember halálát okozva. 1945 novemberében
Oppenheimer tudósoknak mondta: „Ma este
úgy szeretnék megszólalni, mint tudós, és mint olyasvalaki, aki önökkel együtt
aggódik, hogy most mi lesz. ... Azt hiszem, ezt a közös veszélyt csakis közös
felelősségérzet birtokában oldhatjuk meg.”
Nemcsak az
atomfegyverekkel, hanem az eszkatologikus ítélettel is szembe kell néznünk.
Várjuk Krisztusnak mint az élők és holtak bírájának visszatérését, ez részét
alkotja a Credónak. A próféták lényeges témái közé tartozik az ítéletre
emlékeztetés. Egyrészt a világ végének nagy szenvedéseire és félelmetes
eseményeire figyelmeztetnek, másrészt örömre hangolnak. (Dán 12,1-3) Dániel
hirdeti, hogy akik Isten törvénye szerint éltek „ragyogni fognak, mint a fénylő
égbolt.” Akik másokat is elvezettek az igazságra, azok „tündökölnek
örökkön-örökké miként a csillagok”. Ez nagy vigasztalás a nevelői munka
gondjaiban, küzdelmeiben fáradozóknak. Jézus korabeli zsidóság körében
általános volt az Isten ítéletének várása. Keresztelő János is hallgatóit az
eljövendő ítélettel fenyegeti és sürgeti a bűnbánatot és a keresztséget.
Jézussal elkezdődött a jövő, a világ átalakulása. (Mk 13,24-32) Utolsó
Jeruzsálemi működésekor Jézus beszél az ítéletről és az Emberfia
visszatéréséről, amikor a világmindenség erői összeomlanak, és mindenki
meglátja amint eljön nagy hatalommal és dicsőséggel. A rettegést sugalló kép
mögött ott van a biztatás, hogy Jézus dicsőségesen eljön, akkor mindenki
felismeri az igazságot, és Jézus összegyűjti választottait a világ négy
tájáról. Az ember eljut örök céljához.
A „zöldellő fügefa” hasonlattal jelezte
az ítélet közelségét, ezért örvendező éberségre int. Örömteli az is, hogy
Krisztus saját maga készít fel bennünket a méltó találkozásra úgy, hogy
állandóan közben jár értünk. (Zsid10,11-14. 18) Ne félj hát és ne rettegj, mert
semmi el nem szakíthat Jézus szeretetétől, és új életet kapsz.
„Imádkozva
virrasszatok szüntelen, hogy az Emberfia elé méltón álljatok!” (Lk 21,36)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése