Mindenszentek reggelén a nap bágyadtan hajtja
fölfelé az éj ködtakaróját, és mi halottainkra gondolva, a horizonton túlra
tekintve járjuk a krizantémos temetőket. Utunkat sárga avar tarkítja, s a nyár
ékeitől megfosztott fák komoran sorfalat állnak. Igy kezdődik november,
mindenszentek s halottak hónapja. Délután a hantokat virágok borítják, s a
meggyújtott mécsesek parányi fénye mellett, a hit létráján ágaskodva a
túlvilágba nézünk. Oda, az örök hajlékba, ahol „Isten letöröl szemünkről
minden könnyet. Nem lesz többé halál, sem gyász, sem jajgatás, sem fáradság,
mert az elsők elmúltak. S akkor a trónon ülő megszólalt: „Íme, újjáteremtek
mindent!” Én vagyok az alfa és az ómega, a kezdet és a vég. A szomjazónak
ingyen adok az élet forrásának a vizéből. Ez lesz a győztes öröksége: az Istene
leszek, és ő az én fiam lesz.” (Jel 21,4-7)
Kr. u. a II. század végén, az egyházatyák korában,
az egyiptomi Alexandriában élt Physiologus
(neve jelentése: természettudós), aki keresztény olvasók számára egy könyvet
írt félig-meddig mesés állatok és állattörténetek magyarázatával. Ebben a
gyíkról azt olvassuk, hogy a napfény szerelmese, mert nincs az a hőség vagy
izzó verőfény, amit sokallna. Kibújik a rejtekéből, és aranyos testét melengeti
a forró köveken, próbálgatja ragyogó szemeit a napsugárban. Emberi léptek
közeledtekor villámgyorsan tűnik el. Télen, amikor a napsugár eltűnik, ő sem
látható, de mihelyt felerősödik a tavaszi napfény, azonnal megtalálja a meleget
és a világosságot. Úgy vélték a gyíkról, hogy amikor megöregszik, elveszíti
szemevilágát, és ősszel egy keletre néző hasadékba bújik, s elszenderedül. Ám
húsvét reggelén, amikor a nap felragyog, attól újjászületik: visszanyeri
látását és megfiatalodva kibújik öreg bőréből. Ezért a gyík a föltámadás
szimbóluma lett, s gyakran ábrázolták lámpásokon és a kripták bejáratánál.
Szószéken megjelenítve az örök élet után, az isteni igazságra vágyodó lélek
szimbóluma, ugyanakkor utal az evangélium megvilágosító erejére is.
Kedves
Testvéreim!
Mindenszentek és halottak napja arra emlékeztet, hogy
amíg időnk van, vessük le szellemi vakságunkat, és tekintsünk Jézus Krisztus
dicsőséges eljövetelére, amikor ítélni fog élőket és holtakat. Mivel egy
Atyának a gyermekei vagyunk, aki a mennyben van, éljük meg a szentek
közösségét, régies kifejezéssel a „szentek egyességét”. Jézus Krisztus a hegyi
beszédben közölt parancsait ezzel indokolta: „Így lesztek fiai mennyei Atyátoknak, aki fölkelti napját jókra is,
gonoszokra is, esőt ad igazaknak is, bűnösöknek is”. (Mt 5,45) A
Szentháromság egy Isten mindannyiunkat örök célunk felé vezet, mert az Atya
gyermekei, a Fiú testvérei és a Szentlélek templomai vagyunk. Összetartozásunk
tartalma a szeretet. A vándor-egyház vagy földi egyház tagjai szüntelen
segítséget remélhetnek a mennyeiektől, a megdicsőült-egyháztól; a földiek hűsége és
szeretete viszont azok számára jelenthet segítséget, akik evilági vagy
másvilági tisztulásra szorulnak. A szeretet átér a túlvilágra is, ahol a hit
átmegy a látásba, a remény a bírásba. A szeretet pedig örökre megmarad. Ezért
lehet szeretni az elköltözötteket is, nemcsak gyászban, fájdalomban, hanem a
mindennapokban is. Nemcsak emléküket idézve, képeiket nézve, sírjukat gondozva,
hanem a szeretet drága műveiben: a szentmisével, a búcsú felajánlással, imával,
jó tettekkel, mert akár élünk, akár meghalunk, az Úréi vagyunk (vö. Róm 14,8).
Kedves Testvéreim!
Az ember és az
emberiség nem a semmiből jön, és nem a semmibe megy. Élete, életünk Istentől
indult el és Istenhez tart. Az Istennél beteljesedő életünkre az Úr a föltámadt
Krisztusban adott biztosítékot és megerősítést, aki feltámadt életében
részesíteni fog minket. Ezért az emberiség helyzete nem reménytelen, mert
mindig arra a végső befejezésre tekinthet, amelyről a Jelenések könyve azt
mondja: „Ekkor új eget és új földet
láttam, mert az első ég és az első föld elmúlt, és a tenger sem volt többé.
Hallottam, hogy egy harsány hang a trón felől azt mondta: »Íme, Isten hajléka
az emberek között! Velük fog lakni, s ők az ő népe lesznek. Maga a velük levő
Isten lesz az ő Istenük. Isten letöröl majd a szemükről minden könnyet, és nem
lesz többé sem halál, sem gyász, sem jajgatás, és fájdalom sem lesz többé, mert
az elsők elmúltak.« A trónon ülő így szólt: »Íme, megújítok mindent!« És azt mondta nekem: »Írd: Ezek az igék hitelesek és igazak.”
(21,1.3–5)
Kedves
Testvéreim!
Itt a temetőben látjuk az elmúlás
törvényszerűségét, de azt is tudjuk, hogy Isten sokkal többet ad az örök
hazában, mint amit a földön itt hagyunk.
A neves francia pilóta író, Antoine
de Saint-Exupéryvel mondjuk: „Ha
meghalok, az Úrhoz jutok, mert az ő nevében műveltem lelkem földjét, de övé a
termés. Én készítem életem gyertyáját, de neki kell meggyújtania. Én építem
lelkem templomát, de ő tölti be jelenlétével, és ő ékesíti fel.”
Mindenszentek ünnepének délutánja van, halottaink
sírjához jöttünk; virágot, koszorút hoztunk és az örök világosságot jelképező
gyertyákat is meggyújtottuk. És ma hiábavaló minden, ha nem érint meg a
zsoltáros gondolata: „Az ég és föld a te
kezed alkotása, Uram. Ezek elmúlnak, de te megmaradsz, és mint a köntös,
elavulnak mind. Cseréled őket, mint a ruhát, és megváltoznak. De te ugyanaz
maradsz, és éveid nem érnek véget.” (Zsolt 102,26-28)
Isten, Isten marad nemcsak ebben a világban, hanem a
másikban is! Ebben a hitben temettük el családtagjainkat, rokonainkat,
ismerőseinket, és imádkozunk anyaszentegyházunkkal elhunyt testvéreinkért: „Urunk, Istenünk, tekints le az égből és
figyelj ránk szent és dicsőséges lakóhelyedről!… Ne tartsd vissza tőlünk
könyörületed, mert te vagy a mi atyánk...” (Iz 63,15-16)
Irgalmazz
mindazért, amit gyarlóságból elkövettek, és jutalmazd meg őket mindazért, ami
jó volt életükben. Végezetül, segíts minket úgy élni, hogy nálad velük
találkozzunk. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése