Telt ház előtt
ismertette a Szent Korona történetét az esperes
Barabás Hajnal • 2019. november 23., 16:04
HIRDETÉS
A Szent Koronáról és a magyar történelemről tartott előadást
Darvas-Kozma József címzetes esperes péntek este a csíkszeredai
városházán. Átfogó ismereteket osztott meg a hallgatósággal.
Magyar történelemről, a Szent Koronáról beszélt Darvas-Kozma József
címzetes esperes • Fotó: Gábos Albin
Honfoglalás előttől az Európai Unió utánig előadás-sorozat részeként
tartotta meg Darvas-Kozma József címzetes esperes A Szent Korona és a
vétójog a pápaválasztásnál című előadását Csíkszeredában. A magyarok
történelmének egészen a hunokig és az avarokig visszanyúló bevezetőjét
követően a Szent Korona eredetéről és „útjáról” beszélt egészen addig,
amikor Magyarország visszakapta az Amerikai Egyesült Államokból e
felbecsülhetetlen kincsét 1978. január 6-án.
HIRDETÉS
Darvas-Kozma József a Magyar Szent Korona eredetéről elmondta, bár a
felségjelvényen nincs olyan közvetlen jelzés, mely a készítés helyére és
időpontjára utalna, azonban az összehasonlítás módszerével lehet
következtetni arra, hogy hol készülhetett.
Olyan műhelyt kell keresni, melyben mind az egész aranyműves építmény,
mind a zománcképek elkészülhettek. Így jutottak arra a következtetésre,
hogy a korona a Kaukázus környékén, ottani aranyból, kaukázusi zománcok
fölhasználásával készült ötvösmű
– magyarázta. Hozzátette, mindazonáltal ez a koronaforma egyedülálló,
hiszen sem a keresztény, sem a kereszténységen kívüli kultúrákban nincs
párja. Az aranyműves elemzése bizonyította, hogy a keresztpánt az
abroncshoz és az abroncs a keresztpánthoz készült a 4. században.
„A korona egységes tervezését mutatja még a technológiája, az
aranymetszés arányrendjének érvényesülése és a következetesen fölépített
jelképrendszer. A Szent Korona abroncsán lévő zománcképek felirata
görög, azaz a földi, világi tudományok nyelve, a keresztpántján lévő
zománcképeké latin, azaz az Egyház és Róma nyelve. Formáját tekintve a
korona a közép-ázsiai hun keresztpántos koronák formáját követi” –
részletezte az esperes.
Arra is kitért, a korona készítésének idejét magyarázva, hogy
az aranyműves tudásnak, valamint a keresztény képalkotási
hagyományoknak és a Szentháromság-tannak egyidejű ismerete és használata
volt szükséges ahhoz, hogy a koronát megtervezhessék és elkészíthessék.
Ez a helyzet a Kr. u. 4. század 70-es éveiben állt fenn a Kaukázus
térségében a közép-ázsiai hunok Nyugatra vonulása idején, akik 373-ban
elhagyták a Kaukázus térségét. Ekkor a megrendelő és a készítő műhely
szétvált, így a 373-as évszámot kell a Korona elkészítésének lehetséges
fölső határaként elfogadnunk – nyomatékosította. Hozzáfűzte, az
őskrónika szerint ekkor halt meg Hunor, a hun nagykirály, ő lehetett a
Hun Birodalom Koronájának és a hozzá tartozó királyi és királynői
ékszerkészlet megrendelője.
A felségjelvény bemutatóját követően újabb történelmi háttérismertető
következett az előadásban, az esperes beszélt Attila hódításairól, a
hunokról és avarokról, akik a koronát tovább örökítették. Ekkor 568-at
írunk. „Később 791–796 között Nagy Károly frank uralkodó öt
rablóhadjáratban kifosztotta az Avar Birodalom központi kincstárait, a
kincsek között volt az avarok jogara és a Korona is” – mesélte.
Hozzátette, 800-ban Nagy Károly Rómában a koronával koronáztatta magát
császárrá, halála után a felségjelvénnyel együtt temették el.
Sírkamráját 1000-ben III. Ottó német-római császár feltáratta, ahol
megtalálta a koronázási jogart és a koronát. A jelvényeket korábban a
lengyel uralkodónak ígérte, miközben azt István magyar fejedelem is
(vissza)követelte.
II. Szilveszter pápa, egy látomás hatására, végül István magyar
fejedelemnek adta át a koronát. Az előadó szerint
a korona a hun, avar és magyar állam jogfolytonosságát is megtestesíti.
„A magyar Szent Korona Európa egyik legrégebben használt és mai napig
épségben megmaradt beavató koronája. A zárt korona jelzi a szuverén
földi hatalmat” – mondta. Szent István végül 1038. augusztus 14-én a
Szent Korona képében fölajánlotta Magyarországot Szűz Máriának, a Magyar
Királyság koronázási ékszeréből Szűz Mária tulajdona és a magyar állam
jelképe lett.
Csak az lehetett Magyarország törvényes uralkodója, akit három feltétel
teljesítésével avattak királlyá: a székesfehérvári
Nagyboldogasszony-bazilikában, az esztergomi érsek által bemutatott
misén felkentek (unctio), és a Szent Koronával megkoronáztak
– sorolta.
A kizárási jog, vétó
A vétójog a pápaválasztás befolyására a német, francia, spanyol, osztrák
uralkodók által igényelt jog. „A döntő szavazás előtt egy alkalommal
egy bíboros által tiltakozhattak a jelölt megválasztása ellen” –
jegyezte meg az előadó. Ezzel a joggal több uralkodó is élt. Utoljára
1903-ban I. Ferenc József az Osztrák-Magyar Monarchia császára, aki a
franciabarátként ismert Rampolla bíborossal szemben alkalmazta, így a
francia páholy (szabadkőművesek) haragja a magyarokra is rázúdult. Ezek
után ugyanis arra törekedtek, hogy feldarabolják a közép-európai
monarchiát, és mint az esperes fogalmazott, mindent megtettek azért,
hogy az „osztrákok helyett a magyarokon verjék el a port”. Hozzáfűzte,
így kapcsolódik valamilyen formában a Szent Korona és a vétójog a
pápaválasztásnál,
ugyanis az osztrák-magyar császár vétózásának a francia páholy haragja
lett a következménye. A vétójogot egyébként X. Szent Pius pápa 1904-ben
megszüntette.(Ezt a cikket a Székelyhonról másolták:
https://szekelyhon.ro/aktualis/telt-haz-elott-ismertette-a-szent-korona-tortenetet-az-esperes)
Telt ház előtt
ismertette a Szent Korona történetét az esperes
Barabás Hajnal • 2019. november 23., 16:04
HIRDETÉS
A Szent Koronáról és a magyar történelemről tartott előadást
Darvas-Kozma József címzetes esperes péntek este a csíkszeredai
városházán. Átfogó ismereteket osztott meg a hallgatósággal.
Magyar történelemről, a Szent Koronáról beszélt Darvas-Kozma József
címzetes esperes • Fotó: Gábos Albin
Honfoglalás előttől az Európai Unió utánig előadás-sorozat részeként
tartotta meg Darvas-Kozma József címzetes esperes A Szent Korona és a
vétójog a pápaválasztásnál című előadását Csíkszeredában. A magyarok
történelmének egészen a hunokig és az avarokig visszanyúló bevezetőjét
követően a Szent Korona eredetéről és „útjáról” beszélt egészen addig,
amikor Magyarország visszakapta az Amerikai Egyesült Államokból e
felbecsülhetetlen kincsét 1978. január 6-án.
HIRDETÉS
Darvas-Kozma József a Magyar Szent Korona eredetéről elmondta, bár a
felségjelvényen nincs olyan közvetlen jelzés, mely a készítés helyére és
időpontjára utalna, azonban az összehasonlítás módszerével lehet
következtetni arra, hogy hol készülhetett.
Olyan műhelyt kell keresni, melyben mind az egész aranyműves építmény,
mind a zománcképek elkészülhettek. Így jutottak arra a következtetésre,
hogy a korona a Kaukázus környékén, ottani aranyból, kaukázusi zománcok
fölhasználásával készült ötvösmű
– magyarázta. Hozzátette, mindazonáltal ez a koronaforma egyedülálló,
hiszen sem a keresztény, sem a kereszténységen kívüli kultúrákban nincs
párja. Az aranyműves elemzése bizonyította, hogy a keresztpánt az
abroncshoz és az abroncs a keresztpánthoz készült a 4. században.
„A korona egységes tervezését mutatja még a technológiája, az
aranymetszés arányrendjének érvényesülése és a következetesen fölépített
jelképrendszer. A Szent Korona abroncsán lévő zománcképek felirata
görög, azaz a földi, világi tudományok nyelve, a keresztpántján lévő
zománcképeké latin, azaz az Egyház és Róma nyelve. Formáját tekintve a
korona a közép-ázsiai hun keresztpántos koronák formáját követi” –
részletezte az esperes.
Arra is kitért, a korona készítésének idejét magyarázva, hogy
az aranyműves tudásnak, valamint a keresztény képalkotási
hagyományoknak és a Szentháromság-tannak egyidejű ismerete és használata
volt szükséges ahhoz, hogy a koronát megtervezhessék és elkészíthessék.
Ez a helyzet a Kr. u. 4. század 70-es éveiben állt fenn a Kaukázus
térségében a közép-ázsiai hunok Nyugatra vonulása idején, akik 373-ban
elhagyták a Kaukázus térségét. Ekkor a megrendelő és a készítő műhely
szétvált, így a 373-as évszámot kell a Korona elkészítésének lehetséges
fölső határaként elfogadnunk – nyomatékosította. Hozzáfűzte, az
őskrónika szerint ekkor halt meg Hunor, a hun nagykirály, ő lehetett a
Hun Birodalom Koronájának és a hozzá tartozó királyi és királynői
ékszerkészlet megrendelője.
A felségjelvény bemutatóját követően újabb történelmi háttérismertető
következett az előadásban, az esperes beszélt Attila hódításairól, a
hunokról és avarokról, akik a koronát tovább örökítették. Ekkor 568-at
írunk. „Később 791–796 között Nagy Károly frank uralkodó öt
rablóhadjáratban kifosztotta az Avar Birodalom központi kincstárait, a
kincsek között volt az avarok jogara és a Korona is” – mesélte.
Hozzátette, 800-ban Nagy Károly Rómában a koronával koronáztatta magát
császárrá, halála után a felségjelvénnyel együtt temették el.
Sírkamráját 1000-ben III. Ottó német-római császár feltáratta, ahol
megtalálta a koronázási jogart és a koronát. A jelvényeket korábban a
lengyel uralkodónak ígérte, miközben azt István magyar fejedelem is
(vissza)követelte.
II. Szilveszter pápa, egy látomás hatására, végül István magyar
fejedelemnek adta át a koronát. Az előadó szerint
a korona a hun, avar és magyar állam jogfolytonosságát is megtestesíti.
„A magyar Szent Korona Európa egyik legrégebben használt és mai napig
épségben megmaradt beavató koronája. A zárt korona jelzi a szuverén
földi hatalmat” – mondta. Szent István végül 1038. augusztus 14-én a
Szent Korona képében fölajánlotta Magyarországot Szűz Máriának, a Magyar
Királyság koronázási ékszeréből Szűz Mária tulajdona és a magyar állam
jelképe lett.
Csak az lehetett Magyarország törvényes uralkodója, akit három feltétel
teljesítésével avattak királlyá: a székesfehérvári
Nagyboldogasszony-bazilikában, az esztergomi érsek által bemutatott
misén felkentek (unctio), és a Szent Koronával megkoronáztak
– sorolta.
A kizárási jog, vétó
A vétójog a pápaválasztás befolyására a német, francia, spanyol, osztrák
uralkodók által igényelt jog. „A döntő szavazás előtt egy alkalommal
egy bíboros által tiltakozhattak a jelölt megválasztása ellen” –
jegyezte meg az előadó. Ezzel a joggal több uralkodó is élt. Utoljára
1903-ban I. Ferenc József az Osztrák-Magyar Monarchia császára, aki a
franciabarátként ismert Rampolla bíborossal szemben alkalmazta, így a
francia páholy (szabadkőművesek) haragja a magyarokra is rázúdult. Ezek
után ugyanis arra törekedtek, hogy feldarabolják a közép-európai
monarchiát, és mint az esperes fogalmazott, mindent megtettek azért,
hogy az „osztrákok helyett a magyarokon verjék el a port”. Hozzáfűzte,
így kapcsolódik valamilyen formában a Szent Korona és a vétójog a
pápaválasztásnál,
ugyanis az osztrák-magyar császár vétózásának a francia páholy haragja
lett a következménye. A vétójogot egyébként X. Szent Pius pápa 1904-ben
megszüntette.(Ezt a cikket a Székelyhonról másolták:
https://szekelyhon.ro/aktualis/telt-haz-elott-ismertette-a-szent-korona-tortenetet-az-esperes)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése