Én Uram,én
Istenem! – akár Tamás
apostol, mi is a szerető szívet a feltámadt Krisztusban találtuk meg. Nekünk Jézus Krisztus az
út, az igazság és az élet. Azt keressük, ami odafönt van, ahol Krisztus ül az
Isten jobbján. Az égiekre irányul figyelmünk, mert amikor Krisztus, a mi
életünk újra megjelenik, vele együtt mi is megjelenünk a dicsőségben (vö. Kol
3,1-4). Szent Ágoston-i nyugtalansággal élt
és erről vallott költő óriásunk, József Attila, Keresek valakit c. versében:
„Tele vágyakkal zokog a lelkem,/ Szerető szívre
sohase leltem,/ Zokog a lelkem.// Keresek Valakit s nem tudom, ki az?/ A percek robognak, tűnik a Tavasz/ S nem
tudom, ki az.// Csüggedő szívvel loholok egyre,/ Keresek valakit a Végtelenbe,/
Loholok egyre.” Belátta, hogy a földi élét véges, a szív is megáll, de a lelke
az nem: „Lelkem elröppen a Végtelenbe,/
Tovább nem vágyom arra az egyre,/ A Végtelenbe.” Mi a szerető szívet a
feltámadt Krisztusban megtaláltuk. A húsvéti hitben látjuk életünk
négy létszakaszát: a magzati, a földi, az örök és a feltámadt életet. Jézus
húsvéti misztériumával felragyogtatta a föltámadt életet. A hittel pedig őt és
vele az örök és feltámadt életet nyerjük el.
Örök evangélium – Rájuk lehelte a Szentlelket – Belon Gellért püspök
elmélkedése a bűnbocsátó hatalomról. „Vegyétek a Szentlelket”. Azt a hatalmat
kapják tehát az apostolok, amit leginkább kifogásolt az emberiség. Örökös
kérdés, mellyel találkozik az egyház, ami először az Úr felé hangzott el: „Ki
bocsáthatja meg a bűnöket? Nem egyedül az Isten?” (Mk 2,7) Honnét veszi a bűnös
ember, hogy egy másik bűnöst feloldozzon? Így okoskodik az emberi ész: aki maga
is bűnös, attól nem lehet bűntörlést várni. Jézus tehát kifejezetten igényt
tart a bűnbocsánatért esdeklők leborulására, és egyáltalán a bocsánatkérésre.
De feltámadása után, mikor a bűnbocsátó hatalmat rájuk lehelte, szinte nem hagyott
időt nekik arra, hogy megvallják bűnösségüket és leborulva kérjenek bocsánatot.
Azon mód, ahogyan voltak, az emberi gyengeség és bűn sarától lucskosan kapják a
Szentlelket. Így jelzi azt, hogy nem egyéni belsejük erkölcsi magaslatáról, de
a kívülről kapott hatalom erejétől van szavuk bűnbocsátó ereje. Miként Jézus
lehelete arcukat, úgy érinti a hatalom lelküket, és ez a hatalom megvan akkor
is, ha bensejük még megbocsátatlan bűnökkel teli.
Péter tagadása – Kárpátaljai katolikusok
hangja. Kovács Marianna tanárnő írása a Kárpátaljai magyar katolikusok
állapotáról. Nyakukon az ukrán-orosz háború, a nemzeti elnyomás. Küzdelmeikre utalnak
az alcímek: Ki tagadunk meg? Mit tagadunk le? Miért tagadunk? Fontos ez? A
kitagadott, az elhagyott imája. Átélt rossz tapasztalatainkat pedig segíts
felhasználni, hogy a hasonló cipőben járó sorstársainkat jobban megértve tudjuk
segíteni. Adj erőt, hogy a fájdalom miatt felépített védőbástyáinkat szép
csendesen, fokozatosan, a megbocsátással és a szeretettel bontogassuk le. Add
nekünk a magyarázkodások és a kreált "nyomós" okok helyett a bűnbánat
tisztító könnyeit! Küldjél ilyenkor ébresztő kakasszót vagy valami más jelet,
hogy ráébredjünk, hasítson belénk, hogy a pillanatnyi csilivili látszatnál és a
kényelemnél mérhetetlenül nagyobb érték, ha Téged és a Tőled kapott ajándékokat
- a tulajdonságainkat, adottságainkat és az útitársainkat - őszintén és
gerincesen vállaljuk!
A keresztút mellékszereplői VII. Állomás – Jakubinyi érsek atya írása: Az
Úr Jézus rokonairól. most
arra a kérdésre szeretnék választ keresni, hogy az Úr Jézus rokonai hogyan viselkedtek a
szenvedéstörténet idején? A rokonságban a szülők után a testvérek következnek.
A rokonság viselkedéséből megtanulhatjuk azt, hogy hova jut az ember hit
nélkül... Rajtunk keresztül kell megéreznie embertársainknak, hogy Isten szereti
őket. (6-7. oldal)
110 éve született Bözödi György író – a székelyek múltján megy végig,
de a jelennek tart tükröt ezzel – Virt László tanulmánya. „Akadtak néhányan,
akiknek fájt a feltárt igazság és a könyv megjelenése után is minden buzgalmukkal
azon voltak, hogy elgáncsolják a szélesebb körben való terjedését, nehogy
közvéleményt formáló tényezővé váljék.” Bözödi György nem „felpántlikázott”
képet adott a székelységről, hanem a valóságot, a székelység múltjába ágyazva.
Amit a szenteltvízről tudni kell – Jozefa-Terézia karmalita nővér
írása. A démon tehát, Isten kényszerítő erejének engedve, kénytelen tanúskodni
a szenteltvíz szerepéről, melyet a Római Misekönyv szavai szerint (bocsánatos)
bűneik bocsánatára, a gonosz csábításainak elkerülésére és Isten oltalmának
elnyerésére használunk. Szent György vértanú élete. Milyen helyzetben látunk ma áhitatos
gyerekeket? Az áhitat,
hogy mélyen átéljük: olyasvalami előtt állunk, ami hatalmasabb nálunk, ami
fölött nem rendelkezünk ellenőrzéssel. Kincsesláda gyerekeknek. A nyolcadik kincs: egy Jézus
által adott ígéret. Derűs oldal. Belép a pszichológus egy tök üres szobába,
majd megszólal: - Mondja uram... mióta képzeli magáról, hogy láthatatlan? Keresztrejtvény.
Jézus kijelentését rejti magában. A lap Ady Endre: A szép húsvét
versével zárul. A lap nyomdai ára 3,50 RON. Megrendelhető az alábbi címen.
KRISZTUS VILÁGA – Erdélyi katolikus családok lelkiségi
havilapja – rólunk és nekünk szól. Megrendelhető a plébániákon, a kézbesítőknél és a szerkesztőségben: 530230 –
Csíkszereda (M-Ciuc), Kossuth L. u. 38. sz., Hargita megye, tel/fax:
+40-266-311-726, email: krisztusvilaga@yahoo.com. Bankszámlaszám: RO65
RNCB 0159 0154 1927 0001, BCR Agentia
Miercurea Ciuc. ISSN: 2558-8389.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése