Minden
társadalomnak vannak önvédelmi rendelkezései, amelyek arra hívatottak, hogy
óvják a család és a nép testi-lelki egészségét. A Biblia tanúsága szerint a ragályos
betegségben szenvedőket, a közveszélyes őrülteket, és az erkölcsi fertőzést
terjesztőket elkülönítették a közösségből. Az Ószövetség számos helyen
hivatkozik poklosságra, leprára, bár az a lepra, amit mi ismerünk, ismeretlen
volt az ókorban. A szó nem konkrét betegség volt, hanem egyfajta gyűjtőfogalom,
ami alatt a bőrbetegségek különböző fajtáit értették. A víz hiány és a
kezdetleges higiénia miatt a bőrbetegségeket fokozottan fertőzőnek tekintették
a közösségre nézve, és elrendelték a beteg személy szigorú elszigetelését. Az
ószövetségben a földi közösség tisztán maradása volt a főcél. (Lev 13,1-2.
44–46) Abban az időben együtt volt a vallási és a társadalmi törvényhozás. A
betegségeket többnyire külső jelek alapján csoportosították. A leprást tisztátalannak
mondták, és a vallási közösség életében nem vehetett részt. Mózes törvénye
előírta: „A tisztátalan lakjék
elkülönülve, tartózkodjék a táboron kívül.” A könnyű lefolyású bőrbetegségből,
ha valaki meggyógyult, akkor a vizsgáló pap kedvező döntése után, tisztulási
szertartásokat kellett végeznie, és visszatérhetett a közösségbe. Szomorú volt
a sorsa annak, akit végképp betegeknek ítéltek. Őt fizikailag és erkölcsileg is
kirekesztették. A gyász jeleit viselte: megszaggatott ruhával, hajadon fővel, a
száját eltakarva a közösségen kívül élt. Ha valaki közeledett, kiáltania
kellett, hogy tisztátalan. Az ilyen kizárt emberről is kellett gondoskodni. A leprás
meggyógyulása bekövetkezhet természetes, de csodás módon is, mint Námán
gyógyulása, ami az isteni jóakarat és a prófétai hatalom jele volt.
Amikor
Jézus leprásokat gyógyít meg, őket visszaadja a közösségnek. (Mk 1,40-45) Akár
a tíz leprás meggyógyításánál is, Jézus kinyújtja kezét, ezzel ledönti a
válaszfalakat a tiszták és a tisztátalanok között. A leprás meggyógyítása a
többi gyógyításokkal együtt jel, amely bizonyítja, hogy Jézus az, “akinek el
kell jönnie” (Mt 11,55). „Menj, mutasd meg magadat a papnak!” –
ez jel a hivatal viselőinek, és mutasd be az áldozatot. Utána térj vissza a
közösségedbe és ott tegyél tanúságot gyógyulásodról. Nem hallgatot Jézusra, és ezzel
munkáját nehezítette. Jézus azért jött, hogy minden kiközösített embert
visszaadjon a közösségnek. Kiközösítetté egy valami tesz, a bűn. A bűn
mindenkor szeretethiány, az önzés leprája. Jézus pedig megtisztít, ha kérjük. Az
Istenhez kapcsol minket, és a közösséggel mélyebb kapcsolatra vezet.
Szent Pál
megtapasztalta ezt és ezért fáradozik: „Legyetek
követőim, mint ahogy én Krisztus követője vagyok.” (1Kor
10,31-11,1) A mi feladatunk Jézusként élni a földön, és minden “leprást”
segítsünk az emberek közé.
„Akarom tisztulj meg!” Mk 1,41.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése