Az
ádventi liturgiában a megtestesülés teológiája kerül előterébe, anélkül, hogy a
kereszt teológiájának jelentőségét mellőzné.
Jézusban inkább a második Ádámot ünnepeljük, akiben Isten és ember egymásra
talált, mert a Megtestesültben az emberi természet az istenivel az elképzelhető
legszorossabb módon összekapcsolódott. Ez a tény ontológiai alapjává lett egy
új életformának, amely a Krisztusba öltözött embernek is valamiféle
megistenülését eredményezi. Krisztus és Ádám párhuzamát ilyen formában
értelmezték a keleti teológusok. Nyugaton Teilhard de Chardin evolutív
világképe az emberi történelemnek és az emberen kívüli világ célirányos
fejlődésének is legkiemelkedőbb és legjelentősebb eseményét látja a
megtestesülésben, mert ekkor Isten nemcsak emberségünkkel, hanem azon keresztül
az anyagvilággal is a legbensőségesebb kapcsolatba lépett. Ezáltal a fejlődés
magát Istent “érte el”. Nem mintha a fejlődés során Istenné vált volna az
ember, hanem az evolúció folyamata itt jutott a tetőpontjára, mert itt találtak
teljes kibontakozásra az emberségünkben szunnyadó összes lehetőségek. A további
fejlődés Krisztusban mintegy összesűrítve
található, s mindent magasabb
létsíkba emelő és megszentelő erőknek kibontakozása lesz.
Jézus Krisztus szerepe a világmindenségben egyedülálló. Mint Isten Fia, ő a szellemi és fizikai világ teremtője, az egész világmindenség középpontja és célja. Mint Istenember, ő az emberiség megváltója, aki helyreállította a teremtés isteni rendjét és békéjét. Ő az egyház feje és az üdvösség forrása is. Tehát a megtestesülés kezdőpontja azoknak a történéseknek, amelyek által a krisztusi mű kibontakozik az egész világban; az egyház, mint Krisztus Misztikus Teste fog kiépülni minden vonatkozásban a kereszthalál megváltói szerepe és az Eucharisztia által.
Jézus Krisztus szerepe a világmindenségben egyedülálló. Mint Isten Fia, ő a szellemi és fizikai világ teremtője, az egész világmindenség középpontja és célja. Mint Istenember, ő az emberiség megváltója, aki helyreállította a teremtés isteni rendjét és békéjét. Ő az egyház feje és az üdvösség forrása is. Tehát a megtestesülés kezdőpontja azoknak a történéseknek, amelyek által a krisztusi mű kibontakozik az egész világban; az egyház, mint Krisztus Misztikus Teste fog kiépülni minden vonatkozásban a kereszthalál megváltói szerepe és az Eucharisztia által.
Az
irgalmas Atya megígérte, hogy elküldi Fiát megváltásunkra. Mindent
előkészített, az időt is, amikor Betlehemben megszületik. (Mik 5,1-4a) De hogy
neki “testet alkothasson”, egy teremtmény szabad közreműködését akarta. Ezért
az egész örökkévalóságtól fogva kiválasztotta és egyedülálló szentséggel megajándékozta
Szűz Máriát, hogy Fiának anyja legyen, aki jegyese a Dávid házából való
Józsefnek. A megtestesülést az eleve elrendelt anyának beleegyező igenje előzte
meg. Az angyali üdvözlet után Mária útra kelt idős rokonához. Amikor Erzsébet meghallotta
Mária köszöntését, eltelt Szentlélekkel, áldottnak mondta Máriát és méhének
gyümölcsét, aki beteljesíti Isten ígéretét. Jézus, amikor a világba lép így
nyilatkozik: íme, eljövök, hogy teljesítsem akaratodat. (Zsid 10,5-10) A
megtestesült Ige, az Atya akaratát a teljes önátadásig, a keresztáldozatig
teljesítette. Ha hittel követjük Megváltónkat, akkor üdvözíteni fog minket.
„Boldog vagy, aki hitted, hogy betteljesedik mindaz, amit az Úr mondott neked!” (Lk 1,45)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése