Jézus
a szeretet központja - Jól jön a segítség, ha szükséges
– szoktuk mondani. Mózes segítőtársakat kér az Úrtól, mert egyedül van és nem
ér rá mindennel foglalkozni. (Szám 11,25-29) Isten teljesíti Mózes kérését, és
arra utasítja, hogy hívjon a szent sátorához Izrael fiai közül hetven férfit,
akikről tudja, hogy a nép vénei. A vének Izrael törzseinek, nemzetségenként
tapasztalt, tekintéllyel bíró férfiai, vezetői. A szó ezért inkább méltóságot
jelentett. Háborús időkben vezérek voltak, békeidőben igazságot szolgáltattak,
de végrehajtó hatalom híján tekintélyük inkább erkölcsi jellegű volt. Mózes az
Úr szava szerint járt el, összehívta a véneket. Amikor a szent sátor köré álltak
a vének, az Úr lelkének kiáradásában, karizmatikus adományaiban részesültek, és
prófétai elragadtatásba estek. Még Eldád és Medád is, akik a táborban maradtak,
megkapták a prófétálás adományát. Józsue fellépése korlátozni szeretné az Úr
karizmáit, és ellenőrzés alá szeretné vonni azokat, akik rendkívüli úton kapták
meg. De Mózes higgadtan rá szól: „Bárcsak
az egész népet prófétává tenné, s kiárasztaná rájuk lelkét az Úr!” – mert akkor
többen szolgálnák Istent.
Az újszövetség kezdetén, Jézus apostolai szintén
találkoznak karizmatikus tanítókkal, akik hallottak Jézusról és hisznek benne,
de nem tartoznak a tanítványi csoporthoz. (Mk 9,38-43. 45. 47-48) A Jézus
nevében végrehajtott ördögűzésről szóló epizód ószövetségi párhúzamát az Eldád
és Medádról szóló elbeszélésben látjuk. Itt az ördögűző varázsszerként
használta Jézus nevét. Jézus türelmes magatartása azon a meggondoláson
alapszik, hogy aki az ő nevében űz ördögöt, nehezen fog rosszat mondani róla.
Jézus ekkor megfordítja a történetet, abban az esetben is, ha valaki nektek ad
inni nevemben, mert az enyémek vagytok, bizony mondom nektek, nem marad jutalom
nélkül. Jézus ezután a benne hívők kis
csoportjának védelmében egy csokor példát hoz fel, aminek kulcsszava a
megbotránkoztat, bűnre csábít, akadályt gördít ige. Jézus korában a test a
közösség metaforája is volt, a test részei a közösség tagjait jelentik. E
mondások a gyűlekezeti élettel állnak kapcsolatban. Mindenkit szeressünk, még
az ellenségeinket is, de forduljunk el attól, ami vagy aki bűnre visz. Ez
utalás az egyház súlyosan vétkező tagjainak kizárására. Az üdvösség elnyerése
végett jobb szakítani a bűnös taggal, személlyel és az életre jutni Isten
országában, mint miatta a kárhozatra, a gyehennára. A Gyehenna a 2Kir 23,10
szerint a Hinnon-völgye a gyermekáldozatok helye volt, egy idő után az örök
bűntetés megnevezésére is szolgált, melyhez tűzet és férget is társítottak.
Jakab
apostol a gazdagság mulandóságára hívja fel a figyelmet, és sürgeti a
jogtalanul visszatartott munkabér megfizetését. (Jak 5,1-6) És arra buzdít,
hogy Jézus keresztáldozata alapján, állítsuk életünket, mindenünket Isten
országa szolgálatába.
„Uram, a te szavad igazság, tégy szentté minket igazságod által!” Jn 17,17b.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése