La Fontainek híres meséi közül A tücsök és a hangya meséjét minden óvodás gyerek ismeri. A két
kisállatról szóló mesében, ahogy mondták a régiek – a fabulában, a fordulatot mindjárt
a tél hozza. A rímes szöveget nagy átéléssel szokták mondani: „Aztán jött a tél a
nyárra, s fölkopott a koma álla.”
Az évszakok változása az ítélet napjára is emlékeztetnek. Az olvasmányok szerint az ítélet
bűnöst és igazat egyaránt ér, de nem egyforma hatással: a bűnös számára a
földi értékek pusztulását jelenti, az örök kifosztottságot, kínt; míg az igazak számára az
igazság napjának felkelését, mely gyógyulást hoz. (Mal 4,1-2a)
Malakiás próféta
a babiloni fogság utáni időben élt, neve jelentése „küldött”. Két főtémája van:
a papok és hivők istentiszteleti hibái, továbbá a vegyes házasság és elválások
botránya. Isten „igazságosságának napja” érkezéséről szól, amely megtisztítja
az igazakat és elítéli a gonoszokat. Állítja, hogy Isten belső vallásosságot és
tisztaságot követel. Az Ő eljövetelét egy titokzatos küldött készít elő, akiben
az evangéliumok felismerik Keresztelő Jánost, az előfutárt. Az Egyház Jézust,
az igazságosság napjának mondja. E képnek szerepe volt a Karácsony és
Vízkereszt ünnepének kialakulásában.
Az evangéliumban Jézus a türelmet
hangsúlyozza, mikor a végső dolgokról érdeklődnek tőle. (Lk 21,5-19) A templom,
amelyen Jézus napjaiban még építkeztek (Kr. u. 19-től 63-ig), az antik világ
hét csodája közé számított. A népből csodálkozással teli hangokra Jézus baljós
szava válaszol: a templomot lerombolják, elmúlik. Isten nem a szép kövekre és drága
fogadalmi ajándékokra néz, hanem olyan népet keres, amely életével mutatja meg,
hogy Isten közöttük lakik.
Megismétlődik és beteljesedik a próféták fenyegető
jóslata, amikor azt gondolják, hogy már itt a vég kezdete. Pedig csak az
előképe annak. Jézus rámutat, hogy álmessiások jönnek, akik félrevezetik a
népet, majd a nemzetek háborújáról, égi tűneményekről, katasztrófákról, végül
az egyház üldözéséről beszél... Jézus nyiltan megmondja, hogy Jeruzsálem
pusztulása nem tartozik a végső események közé. Többet kell szenvedniük
azoknak, akik hűségesek hozzá, mint amennyit gondoltak volna. Jézus nem akar
hiszékenységre nevelni, nem engedi hogy illúziókba ringassuk magunkat. Meg kell
előbb mutatkoznia Isten erejének, meg kell valósulnia bennünk sok mindennek,
ami csak szenvedések árán valósulhat meg és csak azután jön a vég.
A jóslatok
egy része beteljesedett, másik részének beteljesedését még várjuk. Akik Jézus
nevében kaptuk a keresztséget, akik az ő nevét hívjuk segítségül, akik
tanúságot teszünk róla, megkapjuk az üldöztetésben is a segítséget. Nem vagyunk
védtelen zsákmányai semmiféle hatalomnak és önkénynek: Isten oltalmazó
gondviselése van fölöttünk. Ezért legyünk készek minden jóra (2Tessz 3,7-12), mert Jézus
tevékenységét, türelmes szenvedését is folytatja bennünk.
„Emeljétek fel fejeteket, mert
elérkezett megváltástok ideje.” Lk 21,28.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése