Örüljetek az Úrban
Gaudete! - Öröm vasárnap - Szofoniás
próféta, Hiszkija király leszármazottja, ami egyedülálló a próféták esetében.
Jozija uralkodása alatt (Kr.e. 640-609) prófétált. Azt hírdette, hogy a
nemzetek sorsa Isten kezében van. Ő megenged probatételeket, de azok megtisztulásukra
vannak. Az Istenben bízó kis ‘maradék’ mindig megmarad. Bár nyomorultnak
látszanak, az Úr napjának érkezése győzelmet hoz nekik. Ezért készüljön a
‘maradék’ örvendezésre és ujjongásra. (Szof 3,14-18a) Ne félj! – kétszer is
elhangzik, mert az Úr jelen van, szeret, megvéd és haza vezet. Ez az öröm
alapja.
Mi is, amikor örvendünk, akkor belső nyugalmat és békét érzünk;
intenzívebb fokon vidámságban éljük meg örömünket. (Például lakodalomkor,
vallási és polgári eseményeken:
pápalátogatás, Tusványos, pünkösdszombati búcsú, stb.) A várakozás öröme
mellett az érkező személyeket tapssal, vidáman köszöntjük, és amikor közél
érnek hozzánk, már hangos ujjonggásba kezdünk. Tudunk örvendeni és ujjongani.
Ádvent 3. vasárnapja, öröm vasárnap. Nevét a szentmise kezdőénekéről kapta. Ádvent második felének kezdete, a közeledő karácsony alaphangja: az öröm. Jézus születésének
megünneplésére és második eljövetelére készülődünk. E készületet is az öröm
hatja át, mert a mi Üdvözítőnkkel fogunk találkozni. Amit teszünk azt érte is
tesszük. Szent Pál a filippieket örömre és a szív békéjére hívja: „Örüljetek
az Úrban szüntelenül! Újra csak azt mondom, örüljetek. Emberszerető jóságotokat
ismerje meg mindenki! Az Úr közel van.” (Fil 4,4-7) „Urunk eljött! Urunk, jöjj! – Maranatha!” – ezt a fohászt
Pál apostol kortársai is használták a liturgiában. Mivel Jézus békéje többet
visz végbe és többet ad, mint amit képesek vagyunk megragadni, megérteni, ezért
kérjük könyörgéseinkben: Jöjj el, Urunk, Jézus!
Az evangéliumi szakaszban
mintát kapunk a karácsonyi készületre. (Lk 3,10-18) Keresztelő János bűnbánatra
hívta kortársait. Különös, hogy nem a vallási vezetők azok, akik hajlandóak a
megtérésre, hanem az egyszerű nép, és akik a legjobb esetben is a zsidó
társadalom perifériáján élnek: a vámszedők és a katonák. Majd ugyanezek az
emberek reagálnak pozitívan Jézus igehirdetésére is. A felszólításra nyítottak.
Őket érdekli, hogy életkereteik között mit tegyenek? És háromszor is elhangzik
a kérdés, hogy mit tegyünk azért, hogy Isten megbocsásson és örök életünk
legyen. János a hátrányos helyzetűek iránti önzetlen törődésre bíztatja
hallgatóit. A vámszedők semmivel se szedjenek többet, mint amennyi meg van
szabva. A katonák magaviseletére vonatkozó ideális utasítást ad. Azt is elmondja,
hogy aki nyított Isten felszólítására, az majd elfogadja a Küldöttet is, a
szabadulás új korszakának hírnökét. Ő az, aki Szentlélekkel és tűzzel
keresztel. A mi útkészítésünk a felebaráti szeretet gyakorlása, a szentgyónás
és a szentáldozás. És legyünk nyítottak Isten hívására!
„Az Úr lelke
van rajtam, elküldött, hogy a szegényeknek örömhírt vigyek.” Iz 61,1.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése